Tidiga morgnar eller sena kvällar och massor av ledig tid däremellan. För Oskar Mattson innebär jobbet som servicetekniker på Epiroc i Kaunisvaara att han kan kombinera ett riktigt roligt jobb med det han älskar allra mest – jakt och fiske.
Text: Johanna Paues Darlington Foto: Hans-Olof Utsi
Kaunisjokis älvlandskap prunkar av grönska. Utanför bilfönstret svischar blommande slåtterängar och övergivna lador förbi. Solen skiner, det är 25 grader varmt och förtrollande vackert.
– Det är riktigt härligt nu! Men sommaren är kort häruppe så det gäller att njuta fullt ut. Jag har varit ute och åkt rullskidor en stund under förmiddagen, säger Oskar Mattson.
Han är på väg mellan hemmet i Pajala och kvällspasset i Kaunis Irons dagbrott i Kaunisvaara. Där jobbar han som servicetekniker, anställd av Epiroc för att ta hand om gruvans fem SmartROC D65.
– Jag jobbar varannan vecka. Sju dagar i sträck och antingen morgon och förmiddag eller eftermiddag och kväll. De veckor jag är ledig kan jag ägna mig åt mina intressen – jakt och fiske, eller att åka skoter under vintern. Det är väldigt behagligt.
Kommer aldrig bli fullärd
Oskar är 22 år gammal. Han gick industriprogrammet på gymnasiet och är utbildad svetsare, men fick efter skolan jobb som mekaniker på ett lastbilsföretag.
– Håller man på med skoteråkning blir det ju lite haverier titt som tätt, så jag har väl alltid skruvat egentligen.
På Epiroc har han varit i ett halvår – och stortrivs.
”Håller man på med skoteråkning blir det ju lite haverier titt som tätt, så jag har väl alltid skruvat egentligen”
– Det finns så många utvecklingsmöjligheter här! Riggarna kan man ju grotta ner sig i hur mycket som helst, och det kommer dessutom ofta nytt på maskinerna som man behöver lära sig. Jag insåg rätt snabbt att jag aldrig kommer att bli fullärd som servicetekniker, det gillar jag.
Olika uppgifter beroende på skift
Vid halv tre på eftermiddagen parkerar han vid Kaunis Irons manskapsbod. Där byter han om till arbetskläder – efter en dag i gruvan blir man rejält skitig – och åker sedan vidare till verkstaden.
– Där har vi ett skiftskarvsmöte där vi som ska jobba kväll får höra hur morgonen och dagen har varit. Verkstaden är vår bas i gruvan, kan man säga. Där har vi också ett stort fikarum som vi delar med borroperatörerna. I alla fall när det inte är coronatider.
Jobbet som servicetekniker handlar i stort om att ta hand om underhållet på riggarna. Byta slitdelar och göra felsökningar om det är något som inte går som det ska. Hur Oskars arbetsdagar ser ut beror på vilket skift han jobbar. Under förmiddagspasset, som startar redan klockan fem på morgonen, börjar dagen med att han stämmer av hur nattens borrning har gått och om det är något som behöver åtgärdas innan operatörerna som ska jobba dag tar över riggarna. Efter det är det dags att se om det är någon service inplanerad.
LÄS MER: Uppstarten av en ny borrigg – därför är den så viktig
– På eftermiddagspasset brukar jag, efter skiftskarvsmötet, åka ner till borrarna för att höra om de har några funderingar på något som kan behöva göras. Sedan handlar det mest om att vara en backup hela tiden. Vid 18-tiden är det skiftbyte för borrarna, så medan riggarna ändå står passar vi på att jobba på dem när det behövs.
Haveri roligast
Även om Oskar hade erfarenhet som mekaniker sedan tidigare är en borrigg något helt annat än både en skoter och en lastbil. Det svåraste, tycker han, har varit att förstå hur alla komponenter i riggen samspelar med varandra.
– Hela riggen är ju hopkopplad. Om en ventil tjorvar kan problemet mycket väl ligga i någon annan ventil längre fram eller bak i maskinen. Men nu, när jag kommit in i det, tycker jag att det är som roligast när det är ett rejält haveri. När hela hjärnkontoret måste arbeta för att komma på var felet ligger, säger han.
”Nu, när jag kommit in i det, tycker jag att det är som roligast när det är ett rejält haveri”
Samtidigt tycker han att den vardagliga servicen också är rolig. Han har sedan starten i vintras utmanat sig själv i att arbeta mer effektivt.
– Det handlar om att jag både vill vara bättre förberedd och kunna skruva snabbare. Få jobbet gjort fort, men riktigt bra. Det är skönt också att riggarna är så servicevänliga. Det är som att de är gjorda för att göra service på, det är lätt att komma åt.
Borrar gärna lite själv
Kvällen visar sig bli lugn. Inget oväntat händer, förutom att ett ac-aggregat behöver bytas ut. Sommarvärmen gör det tydligt när aggregaten i hytterna inte fungerar som de ska.
– Vi brukar säga att när vi har som minst att göra går Kaunis Iron som bäst. Så ett lugnt arbetspass är ett bra betyg, även om det kan bli lite långsamt förstås.
Vid åttatiden kör Oskar in en av riggarna i verkstaden för att göra i ordning den inför den 1000-milaservice som det enligt intervallschemat är dags för under morgondagen. Vid ett tillfälle under kvällen dyker ett tillfälle upp att få borra lite med en av riggarna.
LÄS MER: ”Jag har alltid tyckt om att kolla hur saker fungerar”
– Det är jättebra att kunna göra det ibland, när det är läge. Det finns inget som ger bättre förståelse för maskinen än att arbeta med den själv.
När Oskar kör hem mot Pajala igen vid halv två på natten – skiftet slutade redan vid halv ett men han dröjde sig kvar för att ta en kaffe med nattoperatörerna – har solen redan börjat ta sig upp på himlavalvet igen. Mörkt har det aldrig blivit. Han är nöjd med arbetspasset, även om det inte bjöd på så mycket action.
– Men dagen innan var det fullt upp hela dagen. Man vet aldrig i förväg hur det blir!
Vill du jobba som Servicetekniker på Epiroc?
Här hittar du aktuella jobb som Servicetekniker på Epiroc: