Med ett dieselpris som är rekordhögt och en klimatkris som blir alltmer akut är frågan högaktuell. Så här kör du riggen så dieselsnålt du bara kan.
Att dieseldrivna borriggar knappast är några miljövänliga maskiner lär inte komma som en överraskning för någon. Men det har blivit betydligt bättre, riggarna som produceras nu drar mycket mindre än för bara något decennium sedan. Men kan du som borrare sänka dieselförbrukningen ytterligare? Absolut. Epirocs experter borrmästaren och säljaren Stefan Löfdahl och produktspecialisten Patrik Goliats vet hur.
Ett minimum av spolluft
– Det första man måste tänka på är att bara använda så mycket spolluft som du verkligen behöver, säger Stefan Löfdahl.
– Det här var en av de stora nyheterna när SmartROC introducerades på marknaden, att man själv kan justera varvtalet för att få ner just bränsleförbrukningen. Komprimerad luft kostar nämligen enorma mängder diesel att tillverka, fortsätter han.
”Många låter den puttra på under rasterna. Men det går ju faktiskt åt några liter i timmen även på tomgång, så det kan verkligen vara värt att stänga av.”
Behöver du inte så mycket spolluft, kanske precis i början av borrningen av ett hål, drar du ner på varvtalet. Höj sedan successivt ju djupare du kommer. Ju längre ner, desto mer tryck behöver du för att få upp kaxet.
– Men det gäller förstås att ha koll på vad som pågår i hålet hela tiden. Är det sprickor i berget behöver du till exempel mer spolluft. Men sådant märker ju en van borrare genom att kolla på trycket på manometrarna bland annat, säger Patrik Goliats.
LÄS MER: Mekaniska bromsar på ROC 600 – inget för den oerfarne
Skippa tomgången
Något annat som sparar på diesel är, förstås, att inte låta riggen gå på tomgång mer än nödvändigt.
– Många låter den puttra på under rasterna. Men det går ju faktiskt åt några liter i timmen även på tomgång, så det kan verkligen vara värt att stänga av, säger Patrik Goliats.
Vissa riggar måste stå i några minuter innan motorn slutar arbeta och det går att stänga av huvudströmbrytaren – något som gör att många inte orkar vänta och i stället låter motorn stå på tomgång.
– Men det går alldeles utmärkt att släcka ner motorn men låta huvudströmbrytaren vara på under rasten. I alla fall om du har ett hyfsat nytt batteri i riggen, säger Patrik Goliats.