fredag, 26 april, 2024
spot_img
HemAktuelltSSAB+Epiroc=fossilfri dumper

SSAB+Epiroc=fossilfri dumper

Nu är den här. Världens första gruvdumper med ett flak av fossilfritt stål. 

Minskningen som den här satsningen innebär är stor. Och det är bara början på Epirocs resa mot halvera sina CO2-utsläpp. 

Av: Anna-Maria Stawreberg Foto: Epiroc

Än så länge finns den bara som prototyp, den batterielektriska underjordsdumpern Minetruck MT42 SG, världshistoriens första gruvdumper med ett flak tillverkad av fossilfritt stål. 

Men den finns. Och det är det viktigaste. 

För att tillverka fossilfritt stål var något som industrin länge trott varit omöjligt när nyheten om att SSAB 2021 knäckt koden publicerades. 

Omvärlden fick se resultatet

I april förra året avslöjade SSAB och Epiroc planerna på att ingå ett partnerskap som skulle resultera i en fossilfri gruvdumper. I september kunde omvärlden få se resultatet. En prototyp av Minetruck MT42 SG. 

Carin Bergendorff, vice president operations på Epiroc Underground division

–  Epirocs batterielektriska Minetruck MT42 SG har ett flak av fossilfritt stål. Minskningen av koldioxidutsläpp motsvarar utsläppen från fem bensindrivna personbilar eller tio ton koldioxid, säger Carin Bergendorff, vice president operations på Epiroc Underground division. 

I övrigt är Minetruck MT 42 SG samma fordon som tidigare, en midjestyrd underjordsdumper med hög hastighet och en lastkapacitet på 42 ton. 

Minskningen av koldioxidutsläpp motsvarar utsläppen från fem bensindrivna personbilar eller tio ton koldioxid.

SSAB har jobbat på att ta fram fossilfritt stål under många år, och har tillsammans med Vattenfall och LKAB i HYBRIT-projektet målet att minska Sveriges koldioxidutsläpp med tio procent. 

– Vi kommer att fortsätta jobba med SSAB och vår plan är att kunna erbjuda leveranser 2026 då SSAB kan leverera fossilfritt stål. 

Nu kan vi konstatera att tidplanen håller, säger Carin Bergendorff. 

Naturligt att fokusera på flaket

Att fokusera på flaket i första hand föll sig naturligt, eftersom det är vid tillverkningen av fordonens svetsade konstruktion som flak, ramar och skopor som det blir mest utsläpp av CO2.

Dessutom finns det än så länge bara begränsad mängd fossilfritt stål och att tillverka hela gruvdumpern av det nya stålet är alltså inte möjligt för närvarande. 

LÄS MER: Så ska Epiroc nå klimatmålen https://bitzmagasin.se/sa-ska-epiroc-na-klimatmalen/

– Det fossilfria stålet, som kommer att tas fram med vätgas istället för koks och kol, har samma egenskaper som konventionellt stål. Det är alltså lika starkt och tåligt. Den enda skillnaden är minskningen i utsläpp, säger Carin Bergendorff. 

Minetruck MT42 SG är alltså en batteridriven underjordsdumper. 

Viktigt steg på resan

– När man tittar på Epirocs CO2-utsläpp kommer 83 procent från kundernas användning av maskinerna, där en stor del av utsläppen kommer från dieselförbrukning.

Det fossilfria stålet tas fram med vätgas istället för koks och kol och har samma egenskaper som konventionellt stål. Det är alltså lika starkt och tåligt.

 Elva procent av Epirocs koldioxidutsläpp kommer från inköpt material, där stål  och råmaterial är den största andelen. 

– Att ställa om till fossilfritt stål är alltså ett mycket viktigt steg på väg mot vårt mål: Att tillverka världens grönaste maskiner, säger Carin Bergendorff. 

För hela branschen är Minetruck MT42 SG något av ett genombrott och ett viktigt steg för Epiroc i arbetet med att producera och leverera banbrytande och klimatsmart utrustning för gruvindustrin. 

På Epiroc pågår för närvarande en lång rad initiativ för att minska utsläppen och skapa en hållbar gruvindustri. 

– Hela branschen håller på att ställa om och en hållbar gruvindustri är något som våra kunder efterfrågar. Därför kommer vi att lansera fler nyheter inom en nära framtid, säger Carin Bergendorff. 

Senaste artiklarna