onsdag, 5 februari, 2025
spot_img
HemMin maskinSaga kör Cabletec: ”Min plan B blev perfekt”

Saga kör Cabletec: ”Min plan B blev perfekt”

Vi kan tacka en moster för att Saga Gräsberg började köra Cabletec. För egentligen ville hon bli polis. I dag jobbar Saga 1 400 meter under jord i Zinkgruvan och längtar efter att skiftet ska börja.

Av Anna-Maria Stawreberg
Foto Magnus Wahman

Det är en av de sista dagarna på Saga Gräsbergs lediga vecka – och hon är rastlös. Hon har bakat och bakat igen för att ha något gott att ta med till kollegorna där nere i gruvan. Bestämt sig för Silviakaka.

Saga Gräsberg vid kontrollpanelen i sitt arbetsfordon i Zinkgruvan.
Saga Gräsberg har hittat sitt drömyrke. Foto: Magnus Wahman

– Jag är galen i hästar och var fodervärd fram tills jag började köra Cabletec. Nu hinner jag inte längre rida. Så jag började baka på fritiden istället, förklarar Saga. 
Det är arbetskompisarna förmodligen glada över. Saga tar nämligen, så ofta hon hinner, med sig fikabröd både till det egna laget och till teknikerna i Zinkgruvan. 

Drömde om att bli polis

Galen i hästar, men inte i maskiner. Så såg det länge ut för den unga Saga. Det där maskinintresset har istället växt fram successivt. För från början var den stora drömmen att bli polis. 

Delad bild: Detalj från kontrollpanelen i Sagas arbetsfordon Cabletec samt porträtt på Saga Gräsberg i arbetskläder och hjälm.
Kollegorna och de omväxlande arbetsuppgifterna gör att Saga stortrivs. Foto: Magnus Wahman

– Men jag har diabetes typ 1, så det gick inte. Därför är jag så tacksam över att jag hittade det här jobbet, säger Saga. 
Faktum är att det var Sagas moster som inspirerade henne. Mostern jobbade i gruvan, och när hon berättade om jobbet insåg den då 15-åriga Saga att det lät som ett coolt jobb. 
– Så när det var dags att börja gymnasiet började jag bygg och anläggning med inriktning mot berghantering. Sedan började jag som lärling här i Zinkgruvan, berättar Saga.

Saga Gräsberg i gruvmiljö.
Saga Gräsberg. Foto: Magnus Wahman

Hon blev kvar. Idag är hon 21 år och stortrivs. Så mycket att hon i slutet av sin lediga vecka längtar ner i underjorden. 

Diabetes under jord

– Vi jobbar sju dagar och är lediga sju dagar. Ena veckan jobbar jag 6–16 och den andra 15.30–01. Och nu längtar jag efter att skiftet ska börja!

Ena veckan jobbar jag 6–16 och den andra 15.30–01. Och nu längtar jag efter att skiftet ska börja


Att ha diabetes och jobba 1 400 meter under jord är ingen självklarhet, men tack vare ett tajt samarbete med diabetesteamet har Saga fått en insulinpump som funkar där nere.

Saga Gräsberg kör sitt arbetsfordon i gruvmiljö.
Saga Gräsberg. Foto: Magnus Wahman

– Vi jobbar mycket efter principen frihet under ansvar och det trivs jag med. Vi har mycket att göra hela tiden och kan i princip lägga upp hur arbetsveckan ska se ut redan på måndagen när vi går på. 

Alla ska kunna köra allt

Saga berättar att hennes arbetsledare redan från början varit mån om att alla i teamet ska kunna köra allt, vilket innebär att Saga kör både Cabletec och den tillhörande  L90 lastmaskinen för påfyllning av cement i riggen. 

LÄS MER: Sofia Tunnelbanestation näst djupast i världen


– Jag får också hoppa in och borra Simba och då borrar man till exempel pall för att få ut majoriteten av malmen när man skjuter. 

Saga Gräsberg vid sitt arbetsfordon i Zinkgruvan.
Saga Gräsberg. Foto: Magnus Wahman

Därför blir det aldrig enformigt, ena dagen kanske det är borrning, den andra gjutning och den tredje lastning som gäller. 
– Vissa dagar är det bra kabling med korta hål och då kan vi borra och gjuta samtidigt. 
Söndagarna är dock lite speciella. Då tvättas och smörjs maskinerna så att allt är förberett när nästa lag ska gå på. 

Fascinerad

– Vi har väldigt roligt här nere och jävlas med varandra så att dagarna går fort, säger Saga och skrattar. 

Saga Gräsberg på väg till sitt arbetsfordon, Cabletec, i Zinkgruvan.
Saga Gräsberg. Foto: Magnus Wahman

Men säkerhetstänket och riskmedvetenheten kommer alltid i första hand. Att det kan vara riskabla miljöer finns ständigt i bakhuvudet. 

Vi har väldigt roligt här nere och jävlas med varandra så att dagarna går fort


För Saga är det snart dags att gå på skiftet. Silviakakan är bakad och nerpackad. Och där nere i gruvan väntar en nytvättad maskin på att hon ska sätta sig bakom displayen. 

LÄS MER: Dyk ner i världens djupaste gruvor


– Trots att jag jobbat med Cabletec i flera år nu är jag fortfarande helt fascinerad av jobbet. Och det kan jag tacka min moster för. 

LÄS MER: Epiroc Cabletec

FAKTA Saga Gräsberg

Ålder: 21 år
Bor: Utanför Zinkgruvan
Familj: Sambo
Fritidsintressen Bakning och hästar

FAKTA:

Zinkgruvan är Sveriges sydligaste gruva. Det är också Sveriges äldsta gruva som fortfarande är i bruk. 
I somras tog sig Zinkgruvan ner till 1 400-metersnivån, och här produceras ungefär 4 500 ton malm varje dag. 2023 producerades 1,38 miljarder ton. 
Verksamheten har varit igång sedan 1857 och idag produceras koncentrat av bly, zink och koppar. Här produceras även silver, som i ett senare led utvinns ur blykoncentratet. 
Källa: Bergsmannen och zinkgravamining.com

FAKTA:

14,3 miljarder kronor eller 1,3 miljarder dollar. Det blev prislappen när gruv- och metallbolaget Boliden köpte Zinkgruvan och Nueves-Corvo i Portugal av Lundin Mining. Lägg där till en eventuell köpeskilling på 150 miljoner dollar. 
I mitten av 2025 beräknas affären vara färdig i sin helhet. 
”Vi tror att denna verksamhet kommer att passa utmärkt strategiskt under Bolidens ledarskap, och de anställda och aktieägare kommer att dra nytta av det nya ägandet och mycket erfarna ledningsgruppen”, skriver Lundin Minings vd Jack Lundin i ett pressmeddelande.
Orsaken till att Lundin Mining valt att sälja Zinkgruvan och Nueves-Corvo är att renodla verksamheten. Just dessa gruvor ingår inte längre i Lundin Minings kärnversamhet. 
Källor: Ny teknik, Swedbank-aktuellt.se, Dagens Industri, metal-supply.se, di.se

 

Senaste artiklarna