Säkerheten. Den ligger högst upp på priolistan hos i stort sett alla seriösa företag i bergbranschen. Men vad innebär egentligen ”att vara säker på berget” – och finns det något många operatörer ofta missar?
Det regnar. Trafiken på väg till jobbet var seg och du är trött efter en dålig natt. Det som skulle bli din mest produktiva dag på hela veckan har börjat riktigt dåligt och du är irriterad.
– Det mentala tillståndet är också enormt viktigt för säkerheten. Att vara stressad, irriterad eller trött kan vara farligt för en operatör.
Det säger Stefan Löfdahl, sedan många år borrmästare på Epiroc. Han brukar tipsa de operatörer han träffar om att låta den dagliga genomgången av riggen före start också bli en mental förberedelse inför dagen.
”Det mentala tillståndet är också enormt viktigt för säkerheten. Att vara stressad, irriterad eller trött kan vara farligt för en operatör”
– Medan du går och skruvar och känner på riggen, ha som rutin att också landa i din roll som operatör. Lugna ner dig, bli medveten om och fokuserad på vad du ska göra under dagen.
Utsatt yrke
Men säkerhet handlar förstås även om mer konkreta saker än att vara lugn och fokuserad på jobbet. Borriggar är tunga och har roterande delar, berget är ofta halt och operatörer handskas dagligen med både knivar och andra verktyg som kan orsaka skador. Hur många olyckor som sker varje år är oklart, men att de sker – det vet vi.
LÄS MER: Säker på jobbet – ”jag var nära att dö den dagen.”
– Det vanligaste är förstås skärsår, vrickningar och halkskador. Inte så allvarliga saker, men de kan vara nog så jobbiga att råka ut för för en egenföretagare som jobbar under tidspress.
Precis som i många andra tunga yrken sker tyvärr också olyckor där det går riktigt illa.
– Borroperatörsyrket är en utsatt bransch och hos oss på Epiroc har säkerheten alltid högsta prioritet, säger Stefan Löfdahl.
Personliga säkerheten först
Han delar in säkerhetsbegreppet i tre delar:
– Det första är den personliga säkerheten. Att se till att du som operatör inte utsätter dig för någon fara. Det kan till exempel innebära att den skyddsutrustning som behövs finns på plats – varselkläder, skor med stålhätta, munskydd …
Den andra delen, menar Stefan Löfdahl, är att hålla koll på vad som pågår runt omkring dig och riggen. Att inte kollegor kommer för nära eller utsätter er för några faror.
– Det tredje handlar om riggen. Att du vet vad våra riggar faktiskt är utrustade med för att göra vardagen mer säker för dig som operatör. Det kan vara skyddsburen runt mataren, eller funktioner som gör att det inte går att arbeta om inte operatören sitter ordentligt i sin stol, säger han.
Om riggen välter
Då och då händer det som är varje operatörs mardröm – att riggen välter. Varje år kommer det in ett par, tre riggar som vält till Epirocs verkstäder.
– Är underlaget ojämnt, se först och främst till att inte sitta i riggen när du kör. Måste du sitta i riggen – använd säkerhetsbältet! Det är det inte många som gör, det vet jag, men det finns där av en anledning.
Det är också viktigt att säkra att det inte finns en massa lösa saker i hytten, saker som kan knocka dig som operatör om riggen skulle välta.
”Använd säkerhetsbältet! Det är det inte många som gör, det vet jag, men det finns där av en anledning.”
– Här vet jag att många operatörer har såväl lösa radiolådor som borrkronor och termosar i hytten. Ha inte det! Det är inte nyttigt att få en radiolåda i huvudet, tro mig, säger Stefan Löfdahl.
Arbeta fokuserat
Men det allra farligaste, och det tillfälle då flest olyckor sker – det är när operatören ”ska bara”.
– Tankesättet ”ska bara” är ett big no no. Du ska aldrig klämma in någon uppgift som operatör, även om det du ska göra kan verka obetydligt eller enkelt. Det är när du ”ska bara”, och inte riktigt är fokuserad på det du ska, som du halkar på den där isfläcken, slinter med kniven eller fastnar någonstans.
9 punkter som ökar säkerheten på berget
- Var medveten om ditt mentala tillstånd, det påverkar säkerheten! Är du arg, upprörd, ofokuserad – ta en paus. Vila. Börja om.
- Låt den dagliga genomgången vid arbetets start också bli en mental förberedelse på din uppgift som operatör.
- Se till att din personliga säkerhetsutrustning finns på plats och är hel.
- Håll koll på din omgivning!
- Lär dig vilka funktioner riggen har för att öka din säkerhet.
- Kör du på ojämnt underlag, stå utanför hytten och kör.
- Måste du sitta i riggen vid ojämnt underlag, använd säkerhetsbältet.
- Ha inga lösa föremål i riggen. Du kan få dem i huvudet!
- Skippa tankesättet ”ska bara”. Det är oftast då olyckorna sker.