tisdag, 10 december, 2024
spot_img
HemAktuelltPilotprojekt skippar dynamiten: ”Arbetsmiljövinsten är enorm!”

Pilotprojekt skippar dynamiten: ”Arbetsmiljövinsten är enorm!”

I flera år har han väntat på att hitta ett uppdrag ovanjord där det skulle passa att ladda med ett minibulksystem istället för med dynamit – för mindre slit på kroppen och en ökad säkerhet. Till slut dök det upp, och en månad in i projektet har Johan Nordin och hans kollegor bara gott att säga om att skippa dynamiten. 

Av Johanna Paues Darlington

– Jag hatar att patronera, verkligen hatar. Utvecklingen måste gå framåt och nu är vi äntligen en bit på väg. 
Johan Nordin kom i kontakt med minibulksystem när han för flera år sedan gjorde ett uppdrag under jord. Där har det sprängts med minibulk sedan många år tillbaka. 
– Jag har ända sedan dess ställt mig frågan varför det inte används i högre utsträckning även ovanjord? Det finns så stora vinster med det, säger Johan Nordin.
Att använda bulk-sprängämne är i sig alltså ingen nyhet. Vad det handlar om, enligt Johan Nordin, är att skapa en bättre arbetsmiljö och högre säkerhet. Åtminstone i de projekt där det inte är ekonomiskt försvarbart att beställa ut en bulkbil, vare sig för den som utför uppdraget eller för bulkleverantören. 
– Projekt där man i dag alltså oftast väljer att använda dynamit eller patronerad emulsion, men där man i många fall skulle kunna använda sig av ett minibulksystem istället, säger Johan Nordin. 

Johan Nordin. Foto: Privat

Väntade länge

Under flera år väntade han på det perfekta projektet för att kunna testa att ladda med ett minibulksystem istället för med dynamit. Till slut dök det upp när kollegorna på företaget Gävleborgs sprängtjänst frågade om han ville hjälpa dem att göra iordning tre stora industritomter.

– Ett helt perfekt testprojekt! Tillräckligt mycket berg för att det skulle löna sig och dessutom ett traditionellt patronerings- och tungtäckningsprojekt. I sådana fall har det såvitt jag vet inte sprängts med minibulk tidigare. 
Eftersom han redan hade fört diskussioner med sprängmedelsföretaget EPC om hur ett projekt av den här sorten skulle kunna göras med minibulk var halva jobbet redan gjort när uppdraget dök upp. 
– Jag och Mattias Larsson på EPC har pratat om det i flera år och att EPC är med på noterna och brinner för samma sak har varit en förutsättning för att det skulle bli bra, säger Johan Nordin och fortsätter: 
– I projektet vi håller på med nu skulle vi, om vi hade kört på traditionellt sätt, behövt hantera ungefär ett ton dynamit om dagen, vilket med 3–4 omlastningar och transporter blir3–4 ton som ska bäras, kånkas och jävlas med – varje dag. För att inte tala om all hantering med skräp och tomma kartonger efter laddning, säger Johan Nordin.

Billigare ju fler kubikmeter

Rent praktiskt körs minibulksystemet ut på berget med hjälp av en hjullastare, hyfsat nära salvan. 
– Sedan apterar vi en tändare på en ”morot”, en minibooster som bara väger några gram, istället för en dynamitgubbe, säger Thomas Carlström som driver Gävleborgs sprängtjänst och berättar att de i har tagit bort dynamiten helt och hållet, även bottenladdning och en eventuell topptändning sker idag med hjälp av miniboosters för upptändning av smeten. 
Eftersom systemet kräver att man hyr ett minibulksystem, vilket brukar vara en dyr historia, krävs det att projektet är tillräckligt stort för att ekonomin ska gå ihop.
– Ju mer berg man behöver spränga bort, desto billigare blir det eftersom sprängämnet i minibulken är billigare än dynamit, förklarar Thomas Carlström. 


Exakt hur stora framtida projekt behöver vara för att minibulksystemet ska vara lönsamt vet de inte riktigt ännu. 
– Det kommer man att veta först när projektet är klart och det gjorts en utvärdering, säger han.  

Noggrann borrningen ett måste

Förutom att arbetsmiljön blir så mycket bättre är också säkerheten en stark fördel, inte minst för grävarna. 
– Inget odetonerat sprängämne ska betraktas som ofarligt men om vi skulle få ett avbrott i salvan med odetonerat sprängämne kvar i bergmassorna så har jag mycket hellre bulk där än dynamitgubbar. För att inte tala om hur skönt det är att slippa frakta dynamit längs vägarna, med allt vad det innebär idag, säger Johan Nordin. 
Nackdelar då? Finns det några sådana? 
– Jodå, säger Thomas Carlström. Det kräver mycket mer av borraren och den som laddar. 
Johan Nordin håller med. 

Som sprängare blir man aldrig fullärd

– Är det något som är viktigt i projektet så är det att ha rätt folk. Engagerade och duktiga borrare och sprängare som ser och förstår helheten och är intresserade av att det blir så bra och effektivt som möjligt. Eftersom borrdimensionen och hålmönstret styr koncentrationen av sprängämnet är det viktigt att hålet sitter där det ska och att vi har koll på bergets kvalitet. Vi vill inte få en bomb någonstans i stuffen för att vi missat slag eller sprickor i berget. 

Går som planerat

En månad in i projektet går allt bra och enligt plan, enligt Thomas Carlström. Han hoppas på att lärdomarna från pilotprojektet ska göra det lättare att sälja in sprängning med minibulksystem även i framtida uppdrag. 
– Även om arbetsmiljövinsterna är stora är det ju ofta plånboken som avgör till sist. Men om vi, utifrån det här pilotprojektet, kan visa att det kostar ungefär lika mycket som dynamit, eller till och med mindre i vissa projekt, så hoppas vi att uppdragsgivaren kommer att välja att vi använder det här säger Thomas Carlström. 

5 saker vi lärt av att jobba med minibulksystemet

– Sprängaren sparar på kroppen när han slipper bära tonvis med dynamit. 

– Risken för farliga dolor minskar betydligt. 

– Det krävs en större noggrannhet än någonsin med borrningen för att det ska bli bra. 

– Ingen behöver frakta tonvis med dynamit längs vägarna. 

– Med ett inhyrt minibulksystem kan borrarna och sprängarna klara hela projektet själva – ökad flexibilitet! 

Källa: Thomas Carlström och Johan Nordin

Senaste artiklarna