Att det snackas mycket om att gruvproduktionen ska bli klimatsmart genom eldrift har nog inte undgått någon i branschen. Men hur är det egentligen att köra en maskin med el i tanken?
Gruvproduktionen – och på sikt även borrning ovanjord – ska bli fossilfri och övergången till eldrift har varit igång sedan länge hos de stora maskinproducenterna. Ändå är det först nu en vardag med el i tanken på riktigt börjar närma sig för många operatörer. Vilka förändringar kommer det innebära med klimatsmarta gruvmaskiner – att köra en batteridriven maskin istället för en dieseldriven? Blir det någon skillnad i prestanda och kommer ett batteri med några år på nacken vara lika pålitligt som ett sprillans nytt? Vi lät Erik Svedlund, Marknads och affärsutvecklingschef Epiroc elektrifiering, svara på några av de vanligaste frågorna.
Varför satsar Epiroc på att elektrifiera sina maskiner?
– Dieselavgaser innehåller hälsovådliga ämnen och förståelsen för de hälsoriskerna det medför ökar. Vår bransch sätter alltid säkerheten först och när det finns ett hållbart alternativ till diesel blir det en naturlig övergång till klimatsmarta nollemissionsmaskiner, vilket också ligger i linje med de globala målen. Vi satsar i första hand på nollemission underjord, där kraven är högre än ovanjord.
”Under användning skiljer väldigt lite mot dieselmaskinerna, en maskinoperatör kommer känna igen sig i förarmiljön och väldigt lite anpassning behövs för själva driften”
Hur skiljer sig de klimatsmarta gruvmaskinerna från de med dieselmotorer?
– Det första man reagerar på är hur mycket tystare maskinerna är. Det andra brukar vara att maskinen svarar väldigt direkt på ”gasen”, nästan sportigt. Men under användning skiljer väldigt lite mot dieselmaskinerna, en maskinoperatör kommer känna igen sig i förarmiljön och väldigt lite anpassning behövs för själva driften. Det som blir den stora förändringen är att man laddar istället för att tanka. Eller så byter man snabbt batteri om man inte vill tumma på tillgängligheten.
Vilken kapacitet har elmotorerna?
– Motorernas effekt anpassas till respektive maskinstorlek och vår målsättning är samma eller bättre prestanda i de klimatsmarta maskinerna än motsvariga dieselmaskiner. Detta når vi idag på alla punkter utom körtid. Batterierna kan ännu inte mäta sig med diesel i energilagringskapacitet.
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri?
– Vi kan ladda ett batteri från 0-100% på ungefär två timmar. Snabbare laddning sliter onödigt hårt på batterierna. För att maximera produktionstiden har vi utvecklat ett utbytbart batterisystem som används för hjullastare och bergtruckar. Ett batteribyte tar 5-10 minuter att utföra, så det kommer att vara det snabbaste sättet att fylla energi i maskinen.
Hur länge kommer ett batteri att hålla?
– Detta är en av osäkerheterna med den nya tekniken. Men, för att minska risken för kunden erbjuder vi ”Batterier som tjänst”, en affärsmodell där kunden prenumererar på batteriet. På så vis tar vi ansvaret för funktionen och kunden kan fokusera på sin produktion.
Vilka batteridrivna maskiner erbjuder Epiroc i dag?
– Vi erbjuder en lastare med 14 ton lastkapacitet, ST14 Battery, en matchande gruvtruck med 42 tons lastkapacitet samt elva olika modeller av borriggar för tillredning, bergförstärkning och produktionsborrning. Men vi jobbar hårt för att bredda vårt erbjudande ännu mer, fler klimatsmarta modeller kommer att lanseras!
Är batterierna känsliga mot kyla?
– Batterierna trivs bäst vid samma temperatur som människor, 20-25 grader, vilket är vanligt i underjordsgruvor. För att se till att batterierna alltid används vid en optimal temperatur har vi byggt in ett avancerat kyl- värmesystem i dem. Systemet kyler eller värmer upp cellerna så att de alltid jobbar i ett optimalt förhållande. Ett riktig kallt klimat kan vara en utmaning, men battericellerna värmer sig själva när de jobbar.
”Vi på Epiroc tror att alla våra maskiner kan bli fossilfria och jobbar på många plan för att kunna möta målet för fossilfritt till 2030”
Ska alla Epirocs maskiner bli eldrivna så småningom?
– Målet är att vi ska leverera klimatsmarta och hållbara lösningar i linje med de globala målen och elektrifieringen är en del av det. Vi på Epiroc tror att alla våra maskiner kan bli fossilfria och jobbar på många plan för att kunna möta målet för fossilfritt till 2030. Elektrifiering med batterier i våra underjordsmaskiner är ett av våra mest omtalade projekt, men för att lyckas bli helt fossilfria i framtiden kommer vi behöva fler lösningar.
Hur skiljer sig de eldrivna maskinerna prismässigt jämfört med de dieseldrivna?
– En batterimaskin är dyrare än en dieselvariant, så kommer det vara en lång tid framöver. Den största merkostnaden ligger i batterierna och att köpa dessa blir nästan som att köpa all diesel för maskinens livstid på en gång. Men genom att erbjuda batterierna som en tjänst fördelas kostnaden över en längre tid. På så sätt blir både inköpskostnaden och driftskostnaden mer lik en dieselmaskins.
Lönar det sig att köpa en batteridriven maskin?
– Tar man hänsyn till förbättrad hälsa och miljö, kan spara in på ventilationskostnader i gruvorna och dessutom uppnår en högre prestanda – absolut lönar det sig att gå över till nollemission då.
LÄS MER: 5 innovationer som kommer förändra gruv- och metallindustrin