Stefan Löfdahl, Borrmästare: ”De här är de vanligaste misstagen vid borrning”

0
Borrmästare

Stefan Löfdahl jobbar sedan april förra året som Borrmästare, en relativt ny roll som innebär att han hjälper företag och operatörer med stora och små utmaningar när det kommer till ovanjordsborrning. Med sina 25 år inom Atlas Copco-gruppen och erfarenheter inom produktion, montage, testning, borrmaskinsutveckling och teknisk service har Stefan Löfdahl på kort tid blivit en ovärderlig resurs för många av Epirocs kunder.

Vi har växlat några ord med Stefan om rollen som Borrmästare, hur han hjälper kunder med deras utmaningar och de vanligaste misstagen vid borrning.

Hur ser en arbetsvardag ut för en Borrmästare?

Jobbet som Borrmästare innebär en hel del resor för att åka och träffa operatörer runt om i hela Sverige. Väl på plats så kan jag göra skillnad på direkten genom att utbilda operatören i hur borriggen fungerar och hur man kan hantera olika utmaningar som sker under borrning.

Sedan förekommer det en hel del tekniskt support både över telefon och på plats där jag är lite av en mellanhand mellan fabrik och kund.

Nu när vi bygger en teknisk support på Epiroc kommer de att ta över många av de här frågorna kommer jag få mer tid till arbeta med utbildning.

Var ser du att det behövs mer utbildning?

Om jag ska generalisera så är många av operatörerna självlärda. Man har fått en kort genomgång och sedan är det bara att börja borra. Personligen tycker jag inte detta är schysst för operatören eller för riggen. Jag vill att vi ökar kompetensen redan från start så att operatören känner sig trygg att använda sin borrvagn och att de ska kunna känna yrkesstolthet i vad de gör. Att vara operatör idag är ett jobb som kräver en hel del kunskap.

Vilken slags utbildning ser du störst behov av?

Utbildning i att lära sig hantera borrvagnen. Teknikutvecklingen har gått framåt och jag vill att fler ska kunna känna sig helt trygga i att använda maskinens prestanda maximalt i alla lägen och utmaningar. Det kan till exempel handla om att få ut det mesta av riggen när det kommer till borrprestanda och borrekonomi det vill säga kunden ska få ut så mycket borrmeter som möjligt till den lägsta kostanden.

Vilka är de vanligaste misstagen?

Hålavvikelse, varmgång i skarvar och onödigt slitage. För det första är det viktigt att maskinen är inställd rätt vad gäller slagverk-, matnings- och rotationsvarvtal. Allt detta är beroende på vilken typ av utrustning som används. Det är viktigt att komma ihåg att om man ändrar en parameter som kanske man måste ändra någon mer. I många fall så kan mycket avhjälpas om borrstyrningen i maskinen är rätt inställd för gällande bergförhållande. Det kan vara rotationsmoment, använder fel utrustning eller borrkrona, att man slår för hårt eller löst.

Och det här kan du som Borrmästare hjälpa operatörerna att undvika?

Precis det är tanken, utbildning efter kundens och operatörens behov och förutsättningar gör att vi tillsammans kan minska många onödiga driftstopp och slitage. Sedan kan jag stötta när man som företag vill köpa in en borrigg, så behovet av rätt utrustning görs rätt från början. Och sen såklart stötta internt på Epiroc, öka kunskapen hos service och sälj om våra riggar och borrtekniken bakom.

Efter 25 års erfarenhet antar jag att du har samlat på dig en hel del kunskap?

Ja visst har jag det, jag har lärt mig den hårda vägen och genom att vara intresserad av att förstå så har jag byggt på den kunskapen. Men visst även jag blir fundersam ibland, det gäller att förstå berget, och hur man sätter första hålet rätt. Och det är inte alltid självklart.

Har du några frågor, funderingar eller vill ha hjälp med något som rör ovanjordsborrning? Kontakta Stefan på stefan.lofdahl@epiroc.com