Borrmarskinsverkstaden: mekanikerna som blåser liv i din borrmaskin när allt gått fel

En trasig bergborrmaskin är ofta lika med ett rejält stresspåslag – vad har hänt, hur länge kommer den vara ur produktion och vad kommer det kosta att laga den? Inom åtta timmar ska varje bergborrmaskin vara färdig. Vi besökte en av Epirocs fyra borrmaskinsverkstäder för att träffa personerna som blåser liv i din borrmaskin när allt har gått fel. 

Text: Johanna Paues

Med havet som närmaste granne och bara ett stenkast från färjelägret som kopplar ihop Stockholms söderorter med Ekerö står tre tekniker över varsin borrmaskinsdel. Det är fredag morgon och de har ett problem att lösa. Den trasiga borrmaskin som delarna tillhör måste vara lagad och klar senast måndag lunch. 

En ung kvinnlig mekaniker kontrollerar en bergborrmaskin som repareras i Epirocs borrmaskinsverkstad
Laura gillar utmaningen med att hitta felen i borrmaskinerna

– Vi delade upp maskinen så att Mats fick ta nosen och ackarna, Tamas cylindern och jag mellandelen och Laura växeln, säger Peter Backman. Han har titeln Supervisor borrmaskiner på Epirocs borrmaskinsverkstad i Slagsta.

Med internationell erfarenhet

Situationen, som egentligen utspelade sig en vecka före vårt besök var ett ”panikjobb”, inget som händer varje dag men som då och då sätter fart på vardagen för kollegorna i borrmaskinsverkstaden. 

– Vi får in ungefär tio maskiner i veckan. Just nu ser jag en tendens till att det ökar, men det går i vågor och beror mycket på vilka byggen som pågår. Nu är det ju många maskiner som jobbar med förbifart Stockholm, säger Peter  som trots att han relativt ny i sin roll, han började i augusti förra året, har många år i branschen bakom sig. Han har jobbat med allt från att vara servicetekniker på underjordsmaskiner till att utveckla nya borrmaskiner. Under många år bestod hans arbete i att åka till kunder utomlands för att på plats hjälpa dem med återkommande problem.

Delarna från en borrmaskin ligger uppradade på en arbetsbänk i Epirocs borrmaskinsverkstad i Slagsta
Delarna från en borrmaskin ligger uppradade som på ett operationsbord

”Ju mer erfarenhet man har och ju fler skador man sett, desto lättare är det att lista ut vad som är fel”

– Det var kul, men rätt slitigt att vara borta i i snitt två veckor i månaden. Gruvor ligger ju sällan på någon sandstrand heller, konstaterar han med ett snett leende. 

Små misstag kan kosta dyrt

Här och var i borrmaskinsverkstaden står rullvagnar där isärmonterade borrmaskinsdelar ligger uppradade. Där hamnar de efter att ha tvättats i en högtryckstvätt. 

– Sedan besiktigar vi alla delar, letar efter fel. Det kan vara små sprickor eller jack. Vi måste jobba lite som detektiver, vi har ju oftast ingen aning om vad felet är när de kommer in. Ju mer erfarenhet man har och ju fler skador man sett, desto lättare är det att lista ut, säger han och tar upp tar upp en del från en av rullvagnarna, en borrbussning, och pekar på några små märken i ena änden.

– Det här är till exempel en skada vi ser ganska ofta. Delen sitter löst och operatörerna kan byta ut den själva när den är utsliten. Problemet är att det är lätt att råka sätta den åt fel håll. Då blir det sådana här små märken på den. Det kan bli jättedyrt. Dels för att delen är dyr i sig, och dels för att flisorna som lossnat kan orsaka rejäla skador på andra delar i maskinen. 

En mekaniker går igenom en bergborrmaskin i borrmaskinsverkstaden i Slagsta. Verktygen hänger prydligt framför honom.
Tamas går igenom en borrmaskin som kommit in till borrmaskinsverkstaden

LÄS MER: Operatörer – Därför måste ni göra dagligt underhåll

En bergborrmaskin är en komplex apparat med många, flera hundra, delar. Det är mycket som kan, och kommer att, gå sönder. 

– Varje bergborrmaskin som borrar som det är tänkt kommer i snitt in på verkstaden två, tre gånger om året. Det låter kanske mycket men är helt normalt. Egentligen är det konstigt att de håller så länge som de gör med tanke på vilka krafter det rör sig om – en maskin har en frekvens på 100 hertz och slår med en kraft på 25 ton vid varje slag, säger Peter. 

Viktigt att förstå skadans bakgrund

Förutom att hitta fel och laga maskinerna innebär Peters och hans kollegors arbete i att avgöra om delarna i borrmaskinen är för slitna för att sättas tillbaka, eller om de kan gå ett tag till. Varje del är kostsam och ett för lättvindigt bytande kommer orsaka en saftig faktura till kunden. Samtidigt som en för sliten del kan komma att orsaka stora skador om den monteras in igen. 

– Vi vill ju att alla delar ska gå sin fulla livslängd, det är en balansgång, säger Peter. 

En ung kvinna jobbar med en bergborrmaskin i borrmaskinsverkstaden i Slagsta. Verktygen hänger på väggen bakom henne.
Laura gillar utmaningen med att hitta felen i borrmaskinerna

Att förstå varför skadorna uppkommit är också viktigt, fortsätter han. 

– Utan att veta bakgrunden är det svårt att se till att det inte händer igen. Vi måste ta reda om skadan kommit av att det är något fel på riggen, på materialet i borrkronan eller om det är något annat som ställer till det. Det blir till att ringa till operatören som kört maskinen och ställa en massa frågor. Om vi inte har en servicetekniker på plats som kan göra det åt oss. 

”Jag tänkte ”herregud, HUR ska jag lista ut vad som är fel här?”. Borrmaskinen kändes som ett monster!”

Förutom Peter jobbar också teknikerna Tamas Kovacs, Ola Dalin, Mats Långdahl och Laura Helena i borrmaskinsverkstaden. Tamas är, liksom Peter, gammal i gamet medan Ola, Mats och Laura fortfarande är i början av sina borrmaskinskarriärer. 

– I början kunde jag få panik när jag såg alla delar, säger Laura som kom direkt från sin teknikerutbildning till Borrmaskinsverkstaden i Slagsta

– Jag tänkte ”herregud, HUR ska jag lista ut vad som är fel här?”. Borrmaskinen kändes som ett monster! Men så lärde jag mig mer om varje del och nu är det jätteroligt, fortsätter hon. Peter fyller stolt i: 

– Hon har skarpa ögon, upptäcker de riktigt små sprickorna. 

Borrmaskinsverkstaden har åtta timmar på sig

Han berättar att målet nu är att få till ett bra flöde och samarbete i borrmaskinsverkstaden – helst ska en bergborrmaskin aldrig vara där i mer än tre dagar. 

Mats Långdal skruvar i en bergborrmaskin i borrmaskinsverkstaden hos Epiroc.
Mats jobbar metodiskt igenom borrmaskinen som snart är tillbaks i produktion

– Fast det lyckas vi med ganska ofta redan. Vi har åtta timmar på oss för varje maskin, det är direktiv vi fått uppifrån och är helt rimligt. Om vi inte hinner på den tiden är det mitt jobb att lista ut varför och lösa det. Kanske har vi inte rätt verktyg, inte fått till ett bra flöde? 

LÄS OCKSÅ: Därför måste du hålla koll på din totalkostnad TCO

Det märks att Peter tycker om sitt jobb, han är en problemlösare och gillar utmaningen som ligger i att laga en så pass komplicerad maskin. Hitta felet, hjälpa kunden – som inte sällan har skarpa deadlines där varje stillastående minut kostar pengar. 

Och apropå det, hur gick det med den bergborrmaskin som det var så bråttom med den där fredagsmorgonen? 

– Jorå, säger Peter nöjt. Det gick bra. Vi började jobba med den klockan sju,  klockan nio var den lagad och på måndag morgon kunde den monteras tillbaka på riggen. 

LÄS OCKSÅ: Borrmaskinsoperatörer: Det här ska ni göra varje dag för att undvika onödiga servicekostnader