söndag, 21 april, 2024
spot_img
HemSkarpt läge29 år och fem riggar: Elias Wärnefjords företag har vuxit snabbt

29 år och fem riggar: Elias Wärnefjords företag har vuxit snabbt

Elias Wärnefjord har på kort tid vuxit snabbt med sitt företag Wärnefjords Bergteknik. För honom är pålitlig och snabb service och en bra relation med leverantörerna en viktig nyckel till framgång. 

– Nu så, nu funkar det! 

Elias Wärnefjord sitter i sin SmartROC T40 och borrar, glad över att vara i gång igen. Ett litet batteriproblem gav sig till känna när han skulle börja jobba efter en stund borta från riggen, men det löste sig snabbt. Han har ett stort uppdrag nu, en rejäl industritomt ska göras i ordning strax utanför Växjö – projektet kommer troligen att pågå under de närmaste två åren. Borriggen han kör, producerad 2020, fungerar som förväntat. Pålitlig och produktiv – så länge Elias ger riggen den omtanke den kräver, förstås. 

Foto: Eddie Andersson

– Att jobba som borrare handlar mycket om att samtidigt som du pressar riggen till max ge den massor av kärlek. Det gäller att hitta harmonin i det där, säger han. 

”Att jobba som borrare handlar mycket om att samtidigt som du pressar riggen till max ge den massor av kärlek. Det gäller att hitta harmonin i det där.”

Han är bara 29 år gammal, men har redan fem egna borriggar i sitt stall. En Commando, en Sandvik och tre Epiroc-riggar. Och förutom en inhyrd kille, Martin Markara, snart tre anställda: Gunnar Axelsson och Hasse Dyberg, två veteraner med mängder av erfarenhet – och så det senaste tillskottet Isabelle Wärnefjord, Elias fru.

LÄS MER: Unga entreprenören Elias : Mitt företag ska växa snabbt, något annat finns inte!

– Hon ska sköta det administrativa, är det tänkt. Det blir perfekt, hon har alltid varit intresserad av den biten – som jag inte tycker är så kul. Det känns fantastiskt att få med henne i båten nu! 

Relationen viktig

Wärnefjords Bergteknik har vuxit snabbt. För snabbt i mångas ögon, berättar Elias. Men än så länge verkar det som att allt rullar på i rätt riktning. Det är mycket tack vare hans medarbetare, men också hans kontakter på Epiroc. 

Foto: Eddie Andersson

– Ett problem i en maskin går alltid att lösa. Men har man inte vettigt folk omkring sig och en bra relation till sin leverantör och serviceorganisationen där kan du ha hur många maskiner du vill på gårdsplanen utan att vara framgångsrik för det. Funkar de inte är det inget värt ändå, säger han. 

För honom handlar god service om att få svar på sina frågor när han ringer. 

– Jag har en relation med mina kontakter på Epiroc. Jag vet att jag kan ringa dem när jag är orolig över något, ställa frågor och be om hjälp. Men bra service kan också vara något så litet och enkelt som när jag skulle beställa en ny givare och min kontakt för reservdelar sa ”beställ två till för att ha extra, för de går ofta sönder”. Sådana råd är guld värda, säger Elias. 

LÄS MER: Så vinner du upphandlingen – veteranens bästa tips

Ansvarsfrågan viktig

Vad gäller reservdelar har Elias Wärnefjord tagit ett principbeslut – att det bara ska sitta delar från Epiroc i hans Epiroc-riggar. 

– Det handlar om flera saker. Dels tidsaspekten: beställer jag från Epiroc vet jag att får dem snabbt, dels att jag bara vill ha delar i mina riggar som jag vet är framtagna och ämnade för just de maskinerna. Visst kan det vara lockande att köpa plagiat för kanske 60 procent av Epirocs nypris. Men då undrar jag vad de dragit in på för att kunna producera delen så billigt. Är det materialet? Vill man vara en del av en nydanande bransch tycker jag inte att man kan kräva att allt ska vara superbilligt. Hur ska då leverantören ha råd att utveckla sina produkter? 

”Visst kan det vara lockande att köpa plagiat för kanske 60 procent av Epirocs nypris. Men då undrar jag vad de dragit in på för att kunna producera delen så billigt. Är det materialet?”

Han testade en gång att köpa en medbringare från ett annat företag. Den var betydligt billigare men gick sönder tidigare än den borde gjort och täppte dessutom ständigt och jämt igen slangarna till oljereturen. 

Foto: Eddie Andersson

– Så i slutänden hade jag lagt ner mer pengar, i form av tid, på att reparera den än vad jag tjänade på att köpa den i stället för en medbringare från Epiroc. Det blev en dyrköpt läxa. 

LÄS MER: Ny standard för borriggar ska ge global säkerhet

En annan aspekt, säger han, är ansvarsfrågan. Har du en maskin full av delar från olika märken blir det svårare att peka ut anledningen till att något gått sönder. 

– Ingen kommer att vilja ta ansvar, bara skylla på varandra. Har du däremot hela borriggssträngen från samma fabrikat kan det inte bli några diskussioner, säger han. 

Bra folk är nyckeln

Även om Elias Wärnefjords och hans medarbetares vardag i mångt och mycket handlar om maskiner är det ändå till slut människorna i arbetsvardagen som gör skillnad för hur bra arbetet går. 

Foto: Eddie Andersson

– När du hittar bra folk – inte de som gör precis som du vill utan att ifrågasätta utan människor som på riktigt är lösningsorienterade och kommer att göra allt de kan för att komma till rätta med problemet – då är det riktigt bra. Det ska gå fort och vara enkelt att få hjälp! Inte något som tar tid och som man måste kämpa för, säger Elias. 

Det här är bra service – enligt Elias Wärnefjord

  • Att servicepersonalen är lösningsorienterad och bryr sig om att komma till rätta med problemet – på riktigt. 
  • När man har en eller flera personliga kontakter hos leverantörerna, och att man kan ringa dem när som helst.
  • Att det är riktigt hög kompetens hos dem som utför servicearbetet. 
  • Service som går snabbt och där mekanikerna alltid jobbar med syftet att maskinen ska stå stilla så lite som möjligt. 
  • Att det är enkelt att få hjälp och att beställa reservdelar. 

Senaste artiklarna