Krister maxar effektiviteten med hydraulhammare EC 140

När Krister Teikari blev ombedd att komma ner till Stockholm och arbeta i det stora Förbifarts-projektet skaffade han en Epiroc EC 140 hydraulhammare. Ett bra drag – både han och kollegorna är riktigt nöjda med hur effektivt det går att jobba med den.

Text: Peter Wiklund Foto: Kristina Sahlén

En smal grusväg leder in i ett litet skogsparti i Vårby, söder om Kungens Kurva utanför Stockholm. Där grusvägen slutar tar ett av Sveriges absolut största byggprojekt vid: Förbifart Stockholm. Vägen planeras kunna öppnas 2030, och kommer då att binda ihop de norra och södra delarna i länet för att avlasta framför allt Essingeleden, som redan i dag lätt kan bli en flaskhals till och förbi staden.

Krister Teikari kör hydraulhammare i Årsta backe.

Av vägens totalt 21 kilometer kommer 18 att gå i tunnlar, vilket gör att Förbifart Stockholm blir en av världens längsta motorvägstunnlar. Det är alltså ett mastodontprojekt som beräknas sysselsätta omkring 5 000 personer när byggandet är som mest intensivt.

Kan användas med snabbfäste

Det är en vardagsförmiddag, precis i skarven mellan vår och sommar, och solen lyser stundtals upp den hög med bortsprängt berg där Krister Teikari har placerat sin grävare. Han har varit på plats och arbetat i projektet sedan i mars.
– Jag blev erbjuden att komma ner och hjälpa till här. Och det passar mig bra, det är sånt här jag är inriktad på, även om jag annars mest är hemmavid i Hälsingland och jobbar, säger han.

Krister har ökat sin effektivitet med den nya hammaren – liten och smidig med en stor slagkraft

Inför uppdraget kompletterade han sin utrustning med en EC 140 hydraulhammare från Epiroc.
– En viktig anledning till att jag valde den var att den kunde användas med snabbfäste från Engcon. Jag förstod att det skulle vara användbart i det här uppdraget.

Liten hydraulhammare med stor slagkraft

När han nu har hunnit använda sin hydraulhammare i skarpt läge ett tag kan han konstatera att den är ett mycket effektivt arbetsredskap:
– Jag är otroligt nöjd med den. Den är liten och smidig och har riktigt stor slagkraft, säger han nöjt.

LÄS MER: Alexander Vorheese satsar på bergspräckning

Lars Vernersson på ABT är den som lockade ner Krister Teikari till Stockholmsuppdraget. Han vänder sig och pekar norrut, där arbetsområdet sträcker sig längs den hårt trafikerade vägen så långt ögat når.

Projektet kräver gedigen samordning och de måste samtidigt samsas med trafiken på E4:an som ligger intill

– I hela det här partiet ska E4:an breddas så att det blir tre körfält i vardera riktningen, i stället för två som det är i dag. Det har blivit massor med sprängberg under det första skedet, och nu vill vi knacka ner det i mindre delar. De ska återanvändas som ett första lager över de nya dagvattenledningarna, berättar han.

Måste samsas med trafiken

ABT ansvarar för maskinerna i den här delen av projektet, och de arbetar i sin tur åt infrastrukturbolaget Hochtief. Giancarlo Monteverde, arbetsledare mark/anläggning på Hochtief, konstaterar att det är ett uppdrag med tydliga krav på att undvika olika slags störningar på omgivningen.
– För det första måste vi samsas med trafiken, den får absolut inte påverkas av vårt arbete trots att vi befinner oss alldeles intill vägbanan, säger han.

”Jag kan bara sitta kvar och lyfta av hammaren och sätta på ett annat redskap, jag står aldrig med några slangar och håller på”

Flera bostadsområden ligger också nära den utsträckta arbetsplatsen.
– Sammantaget innebär det att vi har en utmaning vad gäller att inte förorsaka några sättningar eller störande vibrationer och ljud, säger Giancarlo.

Byter ofta arbetsuppgift

Att arbetsredskapen har god prestanda och låga ljud- och vibrationsnivåer är alltså betydelsefullt för Krister Teikari. Men han lyfter även på nytt fram fördelarna med att kunna använda sin hydraulhammare tillsammans med snabbfästet.

Att hammaren fungerar med sbabbfästet från Engcon gör att Krister snabbt kan växla mellan arbetsuppgifter

– Jag kan bara sitta kvar och lyfta av hammaren och sätta på ett annat redskap, jag står aldrig med några slangar och håller på. Ska jag göra ett vanligt byte, utan snabbfäste, kan jag bli stående en halvtimme och greja innan det är klart. Nu går det på ett par minuter. Det är fantastiskt, säger han.

Krister Teikari kör hydraulhammare i Årsta backe.

Det här är något som han har stor nytta av i det här projektet, eftersom Krister kan behöva växla arbetsuppgift flera gånger under en arbetsdag, konstaterar Lars Vernersson:
– Behoven varierar, så det är verkligen värdefullt att kunna knacka, gräva och lasta om vartannat. Och då kan Krister lätt byta mellan uppgifterna själv. Han behöver till exempel inte stå och vänta på att någon kommer med en traktor när det behövs en sån. Det är tydligt att det här sparar tid för oss i projektet.

”I alla projekt där det grävs eller sprängs kommer det att vara mer intressant att ta hand om den skut som blir, i stället för att köra bort den”

Större krav på ökad hållbarhet

Krister Teikari är övertygad om att han kommer att ha användning av sin hydraulhammare EC 140 i andra uppdrag framöver.
– I alla projekt där det grävs eller sprängs kommer det att vara mer intressant att ta hand om den skut som blir, i stället för att köra bort den, säger han.
Giancarlo Monteverde nickar instämmande:

– Jag tror absolut att vi kommer att se mer av det, eftersom det är en fråga om både kostnad och hållbarhet. I branschen finns det tydliga krav på ökad hållbarhet i alla led, och då är en given åtgärd att se till att få bort onödiga tungtransporter.

Krister Teikari kör hydraulhammare i Årsta backe.

LÄS MER: ”Hammaren jobbar snabbare än jag trodde”

Arbetet längs vägsträckan i Vårby har pågått sedan 2018 och beräknas vara i gång till 2023, eventuellt till och med längre än så. Krister Teikari ser fram emot att få jobba vidare i projektet.

– Ja, jag lär vara med tills projektet tar slut. Eller i alla fall så länge jag får vara kvar förstås, säger han och sneglar glatt mot de båda andra.