Borriggar är i dag rejält avancerade maskiner, där många parametrar påverkar varandra och där borrarna hela tiden måste vara på tårna. Ändå är det många som missar funktioner som finns där för att göra det lättare att nå den optimala borrningen.
Slagverkstryck, matningstryck, spolning och rotation. Där har vi det som krävs för att kunna borra i berg med slående borrning. Och det är när de här fyra parametrarna är i balans som borrningen går som bäst – men att nå dit är lättare sagt än gjort.
– Därför har vi ett gäng funktioner som ska hjälpa till med den här balansen, säger Stefan Löfdahl, borrmästare på Epiroc sedan många år tillbaka.
– Tyvärr upplever jag att många missar de här funktionerna. Även bland erfarna borrare är det långt ifrån alla som har kläm på varför de finns.
LÄS MER: Uppdateringarna som minskat utsläppen med nästan 40 procent
Han tillägger att det egentligen inte är så konstigt:
– Det här är avancerade grejer, och funktionerna påverkar dessutom varandra. Det är inte alltid så lätt att förstå vad det är som händer i varje given situation.
Här är funktionerna som många, enligt Stefan Löfdahl, missar.
DPCI – dämpartryck som kontrollerar slagverkstrycket
– DPCI är en funktion som ser till att du alltid har ett litet tryck mot berget innan du tillåter att slagverket går i gång. Detta för att undvika tomslag om du plötsligt stöter på ett hålrum till exempel, något som sliter rejält på maskinen, berättar Stefan Löfdahl och nämner ett exempel:
– Jag hade en kund som då och då kom åt permafrost när han borrade. Det var så mjukt att borra i att han helt enkelt inte behövde något slagverkstryck alls för att komma igenom. Då var den här funktionen toppen för att skona maskinen.
”Det här är avancerade grejer, och funktionerna påverkar dessutom varandra. Det är inte alltid så lätt att förstå vad det är som händer i varje given situation.”
Slagverksfaktorn – få motorn att orka trots lite spolluft
– Jag påtalar ofta att man ska köra med så låg spolluft som möjligt för att inte nöta på grejerna och för att förbruka så lite diesel som möjligt. Många gör som jag säger, men resultatet blir att även motorvarvtalet blir lågt.
Risken med det är att pumpen inte orkar leverera den mängd olja som maskinen kräver, och det är här funktionen ”slagverksfaktorn” kommer in – i alla fall om man kör en SmartROC.
– Den gör att man lägger på några procent på motorvarvtalet i stället. Då varvar motorn upp lite så att den orkar utan att man måste öka på spolluften. En supersmart funktion!
RRCFP – styr matningstrycket direkt på radiolådan
– Många undrar vad det här är för något, framför allt bland dem som kör FlexiROC T15. Med den här funktionen, som står för Radio Remote Control Feed Pressure, aktiverad kan du styra matningstrycket direkt från radiolådan.
På så sätt kan man smyga ner i berget i stället för att köra pang på, något som är toppen för att få fina påhugg och raka hål.
– Det kan vara svårt att reglera påhugget manuellt med hjälp av joysticken. Har man en ny Epiroc-låda kan man reglera matningstrycket med vredet till höger om åkspakarna. För att kunna reglera matningstrycket måste man vara i borrläge, hålla vredet intryckt och sedan vrida för att få önskat värde. På äldre lådor styr man med samma potentiometer som man styr vinschkraften med.
Borrvakter – slår larm när något i maskinen kan skadas
Några funktioner som många använder, men inte riktigt förstår varför de finns, är de så kallade ”borrvakterna”.
– När man inte förstår varför de finns och hur de fungerar är det lätt gjort att stänga av dem när de larmar, i stället för att ta reda på varför, säger Stefan Löfdahl.
Det kan ge förödande konsekvenser, eftersom de finns där för att skydda maskinen och hindra fastkörning.
LÄS MER: 8 egenskaper du behöver ha som borrare
– Vi har borrvakter för olika saker. Till exempel för spolluften. Den vaktar så att man inte tappar luft, så att man plötsligt inte får upp kaxet och kör fast. Även om man får för högt tryck, något som också kan ställa till det, kommer vakten att se till att riggen backar.
På SmartROC finns även vakten Feed Speed Control Impact, FSCI.
– Den hjälper borraren att hitta rätt borrsjunk, så att den inte borrar för snabbt när det exempelvis blir ett tomrum eller väldigt mjukt berg.