fredag, 29 mars, 2024
spot_img
HemAktuelltSå ska Epiroc nå klimatmålen

Så ska Epiroc nå klimatmålen

År 2025 ska hela underjordsportföljen finnas i utsläppsfria versioner. Fem år senare även hela ovanjordsportföljen. Kommer Epiroc att nå sina klimatmål? Absolut, säger vd och koncernchef Helena Hedblom.

Text: Johanna Paues Darlington

Det är lätt att sätta höga klimatmål, inte lika lätt att faktiskt nå dem. Särskilt när de åtgärder som krävs för att lyckas är komplexa och till stor del beroende av yttre faktorer som en fungerande infrastruktur, kompetensförsörjning och att kunderna faktiskt efterfrågar utsläppsfria maskiner. Något som inte varit någon självklarhet – fram tills nu.

– Hållbarhet har hamnat mycket högre upp på agendan inom industrier runt om i världen. Våra lösningar efterfrågas mer än tidigare och vi för helt andra samtal nu än före pandemin, säger Helena Hedblom, vd och koncernchef för Epiroc.

Hon berättar att nästan alla kundmöten hon har nu på ett eller annat sätt handlar om elektrifiering.

Epiroc samarbetar med den svenska gruvindustrin inom elektrifiering och automation. Foto: Epiroc

– På de internationella mässor jag besöker är det ju ofta kundmöte efter kundmöte, ibland uppemot tjugo på raken. Det ger en ganska bra koll på vad bolagen generellt har på sina agendor. Tidigare har det varit Kanada, Norden och Australien som lett den här transformationen, men nu pågår den överallt, säger hon.

Underjordsportföljen först

Längst har Epiroc kommit med sitt underjordssortiment. Något som är naturligt ur ett affärsperspektiv då gruvbolagen bland annat kan spara stora pengar på att slippa ventilera ut dieselångorna ur underjorden. Epiroc har sedan många år samarbeten med exempelvis LKAB och Boliden som båda har höga ambitioner vad gäller hållbarhet. Samarbetena har bidragit till att hela den svenska gruvindustrin ligger i framkant i världen vad gäller elektrifiering, automation och digitalisering av gruvor.

”samtidigt som vi bygger nya eldrivna maskiner utvecklar vi också konverteringskit som kan uppgradera dieselmaskiner till att få en elektrisk drivlina”

– Än så länge är majoriteten av vår försäljning fortfarande dieseldrivna maskiner. Men det börjar ta fart för elektrifierade maskiner nu, även globalt, vilket är jättekul. Kunder inom gruvindustrin som tidigare har köpt kanske två eldrivna maskiner för att testa tekniken köper nu i stället hela flottor, säger Helena Hedblom.

Samarbeten vägen framåt

Ett annat mål Epiroc har är att utsläppen från deras sålda maskiner totalt ska sänkas med 50 procent senast 2030.

– Det är förstås en kombination av att våra dieseldrivna maskiner ska bli mer bränsleeffektiva och att vi ska sälja mer eldrivet, säger Helena Hedblom.

Helena Hedblom. Foto: Kristina Sahlén

Även utsläppen från tillverkningen av maskinerna måste minska radikalt framöver och som ett led i det byggs nu den första maskinen någonsin av helt fossilfritt stål i Epirocs fabrik i Örebro. Ett samarbete mellan Epiroc och SSAB, inom ramen för SSAB:s HYBRIT-projekt.

– Det kommer att dröja innan det går att göra i stora volymer, men det är ju jätteroligt när vi inom svensk industri kan samverka för att bygga hållbara värdekedjor. Vi har ett liknande samarbete med batteriföretaget Northvolt, säger Helena Hedblom.

LÄS MER: Så stora är batterierna i gruvmaskiner: krävs 5 Tesla

Här kan Sverige dessutom göra mycket nytta bara genom att visa att det går, menar hon.

– Även om det också utomlands pratas om samarbeten industrier emellan händer det inte så mycket. Det som vi gör här i Sverige är helt unikt och något vi verkligen ska berätta om för resten av världen. Inte minst är det roligt att visa att det finns två dimensioner i det – genom att samarbeta kan vi både skapa goda affärsmöjligheter och göra något som är bra för världen, säger Helena Hedblom.

SmartROC T35 den första batteridrivna ovanjordsriggen i fält. Foto: Epiroc

– Och samtidigt som vi bygger nya eldrivna maskiner utvecklar vi också konverteringskit som kan uppgradera dieselmaskiner till att få en elektrisk drivlina. För att klara våra mål kan vi inte bara luta oss mot nymaskinsförsäljningen, vi måste adressera det från flera håll. Annars kommer det att gå för långsamt, fortsätter Helena Hedblom.

Kompetens måste på plats

Ovanjord då, hur går det där? Inte lika fort framåt. Att gå över till elektrifierade borriggar på en bergtäkt utan några elkablar i närheten är lättare sagt än gjort. Men det pågår en hel del intressanta projekt även på den fronten. Under hösten 2022 har Epiroc i samarbete med Skanska testat den första batteridrivna ovanjordsriggen i fält, en SmartROC T35.

Men trots många knutar kvar att lösa är den största utmaningen inte tekniken och infrastrukturen utan att få till rätt kompetens på rätt plats.

– Gruv- och infrastrukturindustrin kommer att förändras i grunden under åren som kommer. Det är en sak att utveckla tekniken, men sedan måste den fungera också. Det måste finnas personal som kan få tekniken att leverera 24/7 på väldigt avlägsna platser i världen. Att bygga den kompetens som behövs är svårt, säger hon.

LÄS MER: 7 innovationer som kan komma att förändra din vardag på berget

Få med sig människorna viktigast

Svårt, men inte omöjligt. I alla fall inte om industrin som helhet lyckas få den unga generationen att se vilken spännande bransch gruv- och infrastrukturindustrin faktiskt är. Inte minst nu, i klimatomställningstider.

Fler ingenjörer behövs, menar Helena Hedblom. Foto: Epiroc

– Ska vi fortsätta ligga i framkant måste vi lyckas attrahera fler ungdomar till ingenjörsyrket. Vi på Epiroc måste bygga upp våra resurser lokalt runt om i världen. Ju fler kompetenscentra vi har, desto mindre sårbara blir vi.

Trots utmaningarna är Helena Hedblom övertygad om att Epiroc kommer att klara sina klimatmål.

– Tekniskt sett har vi de flesta lösningarna redan. Nu handlar det om hur effektiva vi kan vara i att göra omställningen tillsammans med våra kunder. Till syvende och sist är det ju en förändringsresa med människor involverade.

Senaste artiklarna