tisdag, 10 december, 2024
spot_img
HemSkarpt lägeNya bussterminalen vid Slussen börjar ta form – här är planen framåt

Nya bussterminalen vid Slussen börjar ta form – här är planen framåt

Bygget av nya bussterminalen vid Slussen är unikt, inte bara på grund av dess omfattning. Det faktum att ombyggnationen sker mitt inne i Stockholms innerstad med trafik, tunnelbana och verksamheter att ta hänsyn till gör det extra utmanande.

Det enorma arbetet utförs dessutom under tidspress för att påverkan på stockholmarnas vardag ska bli så kortvarig som möjligt. Trots att arbetena vid Slussen pågått sedan 2016 får ombyggnaden ses som en framgång. Den åttonde januari 2019 gick arbetena in i en ny fas när Implenia sköt den första salva i arbetet med den nya bussterminalen i Katarinaberget. Redan nu kan den som går in i tunneln under berget se den enorma ankomsthallen och dess bergpelare ta form då.

Projektet innebär stora ingrepp i stockholmarnas vardag. Sedan 2018 ansvarar Implenia för att under tre år spränga ut cirka 270 000 m3 berg för att ge plats till den nya bussterminalen vid slussen i Katarinaberget.

– Vårt arbete är inriktat på bussterminalen vid slussen där vi jobbar både med underjordssprängningar och tunneldrivningar. Vi har även ovanjordssprängningar, stora betongarbeten och markarbeten för att få till kanalisationen, ventilationen och vatten och avlopp. Den stora utmaningen är att samordna allting, men där tycker vi att vi har lyckats väldigt bra, säger Rickard Karlzén, projektchef på Implenia.

Undviker avbrott med fullservice

För att undvika onödiga avbrott i arbetet har Implena ett fullserviceavtal med Epiroc. Avtalet innebär att servicepersonal alltid finns på plats. Det innebär också att teamet kan jobba proaktivt med utveckling och önskemål om justeringar och ändringar på maskinerna. Allt så att arbetet rullar på så smidigt som möjligt.

– Vi har kniven mot strupen hela tiden. Vi måste få iväg salvorna när det är planerade och vi har vibrationskrav. Delvis fraktar vi ut berg här på nätterna så allting måste ju klaffa, säger Peter Antonsen, maskinchef på Implenia.

– Eftersom det är en kort projekttid och mycket som ska hända på en gång så ser vi till att det finns en hel organisation bakom som backar upp om det skulle bli något problem med maskinerna, säger Joacim Israelsson, regional servicechef på Epiroc.

Storleken på bussterminalen vid slussen ställer stora krav på utrustningen

Storleken på tunneln och de höga kraven på effektivitet kräver också maskiner med hög produktivitet. Bland annat arbetar Implenia med två borriggar av modellen Boomer XE3C med COP 4038 bergborr.

– Vi måste ta i beaktning storleken på tunnel och då passar den in jättebra i den bilden. Det är en överlägsen borrmaskin, säger Peter Antonsen.

Om drygt två år väntas Implenias borrnings- och sprängningsarbeten, mark- och betongjobb vara klara.

Vi har svetsat ihop ett fantastiskt gäng här med väldigt många engagerade yrkesarbetare, tjänstemän och underentreprenörer. Det känns som att vi har en väldigt bra organisation för att klara av det här, säger Rickard Karlzén.

Senaste artiklarna