fredag, 1 mars, 2024
spot_img
HemSkarpt lägeDe borrade från en rörlig plattform: ”Skjut inte fast salvan, då får...

De borrade från en rörlig plattform: ”Skjut inte fast salvan, då får du ett helvete” 

Sju signaler ljuder. Det smattrar, sedan smattrar det ännu snabbare. Och därefter följer ett långt sus när berget faller närmare 70 meter ner.

– Man får ståpäls när man hör det där. Det hörs att det går över från longplay till U-tändare, säger Pier Goliats, delägare av Årsta Berg och Bygg, när han visar en video av ett genomslag.

Han arbetsleder ett projekt åt Implenia, som håller i den här etappen, med tekniksprängning för fem ventilationsschakt. Det är en del av arbetet med den nya motorvägsförbindelsen Förbifart Stockholm.

Informera skolan viktigt

Precis intill tunnelbanestationen Johannelund i Västerort i Stockholm pågår arbetet. Pier Goliats hoppar in i bilen och kör ner mot tunnelnedfarten i Vinsta. Det är rökigt efter en tidigare salva, mörkt och skrovligt. Enstaka strålkastare lyser upp.

– Vi har precis skjutit här bredvid tunnelbanan. Det är alltid lite pirrigt när man skjuter av de där salvorna, säger han.

Tunnelbanetrafiken har inte behövt stoppas, däremot har det varit ett precisionsarbete att vrida salvorna rätt – mitt emellan stationen, ett bostadsområde och skolan.

LÄS MER: Västlänken – de borrar 800 hål för en enda salva

– Det första vi gjorde var att besöka skolan och informera om att vi kommer att utföra sprängarbeten i närområdet. För det kan ju vara elever som kommer från krigshärjade områden, som inte mår bra när det börjar sprängas.  

Vi passerar det första stigschaktet, nummer 475. Det är täcksprutat och vita betongstalaktiter har bildats vid hålets kant.

– De ser ut som att vi har raiseborrat, folk tror inte att vi har sprängt, skrattar Pier Goliats.

Omvänd sprängning

Vi fortsätter ner genom en servicetunnel, korsar den norrgående leden och kör i riktning mot Häggvik. Vi möter någon enstaka gruvmaskin. Passerar en stenkross och så är vi framme. Pier Goliats kliver ur bilen och tittar upp i det 70 meter djupa schaktet, stigschakt 473. Inget lock ligger ännu på och vårsolen strilar ner genom det perfekt runda hålet. 

Pier Goliatshar tagit sig an många utmaningar genom åren. Stigschakten i Vinsta är definitivt några av dem. Foto: Kristina Sahlén

De har gjort ett schakt i taget och detta har tagit sju–åtta månader att färdigställa. Borrvagn, grävmaskin, bultar och betongpump har stått på en plattform som väger cirka 20 ton. Mobilkranen som lyfter operatörerna upp och ner väger i sig 220 ton. Pier Goliats förklarar det som en omvänd sprängning. 

– Innan vi börjat så har man kärnborrat alla hål ner till kommande tunneltak, sen har nischen skjutits ut till vårt tunneltak. Därefter har vi borrat med en D-3, dubbla stångmagasin, igenom samtliga hål genom tunneltaket. Sen har vi kompletteringsborrat hål som vi behöver, upp till 55 meters djup. Därefter börjar vi proppa hålen i botten, och sen vi laddar upp till en viss nivå uppifrån. 

Efter det kopplar de ihop salvorna och skjuter. 

– Ofta blir det tre salvor per nivå. När vi har gjort det börjar vi om igen. Samma procedur. Vi laddar upp till en viss nivå, ofta fem–sex meter, sen skjuter vi den nivån igen.

”Det är alltid en risk när man håller på med sprängning, framför allt när vi gör genomslagen eftersom vi står uppe på ett lock när vi skjuter.” 

Går igång på utmaningar

När det är tio meter kvar från ytan blir det lite special och det är det här Pier Goliats gillar allra bäst. Att bli utmanad av de tekniskt riktigt knepiga jobben. 

– Det är alltid en risk när man håller på med sprängning, framför allt när vi gör genomslagen eftersom vi står uppe på ett lock när vi skjuter. 

De gör först en öppning och vidgar den sedan så att den blir lite större. Därefter skjuter de en öppning till men spar cirka två–tre meter till ytan.

– När vi har gjort det får vi skjuta fem salvor i en salva, delladdningar. Då blandar vi tunneltändare med ovanjordständare, det blir helt enkelt väldigt mycket tändare. Det är otroligt komplext, det gäller att vara vaken när man kopplar, dubbla block etcetera. Det får inte bli fel. 

Det är detta han visar film på – när de gör själva genomslaget.

Arbetet pågår vid tunnebanestationen Johannelund i Västerort. Foto: Kristina Sahlén.

– Utmaningarna när man håller på med sådana här jobb är att inte skjuta fast. Vad du än gör, skjut inte fast salvan för då får du ett helvete att städa upp efter dig, säger han.

Backup i varje schakt

Säkerheten går före allt och Pier Goliats planerar med hängslen och livrem. Annars kan han sätta sig och kollegorna i en farlig situation. 

– Är du 20 meter upp och skjuter fast en salva vill du inte gå under och börja rensa där, då finns det risk att du får berget över dig.

Därför har de en backup med två pilothål diagonalt i varje schakt, ifall oturen skulle vara framme och de behöver göra en omskjutning på nivån de jobbar på. 

”Är du 20 meter upp och skjuter fast en salva vill du inte gå under och börja rensa där, då finns det risk att du får berget över dig.”

– Skulle det skita sig så kan man öppna där också och få en chans att rädda produktionen, säger han.

Därefter börjar de gå nedåt cirka fem meter i taget. Det maskinskrotas, handskrotas, tvättas, karteras, sedan kommer första lagret med fiberbetong och sedan borras det för systembult samt eventuellt selektiva bultar som sätts med bricka, kula och mutter.

Måste bli perfekt

När öppningen väl är gjord och schaktet går hela vägen från markytan ner till tunneltaket återstår mycket arbete för att jämna hålet. All betongsprutning gör Årsta Berg och Bygg för hand.

Pier Goliats inspekterar arbetet. Foto: Kristina Sahlén.

– När vi kommit ner till tunneltaket så börjar vi om från toppen med att sätta spioner ända ner. Vi har satt över 2 800 spioner bara i det här schaktet. Det gör vi för att veta hur mycket vi ska spruta, så det inte blir för tjockt på slutet – den sista sprutningen är täcksprutning som är cirka 30 millimeter tjock. Det får inte bli vare sig mer eller mindre, då blir det katastrof! Då kommer de inte ner med maskinen som ska göra den sista liningen. När vi är klara har vi sprutat cirka 1 050 kubik i det här schaktet.   

Plötsligt hör vi ett avlägset muller – någon har skjutit av en salva. Men det är inte Pier Goliats gubbar.

LÄS MER: Skräckdag på jobbet – det regnade huggormar ner för bergväggen!

I schaktet, någon meter från tunneltaket har de även borrat ut en detalj som går som en ring runt hela hålet. Här ska det byggas en krans för att hålla upp ett stort ventilationsrör.

– Vi har slitsborrat runt hela väggen, sen har vi tätsömsborrat ner till slitsfoten. Därefter har vi skjutit den och sen skrotat, sprutat och bultat detaljen. Sådana här jobb är ett rent hantverk. Det går inte att ha robotar som gör det, det är fingertoppskänsla allting.

Inget för komplicerat

I tre år har Pier Goliats och hans medarbetare varit på plats i Vinsta, Skattegårdsvägen och Lunda. Minst fem man är där från 06.30 nästan varje dag. Men nu går arbetet mot sitt slut och han är redan på gång med upphandlingar om nya avancerade projekt. 

Pier Goliats kan inte minnas att han tackat nej till något borr- eller sprängjobb för att det varit för komplicerat. Han ropar på kollegan Mats i rummet intill i byggbaracken där Årsta Berg och Bygg har sitt platskontor.

– Nej, det skulle aldrig hända, hojtar Mats tillbaka.

Sådana här jobb är ett rent hantverk, säger Pier Goliats på Årsta berg och bygg. Foto: Kristina Sahlén

Vad han spetsar in sig på härnäst är fortfarande hemligt. Men Pier Goliats hintar om att det kan vara ytterligare något stort projekt i Stockholm.

– Ensam kan jag inte göra de här jobben. Men det är lätt att göra svåra jobb om man jobbar med bra folk. Jag har fått ihop ett härligt gäng, det är det som gör jobbet så kul. 

Se Pier Goliats egen film från en av sprängningarna.

Fakta ventilationsschakt för Förbifart Stockholm

  • Årsta Berg och Bygg har haft uppdraget åt Implenia vid Förbifart Stockholm att göra fem ventilationsschakt.
  • Schakten är cirka 70 meter djupa från tak till golv, och 10 meter i diameter.
  • För varje stigschakt har de handsprutat mellan 500 och 1 000 kubik sprutbetong och satt cirka 2 800 spioner i varje schakt.
  • De har använt sig av borrvagnarna T15 och D3.
  • Arbetet påbörjades 2019 och avslutas 2022.
  • Projektet Förbifart Stockholm beräknas att vara färdigställt 2030.

Senaste artiklarna