torsdag, 25 april, 2024
spot_img
HemAktuelltDärför satsar Svevia på losshållning i egen regi

Därför satsar Svevia på losshållning i egen regi

Svevia drar igång egen losshållning av ballastmaterial – en produktion de tidigare köpt in. Vi tog ett snack med Jimmy Andersson, platschef på Svevia division Industri och den som ansvarar över uppstarten. 

Hur kommer det sig att ni satsar på losshållning nu? 

– Det hänger ihop med att vi har ett internt mål att öka ballastproduktionen med nästan det dubbla de kommande åren. År 2019 sålde Svevia 7 miljoner ton ballast, nu vill vi komma upp till 12 miljoner ton om året. För att klara det valde vi att, tillsammans med våra underleverantörer, börja sköta en del av losshållningen själva. Det vill säga borrning, sprängning och skutknackning.

En ljuddämpad SmartROC T40 har blivit operatören Stellans favorit

Varför ska er ballastproduktion öka så mycket? 

– För att möta efterfrågan! Behovet av ballast ökar ständigt. Det används överallt i vårt samhälle –  i vägar och husbyggen bland annat. Svevia producerar allt från stenmjöl till de riktiga stora bitarna. Historiskt sett har vi använt oss mycket av naturgrus i Sverige, men det är en sinande källa. Nu måste vi producera mer ballast istället. 

Behöver de entreprenörer som jobbar med losshållning för er nu känna sig oroliga? 

– Nej, vi kommer definitivt fortsätta att köpa tjänster av underleverantörer, eftersom volymerna ska öka så mycket.

LÄS MER: Maskiner från Epiroc borrar för Förbifart Stockholm

Kommer ni att behöva anställa många nya operatörer för det här?

– Planen är att vi ska köpa in fler riggar än de två vi redan har, och för dem kommer vi absolut behöva operatörer och även mättekniker och sprängarbetsledare. Än så länge har vi en rigg igång i Östergötland och en som håller till i Skåne och Västra Götaland. Var vi ska ha de övriga är inte klart ännu. 

En SmartROC T40 balanserar säkert

Vilka maskiner kör ni? 

– De vi har köpt hittills är två SmartRoc T40, den ena med ljuddämpning och den andra utan. Den första, som varit igång ett tag i Östergötland, har gått förträffligt bra! Varför vi valde ljuddämpning på den andra har med täkttillstånd att göra. 

Varför har ni valt Epiroc som leverantör? 

– För att vi har bra erfarenhet av Epirocs maskiner. Sedan måste man ju rätta sig lite efter vad operatörerna vill också. Det är mer sannolikt att allt kommer att gå smidigt om de redan har suttit i en Epiroc och dessutom gillar maskinen. Vi vet helt enkelt vad vi får med en Epiroc, sådant är viktigt inte minst i ett uppstartsskede. 

Vilken blir den största utmaningen tror du?

– Att göra den här förändringen internt. Vi ska gå från att vara ett bolag som handlat upp alla tjänster till att också göra en stor del för egen maskin. Det blir ett annat tänk och ett annat sätt att arbeta. Jag har varit med om liknande processer tidigare och vet att det går att göra, men också att det kan ta lite tid innan organisationen är på plats och allt fungerar smidigt. 

LÄS MER: Nya fynd av sällsynta metaller kan öppna upp för gruvor i Bergslagen

Vad hoppas du att satsningen ska leda till? 

–Jag vill förstås leva upp till förväntningarna på att vi på ett lönsamt sätt ska få till en smidig intern losshållning. På Svevia pratar vi mycket om vikten av att ha kontroll över hela värdekedjan i vår produktion. Jag tror att den här satsningen kommer att bidra till det. Men det absolut viktigaste målet är förstås att producera en riktigt bra slutprodukt. 

Senaste artiklarna