Första Epirocriggen har levererats – till Ragne Rohlén. Han har varit i branschen i 48 år och har bara använt borriggar från Atlas Copco. En mer passande mottagare av den första riggen med Epirocs logotyp går knappast att hitta.
Under våren lämnade den första Epirocriggen, försedd med den nya logotypen, fabriken i Örebro.
Mottagare av den nya riggen, en SmartROC T35, blev Rohlén Sprängtjänst AB, ett familjeföretag med säte på Frösön i Östersund som varit en trogen Atlas Copco-kund i alla år.
– Om man varit nöjd med en produkt i 48 år, varför ska man byta?, säger Ragne Rohlén när vi ses på bergtäkten i Gillinge strax norr om Täby i Stockholm.
Från Örebro via Slagsta till kunden
Den sprillans nya riggen, med Epirocs logotyp på den gula sidan, tronar på en klippkant högt uppe i täkten. Operatören Robin Häggman borrar för en ny salva när vi tar oss upp för backen.
Efter att borriggen levererats från Epiroc Rock Drills i Örebro, modifierades den på säljbolagets anläggning i Slagsta söder om Stockholm. Efter önskemål från kunden monterades en inbyggd slip och extraljus.
Uppstart av första Epirocriggen
Rohlén Sprängtjänst har tre borriggar i drift, företaget har bland annat en SmartROC T35 sedan tidigare, och roterar runt på bergtäkter i olika delar av landet. Man har uppdrag ibland annat Åkersberga, Skutskär, Iggesund, Hudiksvall, Ånge och Åre.
Att Rohlén Sprängtjänst varit trogna Atlas Copco-kunder i alla år beror inte bara på maskinerna.
Relationerna med människorna i företaget har stor betydelse, säger Ragne och nämner den goda kontakten med Per-Erik Byström, regional säljansvarig för Epiroc, som också är på plats i Gillinge under uppstarten av den första Epirocriggen.
”Epiroc blir ett lyft”
– Per-Erik betyder extremt mycket för oss. Att vi har en så bra relation till säljaren, och även direkt med fabriken i Örebro, är en starkt bidragande anledning till att vi alltid har köpt utrustning av Atlas Copco.
Både Ragne Rohlén och Per-Erik Byström tror att Epiroc blir ett lyft. Att företaget helt får fokusera på produkter för gruv- och anläggningsverksamhet kommer att gynna kunderna.
– Vi ska förbättra vår service, anställa fler tekniker och ta tillbaka kunskapen i företaget. Men Epiroc har inte riktigt slagit igenom än, det är inte så känt. Vi kommer att få jobba för att förtjäna vårt namn, säger Per-Erik Byström.
Läs hela artikeln i tidningen Bitz, 1/2018, som kommer ut vecka 25. Får du inte Bitz? På den här sidan kan du prenumerera – helt utan kostnad.