Knepigt och trångt när YIT bygger en 14 km lång avloppstunnel under Stockholm

Avancerade tunneldragningar, ett enormt högt säkerhetstänk och en logistikutmaning som heter duga. Att påstå att bygget av den nya avloppstunneln mellan Bromma och Sickla, framdriven av YIT som en av entreprenörerna, är ”lite komplicerad” vore årets underdrift. 

Foto: Ylva Sundgren

Stockholms avloppsvatten ska bli renare. Bromma reningsverk har snart gjort sitt och nu ska avloppsvattnet som tidigare togs om hand där i stället komma till det hypermoderna reningsverket i Henriksdal som nu utvecklas med ny teknik. Det innebär att en 1,4 mil lång avloppstunnel mellan Bromma och Henriksdal måste byggas. YIT har av Stockholm Vatten och Avfall fått i uppdrag att bygga 7,7 km av tunnelsträckan, den mellan Bromma och Sickla. 

I maskinparken ingår en Boomer XE3 och en Boomer E2. Båda riggarna har några år på nacken och har byggts om en del för att passa projektet. 

“Blir man stressad av det här jobbet är man på fel plats, så enkelt är det”

– De går riktigt bra, vi är väldigt nöjda. Vi sköter det mesta av servicen själva men reservdelar, borr och injekteringsutrustning beställer vi direkt från Epiroc. Det är smidigt och vi har ett bra samarbete med Epirocs servicetekniker, säger Kent Nilsson. 

LÄS MER: “Vi spränger bara tio meter under stadshuset”

– Det här är ett av de mest komplexa projekten jag har varit med om, framför allt när det handlar om logistiken, säger Christian Vestergren, YIT, som är projektchef för bygget. 

Tunneln kommer gå 90 meter under Mälaren 

YIT vann entreprenaden för projektet under sommaren 2019. I september samma år var de i gång. Projektet är stort och kommer att pågå länge, först 2027 förväntas de vara helt klara.

“Det här är ett av de mest komplexa projekten jag har varit med om, framför allt när det handlar om logistiken”

En del av sträckan kommer att gå under Mälaren, 90 meter under vattenytan, och överallt måste lutningen på tunnlarna vara precis rätt.

– Det är för att allt som transporteras i tunnlarna ska åka tillsammans hela tiden. Är lutningen för stor och vattnet åker fortare än allt annat kan det kan det bli ansamlingar, säger Kent Nilsson, YIT:s maskinansvarige på projektet.

4,5 meter bred huvudtunnel

Även han tycker att logistiken är det absolut svåraste med uppdraget. I och med att huvudtunneln bara kommer att ha en bredd på 4,5 meter gäller det att hålla tungan rätt i mun vid planeringen. Ställs en maskin upp i tunneln kommer ingenting förbi den. 

– Vi har totalt 22 tunga maskiner i omlopp, plus allt annat smått och gott – som vanliga bilar, till exempel. Att se till att allt körs in och ut i precis rätt ordning är verkligen en utmaning, säger Kent Nilsson och beskriver den cykel som borrningsarbetet planeras utefter. 

LÄS MER: Södermans TNG går till botten för ny färjelinje

– Först injekteringsborrar vi för att göra tunneln så tät från grundvatten som möjligt, sedan gör vi kontrollhål för att kolla att injekteringen har fungerat. Efter det kan vi börja borra för spränghål och sedan blir det sprängning. Efter det går vi in med lastmaskin för att lasta på stenarna. Sist är det lastbilen som ska transportera ut stenarna som åker in. Den måste backa ner och placera sig under skopan för att det ska gå, säger han. 

Även säkerhetstänket vid bygget av avloppstunneln mellan Bromma och Sickla måste vara på allra högsta nivå, hela tiden. 

– Händer det något i tunneln skulle det kunna bli katastrofalt om något står i vägen för att folk ska kunna komma ut. Därför planerar vi hela tiden för det som inte får hända. Vid till exempel eld blir det snabbt rökfyllt, och eftersom syreväxlingen är mindre i en smalare tunnel än i exempelvis en vägtunnel kommer det att ta längre tid för det som fattat eld att brinna upp. Därför bygger vi räddningskammare som ska fungera i ett helt dygn – med bra luft, toalett och kortspel, säger Kent Nilsson. 

Tuffa miljökrav när YIT borrar den nya avloppstunneln

YIT har också tuffa miljökrav att möta. Dels vad gäller själva bygget av tunnlarna, men också kring utsläpp från motorer och påverkan på tredje man. Christian Vestergren berättar att de till exempel inte får köra transporter genom stan hur som helst. 

– Normalt skulle vi lasta fjorton ton bergmaterial på en lastbil, nu kan vi bara lasta runt tio. Dessutom finns det begränsningar för hur vi kan köra från arbetsplatsen och ut till närmaste trafikled. Det gör att frakten av sten ut från tunnlarna i berget tar längre tid än det brukar göra och ställer ytterligare krav på planering. 

Stress går bort – säkerheten framför allt

Det kan låta stressigt med allt som måste klaffa precis hela tiden. Men även om det är ansträngande att hålla reda på så mycket är det ingen idé att bli stressad, säger både Christian och Kent. 

– Jag brukar säga att ett år på det här jobbet motsvarar fem års åldrande under mer normala omständigheter, haha! Skämt åsido – blir man stressad av det här jobbet är man på fel plats, så enkelt är det. Det är vid stress olyckor händer. Alla vi som jobbar här är lugna som filbunkar. 

Vanliga frågor om avloppstunneln mellan Bromma och Sickla

Hur lång kommer avloppstunneln mellan Bromma och Sickla bli?

Tunneln mellan Bromma och Sickla är totalt 14 kilometer lång.

Vem står bakom projektet?

Beställaren av avloppstunneln är Stockholm Vatten och Avfall.

Hur mycket kostar avloppstunneln mellan Bromma och Sickla

Kontraktsvärdet på tunneln är 1,4 miljarder kronor.

Vilket företag borrar tunneln?

Projektet är uppdelat mellan Veidekke och YIT som ansvarar för 7,7 kilometer av den totalt 1,4 mil långa avloppstunneln.

Hur lång tid kommer det att ta att bygga avloppstunneln?

Projektet är beräknat att ta 6,5 år från start till slut.

Hur djupt kommer avloppstunneln mellan Bromma och Sickla att vara?

Den 14 kilometer långa avloppstunneln ska leda avloppsvattnet 30–90 meter under marknivån från det ena reningsverket i Bromma till Sicklaanläggningen, under Hammarbybacken.