Skurubron: ”Ett på många sätt extremt uppdrag”

En fjorton meter hög och helt vertikal bergsvägg som skulle bort, bara tre meter från en av Stockholms mest kritiska trafikleder.

– Vad jag tänkte när jag insåg vad uppdraget innebar? Att man måste vara galen för att genomföra det! 

Bild: Fond & Fond

Händer det något vid Skurubron längs med Värmdöleden i utkanten av Stockholm och vägen måste stängas av, blir det tvärstopp. Att leda om trafiken mellan Nacka och Värmdö är inget som görs i en handvändning. Den enda alternativa vägen till ön innebär en omväg på minst en, i värsta fall två, timmar. Det är därför det nu ska byggas en bro till över sundet – och det är därför uppdraget att spränga i ordning ytorna inför bygget varit extra utmanande. 

En fjorton meter hög och helt vertikal bergsvägg har sprängts bort, bara tre meter från en av Stockholms mest kritiska trafikleder.

– Förutsättningarna här var verkligen extrema. Dels för att det är en avancerad bergschakt, men också för att människorna häromkring är så otroligt beroende av att bron fungerar. Går den inte att använda blir de som bor på Värmdö helt isolerade, säger Alexander Lindgren, projektledare på det som kommit att bli ett av vårens mest omtalade sprängningsarbeten i Stockholm. 

– Gör en sökning på Skurubron på Google, sen är det bara att välja och vraka bland allt som skrivits! säger Alexander Lindgren med ett skratt som avslöjar en viss frustration. 

Känsligt för vibrationer

Han jobbar för Uppländska Berg, en firma med omkring 100 anställda som gör mer eller mindre allt inom berg. Från små stenar som ska sprängas bort på villatomter till uppdrag som det här – där stora mängder berg ska sprängas bort i känsliga områden. Vid Skurubron är det inte bara risk för att stenar ska hamna i körbanan vid sprängning, bron är också känslig för vibrationer. 

Lena Berggren jobbar i projektet

– Det görs regelbundna mätningar för att kontrollerna att inget har flyttat på sig. Skulle en sprängning orsaka mer vibrationer än vad som är okej blir den kollad på en gång, säger Alexander Lindgren. 

“Servicen är a och o i ett sådant här projekt där planeringen är så känslig”

Eftersom bron är en så känslig trafikpunkt krävs en extremt noggrann planering av arbetet. Fallerar det på någon punkt, kan hela projektet påverkas. Strular en maskin måste den åtgärdas så snabbt det bara går. 

– Helst inom trettio sekunder, om man frågar mig! Skämt åsido, vi är helt beroende av att få så snabb hjälp som det bara är möjligt. Vi har ett serviceavtal med Epiroc som fungerat riktigt bra under projektet, säger Alexander Lindgren. Han fortsätter: 

– Servicen är a och o i ett sådant här projekt där planeringen är så känslig. Ponera att vi står utan maskin och tappar en vecka eller två och vi inte kan hålla våra tidsplaner. Det blir stora pengar i viten.

Bara en längre avstängning av Skurubron

Sprängningarna vid Skurubron sker klockan 10 och 14 varje vardag. Då är det som minst trafik och inte så många som påverkas av att vägen stängs i mellan fem och tio minuter. Visst har några stopp blivit aningen längre än så, men då har det ingått i planeringen för losshållningen, berättar Alexander Lindgren. 

En borrigg ses vid sidan om Skurubron samtidigt som en sprängladdning fyras av i byggprojektet
Sprängningarna för nya Skurubron sker bara några meter från vägen

 – Snarare har de stoppen handlat om att vi behövt rensa bort stenar som har riskerat att falla ut på vägbanan när schaktmaskinerna ska ta över den sprängda salvan. Då har vi varit tvungna att låta schaktmaskinerna stå på vägen och trafiken har behövt stoppas allt för att vi ska kunna ta bort stenarna på ett säkert sätt, säger Alexander Lindgren. 

LÄS MER: Mästare i effektivitet – de borrar 200 000 borrmeter per år

Det är bara en gång som trafiken har stängts av under en längre tid, runt 45 minuter. Det var när ett stenblock efter en sprängning lutade ut över vägen på ett sätt som i och för sig inte innebar någon fara, men som såg lite läskigt ut och kunde väcka obehag hos förbipasserande. 

Arbetsledaren Anders står vid Skurubron i bakgrunden en grävskopa
Alexander Lindgren förstår kommentarerna men tycker att kritiken mot projektet varit orättvis

– Så vi bestämde oss för att ta ner det på ett kontrollerat sätt. 

Okunniga kommentarer frustrerar

Stoppet orsakade rejäl ilska och mycket skriverier om ”sprängningen som gick fel vid Skurubron”. 

– Jag förstår ju tredje man fullständigt, klart det är jobbigt när det blir stopp. Men det är ju frustrerande när de som skriver inte har någon aning om vad de pratar om. Här gör vi ett superbra jobb – med fingertoppskänsla, yrkeskunnighet och erfarenhet såg vi till att stenarna bara föll rakt ner när vi sprängde, helt perfekt var det. Så kommer det ändå rubriker i stil med att det flugit bergbitar över hela Nacka! Då blir man ju smått less på situationen! 

En Epiroc FlexiROC t35 borrigg vid bygget av Skurubron
Uppländska berg har fyra FlexiROC T35-borriggar från Epiroc i projektet vid Skurubron

Alexander Lindgrens kollega och högra hand i projektet, Stefan Hed, håller med:

– För en som inte vet vad vi gör ser det ju ut som en krigszon efter att vi sprängt. Som när vi hade ställt fram en container som skydd. Då var det en som skrev på sociala medier att vi ”hade glömt att flytta på den”. 

Alexander frustar till och skakar på huvudet. 

– Herregud, glömma en container? Tror de att vi är fullständiga amatörer?

Projektet Skurubron: Lyckat rakt igenom

Bortsett från ilskna kommentar både från förbannade förbipasserande och på sociala medier har projektet med Skurubron, enligt Alexander Lindgren, gått hur bra som helst.

– Ett riktigt topprojekt. Inga som helst problem i några led. Det tyder ju på hur yrkeskunnig personal vi har haft, utan det hade det inte gått såhär bra förstås. Det känns riktigt kul, en kvalitetsstämpel, säger han.

LÄS MER: Min maskin – “jag har en förkärlek för gula maskiner”

– Vi har ju gjort liknande uppdrag tidigare, men det här har varit mer extremt eftersom det ligger vid just den här vägen. Hade det funnits tio andra sätt att ta sig till ön hade det varit enklare men här tar det verkligen stopp om det skiter sig – många boende kring bron har ju barnen i förskola och skola på andra sidan… 

Vad tar du med dig från uppdraget? 

Tre stycken Epiroc FlexiROC T35 uppradade vid bygget av Skurubron
Tre stycken Epiroc FlexiROC T35 uppradade vid bygget av Skurubron (Bild från Instagram)

– Att jag måste låta bli att läsa vad folk skriver om det vi gör, trots att de inte har någon aning!Fast jag har åtminstone lärt mig nu att inte gå in i några diskussioner, det är väl bit på vägen i alla fall.  

Alexander Lindgrens fem bästa tips för ett lyckat projekt

  1. Duktig personal. Utan yrkeskunniga personer går det inte att utföra jobbet. 
  2. Planering. Var noggrann, håll koll på att den följs och släpp inte greppet om den.
  3. Maskinparken. Tumma aldrig på underhåll och service, det kommer att bli dyrt längre fram. 
  4. Samarbete. Ska det gå smidigt måste samarbetet fungera i alla led, från beställare till schaktentreprenör. 
  5. Organisationen inom det egna företaget. Är den inte tydlig och bra kommer det att bli problem.