måndag, 11 november, 2024
spot_img
HemSkarpt läge270 000 kubikmeter och tre bergrum - nu startar bygget av Slussens...

270 000 kubikmeter och tre bergrum – nu startar bygget av Slussens nya bussterminal

Nu har det startat, projektet med bussterminalen i Katarinaberget, i anslutning till Slussen i Stockholm. Implenia spränger tre stora bergrum och forslar bort mer än 270 000 kubikmeter berg – sannolikt det största borr- och sprängningsarbetet för en bussterminal som gjorts i Sverige.

Efter år av diskussioner om var den nya bussterminalen skulle ligga, och månader av projektering, trängde den första borren igenom graniten i Katarinaberget den sjunde januari 2019.

– Dagen efter, den åttonde januari, sköt vi vår första salva, berättar Jiri T Englén, regionchef för tunnelverksamheten på Implenia Sverige.

Byggtiden innan Katarinaberget kommer att vara klart att tas i bruk som bussterminal beräknas till 4,5 år, varav Implenias borrnings- och sprängningsarbeten inklusive mark- och betongjobb väntas ta knappt 2,5 år.

– En mycket pressad tidplan som ställer stora krav på logistik och hög kompetens av Implenias personal, säger Jiri T Englén.

Bussresenärerna i de sydöstra stockholmskommunerna Nacka och Värmdö får alltså vänta till år 2024 innan terminalen är färdigbyggd.

Jiri T Englén var med i projektet från början och räknade, eller snarare bekräftade beställaren Stockholm stads, antagna riktkostnader på drygt 700 miljoner kronor.

Inte gjorts något liknande i Sverige

Implenias arbete omfattar borrning, sprängning, bortforsling av sprängmassor, betongarbeten, asfaltering i busskörytorna och allt som är under marken med VA och så vidare.

Som mest kommer det att vara cirka 80 byggarbetare under jord samtidigt, både sprängare och betongarbetare, med flera. Bergmassorna tas främst ut med lastbilar via Stadsgården under kvällar och nätter för att minska störningar.

När Implenia har gjort sitt tar andra underentreprenörer över arbetet med stomkomplettering, tekniska installationer och omfattande tester av installationen.

– Det har inte gjorts något liknande projekt i Sverige för bussar för publika syften. Inte vad jag vet i alla fall, säger Jiri T Englén.

De tre bergrummen kommer ha en spännvidd på upp till 24 meter och en längd av cirka 350 meter. Bussarna kommer in ungefär i höjd med Fotografiska museet, kör ner under jord och släpper av passagerare och vänder runt och tar upp folk på andra sidan vänthallen. Sedan kör bussarna ut där de körde in.

Måste spränga försiktigt i Katarinaberget

Terminalen är placerad i ett läge nära stadsgårdsbranten, Glashuset och KF-huset. Västerut ansluter terminalen till tunnelbanan där den kopplas ihop med entréer både vid Ryssgården och Götgatan. Vid Lokattens trappa planeras ytterligare en entré för anslutning mot Stadsgården.

Närheten till befintliga anläggningar, verksamheter och boende innebär att sprängningarna måste utföras både skonsamt och försiktigt. Boende i närheten får om de önskar ett sms som varnar innan varje sprängning, som sker vardagar mellan klockan 7-22.

Implenia kommer att spränga ut mindre delar åt gången och successivt ta sig fram genom berget. I god tid innan borrningarna och sprängningarna inleddes undersöktes berget noggrant och kvaliteten har bedömts som god.

Som sig bör har även alla byggnader som eventuellt kan beröras av arbetet inspekterats och försetts med vibrationsmätare, vars värden Implenia ständigt övervakar.

Jiri T Englén har gedigen erfarenhet av att leda projekt under jord och började redan som 18-åring i Garpenbergs gruva i Dalarna som bergarbetare. Sedan tidigare har han en examen i Berg- och anläggningsteknik på Bergsskolan i Filipstad.

Använder tre riggar från Epiroc

Knappt 30 år efter sitt första bergjobb har han skaffat sig en rad erfarenheter där han hunnit med att dra igång och leda minst tio stora tunnelprojekt, till exempel Förbifart Stockholm.

– Min drivkraft är att jobba med något jag tycker är väldigt roligt. Och det här är ett jäkligt spännande och tekniskt krävande projekt eftersom det är mycket varierande geometrier, ligger mitt i stan och innehåller massa speciallösningar.

– Dessutom går jobbet inte ut på att spränga från A till B. Det som skiljer det från andra projekt är också att det är koncentrerat till en så liten avgränsad yta – med tre skepp och många pelare.

I arbetet kommer det användas tre borriggar från Epiroc. En mindre borrigg, som används som komplementrigg och två Boomer XE3 trebomsborriggar med 40 kilowatts borrmaskiner som är beställda till detta projekt för att de klarar höjder i tunnlarna på upp till 14 meter.

– Jag är ett stort fan av fullserviceavtal på våra grejer från Epiroc. Vi köper också all borrutrustning som till exempel borrkronor och borrstål från Epiroc, säger Jiri T Englén.

Senaste artiklarna