Legendarerna på berget: ”Ingen sten är den andra lik”

0

Han började knacka skut när han var 18. Idag är han 48. Och Stefan Hjort älskar fortfarande livet som skutknackare. 

– Det händer något hela tiden, ingen sten är den andra lik. 

Text: Anna-Maria Stawreberg

Foto: Kristina Sahlén

Regnet öser ner över Jehander Rikstens berg- och grustäkt utanför Stockholm och trots att det är mitt på dagen är det fortfarande mörkt. 

Men vädret verkar inte bekomma Stefan Hjort. Han har varit igång sedan tidigt på morgonen. Högar med skut ligger framför hans grävmaskin, och mer kommer det att bli innan arbetsdagen är slut klockan 18 ikväll. 

Stefan Hjort är den blivande lantbrukaren som blev skutknackare. Foto: Kristina Sahlén

– Man kan säga att jag gjort det mesta man kan göra med en hydraulhammare, säger Stefan Hjort på sjungande dalmål. 

Fastnade direkt

Det har gått nästan på dagen 30 år sedan Stefan knackade skut för första gången och han har sett insidan på väldigt många av Sveriges täkter.

Redan som tolvåring hade Stefan sökt upp en lantbrukare i trakten och börjat jobba på gården. Där fanns både traktor och hjullastare och maskinerna väckte något inom den tolvårige Stefan. 

Snart fick han testa att köra, och snart var han fast. 

– Jag började lantbruksskolan, men skolbänken var inte min grej. Så jag snackade in mig på en 13 veckor lång AMU-utbildning och blev maskinförare. Sen har det bara rullat på, förklarar Stefan. 

På första jobbet körde han hjulgrävare, men arbetsgivaren hade en Attila 1804 på band med hydraulhammare och eftersom Stefan ville ha extrajobb fick han börja köra knacken på helgerna. 

– Det kändes både stort och häftigt att som 18-åring få köra hammare, minns Stefan. 

Han jobbade på. Körde teleskoplastare åt någon entreprenör. Tog jobb i Oslo där han körde en 50-tonnare med hydraulhammare. 

Stefan Hjort tillbringar fler nätter i husvagnen än hemma. Foto: Kristina Sahlén

– Vi skulle knacka ner berggrunden för att bygga ett hus. Jag ville spränga, men norrmännen gav sig inte, sa att ”nu får ni knacka”. Det tog tre dygn för att få ner en halvmeter berggrund. Så det blev att spränga. Det var som en dålig Norgehistoria, säger Stefan och skrattar. 

”När jag varit hemma för många dagar i sträck säger tanten ”Kan du inte åka iväg med husvagnen och jobba så att jag får något gjort?”.”

Han skaffade visserligen några egna maskiner, men hade ingen hammare och började istället jobba åt Uppländska där han både körde hammare och matade kross. 

Blodad tand

– De där bergen har gett mig blodad tand. Och jag känner att det är tack vare att jag jobbat med så många olika arbetsuppgifter som jag bemästrar berget idag. För att kunna bli en duktig skutknackare måste du veta hur stenen fungerar, så är det bara. 

Det är där Stefans erfarenheter kommer in.

– Jag har fått förståelse för lastmaskinisten som ska lasta kross och jag har själv suttit och matat kross. Jag vet ju hur det fungerar, konstaterar Stefan. 

Stefan Hjort tillsammans med Nils Almkvist, produktchef på Epiroc. Foto: Kristina Sahlén

Han beskriver sig själv som en arbetsmyra. En arbetsmyra med adhd, som går all in på jobbet. 

– Jag minns något tillfälle när det var lågkonjunktur. Jag hörde att det behövdes någon som knackade i Lerdalstunneln i Norge, världens längsta tunnel. Då kastade jag mig in i bilen, körde de hundra milen upp till bygget … Och blev kvar i två månader. Då var familjen inte särskilt glad på mig. Meningen var ju att jag bara skulle snacka med dem där uppe, inte att jag skulle stanna kvar. 

Stefan blir allvarlig. För vid två tillfällen var det ras i Lerdalstunneln. Själv klarade han sig, men en arbetskompis råkade ut för att få hytten krossad och på en annan maskin gick bommen rätt av. 

LÄS MER: Jag var nära att dö den dagen 

– Visst har det hänt att kolleger i min närhet knackat i doler och strukit med. Och visst har jag fått dynamit i krossen så att det sprutat sten. Det händer saker hela tiden. Förr hade man ju inte skydd som idag. Vid något tillfälle fick jag ett stenskott som gjorde att en lång glassticka for in genom rutan och höll på att träffa ögat. 

”Varje sten är en ny utmaning, känns annorlunda, låter annorlunda, ser annorlunda ut. Du måste läsa stenen, och numera sitter det i ryggmärgen.”

När vi ses är Nils Almkvist, produktchef på Epiroc på besök i bergtäkten. Det finns en förklaring till det. I över ett år har Nils Almkvist försökt få Stefan att testa trotjänaren HB 3600 IPS från Epiroc. I två månader ska Stefan testa den. Hittills har han hunnit köra den i tre veckor, vilket medför att han ännu inte känner sig redo att bedöma prestandan. 

– Men man kan väl säga så här: Jag har demokört några hammare sedan jag började. Och jag vill ha hög kapacitet på den hammare jag kör eftersom jag räknar ton. 

Ständig tävling

Stefan tystnar en stund. Förklarar sedan att han ständigt tävlar mot sig själv. Tävlingsmomentet är en del av tjusningen med jobbet, men det finns ytterligare en faktor som gjort att Stefan stannat kvar i yrket så länge.

– Ingen sten är den andra lik. Det händer något hela tiden när du knackar. Varje sten är en ny utmaning, känns annorlunda, låter annorlunda, ser annorlunda ut. Du måste läsa stenen, och numera sitter det i ryggmärgen. 

LÄS MER: De första tio åren var det bara handhållet som gällde

Som skutknackare ligger man ute stora delar av arbetsveckan. För Stefan har det blivit en livsstil som han inte vill vara utan. Inte hans fru heller, visar det sig. 

– När jag varit hemma för många dagar i sträck säger tanten ”Kan du inte åka iväg med husvagnen och jobba så att jag får något gjort?”.

Tur då att han trivs med jobbet.

Stefan Hjort har inte ångrat sitt yrkesval en sekund.

Beskriv en bra dag på jobbet?

– Då har jag en bra ljudbok, allt flyter på och plötsligt är arbetsdagen slut, utan att du ens märkt det. 

Även om Stefan trivs som skutknackare börjar hans kropp ta stryk. Men han kommer inte att sluta knacka skut på länge än. Däremot börjar han se över möjligheterna att få vara med och utveckla både hammare och maskiner och att börja jobba som demoförare. Men än är han inte där, han påpekar att han kommer att köra knack länge till, det är ju det han älskar. 

– Jag vet ju att jag inte kommer att kunna fortsätta med det här i all evighet. Vibrationerna och den dåliga arbetsställningen har satt sina spår. Men eftersom jag jobbat så länge hoppas jag kunna tillföra mycket ändå. 

Stefan Hjorts liv på berget

Föddes: 1975 

Första bergjobbet: Körde en Attila 1804 på band och fick köra lite bergtäkter på helgerna utanför Eskilstuna. Sedan fick vi ett akutjobb där vi blev upptrailade på helgen i Ekegrus utanför Arlanda. 

Karriär: Började köra hjulgrävare när jag var 18, men eftersom arbetsgivaren hade en Attila 1804 på band med hydraulhammare började jag köra knacken på helgerna. Därefter jobbade jag åt olika entreprenörer. Var egen ett tag. Numera jobbar jag åt Uppländska Berg.

Maskinpark: Idag kör jag en CAT 340 med hydraulhammare på Uppländska Berg.

Bättre förr, enligt Stefan: På lunchrasterna pratade man med varandra. Idag sitter alla böjda över sina smartphones istället. Man kan ju undra vad det är som är så viktigt i den här smartphonen att man helt slutat prata med varandra?

Bättre nu, enligt Stefan: Säkerheten. Jag är också lite av en uppfinnarjocke så jag har själv varit med och utvecklat en del saker som ökat säkerheten. 

Viktigaste vardagsrutin: Den allra viktigaste vardagsrutinen är att ta hand om grejerna och vara i tid på jobbet med rätt utrustning. 

Sen är det skönt att när dagen är slut kunna krypa in i husvagnen där jag har en riktig säng. Som chefen konstaterade: Jag tillbringar fler nätter i vagnen än hemma. Då måste jag ha en riktig säng för att kroppen ska hålla. 

Konsten att ta fram en borrkrona

Nyligen släppte Epiroc borrkronor i en riktig lyxförpackning. Senaste tillskottet Powerbit X har nämligen diamantskyddade stift som förbättrar hållbarheten. Vi ska gå bakom kulisserna och ta reda på hur det egentligen går till när nya kronor tas fram.

Text: Matilda Lann

– Från en borroperatörs perspektiv kommer de här diamantöverdragna borrkronorna att underlätta vardagen enormt. Du kan sätta på en på morgonen och borra minst hela dagen, säger Fredrik Gransell, global produktchef på Epiroc.

Medan vanliga borrkronor slits under borrningen och håldiametern minskar några millimeter mot slutet håller Powerbit X formen.
– Har du en 89 mm krona så kommer den förbli 89 mm. När den väl är slut då är det snarare för att stiftet har spruckit eller att det ramlat ut något stift. Det här underlättar också sprängningen när hålen inte varierar i storlek.

Förbättrar säkerheten på berget

Från arbetsledarens eller platschefens perspektiv är det istället säkerheten som är den stora fördelen.
– Du behöver inte oroa dig över arbetsplatsolycka i samband med att man springer runt på berget för att byta borrstål eller slipar stift – vilket annars faktiskt händer då och då, säger Fredrik Gransell.

Fredrik Gransell, global produktchef på Epiroc.

Powerbit X kommer i 76 millimeter eller 89 millimeter och passar till topphammare. Stiften består av volframkarbid, en mycket hård och tung metall och det yttre lagret är diamant. Med en livslängd på upp till tio gånger längre än en vanlig krona bidrar de nya kronorna även till minskade koldioxidutsläpp per borrad meter.

Vem passar de här juvelerna då?
– Kunder som vill ligga i framkant gällande produktivitet, säkerhet och miljö och som kanske inte jagar just lägsta möjliga kostnad per meter på borrstålet, Powerbit X är nämligen lite dyrare än de vanliga kronorna. De passar framför allt i formationer där man får stort slitage på själva stiften och man kanske behöver slipa om dem väldigt ofta, säger Fredrik Gransell.

”Du behöver inte oroa dig över arbetsplatsolycka i samband med att man springer runt på berget för att byta borrstål eller slipar stift – vilket annars faktiskt händer då och då”

Från ax till limpa har det tagit flera år att framställa borrkronan och marknad, produktion, forskning och utveckling har ett tätt samarbete. En rad olika kompetenser behövs.

Materialingenjörer som jobbar i labb tittar på borrstålet som måste kunna stå emot höga energier. Metallurger håller koll på hur olika material ska bearbetas, till exempel hur vissa metaller kan värmebehandlas. Konstruktörer gör 3D-designer och ritningar av kronorna. Dessutom krävs simuleringsingenjörer.
– När man väl har gjort designen med olika spolhål och olika volymer med luft och tryck ska man kunna simulera i datormiljö att det fungerar optimalt. Man kanske testar tio olika designer för att se vilken som får bäst flöde för att få bort borrkax innan man tar ut modellen för att testa vid berget, säger Fredrik Gransell.

LÄS MER: De smarta funktionerna många missar

Kunder får vara med och testa

När designen och datorsimuleringarna är klara tar marknadsavdelningen kontakt med kunder som under en period vil göra tester tillsammans med Epiroc.
– Det kan delvis vara kunder som använder våra produkter idag men även kunder som använder produkter från en annan leverantör men är öppna för att testa något helt nytt.

Maskinerna som borrkronorna testas på ska helst vara uppkopplade mot mjukvaran Certiq så att objektiv uppföljning kan göras.
– Ibland skickar vi en produktspecialist till siten för att tillsammans med borraren göra uppföljningen under ett antal dagar eller veckor.

Produktionsavdelningen säkerställer sen att produkterna som ska ut på fält uppfyller alla specifikationer.

Livet på berget: Årets bästa riggbilder

Vidsträckta vyer, solnedgångar och dramatiska landskap. Många snygga bilder på borrvagnar har vi sett under året. Här är några av de bästa från 2022.

Foto: Ludvig Eliasson

Soluppgång över blivande Norrbotniabanan

Ludvig Eliasson, borrare, Norrbottens bergteknik, 9 februari, Umeå:

– Vi borrade och sprängde för en etapp på Norrbotniabanan, järnvägsleden som ska gå mellan Örnsköldsvik och Luleå. Det här var första eller andra dagen på jobbet och vi var de första riggarna på plats. Min maskin till höger är en T40 SmartROC och till vänster står Görgen Ottosons T35 SmartROC. Det är en häftig miljö man är i, då är det roligt att ta kort. Den här dagen satt vi och väntade på att få börja jobba, men det fanns inget att borra än. Det var minus 10 grader ute och tidigt på morgonen. Solen höll precis på att gå upp. Då sa jag till Görgen ”ställ dig mitt emot, så ska jag knäppa ett fint kort”. Han tyckte att jag var löjlig när jag ville att han skulle höja bommen och flytta riggen. Sen visade jag bilden, då tyckte han faktiskt att det såg coolt ut. När man hamnar på guldställen får man passa på att ta en bild.

Foto: Ludvig Eliasson

Foto: Anders Nilsson

Silhuett av T40 i gryningsljus

Anders Nilsson, borrare, NCC, 8 november 2022, Råsta bergtäkt:

– Det var en helt vanlig dag på berget. Tidig morgon i Råsta bergtäkt utanför Sundsvall. Det är min borrigg, en T40 SmartROC som jag trivs bra med. NCC är uppdragsgivare och jag borrar för krossverksamhet. Jag tyckte att det såg fränt ut och det såg ut som att det skulle kunna bli en bra bild. Jag fotar nästan dagligen och tycker att det är roligt. Det gäller att få till rätt ljusinsläpp och bra vinklar. I klart dagsljus blir det bäst och skarpast.

Foto: Anders Nilsson

Foto: Lucas Nordström

Med utsikt över Bottenhavet

Lucas Nordström, produktionschef, Sundsvalls Berghantering, 15 november, Mejaberget, norr om Ullånger: 

– I tre veckor var vi och jobbade för Gnesta bergbyggare. Ett förstärkningsprojekt där vi borrade för bult, satte bult, skrotade och hängde nät för att berg inte ska ramla ner på gång- och cykelbanan. Jag tycker att det är kul att dokumentera projekten. Man får se så mycket när man är ute på jobb, vi står på många konstiga platser. Ibland är man ute i skogen i mörker, ibland i citykärnan och ibland så här med fantastisk utsikt, det vill jag minnas. Det är soluppgång över Bottenhavet och det ser varmt och härligt ut, men bilden ljuger, det var ganska kallt. Riggen är en Atlas Copco D7 och heter Bettsy. Hon är en pålitlig skönhet med sina år på nacken.

Foto: Lucas Nordström

Har du också tagit en snygg bild på en rigg? Mejla Bitz Magasin på anna-maria.stawreberg@splayone.com

Assar Isho, Årsta Berg & Bygg: ”Hade jag stått en meter längre fram hade jag inte haft en chans”

0

Text Johanna Paues Darlington

Sprängledaren och borraren Assar Isho är extremt fokuserad när han jobbar, vill helst inte tänka på något annat än arbetet som ska göras. För att han är målinriktad – men också för att han själv har upplevt hur snabbt en olycka kan hända. 

Han stod och borrade i en tunnel till det som skulle bli Citybanan när det hände. Plötsligt gick motorn till rotortilten sönder. Matarbalken tappade trycket, snurrade runt ett helt varv och kom i en rasande fart mot honom.  

Assar Isho har inte blivit avskräckt, trots den där incidenten i början av karriären. Foto: Kjell B Persson

– Som tur var stod jag lite för långt bort för att den skulle träffa mig. Hade jag stått en meter längre fram hade jag inte haft en chans, säger Assar Isho. 

Då var han bara 19 år och hade precis inlett sin karriär i bergbranschen, och incidenten har påverkat honom sedan dess. 

– Den där dagen har fastnat. Jag tänker på den ofta och det fick mig tidigt att förstå att man inte kan slappna av på jobbet. Hur snabbt och lätt det kan hända en olycka om man inte är med. 

Brandman förstahandsvalet

Assar Isho är bara 33 år men redan senior i branschen. Han gick Nackademins utbildning för arbetsledare inom anläggning, väg och berg och det var under praktiken på Årsta Berg & Bygg som han fick upp ögonen för bergsprängning. 

– Jag hade egentligen tänkt bli brandman, men eftersom jag inte hade körkort kom jag inte in på utbildningen. Så Nackademin var andrahandsvalet. Men jag tyckte att bergsprängning var roligt,  fick sommarjobb på Årsta Berg & Bygg och när utbildningen var klar blev jag anställd. Sedan dess är jag kvar, säger han. 

Som sprängarbetsledare har man ett stort ansvar. Det är så Assar Isho vill ha det. Foto: Kjell B Persson

Visst har tanken på att starta eget kommit till honom några gånger, men då har han pratat med sin chef, Pierre Goliats, och så har han blivit erbjuden något som gjort honom motiverad att vara kvar. En ny arbetsuppgift, ett spännande uppdrag eller någon kurs.

– Så länge jag får fortsätta utmanas och utvecklas är jag nöjd här, säger han och berättar att han just nu jobbar som sprängarbetsledare på stora byggen.

– Det är mycket ansvar, men jag gillar det. Det är så man utvecklas, säger Assar Isho. 

”På större byggen är det otroligt viktigt att vi verkligen jobbar tillsammans.”

Flydde kriget

Även om det har blivit mindre borrning med åren händer det fortfarande att han borrar, och han har under åren kört många olika maskiner. 

– Jag har borrat med allt från de mindre maskinerna till D3, eller SmartROC T30 som den heter idag och D5, alltså dagens SmartROC T35. Favoriten nog D3:an. Men det kan bero på att jag kört den mest, säger han och berättar om ”Kamelen”, den första D3:an han körde, och sedan den andra, ”Flygande mattan”. 

Ett arbetslag är aldrig starkare än den svagaste länken. Därför är det viktigt att alla i laget känner sig motiverade. Foto: Kjell B Persson

– Det var kollegorna som döpte dem, inte jag! Men det är lite kul, tycker jag, säger han och berättar att namnen kommer av att han är från Irak. 

– Jag kom hit med min familj när jag var 13. Vi flyttade på grund av kriget. Jag har inte så många minnen från när vi flydde, men jag minns att det var tufft att komma hit. Till ett nytt land och ett nytt språk. Samtidigt är det så mycket bättre här än i Irak, så det är bara att tacka och ta emot för att jag fick möjligheten, säger han. 

Nya mål varje dag

Som sprängarbetsledare är den största utmaningen att få ihop arbetslaget, få alla att känna sig motiverade och jobba efter samma mål. Morgonmötena är heliga, enligt Assar Isho. 

– Det är där jag kan snacka ihop oss så att vi blir ett lag. På större byggen är det otroligt viktigt att vi verkligen jobbar tillsammans. Vissa gånger är det svårare än andra, jag kan ju inte räkna med att alla tänker som jag och är lika målinriktade, men oftast går det bra, säger han. 

Assar Isho sätter nya mål varje dag och jobbar stenhårt efter dem. Foto: Kjell B Persson

För målinriktad är han, om det råder inga tvivel. Assar Isho ställer höga krav både på sig själv och på sina medarbetare. Varje dag innebär ett nytt mål som ska nås och Assar Isho är fokuserad på att lyckas.

– Det gör tyvärr att jag är urusel på att vara social på jobbet. Det kliar verkligen i hela kroppen när folk vill prata om privata saker under arbetstid. Jag vill ju nå målet för dagen, jobba på! Bara för att vi hade en bra dag igår innebär det inte att vi kan ta det lugnt idag, säger han men medger i samma veva att kraven på att nå målen ibland kan bli lite väl stora. 

– Vissa dagar går det ju åt skogen, så är det ju bara. Men då får man ta ett steg tillbaka och tänka ”Okej, det gick inte som jag ville, men vad kan vi prioritera nu och vad kan vi skjuta på?”.

Tänka nytt

Varifrån han fått sitt driv och sitt fokus vet han inte riktigt. Kanske har det med att göra att han tidigt i livet, i ett nytt land och med ett nytt språk, fick plocka fram arbetshästen i sig.  

– Kanske. Men jag är också den yngsta av fyra bröder och har inte varit familjens lillprins på något sätt, snarare tvärtom. Jag har verkligen fått kämpa mig fram i familjen, haha! 

Assar Isho säger själv att han är en associal arbetskamrat, däremot är han en riktig arbetshäst. Foto: Kjell B Persson

Vad han gör om tio år vet han inte, även om chanserna är stora att han är kvar i bergbranschen. I alla fall om han fortsätter att utvecklas och utmanas. 

– Jag älskar att arbetet aldrig upprepar sig! Man måste hela tiden tänka nytt. Och jag har massor kvar att lära på berget. Man blir väl aldrig fullärd? Planen framåt är att jag ska fortsätta vara ödmjuk och ställa höga krav på mig själv – så får vi se vart det leder mig. 

Fakta Assar Isho

Ålder: 33 år

Bor: I Stockholm 

Familj: Fru och två döttrar, 2 månader och 2 år. 

Arbetar: Som sprängledare och borrare på Årsta Berg & Bygg. 

Bästa lärdom: Du blir aldrig fullärd! 

Fritidsintresse: Att titta på fotboll. Talang

Så ska Epiroc nå klimatmålen

0

År 2025 ska hela underjordsportföljen finnas i utsläppsfria versioner. Fem år senare även hela ovanjordsportföljen. Kommer Epiroc att nå sina klimatmål? Absolut, säger vd och koncernchef Helena Hedblom.

Text: Johanna Paues Darlington

Det är lätt att sätta höga klimatmål, inte lika lätt att faktiskt nå dem. Särskilt när de åtgärder som krävs för att lyckas är komplexa och till stor del beroende av yttre faktorer som en fungerande infrastruktur, kompetensförsörjning och att kunderna faktiskt efterfrågar utsläppsfria maskiner. Något som inte varit någon självklarhet – fram tills nu.

– Hållbarhet har hamnat mycket högre upp på agendan inom industrier runt om i världen. Våra lösningar efterfrågas mer än tidigare och vi för helt andra samtal nu än före pandemin, säger Helena Hedblom, vd och koncernchef för Epiroc.

Hon berättar att nästan alla kundmöten hon har nu på ett eller annat sätt handlar om elektrifiering.

Epiroc samarbetar med den svenska gruvindustrin inom elektrifiering och automation. Foto: Epiroc

– På de internationella mässor jag besöker är det ju ofta kundmöte efter kundmöte, ibland uppemot tjugo på raken. Det ger en ganska bra koll på vad bolagen generellt har på sina agendor. Tidigare har det varit Kanada, Norden och Australien som lett den här transformationen, men nu pågår den överallt, säger hon.

Underjordsportföljen först

Längst har Epiroc kommit med sitt underjordssortiment. Något som är naturligt ur ett affärsperspektiv då gruvbolagen bland annat kan spara stora pengar på att slippa ventilera ut dieselångorna ur underjorden. Epiroc har sedan många år samarbeten med exempelvis LKAB och Boliden som båda har höga ambitioner vad gäller hållbarhet. Samarbetena har bidragit till att hela den svenska gruvindustrin ligger i framkant i världen vad gäller elektrifiering, automation och digitalisering av gruvor.

”samtidigt som vi bygger nya eldrivna maskiner utvecklar vi också konverteringskit som kan uppgradera dieselmaskiner till att få en elektrisk drivlina”

– Än så länge är majoriteten av vår försäljning fortfarande dieseldrivna maskiner. Men det börjar ta fart för elektrifierade maskiner nu, även globalt, vilket är jättekul. Kunder inom gruvindustrin som tidigare har köpt kanske två eldrivna maskiner för att testa tekniken köper nu i stället hela flottor, säger Helena Hedblom.

Samarbeten vägen framåt

Ett annat mål Epiroc har är att utsläppen från deras sålda maskiner totalt ska sänkas med 50 procent senast 2030.

– Det är förstås en kombination av att våra dieseldrivna maskiner ska bli mer bränsleeffektiva och att vi ska sälja mer eldrivet, säger Helena Hedblom.

Helena Hedblom. Foto: Kristina Sahlén

Även utsläppen från tillverkningen av maskinerna måste minska radikalt framöver och som ett led i det byggs nu den första maskinen någonsin av helt fossilfritt stål i Epirocs fabrik i Örebro. Ett samarbete mellan Epiroc och SSAB, inom ramen för SSAB:s HYBRIT-projekt.

– Det kommer att dröja innan det går att göra i stora volymer, men det är ju jätteroligt när vi inom svensk industri kan samverka för att bygga hållbara värdekedjor. Vi har ett liknande samarbete med batteriföretaget Northvolt, säger Helena Hedblom.

LÄS MER: Så stora är batterierna i gruvmaskiner: krävs 5 Tesla

Här kan Sverige dessutom göra mycket nytta bara genom att visa att det går, menar hon.

– Även om det också utomlands pratas om samarbeten industrier emellan händer det inte så mycket. Det som vi gör här i Sverige är helt unikt och något vi verkligen ska berätta om för resten av världen. Inte minst är det roligt att visa att det finns två dimensioner i det – genom att samarbeta kan vi både skapa goda affärsmöjligheter och göra något som är bra för världen, säger Helena Hedblom.

SmartROC T35 den första batteridrivna ovanjordsriggen i fält. Foto: Epiroc

– Och samtidigt som vi bygger nya eldrivna maskiner utvecklar vi också konverteringskit som kan uppgradera dieselmaskiner till att få en elektrisk drivlina. För att klara våra mål kan vi inte bara luta oss mot nymaskinsförsäljningen, vi måste adressera det från flera håll. Annars kommer det att gå för långsamt, fortsätter Helena Hedblom.

Kompetens måste på plats

Ovanjord då, hur går det där? Inte lika fort framåt. Att gå över till elektrifierade borriggar på en bergtäkt utan några elkablar i närheten är lättare sagt än gjort. Men det pågår en hel del intressanta projekt även på den fronten. Under hösten 2022 har Epiroc i samarbete med Skanska testat den första batteridrivna ovanjordsriggen i fält, en SmartROC T35.

Men trots många knutar kvar att lösa är den största utmaningen inte tekniken och infrastrukturen utan att få till rätt kompetens på rätt plats.

– Gruv- och infrastrukturindustrin kommer att förändras i grunden under åren som kommer. Det är en sak att utveckla tekniken, men sedan måste den fungera också. Det måste finnas personal som kan få tekniken att leverera 24/7 på väldigt avlägsna platser i världen. Att bygga den kompetens som behövs är svårt, säger hon.

LÄS MER: 7 innovationer som kan komma att förändra din vardag på berget

Få med sig människorna viktigast

Svårt, men inte omöjligt. I alla fall inte om industrin som helhet lyckas få den unga generationen att se vilken spännande bransch gruv- och infrastrukturindustrin faktiskt är. Inte minst nu, i klimatomställningstider.

Fler ingenjörer behövs, menar Helena Hedblom. Foto: Epiroc

– Ska vi fortsätta ligga i framkant måste vi lyckas attrahera fler ungdomar till ingenjörsyrket. Vi på Epiroc måste bygga upp våra resurser lokalt runt om i världen. Ju fler kompetenscentra vi har, desto mindre sårbara blir vi.

Trots utmaningarna är Helena Hedblom övertygad om att Epiroc kommer att klara sina klimatmål.

– Tekniskt sett har vi de flesta lösningarna redan. Nu handlar det om hur effektiva vi kan vara i att göra omställningen tillsammans med våra kunder. Till syvende och sist är det ju en förändringsresa med människor involverade.

5 tillfällen då mänskliga faktorn kan riskera ditt liv på berget

0

Epirocs borrmästare Stefan Löfdahl listar fem tillfällen då den mänskliga faktorn kan vara livsavgörande.

Text: Matilda Lann

Det är ingen hemlighet att det är en tuff miljö på berget, svår terräng och kraftig lutning är inte ovanligt. Men inte sällan är det den mänskliga faktorn som orsakar olyckor.
– Det här med säkerheten är jätteviktigt. Det första du ska tänka på är din egen säkerhet när du jobbar, och sen att inte utsätta andra för fara, säger Stefan Löfdahl.

”tyvärr har det hänt att människor avlidit. Jag vet två fall där man har fastnat i rotation och inte klarat livhanken”

När det gäller borrare handlar det ofta om klämskador, belastningsskador, hanteringsskador eller skador som uppkommer av maskiner i rörelse. Även hantering av borrör kan leda till skador. Lyckligtvis är det få olyckor som får dödlig utgång.
– Men tyvärr har det hänt att människor avlidit. Jag vet två fall där man har fastnat i rotation och inte klarat livhanken, säger Stefan Löfdahl.

”Planera arbetet och undvik snabba infall”, menar Stefan Löfdahl. Foto: Epiroc och Peter Ossman

För att undvika att utsätta sig själv eller andra för onödig risk kan det vara bra att fundera över några situationer som lätt kan eskalera och leda till olyckor.

Stefan Löfdahl: 5 saker du ska undvika för att minska olycksrisken

1. Dålig start på dagen

Den mentala inställningen du har när du kommer till jobbet kan påverka dig mer än du kanske tror.
– Upplevde du en riktigt dålig omkörning på väg till jobbet som du irriterar dig på? Var det stressigt vid lämning på förskolan? Om du är irriterad och frustrerad kommer det att påverka dig i ditt arbete. Försök att skapa en rutin varje morgon för att komma in i rätt mentala tillstånd där du skakar av dig det som hänt tidigare.

2. Trötthet

Det är inte ovanligt att borrare jobbar långa dagar under skiften. Många är lediga fredagar och då blir det i stället mastiga pass resten av veckan. Varken hjärnan eller kroppen i övrigt mår bra av att arbeta långa perioder utan uppehåll.
– Det är många timmar på jobbet och du ska vara alert hela tiden. Det gäller att ta dina raster så att du får tillbaka energin och orkar jobba så långa dagar. Är du inte utvilad är det lätt att olyckan är framme.

3. ”Ska bara”

Hur många olyckor har inte hänt när man ”ska bara”? Något ska lösas i farten och du vill bara få det överstökat.
– Olyckan är ofta framme när du ska göra något lite snabbt. Du ska bara gå och byta borrkrona, eller bara hoppa ner från en hytt och landar på en isfläck. Planera arbetet och undvik snabba infall.

LÄS MER: Så vänder du en skitdag på berget

4. Slarv med utrustningen

Ett stort misstag är att inte ha koll på utrustningen. Säkrare maskiner och ökad automatisering har förvisso lett till färre arbetsolyckor. Men det gäller samtidigt att du som operatör vet hur säkerhetsutrustningen på riggen fungerar.
– Ha som rutin att kolla att de olika säkerhetsfunktionerna på riggen fungerar: nödstopp, brandutrustning och skyddsburen runt mataren som ska förhindra att du fastnar. Se också till att du inte har en massa lösa föremål i hytten, som borrkronor, termos och radiolåda, som kan knocka dig om riggen skulle välta.

5. Stress

Forskning visar ett tydligt samband mellan stress och arbetsplatsolyckor. En för hög arbetsbelastning påverkar både kroppen och psyket. Du vill bara bli klar lite snabbt, du jagar borrmeter eller har en kund som ligger på om att jobbet måste bli klart. Att låta sig påverkas av stress kan bli farligt.
– Stress är väldigt dåligt. För att undvika stress så se till att ha en god planering, alltid ligga steget före innan det blir panik. Finns allt tillgängligt för jobbet som ska göras? Behöver du beställa grejor eller göra ett planerat underhållsstopp? Finns vägar framdragna? Är alla berörda parter överens om vad som ska göras? Ta ett djupt andetag när du känner av stress och räkna till tio, sen börjar du arbeta och kan då vara mer logisk i dina tankar. Det är lätt att få tunnelseende vid stress, svårt att ta till sig information och vara logisk.

Kraftverksbygget i Kashmir 1991: ”Jag kunde blivit kidnappad”

0

I början av 90-talet skickades borrmästare Claes Landelius ut på jobb i norra Indien. Ett uppdrag som hade kunnat sluta mycket illa.

Text: Matilda Lann

Claes Landelius, instruktör och borrmästare på Atlas Copco var under 90-talet utsänd på ett stort kraftverksbygge i Kashmir i Indien. Hans uppdrag var att ansvara för alla Atlas Copcos maskiner, bland annat sex Boomer 178 och två ROC 402.

Bommarna monteras av från riggarna för att få ner vikten när maskinerna ska transporteras 40 mil på dåliga vägar.
Foto: Privat

Ett mastodontprojekt, till viss del finansierat av svenska biståndsmyndigheten Sida, där 23 kilometer tunnel med underjordisk kraftstation, transformatorhall och gatehall skulle byggas.

LÄS MER: Innovationen som revolutionerade bergbranschen 

Claes Landelius. Foto: Micke Ginal

De första riggarna, två Boomer 178, hade forslats med båt hela vägen från Sverige till Mumbai. Den sista sträckan från Mumbai till staden Jammu och vidare till Uri, där kraftverket skulle byggas, fick Claes själv köra. Det var vinter och mycket dåligt väglag.
– Tyngdbegränsningen var därför 20 ton och riggarna vägde 40 ton styck. Så vi var tvungna att demontera bommar och laddkorg för att få ner vikten. 40 mil på en rigg som maxar 16 km i timmen, det tog oss fem dagar.

De två fösta riggarna när de anlänt till site och bommar och korg monterats på igen. Foto: Privat
Vägen upp till Kraftverket i Uri var i mycket dåligt skick och jordskred var vanligt. Foto Privat

När Claes Landelius till slut kom upp till området var det lagom till påsk och alla som arbetade i projektet hade fått en dag ledigt. Två av hans svenska kollegor, Jan-Ole och Johan, kom och frågade om han skulle följa med och åka slalom i en närliggande skidanläggning nästa dag. Claes sa att han skulle fundera på saken.
– När de knackade på nästa morgon hade jag precis fått tag på en tvättmaskin, så jag tackade nej för att tvätta mina smutsiga kläder.

Då kom tankarna, jag kunde också blivit kidnappad, men tvätten räddade mig!

Dagen efter stod Claes Landelius på ett ensligt ställe och skruvade på bommarna på riggarna.
– Då kom bergchefen och sa: ”Packa ihop, du får inte vara här själv – Johan och Ole har blivit kidnappade!”

Till vänster: Fyra riggar som kunde köras på trailer från Mumbai cirka 230 mil till site. På grund av kidnappningen och säkerhetsläget i Kashmir blev de parkerade i ett år. Till höger: En av sex ingångar in till huvudtunneln. Foto: Privat

På vägen mot skidorten hade de två svenskarna tagits av en gerillagrupp.
– Då kom tankarna, jag kunde också blivit kidnappad, men tvätten räddade mig! Vi hade kunnat vara tre som satt där, å andra sidan hade det kanske inte hänt om vi varit fler.

Trots det som inträffade valde Claes Landelius att stanna kvar i Kashmir och fullfölja uppdraget. De två kidnappade svenskarna lyckades fly efter tre månader.

6 bästa aktiviteterna till julfesten

0

Efter ett par år med pandemi är det väl äntligen dags att få fira en ordentlig jul med kollegorna? Är du med i festkommittén är det hög tid att lägga i en växel. Här är några tips på aktiviteter som garanterat höjer stämningen på julfesten.

Text: Matilda Lann

Dra på din fuligaste, juligaste jultröja, låt glöggen flöda och plocka fram lekledaren inom dig – för här ska quizzas, tävlas och lekas.

1. Introtävling med jullåtar
En superenkel aktivitet som inte kräver mycket förberedelser är att göra en introtävling med julens allra bästa och värsta plågor. Är ni ett mindre företag delar ni upp er i två lag, annars flera. Det lag som först ropar sitt namn får svara. Blanda de klassiska jullåtarna med några nyare. De flesta tar säkert ”dom dom dom dom” med Triad redan efter ett par sekunder. Men hur många gissar rätt på ”The Little Drum Machine Boy” med Beck?

Foto: Shutterstock, Spotify

2. Hemliga julklappen
Slå in en julklapp och skriv ett lagom klurigt rim. Om du till exempel vill ge bort en borrkrona Powerbit X kan du skriva så här:

Förbättrad säkerhet och färre byten
Den här produkten är bättre än myten
Med en yta hård och stel
Är detta en riktig liten juvel

Låt sedan alla medarbetare i tur och ordning ställa en ja/nej-fråga. Är det något man kan äta? Nej. Är det ett smycke? Nej. Är den röd? Nej. Kan man använda den på berget? Ja.
Den som först gissar rätt på vad det är i paketet vinner julklappen.

Foto: Shutterstock

3. Secret Santa
Om det känns roligare att alla får en egen klapp kan Secret Santa vara svaret. Låt alla medarbetare köpa varsin julklapp för 50 kronor. Lägg ner i en säck och låt varje person dra en julklapp. Vill man göra det lite mer personligt kan alla i förväg få en specifik person att köpa julklapp till. Antingen får det förbli ett mysterium vem som köpt vilken julklapp, eller så kan det bli en rolig gissningslek när paketen är öppnade.

4. Vad har du gemensamt med bordsgrannarna?
Är ni många på jobbet kan det vara kul att leka med bordsplaceringen. Dela in kollegorna efter något lite oväntat de har gemensamt. Alla som fyller år i januari får sitta tillsammans. Alla som helst kör en T35 får dela bord. Eller de som har en hund. Berätta i början av kvällen att uppgiften är att komma på vad minsta gemensamma nämnaren är för alla som sitter vid samma bord. Det sätter garanterat fart på samtalet.

LÄS MER: ”Det blev ett inferno, det sprutade sten överallt”

5. Julens ABC
Dela in kollegorna i lag eller par. Varje lag får ett papper och en penna. Ställ en klocka på tre eller fem minuter och låt varje lag fylla i alfabetet med julrelaterade ord. Den som har flest godkända ord när tiden är ute vinner.

A – amaryllis
B – brunkål
C – chokladask
D – dopparedagen

En liten twist på leken kan vara Bergets ABC

A – AT-borrning
B – borrstål
C – cementbruksisolering
D – D3

Foto: Shutterstock

6. Julquizz
Ett säkert kort är ju alltid att slänga ihop ett quiz. Hitta på ett tema som till exempel tidigare julvärdar i SVT, julmat eller julkalendrar. Tänk på att anpassa frågorna efter ålder på kollegorna. De som är födda på 90-talet minns kanske Lasse-Majas detektivbyrå medan det äldre gardet med all säkerhet kan relatera till Trolltider och Teskedsgumman.

Om du har svårt att komma på egna frågor finns det några quiz att inspireras av:

Världens julmat

Julfilmer

Julkalendrar

Julen i kulturen

Allmänt om julen

Avsnitt 22: Spaning – 7 lösningar vi kommer att se på berget i framtiden

I det här avsnittet ger vi oss på en riktig framtidsspaning. Vad finns det för konkreta saker som väntar dig som borrare? Vi tar hjälp av Epirocs globala innovationschef Oskar Lundberg som siar om det som är runt hörnet. Vågar vi tro på maskiner som beställer underhåll automatiskt och terrängmodeller i 3D? Och vad har egentligen bergbranschen att lära av rymden? Mot slutet av programmet förklarar Naoki Shimuzi på Stockholms bergteknik varför han vill att det ska låta vackert när han borrar med sin rigg Mjölner, i ”Slutord från berget”

7 innovationer som kan komma att förändra din vardag på berget

0

Vad framtiden i branschen har att bjuda på vet ingen. Men genom att titta på vad Epirocs innovatörer klurar på just nu kan vi åtminstone få lite ledtrådar.

Text: Johanna Paues Darlington

– Det är mycket spännande teknik på gång nu, men den har olika mognadsgrad. När och om det landar i nya produkter får vi se, helt enkelt, säger Oskar Lundberg, innovationschef på Epirocs underjordsdivision.

Oskar Lundberg. Foto: Micke Ginal

Hans vardag består till mångt och mycket av att försöka klura ut i vilken riktning Epiroc bör gå vad gäller utvecklingen av borriggar.
– Vi tittar mycket på andra branscher för att få idéer och inspiration. Dataspelsbranschen, bilindustrin och rymden, till exempel. När en rymdfärja skjuts upp vibrerar det ju enormt mycket, så där kan det finnas en del att lära och ta efter i borrbranschen, säger han.

”Vi tittar mycket på andra branscher för att få idéer och inspiration. Dataspelsbranschen, bilindustrin och rymden, till exempel.”

Att vi går in i en helt ny typ av energianvändande står klart sedan länge, både under och ovan jord. Epiroc har som mål att kunna erbjuda en helt utsläppsfri maskinflotta under jord 2025 och ovan jord år 2030.
– Här har ju gruvorna redan kommit långt, men ovan jord finns det fortfarande en hel del frågetecken kring hur de mer energieffektiva och fossilfria lösningarna kommer att se ut, säger Oskar Lundberg.
– Och för att få till eldrivet ovan jord måste stora investeringar till för att skapa den infrastruktur som krävs för att kunna ladda maskinerna ute på berget, fortsätter han.

Epiroc har som mål att ha en helt utsläppsfri maskinflotta under jord 2025 och ovan jord år 2030. Foto: Epiroc

LÄS MER: Hur ser gruvdriften om 20 år ut? Så svarar strategiprofessorn

Förutom att nå klimatmålen handlar de lösningar Epiroc tittar på framför allt om att effektivisera borrarnas arbete – så att maskinerna kan ta över det som operatörerna varken tycker är särskilt roligt eller är bäst på.
– Jag tror att man som operatör får vara öppen för att arbetet kommer att bli annorlunda framöver. Annorlunda, men inte sämre utan förhoppningsvis mycket bättre, säger Oskar Lundberg och lägger till att den som har idéer eller önskemål gärna får höra av sig till Epiroc.
– Operatörsperspektivet är extremt viktigt för oss som jobbar med innovation. Att ta fram nya lösningar är ett samarbete mellan oss och alla som använder våra maskiner.

De 7 mest spännande framtidslösningarna, enligt Oskar Lundberg

1. Hej Siri!
Vi har redan vant oss vid att ge kommandon åt våra telefoner – varför skulle inte även operatörerna kunna säga åt sina riggar vad de ska göra i stället för att behöva använda händerna?
– Det här är ju inget nytt, rent tekniskt. Utmaningarna handlar snarare om datasäkerhet. Hur snabbt det här utvecklas beror mycket på hur stort intresse det finns för det här bland borrarna där ute, säger Oskar Lundberg.

Kanske kommer det i framtiden gå att styra borriggen på samma sätt som du styr en Iphone med Siri. Foto: Shutterstock

2. Autonoma sensorer förbättrar säkerheten
Epiroc jobbar mycket med att utveckla sensorsystem för autonomi, alltså att maskinerna själva ska kunna känna av om någon eller något finns i närheten och då stanna automatiskt så att ingen kommer till skada. Tekniken finns redan på plats inom delar av gruvindustrin, men att det kommer även ovan jord är en självklarhet.

3. Maskinen snappar själv upp information
I dag sitter många med papper och penna och skriver ner hur borrningen gick. Eller berättar det helt enkelt för sprängaren, med risk för att något glöms bort eller bara försvinner i kommunikationen. En idé är därför att maskinen själv registrerar och förmedlar informationen. På så sätt får sprängaren ett mycket mer exakt underlag inför sin sprängning.

Oskar Lundberg som är innovationschef på Epirocs underjordsdivision leder även podden ”Sounds like Innovation”. Foto: Micke Ginal

4. Uppkopplade maskiner ber själva om service
Med sensorer i riggen som känner av när nya kronor eller nya filter behövs till borrmaskinen eller när något annat börjar bli slitet skulle leverantörerna kunna vara på bollen snabbare än entreprenören själv.
– Då skulle en tekniker på distans bli larmad och i sitt system se vad som behövs, och sedan ringa till entreprenören och berätta att ”nu har jag reservdelar på väg till dig”.

5. Digital tvilling för underhåll
Med en digital tvilling till riggen, alltså en virtuell version av den reella riggen, skulle en tekniker via datorn kunna gå in i din maskin och se vad som gått sönder i den eller vad som behöver underhållas och skruvas på. Att kunna felsöka på distans gör att teknikern med större sannolikhet kommer veta exakt vad som bör göras, vilken mutter eller reservdel hen behöver ta med när hen sedan åker ut till riggen.

6. Terrängmodeller i 3D
En terrängmodell i 3D, för att kunna planera och göra en borrplan utifrån den – visst låter det praktiskt? Att redan på planeringsstadiet kunna anpassa borrplanen utifrån hur terrängen ser ut och räkna ut var det behöver byggas vägar, eller var det kan bli extra svårt att borra och spränga.
– Teknikutvecklingen här går ganska snabbt, men det finns mycket kvar att lista ut. Det gäller att vi hänger med och förstår hur vi kan använda den här tekniken på bästa sätt, säger Oskar Lundberg.

Drönarteknik finns redan, varför inte kombinera det med 3D-teknik för att skapa terrängmodeller? Foto: Epiroc

7. Drönare och kamera skapar borrplan
Att kunna se hela sajten uppifrån skulle underlätta arbetet med att planera borrningen rejält. Varför inte använda drönare för detta? De skulle till exempel bidra i arbetet med att göra terrängmodeller i 3D.

Borrmästarpodden:

Avsnitt 22: Spaning – 7 lösningar vi kommer att se på berget i framtiden

Entreprenören tipsar: Så lyckas du med ditt bergföretag

0

Trots stundande lågkonjunktur råder det ingen brist på borr- och sprängjobb. Men för att bli framgångsrik som företagare i branschen krävs mer än en gynnsam marknad. Stjärnskottet och entreprenören Elias Wärnefjord delar med sig av sina bästa tips.

Text: Matilda Lann

– Det har alltid varit min dröm att få vara min egen. Jag bestämde mig tidigt för att någon gång driva företag. Men först fick jag skaffa mig kunskapen som krävs för att kunna göra det på ett bra sätt.

Vårda personalen

Sedan 2019 driver Elias Wärnefjord, 29, Wärnefjords Bergteknik, som har sex anställda. Att få tag på bra medarbetare och se till att de trivs tror han är en av hörnstenarna för att lyckas.
– Jag har borrat mycket, så där hade jag kompetens. När jag sen skulle utveckla företaget handlade det om att ta in den kompetens jag själv inte hade. Plocka ihop människor du tror på och motivera dem med roliga saker så att de trivs och stannar. Borrning och bergsprängning är egentligen inte rocket science, den stora grejen är att ha ett bra team som gör ett bra jobb.

LÄS MER: 8 egenskaper du behöver ha som borrare

Elias har köpt fyra av fem riggar direkt från leverantör och att investera i nya maskiner rekommenderar han varmt.
– Att köpa billigt är att köpa dyrt. Köper du en begagnad maskin kan det dyka upp saker som går sönder och ingen vet varför. Köper du en ny och något inte fungerar ringer du bara teknikern där du har avtalet.

Ett bra kontaktnät är viktigt för att komma igång i branchen, menar Elias Wärnefjord. Foto: Eddie Andersson

Ha en bra kalkyl

För att ha råd sparade han i flera år och hade 300 000 när han gick till banken.
– Du kan inte köpa en ny rigg om du inte har ett kapital från början. Det går inte att komma med 40 000 på kontot och säga att du vill köpa en rigg för 3,5 miljoner. Banken vill att du ska ha 10 procent. Det var väldigt viktigt att ha pengar att gå in med.

”Borrning och bergsprängning är egentligen inte rocket science, den stora grejen är att ha ett bra team som gör ett bra jobb”

Elias Wärnefjord hade också en buffert att ta ut som lön om det skulle vara svårt att få uppdrag.
– 2019, när jag köpte min första rigg, sa alla att det var ”lätt att låna pengar”. Men det var inte bekymmersfritt då heller. Jag kom med en gedigen kalkyl och räknade på borrvagnen. Om jag amorterade en viss summa varje månad skulle det räcka med att jag körde med riggen cirka 25 procent av tiden.

Skapa relationer med leverantörer

En av de största utmaningarna när företaget var nystartat var att få handla stora mängder material och bränsle hos olika leverantörer.
– Eftersom mitt företag inte hade något bokslut än kunde jag inte få så höga krediter, det blev ett problem när jag behövde tanka mycket diesel eller köpa borrstål och kronor. Jag löste det genom att ha konton hos flera olika dieselleverantörer. Det bästa du kan göra är att redan innan du startar ditt företag bygga upp ett bra kontaktnät med leverantörer och andra i branschen.

Kräver passion och flexibilitet

Att driva eget är inte för alla. Elias Wärnefjord tror att det krävs en stor passion och vilja.
– Det är inga 40-timmarveckor i början. Det medför en hel del helger och kvällar. Är du villig att göra den uppoffringen? Då är eget företag rätt för dig. Du får inte vara för inrutad, du måste kunna tänka dig att vara flexibel.

Borrmästarpodden:

https://bitzmagasin.se/avsnitt-21-sa-lyckas-du-med-ditt-foretag-i-bergbranschen

Avsnitt 21 – Så lyckas du med ditt företag i bergbranschen

Det skriks efter borrare och har du en rigg och kan borra är det troligen inga svårigheter att få uppdrag just nu. Men för att verkligen lyckas som företagare i bergbranschen krävs mer än en gynnsam marknad. Vad är viktigt att tänka på? Vilka misstag gör många? Och hur ska man göra för att inte jobba ihjäl sig? Vi träffar stjärnskottet Elias Wärnefjord som trots sina unga år har byggt upp ett företag som går som tåget. I detta avsnitt delar han med sig av sina bästa tips. Sist men inte minst är det comeback för Goliats verktygslåda. Inte missa! 

Avsnitt 20 – I backspegeln – riggarna vi sent kommer att glömma

Med över 100 års riggbyggande i bagaget har Epiroc många både fantastiska och mindre fantastiska exempel på riggar att minnas tillbaka till. Tillsammans med den gamle Atlas Copco-räven Claes Landelius gräver vi djupt i arkiven.

Vi pratar också med borraren Adrian Söderlund som helst kör T35 och drömmer om att kunna flyga borrvagn.

Riggarna vi minns: ”En ganska farlig maskin”

0

Med över 100 års riggbyggande i bagaget har Epiroc många både fantastiska och mindre fantastiska exempel på riggar att se tillbaka på. Tillsammans med den gamle Atlas Copco-räven Claes Landelius gräver Bitz Magasin djupt i arkiven.

Text: Matilda Lann

– När jag började fanns det bara en borrvagn som vi använde, ROC 600. Det var en luftdriven rigg utan dammsugare och med manuell broms.
Det säger Claes Landelius som har arbetat på Atlas Copco sedan 70-talet, både som instruktör och som borrmästare.

ROC 600.

Dammsugaren förbättrade arbetsvillkoren

Riggen började säljas i slutet av 60-talet och användes på vägbyggen.
– Det var en ganska farlig maskin att använda, du fick vara erfaren om du skulle gå ner för en brant och själv räkna ut hur mycket broms som skulle läggas på och sen hoppas på det bästa. Det fanns en trycksatt vattentank och när det dammade så mycket att man inte såg riggen, då var det dags att skruva på lite vatten.

LÄS MER: Mekaniska bromsar på ROC 600 – inget för den oerfarne

Efterföljaren var ett stort steg i bergborrningens historia. När ROC 601 kom ut på marknaden som den första riggen med dammsugare och automatbromsar blev arbetsmiljön för borrare aningen bättre.
– Så fort du släppte åkreglagen stannade den, vilket gjorde jobbet lite mindre riskfyllt. Riggen användes främst till vägbyggen och i stenbrott men också för att bygga en massa bergrum under oljekrisen på 70-talet, säger Claes Landelius.

Claes Landelius Foto: Micke Ginal

ROC 302 ”Krabban

En borrvagn som kom att bli mycket populär var ROC 302, som började tillverkas under tidigt 70-tal.
– Det var en riktig storsäljare och i folkmun kallades den Krabban eftersom den med sina två bommar såg ut som en krabba. Kunderna köade för att beställa en. Först hade vi små borrmaskiner BBC24, men kunderna önskade större maskiner så vi hängde på COP 90, som vägde 100 kilo.

”Han jobbade från fem på morgonen till sen kväll och fick bara ut 100 borrmeter om dagen – konkursen var nära.”

Men då började i stället problem med att bommar och matarbalkar blev för klena. Efter att ha tagit fram en ännu större borrmaskin – COP 115 – med högre kapacitet var man tvungen att montera grövre bommar och matarbalkar. I samband med det sattes också större dammsugare på – en för varje bom – och det i sin tur krävde en större kompressor.
– Krabban var nu ännu mer populär och levde kvar in på 80-talet. Sen började bränslepriserna bli höga och de stora kompressorerna drog mycket diesel, och nu kom i stället hydraulriggarna in i bilden, säger Claes Landelius.

En ROC 402 på uppdrag i Sri Lanka.

ROC 402 räddade Globenbygget

Ett projekt som Claes Landelius minns väl är bygget av Globen, i dag Avicii Arena. En kund till Atlas Copco hade fått ett stort bergarbete och därför köpt en ROC 410 med borrmaskinen COP 1032LE. Men jobbet gick inte som tänkt.
– För att vara Stockholm var berget vresigt och segt. Maskinen var för klen och det gick för sakta. Han jobbade från fem på morgonen till sen kväll och fick bara ut 100 borrmeter om dagen – konkursen var nära. Atlas Copcos policy var att ställa upp för kunden, så jag åkte dit med en ROC 402 och hjälpte honom att borra i tre veckor. Den borrade nästan dubbelt så snabbt och vi kom ikapp!

FAKTA: Borriggarnas utveckling

60-talet: Hittills har det borrats handhållet. Nu gör den första riggen ROC 600 entré.

70-talet: Nu kommer den populära riggen Krabban, eller ROC 302. Automatbromsen införs, liksom dammsugaren, och arbetsmiljön på berget blir därmed något bättre. I slutet av årtiondet kommer också hydraulborrmaskiner.

80-talet: Under 80-talet sätts hytt på riggarna och dessutom kompressor ombord.

90-talet: Nu får hytterna bättre komfort med både värme och kyla. Det digitala signalsystemet Can-bus gör också debut på marknaden.

Borrmästarpodden:

Avsnitt 20 – I backspegeln – riggarna vi sent kommer att glömma

Så stora är batterierna i gruvmaskiner: krävs 5 Tesla

0

Senast 2030 ska hela Epirocs sortiment vara klimatneutralt. Redan nu finns ett stort utbud av batteridrivna riggar, truckar och lastare. För att driva de största maskinerna krävs batteripack som motsvarar kapaciteten i fem Teslabatterier.

Text: Matilda Lann

– Det går att driva riktigt stora maskiner på batteri, det krävs bara riktigt stora batterier, säger Erik Svedlund, marknads- och affärsutvecklingschef, Epiroc elektrifiering.

Ja, det är inga små pjäser vi pratar om. Till den största batteridrivna Epirocmaskinen, Minetruck MT42, krävs fem batteripack med en vikt på 620 kilo styck och en kapacitet på 94 kWh per subpack. Det vill säga drygt tre ton batteri och 470 kWh för att driva en maskin.

Erik Svedlundmarknads- och affärsutvecklingschef, Epiroc elektrifiering. Till vänster ett batteri på en Boomer M2.

Om vi jämför med en Tesla Model S i originalutförande så har den ett batteri på 100 kWh, ungefär lika mycket som ett subpack. Det skulle alltså krävas cirka fem sådana för att komma upp i samma kapacitet som batteriet i den största Epirocmaskinen. För en 14-tonslastare krävs fyra batteripack, för en rigg i mediumstorlek räcker det med två subpack.
– Borriggar borrar redan med energi via kabel, för förflyttning använder de batteri. Därför behöver de betydligt mindre batteri än en lastare eller truck, förklarar Erik Svedlund.

Slår dieselmaskinerna på fingrarna

Prestandan i de batteridrivna maskinerna bräcker redan dieselmaskinerna på alla punkter – sånär som på en parameter: körtid.
– Vi kan köra snabbare, accelerera snabbare, vi kan återvinna energin, bromsningen är bättre. Men körtid är svårt, en dieseltank är lätt att göra stor och kan rymma väldigt mycket energi, men vi närmar oss möjligheten att klara hela skift på batteri, säger Erik Svedlund.

”PRECIS SOM MED EN SKRUVDRAGARE SOM DU KAN BYTA UT BATTERIET PÅ OCH FORTSÄTTA KÖRA DIREKT.”

För att ändå kunna användas under produktionen är batterierna utbytbara och det tar cirka fem minuter att byta batteripack.
– Precis som med en skruvdragare som du kan byta ut batteriet på och fortsätta köra direkt.
Det tomma batteriet laddas på cirka två timmar. Körtiden för ett batteri i en borrigg varierar men ligger mellan fyra och sex timmar.

Initialt dyrare med batterimaskiner

Något som skiljer dieselmaskinerna och batterimaskinerna är priset.
– En dieselmaskin är betydligt billigare i inköp eftersom driftskostnaden för diesel inte ligger med. En batterimaskin inklusive batteri blir ungefär dubbelt så dyr. Men du slipper dieselkostnader så driftskostnaden blir i stället lägre, säger Erik Svedlund.

LÄS MER: Hur ser gruvdriften om 20 år ut? Så svarar strategiprofessorn

För att underlätta för de som vill investera i batterimaskiner har Epiroc en batteritjänst kallad ”Batteries as a Service”.
– Vi håller i ägandeskapet, vilket gör att vi kan ta ner inköpskostnaden så att vi hamnar i närheten av priset för en dieselmaskin. Sedan får man i stället en driftskostnad för batteriet som ligger spridd över tid, säger Erik Svedlund.

Återvinningsbara batterier

Tillverkningen av batterimaskiner är ett samarbete med Northvolt som pågått sedan 2018. En viktig parameter i produktionen är hållbarhet och gröna batterier.
– En stor del i battericellsproduktionen är att batterierna kommer att återvinnas i den fabrik där de en gång tillverkades. Det återvunna materialet kommer att omprocessas och gå tillbaka direkt in i nya celler.

Läs mer om Epirocs elektriska maskiner.

9 tips: så håller du T15 i toppskick

FlexiROC T15 – riggen som borrarna både älskar och hatar. Vad är det viktigaste att tänka på när man kör en T15? Hur ska underhållet skötas? Och vem passar den här riggen egentligen? Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc, ger sina allra bästa knep.

Text: Matilda Lann

– Det är en ilsken liten sak, en rigg som absolut inte förlåter någonting när man gör fel. Det gäller att vara bestämd och visa vad du ska ha borrvagnen till, säger Patrik Goliats.

FlexiROC T15 är en hjulburen topphammarborrigg som väger 3,4 ton, den är därmed en av de minsta hydrauliska riggarna.
– Man har plockat ut så mycket effekt det går ur en så liten maskin, den är samtidigt lätt och smidig på berget, säger Patrik Goliats.

Patrik Goliats. Foto Kristina Sahlén

Från poolbygge till tunnelprojekt

Den lilla riggen kan användas för både små och stora jobb, såväl ovan som under jord.
– Många använder den både för bultning och pallborrning, men även för pooljobb och villatomter. Eftersom den är hjulburen blir det lite mindre påverkan på miljön och omgivningen. Flexibiliteten gör att det är en riktigt bra allroundmaskin, säger Patrik Goliats.

Trimmar man någonting till max så måste man sköta om grejerna, annars går de fort sönder och då blir det dyrt.

Han menar att det krävs en van hand för att handskas med en T15.
– När du sätter ner mataren mot berget ska du trycka till den lite, nästan så att framhjulen lättar. Då kommer den att stå kvar när du börjar borra. Trycker du fast den som du gör med en större rigg kommer hela bommen att lyfta så fort du börjar borra, säger Patrik Goliats.

LÄS MER: Micke håller fast vid sin FlexiROC T15: ”Kommer aldrig att köpa någon annan!”

Bra andrahandsvärde

Den första prototypen kom 2008 och försäljningen började 2009. Prislappen för en ny FlexiROC T15 ligger på knappt 1,9 miljoner i grundutförande.
– Den har också ett riktigt bra andrahandsvärde. Kollar du begagnade riggar så ligger de mellan 800 000 och en miljon kronor. Då får du en bra maskin, säger Patrik Goliats.

Eftersom det är en så liten maskin med stor kapacitet krävs mycket underhåll – dagligen.
– Trimmar man någonting till max så måste man sköta om grejerna, annars går de fort sönder och då blir det dyrt. Jag rekommenderar en borrare per maskin, operatören lär sig hur den fungerar och håller efter den bättre, säger Patrik Goliats.

LÄS MER: ”Att jobba med FlexiROC T15 har utvecklat mig som person”

Patrik Goliats 9 bästa tips för att hålla T15 i topptrim

1. Fetta, fetta, fetta!
Fetta, fetta, fetta. Borrstöd och det nedre kedjehjulet kan gärna fettas ett par gånger om dagen. När du går fram och byter krona, passa också på att dra en fettsträng på gängorna på kronorna.

2. Tvätta
Att hålla riggen i bra skick är A och O för att allt ska fungera. Tvätta därför riggen och kylaren ofta. Utvändigt tvättar du för att det ska se bra ut, invändigt för att det ska fungera bra. Det går inte att blåsa ut kylaren utan det är tvätt som gäller.

3. Spänn kedjan
Se till att kedjan är lagom sträckt. Se framför allt till att byta den när den börjar att klättra upp mot dreven, då är den slut. När kedjespännaren börjar gå i botten har den blivit sträckt nästan en decimeter och har då gjort sitt.

4. Kolla oljenivåer
Kolla alla oljenivåer varje dag – motorolja, hydraulolja och kompressorolja – innan du startar motorn. På så sätt märker du om den börjar dra mer eller mindre.

5. Kompressorremmarna
Håll koll på dem – de ska alltid vara sträckta. Med lite tryck ska det flexa ungefär en centimeter.

6. Glidstyckena på mataren
Se över glidstyckena på mataren. De ska inte vara för hårt spända, men inte för löst heller. Du vill inte att borrmaskinen vobblar på mataren, men inte heller att de är för hårt spända så att matningen går tungt. Det ska vara ett glapp på 1–2 millimeter, du kan testa med ett buntband.

7. Lufttryck i däcken
Stäm av lufttrycket i däcken. Det finns kompressor på riggen så det är bara att skaffa en liten slang och en däckpåfyllare så är det löst. Fler och fler fyller däcken med en typ av skumgummi så att de blir punkteringsfria. Det blir tyngre att rulla runt, men det fungerar.

8. Dra åt skruvar
Du har fyra skruvar som håller fast själva borrmaskinen, även rotationsmotorn har fyra skruvar, de här kan vibrera loss ibland. Håll koll på det och dra åt.

9. Service
Men jämna intervaller ska oljefilter, dieselfileter och motorolja bytas. Det gäller även hydrauloljans returfilter och dammsugarfilter. Titta i manualen vad som gäller och gör service när det är dags.

Avsnitt 19 – FlexiROC T15, En ilsken liten sak?

I det här avsnittet borrar vi djupare i FlexiROC T15. En slit- och slängrigg? En ilsken liten sak eller faktiskt den smidigaste borriggen av alla? Vi reder ut. Till hjälp tar vi borrningsgurun Patrik Goliats. Vi bjussar också på 9 tips: så håller du T15 i toppskick.

Slutligen tittar vi in hos Daniel Persson på Norrort Sprängteknik som håller på att spränga för en moské i Uppsala.

I mina lurar – borrarnas poddfavoriter

Det strömmas musik och poddar som aldrig förr – så även i riggarna. Här är borrarnas allra bästa tips på både sköna låtar och spännande dokumentärer att lyssna på.

Text: Matilda Lann Foto: privat

Anton Johansson lyssnar på Slipknot och podden Tappad som barn. Foto: Shutterstock och Joakim Ericsson

Anton Johansson, 24, borr- och sprängentreprenör, Berg Nord

Vad lyssnar du på för poddar?
– Jag brukar lyssna en hel del på poddar under arbetsdagarna. Det blir lite lättare och fördriver tid. Jag tycker väldigt mycket om P3:s Creepypodden, den är intressant och spännande att lyssna på. De är fantastiskt duktiga på att återberätta och skapa en bild, det är nästan som att se film. Sen har vi ju självklart Borrmästarpodden, som ligger högt upp på listan! Jag brukar också lyssna på en podd som heter Tappad som barn, tre sköna herrar som sitter i ett kök och surrar om allt i livet. Det är vanliga arbetare så de snackar om allt från asfaltläggning till hur man driver en ICA-butik. Jag brukar lyssna på P3 Krim också, en väldigt bra podd. Det är om lite aktuellt som har hänt i Sverige senaste tiden.

Och om du har musik i lurarna, vad blir det då?
– Jag lyssnar på rätt mycket rockmusik, vanlig hårdrock. Det blir en del Death Punch, Slipknot och Metallica.

Om du fick välja en låt på repeat?
– Den var svår, jag gillar ju Motörhead, så det får bli In the name of the tragedy.

Sandra Motin lyssnar på podden Kompaniet och Corey Taylor. Foto: Privat och Shutterstock

Sandra Motin, 36, Bergsprängare och borrare på Schaktlaget Bergsprängning

Vad lyssnar du på för poddar?
– Det är allt från nyhetspoddar till krim och dokumentärer. Varje morgon börjar jag med att lyssna på Aftonbladet Daily där de fokuserar på någon aktuell nyhet så att man är lite med i matchen. Sen är det P3 Dokumentär om både nya och gamla händelser. När det kommer till krim gillar jag Jakten på mördaren om lösta mordfall och Utanför murarna om folk som har begått brott, hamnat bakom galler och sen intervjuas när de kommit ut i samhället igen. En annan podd jag kan tipsa om är Mayday om katastrofer, till exempel flygolyckor, tsunamin och terrorattacker. Sen älskade jag Adam & kompani, som numer bara heter Kompaniet efter att Adam Alsing gick bort. Det är med Daniel Breitholtz, Vanessa Falk och Kristoffer Appelquist. De pratar om sin vardag, varvat med kul och onödiga fakta. Utan Adam är det inte riktigt samma sak längre, men fortfarande roligt.

Och om du har musik i lurarna, vad blir det då?
– Jag är allätare. Beroende på sinnesstämning lyssnar jag på allt från hårdrock till gamla 90-talshits som ger lite nostalgikänsla, till exempel The Latin Kings, Thomas Rusiak, Scorpions. När det kommer till rock är det band som Danzig, Diztord och Corey Taylor. En glad låt på berget vore nåt från R3HAB.
Jag är född i Sverige men är helfinsk så jag lyssnar också på en del finsk musik för att få lite connection till hemlandet. På jobbet tipsar vi varandra om låtar då och då, senaste tipset jag fick var Aristocrat med en rysk artist som heter Morgenshtern.

Om du fick välja en låt på repeat?
– Då säger jag Tallulah, jag har det till och med tatuerat på armen, haha.

Naoki Shimizu lyssnar på The Dave Brubeck Quartet och Gossaye Tesfaye. Foto: Shutterstock och Kristina Sahlén

Naoki Shimizu, 35, borroperatör, Stockholms Bergteknik

Vad lyssnar du på för poddar?
– Jag lyssnar mest på borren! Om jag lyssnar på podd så blir det något om aktiehandel, där de pratar om hur börsen rör sig, som Avanzapodden, Sparpodden eller Börssnack med Hansén & Olavi från IG.

Och om du har musik i lurarna, vad blir det då?
– Det kan bli allt möjligt; rock, hiphop, techno, trance, jazz och blues. Några exempel på band är Allman brothers, Disturbed, System of a down och The Dave Brubeck quartet. Ibland slår jag på lite japanska låtar och sjunger med. Det kan vara japanska ballader – sånt man lyssnade på när man var lite blödig i tonåren. Sen har jag en kompis från Etiopien så en del etiopisk musik blir det också, till exempel Gossaye Tesfaye, han har jättebra låtar.

Om du fick välja en låt på repeat?
– Melissa med Allman brothers band.

Familjeföretag på berget – på gott och ont 

En stor del av Sveriges bergsföretag drivs av en familj. Vilka fördelar finns det med att jobba med syskon, äkta makar och föräldrar? Vilka nackdelar? Familjen Källgren delar med sig av sin resa.

Text: Matilda Lann Foto: Johan Lindqvist

– Det är ett sätt att leva, det har varit självklart att jobba i familjeföretaget, säger Jessica Källgren, 47, som tillsammans med sin bror Björn Källgren, 54, äger och driver Källgren och söner i Eksjö.

Nu sitter de vid köksbordet hemma hos Jessica och pratar öppenhjärtigt om fördelar och nackdelar med att ha familjen på jobbet. 

Foto: Johan Lindqvist

Företaget startades av deras morfar och pappa Kenneth Källgren anställdes så småningom i företaget. 1987 tog pappan över, och i och med det blev hela familjen aktieägare.

– Jag blev aktieägare som tolvåring, och hela uppväxten har man fått åka runt och titta på berg som det ska sprängas på eller som det har sprängts på ”och hur blev det egentligen?” säger Jessica och skrattar.

Även brorsan Björn har präglats av familjeföretaget sedan unga år.

– Jag var med och sprang på berget som liten, men det var inte givet att jag skulle bli borrare. På den tiden sa jag att jag antingen skulle bli tjuv eller polis. Det blev inget av det, säger han.

”Trodde att vår sista stund var kommen”

Björn och hans äldre bror Thomas har jobbat i företaget sedan 1991. Nu i år valde Thomas att bli utköpt. Ett väntat beslut för syskonen, eftersom det är ett slitsamt arbete. 

– Det är bitvis ganska jobbigt att vara ute i alla väder, leriga diken och så där, jag kommer nog inte heller att jobba till pensionen. Men det är klart att det är mycket kunskap som försvinner med honom, säger Björn.

LÄS MER: Fullt ös på KPJ Bergarbeten – ”det har blivit en hel del långa arbetsveckor”

Björn minns en händelse tidigt i karriären. Han och Thomas jobbade under en period mycket med betongarbeten åt pizzerior. Det var en ständig diskussion om pris och att göra jobbet momsfritt. När bröderna vägrade jobba svart envisades kunden med att betala kontant.

 – Överlämningen skulle ske i en källare, och in kom två mörkt klädda herrar med varsin portfölj. Vi trodde att vår sista stund var kommen! Men det gick bra och vi fick betalningen, sådana starka händelser minns man, säger Björn.

Generationsskiften – största utmaningen

Organisationspsykologen Anna Russberg som arbetat mycket med familjeföretag menar att 

de största utmaningarna ofta uppstår när det är dags för generationsskifte eller ägarbyte. 

Organisationspsykologen Anna Russberg.
Foto: Johan Lindqvist (t.v.)

– Den stora fallgropen är om grundaren inte släpper taget och sitter och detaljstyr. Om det är barnen som ska efterträda får de ingen möjlighet att sätta sin prägel. Då lägger man för mycket tid på interna diskussioner och tappar i konkurrenskraft, säger hon. 

Björn och Jessica upplever att deras pappa Kenneth hade ett öppet sinne och snabbt släppte in dem i verksamheten.

”Den stora fallgropen är om grundaren inte släpper taget och sitter och detaljstyr.”

– I början frågade man hela tiden, men vår pappa lät oss prova, han var lugn och såg vad som fungerade. Man gjorde delar av ett jobb själv, sen blev det mer och mer. Jag tror att pappa hade ett öga i nacken, säger Björn.

Björn har axlat rollen som vd och sprängledare. Jessica sköter företagets ekonomi och redovisning, något hon gjort sedan tonåren. En borrigg har hon inte satt sin fot i.

– Men jag har full koll. Jag har ju hört allt i familjen sen jag var barn, jag vet hur man ska ladda och borra. I teorin, säger hon och skrattar.

Även Jessicas man Ingemar blev successivt involverad i företaget när de behövde förstärkning. Först gick han bredvid och sedan tog han en sprängkurs.

Ingemar, som står i köket och förbereder middagen, sticker ut huvudet och hejar.

– Jag har jobbat heltid i bolaget sen 2009, i dag är jag laddtekniker och betonghållare.

Foto: Johan Lindqvist

Källgren och söner har specialiserat sig på försiktig sprängning i tätbebyggelse och just nu arbetar de i flera mindre projekt. Bland annat i Nässjö, där det ska sprängas ut för ett kontorslandskap. 

– Annars är det mycket sprängning för elkabel, när man har tagit bort det luftburna nätet, för att få ner kablarna i marken, säger Björn.

Viktigt med samsyn

För att få familjeföretaget att fungera är det viktigt med ägardirektiv och samsyn.

– Att ha målet med bolaget på print, det är ryggraden i verksamheten. Ägarstrukturen, arbetstiden, ersättning, riskvillighet, hållbarhet med mera. Är ni överens om detta har ni minimerat risken för stora intressekonflikter. Ha ett internt levande dokument som ni ser över en gång per år, säger Anna Russberg.

Jessica och Björn håller med och det är något de pratat mycket om under åren, vad som är kärnan i företaget.

– Jobben ska vara väl utförda, kunden ska vara nöjd och det ska vara så säkert utfört som möjligt. Bäst går det för företaget om man kan hålla sams. Det kan ibland innebära att man får kompromissa och göra avkall, och så länge jobben görs i den andan kan vägen dit se lite olika ut, säger Björn.

En tredjedel familjeföretag

Familjeägda bolag är den vanligaste organisationsformen i världen. I Sverige står familjeföretag för en tredjedel av sysselsättningen och en tredjedel av landets BNP. Anna Russberg tror att det handlar om att fördelarna med att jobba ihop med familjen är många.

”Man behöver inte göra sig till, som man kanske behöver med anställda. Säger jag något till min bror eller syster så vet de ju ändå precis vem jag är.”

– Det går att göra informella val i beslutsfattandet, det är inte långa, vilket ger företaget enorm flexibilitet och en stor konkurrensfördel. Vi håller ut längre, lägger in en extra växel och tar mer ansvar, säger hon

Björn tycker också att det är mer bekvämt att jobba med familjen.

Foto: Johan Lindqvist

– Man behöver inte göra sig till, som man kanske behöver med anställda. Säger jag något till min bror eller syster så vet de ju ändå precis vem jag är. Sen är det klart att det är mer flexibelt, vi jobbar över den här lördagen, sen är det lugnare några dagar så att det jämnar ut sig.

LÄS MER: Operatören Sandra om jakten på balansen – ”de skickade en ambulans direkt.”

Risk att förlora relationer

Men visst har även Källgren och söner haft sina utmaningar.

– Det var ganska tufft ekonomisk i början. Och visst har jag och brorsan varit osams en del genom åren, men bara om småsaker ”du kan väl städa bilen bättre”, eller ”varför sa du så till kunden”.

Och det är i relationerna som mycket sätts på spel, menar Anna Russberg.

– En stor risk för familjeföretag är att man förlorar sina nära om det en dag inte fungerar att driva företag ihop. Vid en vanlig anställning säger du bara upp dig, här riskerar du att förlora familjemedlemmar.

Foto: Johan Lindqvist

Jessica och Björn hamnar sällan i bråk, de har sina respektive roller tydligt fördelade och arbetet rullar på. Det lilla irritationsmomentet skulle vara Björns handstil.

– Underlagen han lämnar in kan vara lite oläsliga ibland, säger Jessica och ger Björn en blink.

Sveriges 5 största infrastrukturprojekt

0

Det borras, sprängs och byggs för fullt runt om i Sverige just nu. Nya stambanor, tunnelbanor och snart kanske även kärnbränsleförvaring. Här är listan på de största infrastrukturprojekten som är på gång.

Text: Matilda Lann

Höghastighetståg ska kunna köra på Ostlänken. Foto: Shutterstock

1. Ostlänken 

Kostnad: 89 miljarder

Ostlänken är en 16 mil dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping – första delen av Sveriges nya stambanor. Projektet rör tre regioner: Stockholm, Södermanland och Östergötland. Byggtiden för mångmiljardsatsningen är 2024–2034 och järnvägen öppnar för trafik 2035. 25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel.

Tunnelbanebygge vid Gullmarsplan i Stockholm. Foto: Region Stockholm

LÄS MER: När det värsta händer – det här behöver du veta om dolor

2. Tunnelbanan 

Kostnad: 54 miljarder

Just nu pågår en omfattande utbyggnad av Stockholms tunnelbana. 3 mil spår och 18 nya stationer ska byggas. Arbetet omfattar arbetstunnlar, spårtunnlar, stationer och en utbyggd depå. Alla spår byggs helt under jord och enbart stationerna sticker upp över markytan. Första linjen som tas i drift är Barkarby, med planerad trafikstart år 2026. Sista etappen planeras vara klar för trafik 2034.

Illustration på den färdiga Ekerövägen. Foto: Trafikverket

3. Förbifart Stockholm

Kostnad: 38 miljarder

Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm som ska binda ihop norra och södra delen av huvudstaden. Motorvägsförbindelsen består av 21 kilometer tunnlar, två parallella tunnelrör, ramper och tvärtunnlar. Totalt är det drygt 5,5 mil tunnlar, och allt utsprängt berg kommer att motsvara volymen på 11 Globen. Första spadtaget togs 2014 och vägen ska öppna för trafik 2030.

Marieholmstunneln i Göteborg. Foto: Trafikverket

4. Västsvenska paketet 

Kostnad: 34 miljarder

Västsvenska paketet är en rad satsningar på vägar, järnvägar och kollektivtrafik. Några av de större projekten är Västlänken, Marieholmstunneln och Hisingsbron. Projektet startade 2009 och satsningarna kommer att pågå fram till 2028. Västra Götalandsregionen, Region Halland, Göteborgs stad, Göteborgsregionen, Västtrafik och Trafikverket står bakom satsningen.

LÄS MER: Ny tunnelbanetunnel under Grand Hotel – ”det är omöjligt att inte störa”

Landskapsbron i Kallhäll är en del av Mälarbanan-projektet. Foto: Trafikverket

5. Mälarbanan 

Kostnad: 25,5 miljarder 

Mälarbanan förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm. Nu bygger Trafikverket ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll i norra Stockholm från två till fyra spår, detta för att tågen ska kunna gå tätare och punktligare. Förutom ny järnväg byggs också stationer, gång- och cykelvägar, tunnlar och broar. Arbetet på den 20 km långa sträckan har pågått sedan 2012 och en stor del av utbyggnaden är redan klar. De sträckor som kvarstår kommer att öppnas etappvis och sista stationen i projektet, Huvudsta, beräknas vara klar 2034. 

Bubblare: Slutförvaret av kärnavfall

Kostnad: 19 miljarder

I januari 2022 tog regeringen beslut om att ge SKB tillstånd att bygga slutförvaret för kärnavfall. Det som ingår i projektet är nytt kärnbränsleförvar i anslutning till Forsmark i Östhammars kommun, utbyggnad av det befintliga slutförvaret och inkapslingsanläggning vid mellanlagret i Oskarshamn. Anläggningen i Forsmark kommer att ta cirka fyra kvadratkilometer bergutrymme i anspråk och kapslarna med kärnavfall ska placeras på 500 meters djup. Ett tunnelsystem på runt sex mil ska byggas samt en ramp på fem kilometer som leder ner i berget. Mark- och miljödomstolen och Strålsäkerhetsmyndigheten ska nu sätta detaljerade villkor för verksamheten, något som antagligen kommer att ske under 2024. När alla tillstånd är på plats kan bygget sätta i gång och väntas då ta cirka tio år. Fullt utbyggd beräknas anläggningen vara 2080. 

Så vänder du en skitdag på berget

Det finns mycket som kan gå snett på berget, och en olycka kommer sällan ensam. Experten Carina Vinberg hjälper dig att hitta den mentala styrkan och ta tillbaka kommandot när allt är på väg åt pipsvängen. 

Text: Matilda Lann

Det regnar småspik. 300 borrmeter kvar att bränna av. Borrvagnen trilskas, du är ensam på arbetsplatsen och i morgon kommer sprängargänget. Du är väl medveten om att det kostar företaget tiotusentals kronor varje timme riggen står stilla. Då är det lätt att stressa upp sig och fastna i en nedåtgående spiral. 

”Det du gör med denna mentala övning är att boosta dig själv med glädjehormon som dopamin och oxitocyn. Du blir helt enkelt din egen lilla knarklangare.”

– När det skiter sig hamnar vi i en stressig situation, det känns hotfullt eftersom vårt ego är hotat. Det här innebär att arbetsminnet minskar, vi blir dummare och amygdala i hjärnan stänger ner alla smarta funktioner som gör att vi kan tänka logiskt, vilket kan göra att vi fattar en rad dåliga beslut, säger Carina Vinberg, ledartränare, coach och grupputvecklare. 

LÄS MER: Borrkockens bästa matlåda – vildsvin á la Sveriges mästerkock-Alex

Att vara stark mentalt, stresstålig och lösningsorienterad är med andra ord A och O för att klara jobbet som borrare. 

– Du vet att den dåliga dagen kommer då och då, därför kan det vara värt att ha en plan för att bryta mönstret och styra om till positiva tankar.

Carina Vinbergs 5 bästa tips för att vända en skitdag

1. Gör upp scenarier 

Gör upp scenarier över det som kan gå fel på jobbet och bestäm i förväg hur du ska agera när/om det inträffar. Träna på att ta rätt beslut i svåra situationer. Scenarierna kan gärna kokas ner till konkreta att göra-listor som du sedan följer när olyckan väl är framme.

2. Hitta ditt happy place

Du behöver bryta de negativa tankarna som gör att hjärnan utsöndrar stresshormoner. Välj därför ut en situation där du allra helst befinner dig, där du vet att du mår som bäst. Är det när du har bestigit ett berg eller i en kajak i en norsk fjord? Frammana den bilden med alla sinnen, i alla detaljer. Kan du höra ljuden? Känna vinden? Värmen från solen? Låt sedan den känslan flyta ut i kroppen. 

  • Det du gör med denna mentala övning är att boosta dig själv med glädjehormon som dopamin och oxitocyn. Du blir helt enkelt din egen lilla knarklangare, säger Carina.

3. Tre andetag – för att återfå fokus

Djupa andetag hjälper till att syresätta hjärnan.

Andetag 1: Sätt intentionen för vad du ska göra. Slut ögonen om du vill.

Andetag 2: Sänk axlarna.

Andetag 3: Känn luften som du andas in och ut. 

När hjärnan har fått nytt syre är det lättare att ta ett steg tillbaka och börja om igen. 

4. Sätt upp delmål

När allt går fel på en gång är det lätt att hjärnan kokar över. Allt går antagligen inte att fixa samtidigt, utan hitta lugnet (punkt 2 och 3) för att sen ta en sak i taget. Om du inte kan ta det stora steget nu, ta lite mindre kliv. Sätt upp delmål för att nå hela vägen. Vad behöver du göra först? Vad kommer sen?

5. Failure Fridays

Ha regelbundna möten med kollegor eller andra i branschen där ni delar med er av sådant som har gått fel och hur ni löst problemen. Det finns alltid mycket att lära av andra. Kanske går det att ha en gemensam gruppchatt där ni delar med er av misstag? 

MWD-loggning – så har du med en SmartRoc nytta av mätningen

Med hjälp av MWD, Measure While Drilling, kan du få ut data om berget. Dels hur hårt berget är, vilket är värdefullt för sprängarna som kommer efter. Men det går också att hålla koll på hur mycket borrstål som går åt och hur lång tid det tar att borra.

Text: Matilda Lann

För den som har en SmartRoc går det att slå på MWD-loggning och göra en rad olika mätningar under borrningen.
– Då loggar man hålet, och det går att ställa in mätintervall. Defaultvärdet är varannan centimeter, då skickas en massa värden. Till exempel slagverkstryck, matningstryck, rotationstryck och borrsjunk, säger Stefan Löfdahl, borrmästare på Epiroc.

Stefan Löfdahl ser många fördelar med att MWD-logga sin borrning. Foto: Peter Ossman.

Därefter går det att bearbeta resultatet i ROC Manager.
– Du kan ta ut de parametrar som är intressanta och skapa en bild av hur berget ser ut. Till exempel vilka områden som är mer lättborrade, var slitaget är som störst och var olika typer av material finns.

LÄS MER: Testa dig själv! Hur bra koll har du på mjukvaran ROC Manager?

Krävs mycket data – och erfarenhet

För beställarens del kan detta vara bra för att ha kontroll på hur berget ser ut under.
– Om det är mjukare eller hårdare, för att kunna beräkna hur mycket sprängämnen som kommer att gå åt. För sprängarna är det bra att ha koll på om det är något ler- eller sandlager mitt i berget. Då kommer trycket att gå ut en del från sprängningen där, säger Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc.

”I framtiden kommer man i en SmartRoc att kunna se MWD i realtid och då kommer intresset att öka ytterligare.”

En utmaning är att det krävs en hel del erfarenhet och mycket data för att kunna läsa ut den information man vill åt.
– Någonstans måste man börja bygga denna kunskapsbank innan man hittar vad som är av intresse, säger Stefan Löfdahl.

I dag är det inte så vanligt att borrare generellt nyttjar MWD-loggningen. Den används framför allt vid injektering eller bultning.
– Men jag ser att intresset ökar. I framtiden kommer man i en SmartRoc att kunna se MWD i realtid och då kommer intresset att öka ytterligare. Det blir då lättare för operatören att få en överblick över hur borrningen flyter på, och det går sedan att jämföra med tidigare hål. Operatören kommer även att ha koll när skillnader i berget visar sig, säger Stefan Löfdahl.

5 fördelar med att MWD-logga sin borrning

  1. Du får kontroll över hur berget ser ut, mjukt eller hårt, och kan avgöra hur mycket sprängämnen som kommer att behövas.
  2. Du kan logga hålet och mäta slagverkstryck, matningstryck, rotationstryck och borrsjunk med mera.
  3. När du har samlat tillräckligt stor mängd data kommer du att kunna se hur berget är strukturerat med olika bergarter med mera.
  4. Det blir lättare att beräkna budget framåt.
  5. I framtiden kommer du att kunna se MWD-loggningen i realtid på skärmen i riggen.

Borroperatör! Har du koll på din radiolåda?

Radiolådan till riggen är full av finesser. Men vet du hur allt fungerar? Stefan Löfdahl, borrmästare på Epiroc, och Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc, ger dig sina allra bästa knep.

Text: Matilda Lann Foto: Peter Ossman

För att börja från början: det viktigaste är att radiolådan är hel och ren, tycker Stefan Löfdahl.
– Joystickar, spakar, damasker med mera ska inte vara skadade. Är de det finns det risk för vatten- och smutsinträngning som i sin tur innebär att radiolådan i slutänden inte fungerar. Torka av den dagligen och förvara den gärna i bilen eller hemma för att undvika att den går sönder, säger han.

Om fel uppstår kan du antingen lämna in lådan på service eller felsöka.
– Misstänker du att något är knas i radiolådan kan du alltid gå in i ett diagnostikläge där du kan kontrollera alla spakar och switchar. Om en skada uppstår: skicka lådan på reparation, säger Stefan Löfdahl.

Finns hundratals felkoder

När radiolådan startas upp ska det synas en nolla i ett av hörnen av displayen, det betyder att allt är bra. Men det finns hundratals felkoder som kan dyka upp på skärmen och det är inte helt lätt att hålla reda på alla.
– Om du inte vet vad de står för är det bara att ringa en tekniker på Epiroc så kommer de att kunna hjälpa dig med vilket fel det är, säger Patrik Goliats.

Några vanliga koder som kan synas är 42, 43, 62 eller 63.
– Det betyder att du har problem med antingen höger eller vänster joystick, säger Patrik Goliats.

”Jag skulle säga att 80 procent av problemen med radiolådan rör batterierna. Det kan till exempel vara att man inte har laddat dem tillräckligt mycket. Har du problem så börja med att byta batteri.”

Batterierna är ett annat återkommande problem, ofta med felkod 20.
– Jag skulle säga att 80 procent av problemen med radiolådan rör batterierna. Det kan till exempel vara att man inte har laddat dem tillräckligt mycket. Har du problem så börja med att byta batteri, säger Stefan Löfdahl.

LÄS MER: Här är funktionen som gör det lättare att borra rakt

Han tipsar om att kontinuerligt byta batterierna. Särskilt om det är kallt ute (–9 och nedåt) eftersom värmning av displayen då gör att batteriet snabbare förbrukas.
– Byt helst varje dag för att hålla lådan i gång. Då slipper du få batteritorsk mitt under en borrning.

Det lönar sig att se till att radiolådan alltid är ren. Torka av den daligen, säger Stefan Löfdahl.

Kolla kabeln

Skulle batterierna ändå vara urladdade går det att köra radiolådan med kabel. Men pass på, något inte alla vet är att kabeln måste tas bort på rätt sätt när du börjar köra med batteri igen.
– Du har tagit bort kabeln från radiolådan och tycker att det är frid och fröjd, men du måste koppla bort den även från mottagaren, annars går det inte att köra maskinen. Om kabeln fortfarande sitter kvar i mottagaren kommer man inte att kunna koppla samman radiolådan med riggen, så kallad learn link, säger Stefan Löfdahl.

Radiolåde-skolan: 5 saker du behöver ha koll på

  1. 0 betyder att allt är bra.
  2. Ett av de vanligaste problemen är batterierna – börja med att byta batteri.
  3. Vid misstänkt radiolådefel: starta diagnostiken genom att trycka på ”vattendimma”- och ”på”-knapparna samtidigt.
  4. Får du upp felkoder du inte känner igen: ring en tekniker, de kan hjälpa dig.
  5. Vid problem: se till att skicka lådan på reparation. Radiolådor finns för utlåning.

Ny tunnelbanetunnel under Grand Hotel: ”Det är omöjligt att inte störa”

0

Djupt under Saltsjön ska den blå tunnelbanelinjen förlängas från Kungsträdgården. Det spanska företaget OHLA har fått uppdraget att bygga 1 400 meter tunnel i ett av huvudstadens mest känsliga områden.

Text: Matilda Lann Foto: Kjell B Persson

– Att bygga tunnelbana är ett kul uppdrag, det är det bästa kollektiva kommunikationsmedlet. Det går snabbt och det här är ett populärt projekt. De allra flesta tycker att det är en bra investering, säger Helena Söderberg, projektchef för OHLA.

Helena Söderberg är projektchef för OHLA. Foto: Kjell B Persson

I stället för de traditionella byggbarackerna har företaget sitt tillfälliga kontor i det gamla tullhuset från 1876 som ligger på Blasieholmen.

Under hösten 2021 påbörjade entreprenören OHLA arbetet med att bygga två spårtunnlar och en servicetunnel på uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana. Sammanlagt ska 1 400 meter tunnel dras under Saltsjön mot Södermalm och projektet ska vara klart 1 juli 2024.
– Det första vi har gjort är att schakta bort massorna som pluggade igen mynningen till den gamla arbetstunneln från 70-talet, säger Helena Söderberg.

Tunneln, som påbörjades redan på 70-talet, innebär en hel del utmaningar. Foto: Kjell B Persson

Tunneln används nu igen för att köra in borriggar och andra maskiner samt till att frakta ut allt berg som sprängs loss.
– Det är ganska trångt, förr var maskinerna mindre. Då räckte det bra, men för oss blir det lite pyssligt och svårt att vända, säger Jari Paajanen, produktionschef för OHLA.

Under havsbotten

Kungsträdgårdens station ligger 29 meter under jord och härifrån ska de nya tunnlarna leda ner under Saltsjön, så djupt som 90 meter under havsytan.
– Vi går i en brant nedförsbacke, så brant som en tunnelbana får gå, 4 procent, säger Helena Söderberg.

– Vi spränger mellan en och tre gånger per dag, säger Jari Paajanen. Foto: Kjell B Persson

På väg ner i tunneln passerar man alldeles intill stationen där tunnelbanetrafiken är i gång som vanligt. Jari Paajanen pekar mot en vägg:
– Här har vi gjutit sex meter tjocka väggar, så kallade betongpluggar, i befintliga spårtunnlar för att skydda tunnelbanestationen, som en säkerhetsåtgärd för att inte störa trafiken när vi bygger ut.

”Det läcker vatten, så vi tätar tunneln hela tiden, vi kommer att komma till en särskilt svår passage med svagare berg där vi inte vet om vi behöver injektera en eller två eller kanske tre gånger.”

Väl nere i tunneln är det mörkt, fuktigt och lerigt. Det mullrar från alla maskiner och luktar fränt av ammoniumnitrat efter den senaste sprängningen.

Det finns flera tekniska utmaningar i att bygga tunnel under havsbotten.
– Det läcker vatten, så vi tätar tunneln hela tiden, vi kommer att komma till en särskilt svår passage med svagare berg där vi inte vet om vi behöver injektera en eller två eller kanske tre gånger, säger Helena Söderberg.

LÄS MER: Skarpt läge – ”skjut inte fast salvan, då får du ett helvete”

Längst in i den södergående spårtunneln står en Boomer XE3:a som energiskt penetrerar tunnelväggen. Om några timmar, mellan 17 och 21, ska det sprängas igen.
– Vi spränger mellan en och tre gånger per dag, säger Jari Paajanen.

Runt 230 000 kubik berg ska fraktas ut från tunneln. Foto: Kjell B Persson

För projektet används två borriggar från Epiroc, XE3 och E2.
– De passar för storleken i de här tunnlarna. XE3, han får borra de större utrymmena. Vi har ett serviceavtal med Epiroc och de är här veckovis eller vid behov om något har hänt. Annars är det mest kronservice, säger Jari Paajanen.

Fraktas på pråm

Runt 230 000 kubik berg av slaget Stockholmsgranit ska fraktas ut. Sprängmassorna forslas till en kross och lastas sedan på en pråm som ligger ett stenkast från tunnelöppningen vid Nybrokajen.
– På så sätt slipper vi 50 000 lastbilar som annars skulle ha fraktat massorna längs Strandvägen och genom centrala Stockholm. Bergmassorna skeppas till Värtahamnen, där de direkt ska användas till fortsättningen av Norra Djurgårdsstaden som byggs nu, säger Helena Söderberg.

”Det har varit en omöjlighet, för vi stör dem, det går inte att komma ifrån. Vi har försökt att anpassa, men man kan inte bygga en tunnel tyst.”

Kulturbyggnader är största utmaningen

I området finns några av Stockholms känsligaste byggnader – kyrkor, museer och andra kulturminnesmärkta byggnader. Därför har alla byggnader besiktigats noggrant före byggstart och försetts med vibrationsmätare, speciellt anpassade för kulturhistoriska byggnader. Varje sprängning övervakas så att den inte överskrider de vibrationsvärden som både byggnaderna och föremålen där inne klarar av. Den största utmaningen har varit att inte störa Grand Hôtel vid sprängningarna, som pågår cirka 30 meter under det anrika lyxhotellet.
– Det har varit en omöjlighet, för vi stör dem, det går inte att komma ifrån. Vi har försökt att anpassa, men man kan inte bygga en tunnel tyst. Under en kortare tid fick vi pausa arbetet när de hade en viktig konferens, säger Helena Söderberg.

Stenmassorna fraktas bort på en pråm. Foto: Kjell B Persson

Nu närmar sig projektet Nationalmuseum och där uppkommer nya utmaningar.
– När vi spränger ställer de sig på olika ställen i museet och tittar så att vi inte skadar något. Förutom vanliga vibrationsmätare har också Nationalmuseum satt upp en liten mätare i form av en sandhög bland konstverken, som visar hur mycket det vibrerar när vi spränger genom att sanden rör sig, säger hon.

Jari Paajanen kliver fram till en vägg som är utmärkt med vita markeringar. Här sitter gamla dräner från 70-talet som leder bort vatten. De ska rivas.
– Allt måste ha samma standard som i dag, därför ska vi bila bort dem och bygga nytt, säger han.

För projektet används två borriggar från Epiroc, XE3 och E2. Foto: Kjell B Persson

Dolhundar fick kallas in

En annan rest från 70-talet är dynamitgubbar och tändhattar som inte antänts, så kallade dolor – odetonerade sprängrester från tidigare arbeten. Därför tog man ner dolhundar i tunneln som fick söka igenom området.
– Skulle man råka knacka till en sådan skulle det kunna bli en liten explosion. Där hundarna markerade fick vi schakta ut lite försiktigt, men hittills har allt gått bra och det räknar vi med att det gör i fortsättningen också, säger Helena Söderberg.


Projekt Kungsträdgården

Projekttid: September 2021–1 juli 2024.
Vad: 1 400 meter tunnel ska sprängas från Kungsträdgårdens tunnelbanestation i riktning mot Södermalm.
Djup: Tunneln går under Saltsjön, cirka 90 meter under havsytan på det djupaste stället.
Berg: 230 000 kubik Stockholmsgranit ska forslas bort.
Epirocmaskiner: Boomer XE3 och Boomer E2.
Beställare: Region Stockholm.