Losshållning i tätbebyggt område är en sak. Men att det också är trångt under berget gör arbetet vid Henriksdal till en riktig utmaning. Dessutom finns det risk för explosioner.
Utsikten från berget i Henriksdal, strax sydost om Stockholm, är magnifik. I norr ligger Gröna Lund och sover i januarikylan. Västerut syns Globens vita runda nuna. I söder ligger Hammarbybacken, som nu saknar snö. Henriksdalsberget, som mäter 56 meter på in högsta punkt, kantas av både bostadshus och företagsbyggnader.
Trångt även under marken
Att arbeta i tätbebyggt område ställer vissa krav på borrning och sprängning. En borrigg med ljuddämpare och sprängmattor är självklara saker. Men här är det trångt även under marken. Här samsas nämligen Henriksdals reningsverk, företaget Scandinavian Biogas och Saltsjöbanan, som går rakt genom berget.
– Vi måste undvika sprickbildningar i berget när det finns flera intressenter under jorden. Det är som att borra i en schweizerost, säger Dennis Lyckstråle, uppdragsledare för Scandrock, som ansvarar för uppdraget på plats.
Europas största biogasanläggning
Det är företaget Scandinavian Biogas som behöver mer utrymme för att bygga Europas största biogasanläggning på bergstoppen. Framöver ska reningsverket ta in mer avloppsvatten än någonsin när Stockholm får allt fler invånare och reningsverket i Bromma ska läggas ner. Det innebär mer arbete för Scandinavian Biogas.
Efter att reningsverket gjort rågas av avloppsvattnet förädlas detta till biogas av Scandinavian Biogas. Denna biogas levereras sedan till bland annat SL-bussarna, Statoils gasmackar och stadsdelen Hammarby Sjöstad, som har ett unikt kretsloppstänkande, där de boende kan använda biogas för att exempelvis laga mat.
Inte så konstigt att bostadsområdet i folkmun ibland går under namnet ”Dasslocket”.
Området som ska bort är på cirka 1 900 kvadratmeter och sträcker sig cirka tolv meter ner i berget. Arbetet påbörjades i november och avslutas under våren.
20 000 kubikmeter berg
Det handlar om försiktig losshållning på totalt cirka 20 000 kubikmeter berg. Vi tar bort berget i nivåer så att det inte ska gå fel. Och klipporna närmast byggnaderna måste knackas bort, för det är bara några meter dem emellan, säger Dennis.
En timme före en sprängning får alla i närheten, både boende och anställda, sms om vad som ska hända. När vi är på besök skickar Dennis och hans kollegor ut ett meddelande till alla om att sprängning kommer att ske klockan 11.50.
Borrning utan problem
Operatören johannes gransell från Scandrock, som sköter en Atlas Copco SmartRoc T 35-borrigg, tutar när det är 30 sekunder kvar till sprängning som en sista varning. Han är rutinerad och ligger steget före övriga. Borrningen sker utan några större problem. Däremot händer det att sprängningar blir inställda på grund av dåligt väder. Det är inte tillåtet att spränga vid till exempel nedsatt sikt, som i dimma, kraftigt snöväder eller mörker, på grund av säkerhetsrisken.
Även logistiken blir en prövning. Transporterna av sprängsten, som sedan ska krossas och bli till grus eller makadam, går genom bergets olika tunnlar.
– Det blir lätt köer, och det blir en viss väntan innan sprängstenen kan transporteras bort, säger Johannes.
Säkerheten främst
Ett annat orosmoment är förstås biogasen som finns i de vita silorna på arbetsplatsen bredvid. Dessa skyddas av stora containrar under sprängningsarbetet. Martin Johansson, säkerhetsansvarig vid Scandinavian Biogas, gör sin vanliga runda och mäter gasmängden i luften inför varje sprängning. Det skulle få katastrofala konsekvenser om det fanns gasläckor.
– Bland annat stänger vi av våra kompressorer när det är dags, för där kan det sippra ut lite gas. Sprängmedlet som används avger en flamma som kan antända gasen, vilket har hänt några gånger. Men det är väldigt liten mängd och sker därför kontrollerat.