270 000 kubikmeter och tre bergrum – nu startar bygget av Slussens nya bussterminal

0

Nu har det startat, projektet med bussterminalen i Katarinaberget, i anslutning till Slussen i Stockholm. Implenia spränger tre stora bergrum och forslar bort mer än 270 000 kubikmeter berg – sannolikt det största borr- och sprängningsarbetet för en bussterminal som gjorts i Sverige.

Efter år av diskussioner om var den nya bussterminalen skulle ligga, och månader av projektering, trängde den första borren igenom graniten i Katarinaberget den sjunde januari 2019.

– Dagen efter, den åttonde januari, sköt vi vår första salva, berättar Jiri T Englén, regionchef för tunnelverksamheten på Implenia Sverige.

Byggtiden innan Katarinaberget kommer att vara klart att tas i bruk som bussterminal beräknas till 4,5 år, varav Implenias borrnings- och sprängningsarbeten inklusive mark- och betongjobb väntas ta knappt 2,5 år.

– En mycket pressad tidplan som ställer stora krav på logistik och hög kompetens av Implenias personal, säger Jiri T Englén.

Bussresenärerna i de sydöstra stockholmskommunerna Nacka och Värmdö får alltså vänta till år 2024 innan terminalen är färdigbyggd.

Jiri T Englén var med i projektet från början och räknade, eller snarare bekräftade beställaren Stockholm stads, antagna riktkostnader på drygt 700 miljoner kronor.

Inte gjorts något liknande i Sverige

Implenias arbete omfattar borrning, sprängning, bortforsling av sprängmassor, betongarbeten, asfaltering i busskörytorna och allt som är under marken med VA och så vidare.

Som mest kommer det att vara cirka 80 byggarbetare under jord samtidigt, både sprängare och betongarbetare, med flera. Bergmassorna tas främst ut med lastbilar via Stadsgården under kvällar och nätter för att minska störningar.

När Implenia har gjort sitt tar andra underentreprenörer över arbetet med stomkomplettering, tekniska installationer och omfattande tester av installationen.

– Det har inte gjorts något liknande projekt i Sverige för bussar för publika syften. Inte vad jag vet i alla fall, säger Jiri T Englén.

De tre bergrummen kommer ha en spännvidd på upp till 24 meter och en längd av cirka 350 meter. Bussarna kommer in ungefär i höjd med Fotografiska museet, kör ner under jord och släpper av passagerare och vänder runt och tar upp folk på andra sidan vänthallen. Sedan kör bussarna ut där de körde in.

Måste spränga försiktigt i Katarinaberget

Terminalen är placerad i ett läge nära stadsgårdsbranten, Glashuset och KF-huset. Västerut ansluter terminalen till tunnelbanan där den kopplas ihop med entréer både vid Ryssgården och Götgatan. Vid Lokattens trappa planeras ytterligare en entré för anslutning mot Stadsgården.

Närheten till befintliga anläggningar, verksamheter och boende innebär att sprängningarna måste utföras både skonsamt och försiktigt. Boende i närheten får om de önskar ett sms som varnar innan varje sprängning, som sker vardagar mellan klockan 7-22.

Implenia kommer att spränga ut mindre delar åt gången och successivt ta sig fram genom berget. I god tid innan borrningarna och sprängningarna inleddes undersöktes berget noggrant och kvaliteten har bedömts som god.

Som sig bör har även alla byggnader som eventuellt kan beröras av arbetet inspekterats och försetts med vibrationsmätare, vars värden Implenia ständigt övervakar.

Jiri T Englén har gedigen erfarenhet av att leda projekt under jord och började redan som 18-åring i Garpenbergs gruva i Dalarna som bergarbetare. Sedan tidigare har han en examen i Berg- och anläggningsteknik på Bergsskolan i Filipstad.

Använder tre riggar från Epiroc

Knappt 30 år efter sitt första bergjobb har han skaffat sig en rad erfarenheter där han hunnit med att dra igång och leda minst tio stora tunnelprojekt, till exempel Förbifart Stockholm.

– Min drivkraft är att jobba med något jag tycker är väldigt roligt. Och det här är ett jäkligt spännande och tekniskt krävande projekt eftersom det är mycket varierande geometrier, ligger mitt i stan och innehåller massa speciallösningar.

– Dessutom går jobbet inte ut på att spränga från A till B. Det som skiljer det från andra projekt är också att det är koncentrerat till en så liten avgränsad yta – med tre skepp och många pelare.

I arbetet kommer det användas tre borriggar från Epiroc. En mindre borrigg, som används som komplementrigg och två Boomer XE3 trebomsborriggar med 40 kilowatts borrmaskiner som är beställda till detta projekt för att de klarar höjder i tunnlarna på upp till 14 meter.

– Jag är ett stort fan av fullserviceavtal på våra grejer från Epiroc. Vi köper också all borrutrustning som till exempel borrkronor och borrstål från Epiroc, säger Jiri T Englén.

Så styrs gruvmaskiner världen över från Epirocs kontrolltorn i Örebro

0

Epicos kontrolltorn i Örebro är en ledningscentral som i realtid kan styra gruvmaskiner i gruvor rung om i hela världen. Tornet är en del i Epirocs satsning på gruvdigitalisering och är en plats där man tillsammans med kunder och partners tillsammans utvecklar framtidens gruva.

Vad är Epirocs kontrolltorn?

Epiroc Control Tower är byggt för att fungera som en samverkansarena där man tillsammans med kunder och partners kan utveckla innovativa lösningar. Tanken bakom projektet är att fungera som en katalysator i digitaliseringen inom gruvnäringen och utvecklingen mot en mer produktiv, effektivare och säkrare gruva.

På kontrolltornets dataskärmar visas gruvor och gruvmaskiner från olika platser runt om i världen. Systemet som gör det möjligt att följa en gruvmaskin på andra sidan jorden baseras på Epirocs egna informationshanteringslösningar. Oavsett om gruvoperatörerna behöver planera var och när de ska använda maskinerna, förflytta utrustning eller göra service på utrustningen så har kontrolltornet samlat all data, översiktligt och användarvänligt, vilket gör produktionen mycket enklare att kontrollera.

Hur går det till?

I kontrolltornet används bland annat Mobilaris Mining Intelligence. Det är ett system som ”lyfter locket” på underjordsgruvor genom att skapa en tredimensionell bild av det ofta komplexa gruvortssystemet och ge en realtidsbild av var utrustning och personal befinner sig.

Med hjälp av systemen kan besökare antingen använda simulatorer eller fjärrstyra riktiga maskiner som Pit Viper, Scooptram och Simba i Epirocs testgruva i Sverige eller i företagets anläggning i Garland, Texas i USA.

Med kontrolltornet går Epiroc i frontlinjen för gruvdigitalisering. Att se en borrigg i USA fjärrstyras från Sverige är ett sätt för Epirocs kunder och partners att få en förstahandsuppfattning om möjligheterna med digitalisering och automation i framtidens gruva.


Fakta / Epirocs kontrolltorn i Örebro

  • Allt som sköts via kontrolltornet hanteras i ett enda, integrerat system. Vilket gör att gruvproduktionen blir enklare att överblicka och kontrollera.
  • Kontrolltornet invigdes 2018.
  • Det är placerat i Epirocs lokaler i Örebro.

Epiroc en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

0

Epiroc är en av Sveriges tio mest attraktiva arbetsgivare när Randstad Employer Brand Research undersöker vad svenska folket tycker är viktigast vid valet av arbetsgivare. Den årliga undersökningen är den mest omfattande i sitt slag där 6 200 svenskar intervjuas om vad de värdesätter mest hos en arbetsgivare.

-Det känns fantastiskt roligt att bli uppmärksammad i det här sammanhanget. Samtidigt som vi är ett nytt bolag så har vi en lång historia som världsledande svenskt industribolag och det här är ett kvitto på hur vårt starka fokus på innovation och hållbarhet genomsyrar vår företagskultur. Det känns extra roligt och värdefullt med tanke på hur vi växer och kommer behöva få in nya talanger i bolaget, säger Nathalia Svanström, kommunikationschef för Epiroc Sverige.

I toppen återfinns inte helt oväntat välrenommerade företag som biltillverkaren Volvo Cars, livsmedelshandelsföretaget ICA och industrigruppen SKF. Trots att Epiroc bara funnits som namn och varumärke under mindre än ett år rankas bolaget redan som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019.

-Vi är glada att få det här fina erkännandet efter en relativt kort tid som ett nytt företag, säger Nadim Penser, Epirocs vice president Human Resources. ”Det här bekräftar våra egna interna undersökningsresultat från förra året som påvisade att vi har mycket motiverade medarbetare i Epiroc. Vi är mycket stolta över våra anställda som gör ett fantastiskt jobb.”

Epiroc är ett relativt nytt bolagsnamn och varumärke som skapades under 2018 när Atlas Copcos gruv- och bergbrytningsdivision blev ett eget bolag. Förutom Epiroc återfinns även biltillverkaren Volvo Cars, kullagertillverkaren SKF och lastbilstillverkaren Volvo Group på listan.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019:

  1. Essity
  2. Volvo Car Group
  3. Siemens
  4. Sveriges Radio
  5. Volvo Group
  6. Sveriges Television
  7. SKF
  8. ICA
  9. Haldex
  10. Epiroc

Vi har många lediga tjänster just nu, sök och bli en del av Epiroc

Smygtitt: Epriocs nyheter på Bauma 2019

Bauma är som vanligt en höjdpunkt för oss som gillar stora maskiner. Allt, och jag menar verkligen ALLT som har med maskiner finns och visas upp på Bauma. Om du ska dig så är mitt säkraste tips till dig att ta med dig ett par riktigt rejäla och bekväma skor. Hela mässområdet är lika stort som 87 fotbollsplaner.

Självklart så finns Epiroc på plats på Bauma och för att göra det lite lättare att få grepp om alla nyheter så bjuder vi på ett smakprov.

SMART GRUV- OCH BERGBRYTNING

”Att göra gruvor smartare och hålla våra kunder i framkant av utvecklingen ligger i hjärtat av vår verksamhet. Vi driver på inom områden som digital automation och driftskompatibilitet, anslutna produkter och integrerade system. Snabba och högkvalitativa lösningar som ökar säkerheten och hållbarheten. ”- Helena Hedblom, Chef Gruv och Infrastruktur på Epiroc

Ökad effektiviteten med My Epiroc

Under Bauma lanseras My Epiroc som är en helt ny effektivitetslösning för gruv- och infrastrukturbranschen. Det är en plattform som hjälper dig att öka effektiviteten och höja säkerheten för hela din maskinpark. Oavsett om du jobbar som fleet manager och fokuserar på upptid eller om du är operatör så får du bättre koll och kontroll över alla dina maskiner.

My Epiroc

Batteridrift och nollutsläpp

Epiroc är ledande inom utveckling av teknik för batteridrift och nollutsläpp i gruvmiljö. Resultatet är en hälsosammare och säkrare miljö för alla som jobbar under jord. Efter mer än 60 000 arbetstimmar med batterilösningar för riggar, ovanjordsmaskiner, lastare och gruvtruckar har vi hunnit lära oss en hel del. Kom förbi under Bauma och ta del av vår kunskap kring den andra generationens batteridrift inom gruv- och bergbrytning.

Smart gruvbrytning med Mobilaris

Mobilaris är ett positionsbaserat beslutsstöd som ska ge ökad säkerhet och samtidigt även kunna öka produktiviteten i gruvorna. Med Mobiliaris kan man se exakt var utrustning, maskiner och personer befinner sig i 3D. Tack vare ett öppet gränssnitt så kan tjänsten även kopplas till andra gruvapplikationer.

Optimerad luftkvalitet med Serpent Automatic

Serpent Automatic är en smart lösning för optimering av luftkvalitet som ger säkrare och hälsosammare arbetsmiljö under jord. Epiroc introducerar flera nya uppgraderingar som kommer ge bättre kontroll över luftkvalitet och optimering av driftskostnaderna.

Under Bauma lanseras en ny integration mellan Serpent Ventilation och Mobilaris MMI vilket ger ökad säkerhet och bättre luftkvalitet för de som jobbar i exempelvis gruvor och tunnelprojekt. Mobilaris MMI kan övervaka ventilationskomponenter och luftflödet genom olika sensorer. Om det uppstår några avvikelser så larmar systemet via Mobilaris MMI.

Epiroc Mobilaris Serpent Automatic

Säkerhet och produktivitet med mekaniserad pipe roofing

Epiroc lanserar ett mekaniserat pipe roofing-system till Boomer E2. Det mekaniserade systemet ger bättre säkerhet genom att eliminera manuell hantering då det istället sköts via en serviceplattform. Genom att reducera det manuella arbetet sparas många tunga lyft samtidigt som säkerheten ökar. Ett mekaniserat system ökar också produktiviteten vilket betyder stora fördelar för hela arbetskedjan.

Epiroc Boomer E2

RIVNING, ÅTERVINNING OCH BERGBRYTNING MED HYDRAULISKA TILLBEHÖR

Flexibilitet, lägre livslängd och högre nyttjandegrad har varit i fokus för produktutvecklingen för hydrauliska tillbehör. På Bauma blir det premiär för några av dem.

Pulveriserande käftar för Combi Cutters

På Bauma lanseras nya pulveriserande käkar för CC3100 Combi Cutter. Pulveriserande käftar gör det möjlig att tillämpa flera applikation med en saxkropp vilket gör att då man kan öka användandet. Epirocs kopplings- och positionssystem (CAPS) gör det enkelt att byta mellan olika käftstyper på plats för att passa olika arbeten. Den fullständiga uppställningen av käftar består av Universal (U) käkar, Stålskärning (S) käftar och Pulverizer (P) käkar.

Ny universalsax CC 1600

CC 1600 Combi Cutter är en ny modell för bärare i 13-23 ton-klassen. Saxkroppen har två kraftfulla hydraulcylindrar med integrerade hastighetsventiler för minskade cykeltider vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.

De helt skyddade cylindrarna levererar en nästan konstant stängningskraft även när käftarna är nästan stängda. Genom att ha två käftar som för sig självständigt jämnas förskjutningskrafterna ut. Det säkerställer en mer kontrollerad rivning av exempelvis instabila betongväggar oavsett vilken käft som når materialet först.

Epiroc ComniCutter CC1600

Uppdaterat rivningsgripssortiment

Det nya omkonstruerade MG multi grip-sortimentet har blivit ännu mer robust. Den nya designen tar höjd för nya ökade krav från håra arbetsförhållanden och en högre användandegrad som göra att maskinerna får jobba fler timmar per dag.

Epiroc MultiGrapple MG 1000

MG 1ooo visas upp under Bauma och hela sortimentet kommer stegvis ersättas under andra och tredje kvartalet 2019.

Klicka här för praktisk information för dig som ska besöka Bauma 

Följ #EpirocAtBauma i sociala medier för det senaste från Bauma.

Nils tre tips inför Bauma 2019

Bauma är världens största mässa för stora maskiner. Senast det begav sig lockade BAUMA över 580 000 besökare från 58 länder under sju dagar. Inför 2019 års mässa som äger rum den 8-14 april i München i Tyskland blir Bauma ännu större.

För att få grepp om Bauma så ställde vi tre frågor till Nils Almkvist – produktchef för våra hydrauliska tillbehör om tips inför mässan.

Varför ska man besöka Bauma?

Kom och se alla våra olika tillbehör till grävmaskiner, vi har 19 modeller på plats, bland annat vår nya Bucket Screener BS 1600 och förstås en av världens största hydraulhammare HB10000.

Vad ser du personligen mest fram emot inför Bauma?

Att se världens största maskiner på ett ställe! Det är första gången jag får möjlighet att besöka Bauma och nu när den är större än någonsin, det kommer bli Episkt! 

Vad är ditt bästa tips för någon som ska besöka Bauma/Munchen? Vad får man inte missa? Något man bör tänka på?

Lägg upp en rutt efter utställarkartan, ha bra skor och försök att inte gå vilse. Gillar man hydraulhammare ska man inte missa att få en pratstund med Torsten Ahr och Jens Giller i Epiroc montern, legendarer i branschen som har varit med sedan Krupp tiden när hydraulhammaren uppfanns.

Läs mer om hur du hittar till Epiroc på Bauma här. 

How to save energy with ventilation-on-demand

Diana Baldéon and Johannes Hansson gave this presentation on how to save energy with ventilation on demand at Bergdagarna 2019. Their research was done at the Serra Grande gold mine in Brazil.

Don’t miss our interview with Diana and Johannes that we did a few days prior to Bergdagarna 2019. 

Så ska Sveriges äldsta gruva automatiseras

Bättre arbetsmiljö, ökad säkerhet och högre produktionstakt är tre fördelar som Boliden Garpenberg får med hjälp av fjärrstyrda borrar. ”Automatisering hjälper oss att öka produktionen och säkerheten”, säger platschefen Jenny Gotthardsson.

Tolvhundra meter under jord blinkar en grön lampa i taket. De sitter lite överallt här nere i gruvan, accesspunkterna för wifi som kopplar ihop maskinerna i gruvschakten med kontrollrummet.

Hela Garpenbergs gruva, som är den äldsta i Sverige som fortfarande är i bruk, har blivit digital i syfte att öka automatisering av driften.

Vi fortsätter en bit till med bil och kommer fram till borrmaskinen Sofia
som opereras på remote, alltså fjärrstyrning. Schaktet där Sofia borrar är vattenfyllt och avspärrat.

– En stor fördel med fjärrstyrningen är arbetsmiljön. Man slipper sitta i en maskin här nere, utan kan sitta uppe i kontorslandskapet med kaffe och kollegor i stället, säger Max Herlitz som är arbetsledare för produktionen hos Boliden Garpenberg.

Automatisering ger säkrare gruva

Två andra stora fördelar med automatiseringen är möjligheten att öka produktionstakten och förbättra säkerheten på samma gång.

Boliden Garpenberg har som målsättning att öka produktionen från 2,5 miljoner ton malm till 3 miljoner ton per år.

– Vi vill nå det produktionstempot om två år, berättar platschefen Jenny Gotthardsson.

– Automatisering hjälper oss att öka säkerheten och bli mer produktiva så att vi kan konkurrera med andra gruvor runtom i världen. Vi har kommit långt med automation inom vissa områden som lastning, men borrningen är en flaskhals som vi jobbar med nu tillsammans med Epiroc.

”Det bästa med att jobba här uppe jämfört med nere i maskinen är att man slipper sitta i buller och ljud hela dagen”

I gruvan finns sex borriggar från Epiroc av typen Simba E7C. Fem ägs av Boliden och en är inhyrd. Alla har kvinnonamn: Maria, Sofia, Molly, Julia, Lisa och Alva.

Alla borriggar byggs om för fjärrstyrning

Än så länge är det bara Sofia som kan opereras på remote. Tekniken har funnits på plats i tre år, men möjliggjordes av att en kronbytare installerades på Sofia hösten 2017.

– Vi kommer att bygga om alla borriggar för teleremote. Härnäst blir det Molly. I sommar får vi in en ny Simba från Epiroc med en Cop 2550 UX borrmaskin som ger rakare hål och högre borrsjunk. Det gör att vi kan borra färre och större hål, vilket sparar tid, förklarar Max Herlitz.

Gruvan är också i startgroparna för att flytta riggarna mellan rader på remote med hjälp av el. Något som gör att operatörerna slipper åka ner och flytta maskinerna manuellt varje gång.

Kontorslandskapet under jord invigdes för två år sedan. Här finns konferensrum, fikarum, kaffemaskin, intern-tv och toaletter.

”Slipper sitta i buller och ljud”

Inifrån automationsrummet styrs lastmaskiner och borriggar genom fjärrstyrning. Borrinstruktören Johnny Gäfvert styr borrmaskinen Sofia.

– Det bästa med att jobba här uppe jämfört med nere i maskinen är att man slipper sitta i buller och ljud hela dagen, säger han.

Berget där Sofia borrar är så pass bra att Johnny sällan behöver ingripa.

Tillbakalutad i kontorsstolen övervakar han borrmaskinen och kan zooma in olika delar av maskinen på detaljnivå, ända ner till märkningen på slangarna.

På en annan skärm samlas produktionsdata in med programmet Certiq.

– När vi har byggt om fler borriggar för fjärrstyrning så kan en och samma operatör övervaka flera samtidigt. Det ger effektiviseringsvinster, förklarar Max Herlitz.

Fjärrstyrning ger färre avbrott vid sprängningar

Målet är också att kunna bemanna stationen dygnet runt i framtiden.

När all borrning sköts på remote behöver man inte längre få produktionsavbrott vid sprängningarna klockan fyra på morgonen och fyra på eftermiddagen.

– Varje dygn går sex timmar bort mellan skiften. Vi vill att maskinerna ska kunna gå 24 timmar, säger Max Herlitz.

Han betonar att utvecklingen inte skulle vara möjlig utan det stora intresset från personalen.

”Varje dygn går sex timmar bort mellan skiften. Vi vill att maskinerna ska kunna gå 24 timmar”

– Utan deras intresse hade vi inte kunnat öka produktionen som vi har gjort. Men det är också roligt att Epiroc är så engagerade. När vi har möten kommer ofta hela ledningsgruppen hit och det är så klart roligt att få presentera för dem.

Epiroc vill hjälpa kunderna med automatisering

Försäljningsingenjören Hans Larsson från Epiroc har funnits med som ett stöd under hela processen.

– Jag tycker att Max och hans kollega Andreas Eriksson har gjort ett jättejobb med detta och de har varit drivande och fått personalen med sig. Det är ju grunden, säger Hans Larsson.

I rollen som säljare vill han hjälpa kunderna att utvecklas med ny teknik.

I vissa fall innebär nya och effektiva lösningar att han helt enkelt får sälja färre – men effektivare – maskiner.

– Det är så mitt jobb ser ut och det är så det ska vara. Det sker en ständig teknikutveckling på gruvområdet och vi hjälper kunderna att ligga i framkant.


Fakta / Boliden Garpenberg

  • Boliden Garpenberg utanför Hedemora är en av världens modernaste gruvor och den äldsta i Sverige som fortfarande är i produktion.
  • Här utvinns zink, bly, silver, koppar och guld.
  • 2015 investerade gruvan i en ny produktionsanläggning med målet att öka produktionen från 2,5 miljoner ton malm till 3 miljoner ton per år, och att samtidigt förbättra både säkerheten och produktiviteten till en världsledande standard.

Professor: Vi måste prata om manlighet i gruvarbetet

Manlighet i gruvarbetet har varit en stoppkloss för rekryteringen av kvinnor. Lena Abrahamsson, professor vid Luleå tekniska universitet, menar att branschen fokuserat mycket på jämställdhetsarbete men att det inte räcker.

Allt fler kvinnor söker sig till gruvindustrin som har gått från knappt 5 % kvinnor 2005 till en nuvarande nivå om cirka 15 %. Utvecklingen ser ljus ut och det är till stor del tack vare både attitydförändringar och teknikutvecklingen.

Förändringar som gör jobben mer tillgängliga för alla. Men om fler kvinnor ska trivas i yrket så kvävs det att branschen tar nästa steg i utvecklingen.

Om gruvföretagen verkligen vill förändra arbetsplatskulturen måste de jobba med de grupper som gör och bär kulturen, ”majoriteten” på arbetsplatserna, det vill säga männen och ta itu med manlighet i gruvarbetet.

Det säger Lena Abrahamsson, professor vid Luleå tekniska universitet. ”Man måste prata om hur männen gör manlighet i gruvarbetet och hur det kan förändras”

Kvinnor i gruvbranschen är väl en relativt ny företeelse? Berätta – vad ser du är den största förändringen som gjort att fler kvinnor söker sig till branschen idag jämfört med tidigare?

– Sett ur ett längre tidsperspektiv är kvinnor i gruvan faktiskt inte någon ny företeelse. Innan industrialisering och mekaniseringen av gruvsektorn arbetade många kvinnor i gruvorna i Bergslagen.

De kunde vara så många som 50 % kvinnor de anställda vid en gruva även om det nog var mer vanligt med 20-25 %. Men vid 1850-talet började antalet minska och år 1900 fanns det nästan inga alls. Då infördes dessutom en lag som förbjöd kvinnor att arbeta under jord.

Lagen fanns kvar fram till 1978 men under 1960-talet kunde gruvföretagen ansöka om dispens från förbudet. Sedan dess har det gjorts stötvisa satsningar på att rekrytera kvinnor vilket resulterade i att andelen kvinnor sakta ökade från 2-3 % till 5 % år 2005.

Andelen kvinnor i gruvbranschen ökar igen

De senaste åren har något hänt och andelen kvinnor har ökat markant. Idag är andelen kvinnor 15 %. Ökningen kan bero på att både gruvföretagens och omvärldens syn på kvinnor och män och vilka utbildningar och yrken som passar dem har ändrats.

– Men jag tror även att ökningen beror på att ny teknik och digitalisering successivt förändrar gruvarbetet. Framtidens medarbetare inom gruv- och mineralnäringen kommer helt klart att ha nya typer av arbetsuppgifter och kompetenser. Detta medför och kanske till och med kräver förändringar i arbetsplatskulturer och yrkesidentiteter, vilket i sin tur underlättar en breddad rekrytering som inkluderar både kvinnor och män inom fler samhällsgrupper.

Nyligen avslutades Search, ett projekt kring jämställdhet i gruvnäringen som du varit med att driva. Vad syftade projektet till och varför var det så viktigt?

– Projektet syftade till att identifiera framgångsfaktorer för jämställdhetsarbete i den mansdominerade nordiska gruvsektorn. Det långsiktiga målet för projektet var att bidra till en hållbar utveckling och ökad konkurrenskraft genom att skapa attraktiva och jämställda arbetsplatser för alla. Gruvbranschen och dess underleverantörer och entreprenadföretag är betydelsefulla arbetsgivare, inte minst för glesbygden i de norra regionerna i Norden. Gruvsektorn är en viktig drivkraft för utveckling av teknik, ekonomi och samhälle – nationellt, regionalt och lokalt.

Hur ser jämställdheten mellan kvinnor och män ut idag?

– Den nordiska gruvindustrin är idag en mansdominerad sektor. Manlighet i gruvarbetet märks på ett nästan symboliskt sätt. Det ses som ett arbete för män och det har en stark koppling till ”manlighet”. Kvinnor är i denna miljö fortfarande ett undantag. Men idag finns ett ökande intresse från branschen för ökad jämställdhet.

– Förutom att ökad jämställdhet skapar möjligheter för bättre attraktivitet, flexibilitet och kvalitet i gruvföretagens organisationer innebär det att fler kvinnor kan få tillgång till intressanta och utvecklande arbeten med bra betalt. Detta är särskilt viktigt i regionerna utanför storstadsområdena.

Vad ser du att gruvindustrin gör för att locka till sig fler kvinnor till branschen?

– Genom åren har gruvbranschen, liksom andra mansdominerade verksamheter, arbetat med jämställdhetsåtgärder som fokuserat på kvinnor – ”minoriteten” på arbetsplatserna.

Inledningsvis var det främst ett externt perspektiv. Exempelvis att omskola kvinnor, att tjata på tjejer att välja teknikutbildningar, riktade rekryteringssatsningar till kvinnor, tydliga budskap om att företagen vill att 50 % av alla som pluggar på processoperatörsutbildningen ska vara tjejer och att allmänt säkra att den utåtriktade kommunikationen i bild och ord från företagen har en jämställd approach.

Interna satsningar gör skillnad

Gruvföretagen har gjort många olika saker över åren. De har bland annat gjort många interna satsningar som att arbeta med nätverk och mentorskap för kvinnor. Man har genomfört insatser för att stödja föräldraledighet och man har tydliggjort att alla arbetsuppgifter, befattningar, och skiftlag är öppna för kvinnor.

Det har också gjorts insatser för att försöka få bort fördomar och stereotypa idéer om kvinnor och män. Som exempelvis negativa ”grabbiga” attityder på arbetsplatserna. Man har också infört nolltolerans mot sexuella trakasserier.

Manlighet i gruvarbetet måste förändras

Mycket av detta är bra och är sådana saker som företagen måste fortsätta att jobba med. Men det räcker inte. Om man verkligen vill förändra arbetsplatskulturerna måste man även jobba med de grupper som gör och bär kulturen, ”majoriteten” på arbetsplatserna, det vill säga männen.

De måste prata om hur männen gör manlighet i gruvarbetet och hur det kanske kan förändras. De senaste åren har gruvföretagen börjat intressera sig för ett sådant perspektiv, men det är givetvis lättare sagt än gjort.

Parallellt med detta måste gruvföretagen arbeta med att utforma tekniken, verktygen, maskinerna, arbetsmiljöerna, arbetsplatserna och organisationerna så att de passar både kvinnor och män av alla olika sorter. Detta glöms tyvärr ofta bort.

Vilka tips har du till kvinnor som är intresserade av gruvindustrin?

– Att arbeta i gruvindustrin innebär ofta ett modernt, intressant och utvecklande arbete i en ganska bra miljö och dessutom med relativt bra betalt.

LÄS MER: Fler kvinnor i gruvbranschen

S Geobor – så lyckas du med provborrningar

Luke Chapman, från Sweco Civil kommer till Grundläggningsdagen för att tillsammans med Morgan Axelsson från Trafikverket prata om triaxförsök med S Geobor. Han kommer dela med sig av erfarenheter från provborrningarna de gjorde i samband med planeringen av den nya höghastighetsjärnvägen, Ostlänken.

Ni är först ut på Grundläggningsdagen – berätta, vad kan vi se fram emot att höra?

Vi ska prata om provtagningen vi gjorde i samband med planeringen för Ostlänken och hur vi tack vare S Geobor kunde vi ta kontinuerliga prover av en bottenmorän trots besvärlig jordlagerföljd med sten, block och mycket hög lagringstäthet.

Vi kommer också att visa många bilder av proverna samt även resultat från några triaxförsök på proverna som vi gjorde hos NGI i Oslo.

För Trafikverkets del, vad var det som de ville ha ut av den här provborrningen?

För Trafikverket var det här en mycket viktigt provborrning. Man hade ett behov av att göra kompletterande provtagningar eftersom det kvarstod många teknikfrågor efter den första undersökningsomgången som gjorts med vanliga konventionella svenska undersökningsmetoder.

Vad är det viktigaste ni har ni lärt er från era provborrningar?

Det är svårt att särskilja bara en sak! Tack vare provtagningen har vi kunnat säkerställa bergytan och jordlagerföljden. Det har också gett oss möjlighet att göra säkrare tolkning av de olika moränlagren samt bergnivån utifrån Jb-sonderingar.

Provtagningen har också gjort det möjligt för oss att med säkerhet skilja block och stenskikt från ett uppsprucket berg, något som annars inte är möjligt med Jb-sondering.

En annan viktig frågeställning har varit att undersöka om materialet är siltigt för att kunna bedöma och förutspå beteendet i byggskedet i samband med schakter och grundvatten.

Vi har tydligt kunnat verifiera förekomst av siltigt material även på stort djup genom djupprovtagningen i kombination med labförsök. Detta är en viktig förutsättning för fortsatta analyser inför byggskedet.

Vilka egenskaper är det som gör S Geobor så bra/lämpligt som verktyg vid provtagning?

Anledningen till att vi valde att utföra provtagningen med S Geobor var att de konventionella svenska undersökningsmetoderna inte klarade av att komma ner till de djup där järnvägen ska anläggas. Detta dels på grund av skärningens stora djup, max 21 m under den omgivande markytan, och dels på grund av moränens höga lagringstäthet.

Med erfaren personal kan man ta kontinuerliga prover av hög kvalitét på stora djup med S Geobor.

Vilka problem stötte ni på under vägen och hur löste ni dem?

Vi stötte på många problem. Givet att provtagningen utfördes i februari 2018 så var vädret ett problem. Det var kallt!

De besvärliga borrningsförhållandena var en annan stor utmaning men våra duktiga och erfarna kollegor från Sweco Danmark som var med och utförde provtagningarna löste problemen!

Vad har ni för råd till andra som är intresserade av S Geobor?

Vid den här typen av djupprovtagning har det visat sig avgörande att geotekniker närvarar på plats och kontinuerligt följer och dokumenterar borrningen. Detta är praxis vid utförande av motsvarande undersökningar utomlands.

Anlita också en borrningsentreprenör med erfarenhet av S Geobor. Gärna en med erfarenhet av svenska förhållanden. Om det senare inte är möjligt är det viktigt att kommunicera vilka förhållanden de kan förvänta sig.

Slutligen, om det finns någon som har frågor angående provtagningar, är de välkomna att kontakta oss.

Läs hela programmet för grundläggningsdagen här. 

LÄS MER: Fem höjdpunkter på Grundläggningsdagen 2019

How a Brazilian gold mine saves energy and improves air quality with a simple system

0

Two main sustainability topics for the mining industry is air quality and energy efficiency. Someone who has given both topics a lot of thought is Diana Baldeon. She is a product manager for ventilation on demand and has recently completed a study on air quality improvements in a Brazilian gold mine.

Last but not least, Diana Baldeon is a speaker together with Johannes Hansson at Bergdagarna 2019 in Stockholm.

We had a few questions for them, to warm up for the event.

With the perspective of your topic – What do you see are the main challenges facing the industry?

Diana: I think that environmental controls and energy conservation is something that is getting more and more attention across all industries – not only mining and construction Whichever industry you are in – I think that the challenge is to see the whole perspective. Reducing costs has little value if people doesn’t have a good working environment. The challenge is to address both costs and people.

Johannes: From a technical perspective – the way to achieve this is to create a flexible ventilation system where you can increase or reduce the ventilation in a controlled way without sacrifice the air quality.

What is it that we can look forward to learn from your presentation?

Johannes: You will learn how you can improve both energy savings and air quality by adapting fan speed through measuring the air quality underground.

Diana: We will also shed some light into the changing role in how suppliers, specifically within technology need to answer to customer needs faster than ever before. We also need to do this with high quality while at the same time maximizing the care of people, safety, and the environment.

During our talk we will show an example on how Epiroc developed a customized on-demand ventilation system – a simple system that provide good results.

What are the differences between here and Brazil when it comes to these challenges?

Diana: Taking in consideration that we are talking of world class companies, the challenges are the same. First of all take care of the people and then start saving costs. The main difference may be only in terms of regulations.

Johannes: From a technical standpoint – the big difference is the air temperature making refrigeration a much bigger issue in Brazil compared to here.

Finally, what are your recommendations to people interested in learning more?

Diana: First of all, you should come and listen to our presentation. Afterwards you can meet both me and Johannes will be in the Epiroc stand at the exhibition. We will be happy to see how we could find solutions together.

Johannes: My recommendation would be to study your own ventilation. How is it functioning and what improvements could you be making?

Thank you Diana and Johannes for this interview and the information!

Diana and Johannes presentation is on Wednesday, march 20th during Bergdagarna 2019 in Stockholm.

Be sure to see the full program including the presentation with Diana Baldeon and Johannes Hansson here. 

Fem höjdpunkter du inte får missa på Grundläggningsdagen 14 mars

0

Luke Chapman, Linn Ödlund Eriksson, Mats Svensson och Torbjörn Edstam. Det är bara några av alla de fantastiska personer du inte får missa att lyssna till på 40-års jubilerande Grundläggningsdagen i Stockholm den 14 mars.

I år firar grundläggningsdagen 40-år – och vi har mycket att se fram emot. Branschen samlas, geologer, leverantörer, kunder, experter och myndigheter – alla kommer vi för att lyssna, lära, diskutera eller bara träffas. Det är det jag ser fram emot på Grundläggningsdagen som äger rum på Stockholmsmässan den 14 mars.

Andy Cowan ger fem skäl till varför man ska besöka Grundläggningsdagen.

Luke Chapman och Morgan Axelsson

En av höjdpunkterna i år du inte får missa är Luke Chapman från Sweco, som är geotekniker. Han är geotekniker hos Sweco och kommer berätta om de triaxförsök med S Geobor som de gjort i samband med byggandet av höghastighetsjärnvägen Ostlänken.

SGFs pris för bästa examensarbete 2018

Något att se fram emot är utdelningen av priset för bästa examensarbete. Den här typen av pris är viktiga då vi alla vill se att nya talanger hittar till ”vår” bransch.

Torbjörn Edstam

Det är alltid spännande med ny teknik. Därför blir jag nyfiken att se vad som döljer sig bakom rubriken ”Alla goda ting är (D)”. Torbjörn är … på Skanska så det bådar för en intressant presentation.

Tara Wood

Tara är teknisk doktor i geologi. Hon arbetar med affärsutveckling med inriktning på avancerad grundläggning samt forskning och innovation på Ramböll. Tara har gjort sig ett namn på att tänka nytt kring grundläggning och har bland annat tilldelats Sigge Thernwalls stora byggpris.

Middag & möten på Grundläggningsdagen

Slutligen det bästa av allt. Att få chansen att träffa och möta gamla och nya vänner från branschen.

Missa heller inte:

  • Framtidens riskhantering, Lars Olsson, Geostatistik, Johan Spross, KTH
  • Soft clay inside out, Georgios Birmpilis, Chalmers
  • Johan Edin, Trafikverket
  • Geoteknik och hydrogeologi. Linn Ödlund Eriksson, Sweco

Och mycket mer: Se hela programmet för Grundläggningsdagen 2019.

 LÄS MER: Så lyckas du med provborrning med S Geobor

Hybrit – Så ska Sverige bli först med fossilfri ståltillverkning

0

Lägg Hybrit på minnet. Projektet som ska ta fram världens första fossilfria och malmbaserade ståltillverkning är i full gång. I pelletstillverkningen kommer utsläppen inte att innehålla koldioxid – utan vatten.

”Det är så här Sverige fungerar när det är som allra bäst”, konstaterade statsminister Stefan Löfven när han deltog i första spadtaget till Hybrits pilotanläggning för fossilfritt stål i Luleå.

Hybrit står för Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology. Projektet är ett joint venture-bolag som ägs av LKAB, SSAB och Vattenfall. Tillsammans med Energimyndigheten investerar de 1,4 miljarder kronor i den nya pilotanläggningen. Byggstart var i juni och anläggningen ska stå klar under 2020.

Grundprincipen är att utveckla processer för att producera stål med vätgas istället för kol och koks i så kallad direktreduktion.

Dagens produktion bygger på en process där järnmalm (järnoxid) reduceras till järn genom att kol ”plockar bort” syret. Restprodukterna består bland annat av stora mängder av koldioxid. I kommande processer ersätts koldioxidutsläppen av vatten.

Fossilfri gruva i drift 2035

Bakgrunden till projektet är att regeringen startade plattformen Fossilfritt Sverige inför klimatmötet i Paris 2015, med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Nu har nio olika branscher lämnat över var sin färdplan för hur just deras verksamhet ska bli fossilfri.

Gruv- och mineralbranschens mål är att ha världens första fossilfria gruva i drift år 2035.

– Vi är övertygade om att klimatfrågan är den absolut största samhällsutmaningen för närvarande. Och vi vill givetvis bidra på bästa tänkbara sätt till att bygga ett fossilfritt samhälle, säger Susanne Rostmark, avdelningschef för process- och produktutveckling på LKAB och adjungerad i styrelsen i Hybrit.

Samtidigt finns det en tydlig kommersiell aspekt på den här enorma satsningen, konstaterar hon.
– För att kunna vara konkurrenskraftig i framtiden gäller det att ha en verksamhet som inte genererar några koldioxidutsläpp. Det gäller alla branscher.

Kan sänka Sveriges koldioxidutsläpp med tio procent

Hybritprojektet startade våren 2016 och kommer att vara en mycket viktig pusselbit i arbetet med att nå en minskad klimatpåverkan. Enligt beräkningar har Hybrit potential att få ner Sveriges totala koldioxidutsläpp med tio procent och Finlands med sju procent

– Projektet har mycket goda förutsättningar, bland annat tack vare att vi har med hela värdekedjan i konsortiet i ägargruppen bakom Hybrit. Dessutom har vi en bra sits tack vare att vi kan förse produktionen med tillräckligt mycket förnyelsebar el, något som annars är en svårighet när det gäller den här typen av teknikskifte, säger Susanne Rostmark.

Hon konstaterar att vindkraft är en av nycklarna i det sammanhanget.

– I vårt glest befolkade land finns det utrymme för ett antal nya vindkraftparker, och tack vare Vattenfalls expertis inom området kan vi känna oss trygga med att vi kommer att kunna producera den el vi behöver under större delen av året.

För att inte riskera att vara hänvisade till att köpa ”ful-el” – kolproducerad el – under några perioder ingår stora vätgaslager i planen.

– Det kanske rör sig om några veckor om året, och då ska vi kunna ha produktionen i full drift tack vare lagren. De blir som framtidens vattenkraftdammar.

Totalt sett blir den här nordliga regionen alltså mycket stark med tillgång till råvara, ståltillverkning och förnyelsebar el.

Hybrit startar i gruvan

En koldioxidfri stålproduktion startar i gruvan och LKAB arbetar intensivt med hur nästa generations pelletsverk ska utformas. LKAB:s utmaning och bidrag i HYBRIT är att utveckla koldioxidfria direktreduktionspellets. För LKAB:s del handlar det stora teknikskiftet om att byta värmningsteknik i förädlingsverken för att i slutändan få en koldioxidfri pelletsproduktion.

– Det blir som att byta hjärta i ett pelletsverk, med allt vad det innebär i form av både tänkbara komplikationer och nya möjligheter, säger Susanne Rostmark.

I projektet ingår också att hitta den optimala strukturen i stålproduktionen som helhet.

– En av de frågor som vi kommer att undersöka noga är var produktionen bör ske. Ska det vara i anslutning till pelletsverket eller vid stålverket? Förstudierna har visat att det finns fördelar med båda alternativen.

Hon konstaterar att det kommer att dyka upp behov av att granska ett stort antal detaljer i den långa kedja som stålproduktionen innebär.

– Det är en enorm komplexitet, vilket är en stor utmaning i sig. Det finns risker för störningsmoment och fallgropar i alla moment och det gäller att ha förmågan att behålla det övergripande perspektivet. Dyker man ner i alltför många detaljer kommer det att bli svårt att hålla tidplanen.

”Stolthet att kunna bidra till utvecklingen”

Apropå perspektiv så visar det sig att det går att lyfta blicken ännu högre och se bortom själva stålproduktionen i effekterna av den nya tekniken.

– Vi har samarbeten med de institut som har intressen kring detta, och även flera universitet har lockats att vara med i någon form. Förutom Luleå Tekniska Universitet, som av geografiska skäl kan kännas som en given samarbetspartner, har vi även med KTH och Lunds Universitet. I Lund är man framför allt intresserad av att se vilken påverkan detta har i ett makroperspektiv.

Fossilfri verksamhet är dock inget nytt för LKAB som redan före Hybritprojektet undersökte olika möjligheter att ställa om själva gruvdriften.

Där kan det röra sig om sådant som ökad elektrifiering av verksamheten, effektiviserade transporter och att använda biobränsle i maskinerna.

– Vi hade redan tidigare börjat reducera utsläppen gradvis, men nu kan vi sikta mot att kunna leverera koldioxidfria pellets under 2020. Det är en väldigt viktig milstolpe i hållbarhetsarbetet, säger Susanne Rostmark.

Hon beskriver det som att starten av Hybrit innebar att bolaget höjde sin ambitionsnivå till en ansenligt högre nivå.

– Man skulle kunna säga att vi gick från ”good enough” – att göra det som krävs – till att ta en ledarroll i utvecklingen. Det är så klart oerhört stimulerande för oss som har förmånen att arbeta med det. Det finns en stark och tydlig stolthet hos hela personalstyrkan tack vare att vi kan bidra till denna utveckling.


 

Fakta / Hybrit

  • Ett joint venture-bolag som ägs av SSAB, LKAB och Vattenfall som initierades 2016. Bolaget bildades 2017.
  • Målsättningen är att ta fram världens första fossilfria och malmbaserade ståltillverkning.
  • Under 2020 ska en pilotanläggning i Luleå stå klar.
  • Tillsammans med Energimyndigheten investerar de tre bolagen 1,4 miljarder i pilotanläggningen.
  • En fullskalig industriell process ska vara utvecklad 2035.
  • Namnet Hybrit står för Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology.