Handen på hjärtat, kollar du oljan varje dag? Och när fettade du in växeln senast? Dagligt underhåll på din maskin kan vara helt avgörande för både plånboken och arbetsglädjen. Epirocs borrmästare Stefan Löfdahl tipsar om vad du bör göra när.
– Jag skulle gissa att ungefär två av hundra läser underhållsmanualen ordentligt.. Många kanske kollar lite här och var i den, men att gå igenom hela och följa den till punkt och pricka? Nä du..
Stefan Löfdahl har en knepig uppgift. Som borrmästare är det hans roll att se till att kunderna är medvetna om vad deras borriggar behöver för att de ska gå så bra och så länge som möjligt –men det gäller att göra det utan att skriva någon på näsan.
– Många blir lite stötta när jag ifrågasätter det dagliga underhållet. Det beror nog på att alla vet att de borde göra det, men sedan kommer vardagen med stressat schema – och så har kontrollerna skjutits upp den dagen också.
Men att ha koll på sin maskin kommer, enligt Stefan Löfdahl, att löna sig i längden.
– Och med att ha koll menar jag att operatören verkligen ska göra det dagliga underhållet varje dag. Det bästa är om man går in för att den ska vara i så bra form som det bara går. Våra maskiner är så tekniskt avancerande att de kräver lite nörderi faktiskt, säger han.
Därför ska du göra dagligt underhåll varje dag
Så, vad är det enligt Stefan Löfdahl, som bör göras och när?
– Det är ungefär tjugo punkter som ska checkas av varje dag. Bland annat ska motoroljan kollas. Att den är på rätt nivå, varken för hög eller för låg och att den har rätt färg och kvalitet. Är den svart är allt som det ska, är den lite ljusare kan det vara kondensvatten i och det är ett varningstecken. Ofta dunstar vattnet när du kört en stund, men är det kvar kommer oljans smörjeffekt att försvinna och då kan det blir motorras, säger han.
Något annat som ska kollas varje dag är kompressoroljan.
– Då är det viktigt att oljan är varm och att maskinen har varit avstängd i ungefär tio min. Är oljan kall kommer inte nivån vara helt korrekt och kollar man direkt efter att maskinen stängts av så kommer det vara kvar ett skum som inte heller gör att nivån blir rättvisande.
Koll på oljenivåerna viktigt
Även borroljan, Epiroc Cop Oil, måste vara kontrolleras varje dag. Även här gäller att den ska vara på rätt nivå och att den kommer fram till nackadaptern på borrmaskinen.
– Här är det bra att veta att på våra moderna borrmaskiner, SC-modellerna, finns en tätning i fronten som gör att det inte syns lika bra om oljan kommer fram eller ej. Då behöver man koppla loss returslangen för borroljan från borrmaskinen och kolla i det filter som sitter i returslangen om det kommer luft och olja genom det. Gör det inte det är det stopp någonstans, då finns det risk att det händer något allvarligt inuti borrmaskinen.
Samtidigt, lägger Stefan Löfdahl till, ska det heller inte smörjas för mycket eftersom det då finns risk att det blir ett överskott av olja mellan slagkolv och nackadapter.
– Det kan göra att ytan på slagkolven får små sprickor, vilket är en början till brottytor, säger han.
Att fetta in växeln bör göras veckovis, likaså en kontroll av glappet mellan nackadaptern och frontstyrningen.
– Det får vara ett litet glapp, men är det för stort kan det bero på att delarna är slitna – på grund av normal förslitning eller för att smörjningen är för dålig. Dålig smörjning leder till en snabbare förslitning, säger Stefan Löfdahl.
Dagligt underhåll kommer att löna sig
För den som operatör som tar hand om sin maskin enligt regelboken är vinsterna stora, menar han. Både i form av riktigt bra produktivitet – och ett bra rykte bland beställarna.
– Den här branschen är inte jättestor och många beställare vet vilka entreprenörer som har koll på sina grejer. Att göra de här kontrollerna kommer hjälpa er att undvika planerade stopp och är viktigare än man kan tro.
Operatör – det här ska du gå igenom under dagligt underhåll VARJE DAG
- Titta på maskinen, är den skitig och behöver tvättas av? Finns det några sprickor någonstans?
- Kontrollerna kylvätskenivån, smörjoljenivån och kompressoroljenivån. Titta även på oljans färg!
- Stäm av att indikatorn på brandsläckaren är i gröna zonen.
- Kontrollerna fastsättningen av vinschvajern och själva vinschen.
- Se efter att inte hydraulpumparna eller själva motorn läcker.
- Se till att borroljan är på rätt nivå och att den kommer fram till nackadaptern som den ska.
- Fungerar nödstopp och arbetsbelysning som de ska?
- Stäm av bandramarna är i gott skick.
Och det här ska du göra VARJE VECKA
- Fetta in växeln.
- Kontrollera glappet mellan nackadaptern och frontstyrningen.