Verkstad eller laga själv? 5 frågor som gör det lätt att avgöra

Så står du där. Med en maskin som strejkar, en tidspressad plan och ett beslut att ta – ska du ringa ut en tekniker, skicka till verkstad eller försöka fixa maskinen själv? 

Med en pågående Corona-kris och en lågkonjunktur i sikte är det många som håller i slantarna lite extra. Stora investeringar, som en ny rigg, måste vänta och de äldre maskinerna får kämpa på ett tag till.

– Och med det kommer ett större reparationsbehov. Vi har i princip alltid ökat i service när det varit lågkonjunktur, säger Per Gransell som är Nationell servicechef på Epiroc och ansvarig för Epirocs åtta servicecenter i Sverige

Många vana att reparera själva

Tuffare tider kan också gör det mer lockande att försöka fixa reparationerna själv. Något som absolut kan vara ekonomiskt – men som också kan visa sig vara betydligt sämre för plånboken än vad du först hade tänkt sig. Inte minst på sikt. 

LÄS MER: Entreprenadjobb – 5 enkla tips för att hålla sig inom budget

– Många enmansbolag gör mycket själva och det lever inte sällan kvar också när bolaget vuxit. Även när det faktiskt inte lönar sig längre, säger Per Gransell. 

Även om Per Gransell absolut förstår hur tankegångarna hos de som gärna lagar själv kan gå, vill han gärna passa på att lyfta alla de fördelar som kommer med en verkstadsreparation. Ökad säkerhet och rätt verktyg är några av dem – men det handlar också om att ett verkstadsbesök kan innebära så mycket mer än bara den akuta reparationen. 

LÄS MER: Vad kostar borrvagnen egentligen? Därför måsta du ha koll på din TCO – totalkostnad.

– När maskinen ändå är där är det supersmart att passa på att göra de där enkla med värdefulla sakerna som är svåra att få till på berget. Som en ordentligt tvätt där vi kommer åt överallt. En sådan kan förlänga riggens livstid rätt ordentligt, säger han.

Fem avgörande frågor: verkstad eller laga själv?

  1. Hur säkert är det? Säkerheten är alltid först, självklart. Att halka, falla och snubbla låter kanske inte så farligt men är de vanligaste olyckorna i branschen. Är det slirigt eller ostadigt underlag är det definitivt läge att överväga verkstad. Om reparationen kommer att kräva ett lyft är det alltid verkstad som gäller. 
  2. Vad har du för miljö omkring dig? Så fort du ska öppna ett hydraulsystem är det oerhörda krav på renlighet för att inte riskera att förorena utrustningen. Det den ena aspekten, den andra handlar om att inte förorena miljön  omkring er med oljespill och annat. Finns det risk för det bör riggen köras till verkstad. 
  3. Vilken kompetens har du? Även om många operatörer är jätteduktiga tekniker kan det vara värt att tänka på att verkstadsteknikerna både är uppdaterade med det senaste och har stor kompetens – de gör ju inget annat än att göra reparationer.
  4. Har du rätt verktyg? Att, mitt under reparationen, upptäcka att den verktygslåda du har med dig på berget inte innehåller just det verktyg du behöver är inte så kul. Det kan även handla om kontrollverktyg som du behöver för att verifiera att du har rätt flöden och tryck.
  5. Är det mer ekonomiskt att laga själv? Här handlar det om att väga in de risker som finns med göra reparationerna själva. Är du helt säker på vad du gör? Har du koll på hur det kommer att påverka andra delar av riggen? De är oerhört tekniskt avancerade maskiner, det får man inte glömma.