tisdag, 10 december, 2024
spot_img
HemSkarpt lägeSå automatiserar Roy Hill hela sin truckflotta med Epiroc och ASI Mining

Så automatiserar Roy Hill hela sin truckflotta med Epiroc och ASI Mining

De tar fram en digital plattform som gör det möjligt att genom automation styra fordon i gruvan, oavsett vilket märke de har på huven. För ett år sedan valde järnmalmsgruvan Roy Hill att satsa på ASI Minings och Epirocs teknik – såhär har det gått hittills.

Det skulle kunna vara planeten Mars. Ett öde landskap, vackert. Mörkt röd jord så långt ögat kan nå, extrema väderförhållanden. Under Australiens sommarmånader står personalen i gruvan Roy Hill i Western Australia ut med stekande heta temperaturer – ibland uppemot 50 grader.

En gruvtruck ses från sidan då den rullar fram med hjälpa automation från Epiroc och ASI Mining

– Bara det gör att man inte gärna vill att människor ska jobba där egentligen. Lägg till att det under regnsäsong ofta är cykloner och blixtstormar. Så fort något sådant är i antågande måste hela produktionen stå still tills det är över, säger Tim Ledbetter som ansvarar för utveckling av automation på Epirocs ovanjordsmaskiner.

78 olika fordon – hela flottan automatiseras tillsammans

Med andra ord: Att låta maskiner ta över åtminstone en del av arbetsuppgifterna i järnmalmsgruvan skulle förbättra både säkerheten och produktiviteten avsevärt. Därför valde Roy Hills ledning för ett år sedan att samarbeta med automationsspecialisten ASI Mining och Epiroc.

”Att implementera en plattform som gör det möjligt styra olika typer av fordon är helt revolutionerade”

Tim Ledbetter

Tillsammans ska de se till alla gruvans truckar, en blandad flotta med 78 fordon från olika producenter, ska kunna arbeta autonomt genom samma styrning. Något som tidigare inte varit möjligt.

– Att implementera en plattform som gör det möjligt styra olika typer av fordon är helt revolutionerade. Tidigare har gruvorna varit tvungna att hålla sig till en och samma leverantör av fordon, automationslösning och trafikövervakningssystem. Det har vi ändrat nu. Truckarna kommer att arbeta förarlöst och övervakas på distans, berättar Tim Ledbetter.

Hjärtat i automationssystemet heter Mobius

Truckarna kommer att få sina uppdrag från ett ”fleet management system” kallat Wenco. I det förs gruvplanen in och uppdrag för truckarna skapas. Informationen förs sedan vidare in i ett ”traffic management system” som ASI Mining kallar Mobius. Det tar sedan över planeringen, orkestrerar trafiken och kan prioritera vilka truckar som ska få åka först vid platser där flera fordon möts.

Mobius-systemet automatiserar en blandad flotta med olika typer av maskiner

LÄS MER: Epiroc storsatsar på automation i Luleå med nytt teknik- och innovationscenter

– De truckar som redan har last i sig inte behöver stanna för att släppa fram en annan truck – eftersom en lastad truck har svårare att stanna och kräver mer energi för att starta än en truck som inte har last ännu, säger Tim Ledbetter och fortsätter:
– För de tillfällen det ändå behövs en mänsklig interaktion, kommer det för det mesta att kunna skötas på distans.

Jämnare produktionsflöde med automation

Med autonoma gruvtruckar blir produktionen både mer effektiv, förutsägbar och säker. Autonoma fordon behöver varken ta lunch- eller toalettbesökspauser och har inga problem att fortsätta arbeta vid de flesta förhållanden. Dessutom kan truckarna köra enligt tillverkarnas rekommendationer – vilket gör att både behovet av underhåll blir mindre och antalet olyckor på grund av trötthet hos föraren eller annat blir färre.

Gruvtruckarna kontrolleras genom automationssystemet Mobius som utvecklats av ASI Mining

– När människor kör gruvtruckarna varierar det alltid hur de körs, förutsägbarheten är stor. Välutbildade och erfarna förare kör generellt effektivt och konsekvent, men när truckarna genom automation kommer allt att bli så mycket mer precist, konsekvent och förutsägbart. Oavsett vilken erfarenhet medarbetarna har. Det betyder att det kommer att komma ett jämnt flöde järnmalm ur gruvan. Det är enormt mycket värt, säger Tim Ledbetter.

Automationsprojektet levererades i tid mitt under Covid-19 pandemin

Timingen för det stora projektet var inte den bästa. Bara någon månad in i samarbetet bröt pandemin ut och snart var krisen global. Detta skapade stora utmaningar och krävde att alla inblandande, från Roy Hill till Epiroc och ASI Mining, fick tänka om. Nu gällde det att vara innovativ och hitta sätt att kunna fortsätta arbetet, utan att bryta mot några restriktioner.

LÄS MER: Klimatsmarta gruvmaskiner – här är svaren på dina frågor om eldrift

– Tack vare den otroliga kreativitet och arbetsvilja som funnits bland de som arbetet med det här, både på ASI Mining och andra företag som är inkopplade i projektet, har det gått över förväntan, säger Tim Ledbetter och berättar om hur de, på grund av lock downs, till exempel inte kunde testa tekniken på rätt typ av fordon.

– Istället stoppades all vår automationsutrustning in i pickuptruckar från Toyota, så fick de ”agera” gruvtruckar när vi testade plattformen. På så sätt kunde vi ändå bevisa att allt fungerar som det ska.

Utvecklingen fortsätter även efter utrullningen

Nu är fyra autonoma truckar igång i en last- och avlastningskrets i en isolerad del av gruvan. Ett bra första steg, säger Tim Ledbetter. Nu är fokus på att säkerställa att de säkerhets- och produktivitetskrav som ställts kan nås.

– Vi jobbar också med att hela tiden optimera truckarnas arbete genom att övervaka och mäta det de gör. Att mäta produktiviteten och förbättringar i effektivitet är viktig information för våra kunder. Samtidigt utvecklar vi andra funktioner som ska möta kundens krav, som att fordonen ska kunna kommunicera med annan infrastruktur. Det kommer att göra att truckarna ska få en bättre förståelse för vad som händer omkring dem, och på så sätt kommer säkerheten att öka.

Vad är Roy Hill Mining?

  • Gruvan, placerad i regionen Pilbara i Western Australia Pilbara , producerar årligen 60 miljoner ton järnmalm.
  • De har, förutom sin stora anläggning vid själva gruvan, även ett högteknologiskt Remote Operations Centre (ROC) i Perth, 130 mil från gruvan.
  • Roy Hills 78 autonoma gruvtruckar från olika fordonsproducenter kommer på sikt övervakas från ROC, med hjälp av ASI Minings digitala plattform Mobius.
  • Automation är en av de viktigaste delarna av Roy Hills koncept ”Smart Mine”. En strategi där kopplingen mellan människor, organisations och värderingar ses som nycklar till att uppnå företagets vision: ”att vara högpresterande järnmalmsverksamhet där människor bidrar och förverkligar sin fulla potential”.

Vad är ASI Mining?

  • Utvecklar automationssystem för fordon i gruvor – allt från lastbilar, gruvtruckar och grävmaskiner till bulldozers.
  • Epiroc är sedan två år tillbaka minoritetsägare i företaget.
  • ASI Mining är baserat i USA.

Senaste artiklarna