Det är världens första ortdrivningsrigg med intern hydraulik och ett av Epirocs största projekt någonsin. Vägen till att släppa nya Boomer M20 har varit långt ifrån enkel – men spännande från dag ett.
Att det oftast är hydraulikslangarna på bommen som går sönder först när ett berg ska öppnas upp är ett välkänt faktum. Risken är stor att de krockar med stenar och väggar, eller blir klämda. Hydrauliken är kort sagt den mest utsatta punkten på ortdrivningsriggar – och den största orsaken till driftstopp.
– Det här ville vi lösa. Och det var med bas i våra kunders dagliga utmaningar som projektet med att skapa Boomer M20 började för åtta, nio år sedan, säger Niklas Berggren.
LÄS MER: Epiroc lanserar världens första ortdrivningsrigg med intern hydraulik
Han är global produktchef för Epiroc Boomer och har varit med från början i utvecklingen av M20:an. Världens första ortdrivningsrigg med där hydrauliken, sensorer och kablar är inbyggda.
”Målet blev att den i allt väsentligt ska vara anpassad för riktigt hård gruvdrift – och vi har verkligen tittat på allt”
Total optimering
Även om det var problemet med slangarna som satte i gång tankarna på den nya riggen, växte snart projektet till att även innebära fler förbättringar. Filosofin var att om en ny rigg skulle skapas så skulle den bli så optimerad det bara var möjligt.
– Målet blev att den i allt väsentligt ska vara anpassad för riktigt hård gruvdrift – och vi har verkligen tittat på allt, säger Martin Skagerlund. Han är teknisk projektledare för Boomer M20.
Första steget var att göra ett antal för- och konceptstudier. Vad ville kunderna ha? Var stötte de, bortsett från hydrauliken, oftast på problem med sina riggar?
– Vi får ju hela tiden input från och lyssnar in våra kunder. Det gjorde att vi hade rätt bra koll. Men eftersom det är en sådan enorm satsning att skapa en helt ny rigg ville vi ändå verifiera att vi tänkte rätt innan vi satte i gång på riktigt, säger Niklas Berggren.
Sagt och gjort. Han och Martin Skagerlund tog med sig idéerna till den nya riggen till Australien, där några av Epirocs nyckelkunder finns.
– Vi fick väldigt positiv respons. Men i och med att våra tekniska ambitioner var så höga fick vi lägga in en brasklapp om att det inte var säkert att vi skulle nå hela vägen. Alla var ändå eniga om att vår väg var helt rätt för framtiden. Det gav oss modet att fortsätta, säger Niklas Berggren.
Mock up-hytt visade vägen
Förutom att hydrauliken nu är inbyggd i bommen, något som aldrig tidigare gjorts i en ortdrivningsrigg, har också riggens alla borrörelser optimerats. Det går till exempel betydligt snabbare att gå från ett hål till ett annat nu än med tidigare Boomer-riggar. Täckarean vid bultning har också förbättrats, vibrationerna minskat och spaksystemet uppdaterats. Och i och med att hela slangpaketet invid bommen är borta har sikten förbättrats avsevärt.
– Under utvecklingsarbetet byggde vi en ”mock up-hytt” av trä som vi knöt an till en VR-modell. Då kunde vi ”stå i hytten” och känna hur allt fungerade. Det var otroligt bra, och ledde faktiskt till ytterligare förbättringar, berättar Martin Skagerlund.
LÄS MER: Här är alla nyheterna med uppdaterade FlexiROC T15
Även säkerheten har fått ett lyft. Numera är ett säkerhetssystem som Epiroc själva utvecklat installerat.
– Det sitter en rörelsesensor på var sida av riggen som fungerar som barriärgivare, ett slags osynlig ridå. Kommer du innanför den ”ridån”, in i arbetsområdet, kommer alla funktioner att stängas av. Säkerheten tummar vi aldrig på, säger Niklas Berggren.
Rekordlåg bullernivå
Men den förändring operatörerna kommer att märka allra först är troligen den minskade bullernivån i hytten. Niklas Berggren berättar att de tidigt satte upp ett mål för att ytterligare förbättra operatörernas arbetsmiljö: bullret inne i hytten skulle inte överstiga 65 dBA.
– Det är extremt lågt, ingen annan tillverkare kan uppvisa så låga bullernivåer. Det innebar att vi var tvungna att titta på helt nya lösningar. Till exempel minimerade vi hydrauliken i hytten för att få bort störande ljud.
Utvecklarna har också jobbat mycket med AC:n så att den inte ska släppa in för mycket buller utifrån. Istället för hydraulik har de infört elektriskt reglerad styrning och broms. Detta gör tekniken i riggen mer komplicerad, enligt Camilla Ågren, som är huvudprojektledare för skapandet av Boomer M20.
”Operatörerna kommer att vara mindre trötta när de går hem från jobbet efter en dag i M20:an”
– Vi använder oss av helt ny teknologi. Många av de komponenter som vi använder i riggen fanns inte på marknaden när vi började. I stället har vi fått designa dem tillsammans med våra leverantörer. Samtidigt är det en utveckling som bäddar för framtiden. Med elektroniken på plats redan blir det enklare att i framtiden fjärrstyra riggarna, säger hon.
Ökad produktivitet och piggare operatörer
Boomer M20 är med andra ord inte vilken maskin som helst. Det är en helt ny rigg, som krävt en från grunden ny design – och en hängiven skara människor som brinner för att hitta innovativa lösningar. Att Camilla Ågren, Niklas Berggren och Martin Skagerlund ser fram emot att riggen ska komma ut i fält hos Epirocs kunder förvånar ingen.
– Förutom att produktiviteten lär åka upp rejält tror jag operatörerna kommer att vara mindre trötta när de går hem från jobbet efter en dag i M20:an. Det är generellt en trevligare upplevelse att sitta i den här jämfört med tidigare variante. Det är tystare, stabilare och med färre oplanerade avbrott, säger Martin Skagerlund.