Radiolådan till riggen är full av finesser. Men vet du hur allt fungerar? Stefan Löfdahl, borrmästare på Epiroc, och Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc, ger dig sina allra bästa knep.
Text: Matilda Lann Foto: Peter Ossman
För att börja från början: det viktigaste är att radiolådan är hel och ren, tycker Stefan Löfdahl.
– Joystickar, spakar, damasker med mera ska inte vara skadade. Är de det finns det risk för vatten- och smutsinträngning som i sin tur innebär att radiolådan i slutänden inte fungerar. Torka av den dagligen och förvara den gärna i bilen eller hemma för att undvika att den går sönder, säger han.
Om fel uppstår kan du antingen lämna in lådan på service eller felsöka.
– Misstänker du att något är knas i radiolådan kan du alltid gå in i ett diagnostikläge där du kan kontrollera alla spakar och switchar. Om en skada uppstår: skicka lådan på reparation, säger Stefan Löfdahl.
Finns hundratals felkoder
När radiolådan startas upp ska det synas en nolla i ett av hörnen av displayen, det betyder att allt är bra. Men det finns hundratals felkoder som kan dyka upp på skärmen och det är inte helt lätt att hålla reda på alla.
– Om du inte vet vad de står för är det bara att ringa en tekniker på Epiroc så kommer de att kunna hjälpa dig med vilket fel det är, säger Patrik Goliats.
Några vanliga koder som kan synas är 42, 43, 62 eller 63.
– Det betyder att du har problem med antingen höger eller vänster joystick, säger Patrik Goliats.
”Jag skulle säga att 80 procent av problemen med radiolådan rör batterierna. Det kan till exempel vara att man inte har laddat dem tillräckligt mycket. Har du problem så börja med att byta batteri.”
Batterierna är ett annat återkommande problem, ofta med felkod 20.
– Jag skulle säga att 80 procent av problemen med radiolådan rör batterierna. Det kan till exempel vara att man inte har laddat dem tillräckligt mycket. Har du problem så börja med att byta batteri, säger Stefan Löfdahl.
LÄS MER: Här är funktionen som gör det lättare att borra rakt
Han tipsar om att kontinuerligt byta batterierna. Särskilt om det är kallt ute (–9 och nedåt) eftersom värmning av displayen då gör att batteriet snabbare förbrukas.
– Byt helst varje dag för att hålla lådan i gång. Då slipper du få batteritorsk mitt under en borrning.
Kolla kabeln
Skulle batterierna ändå vara urladdade går det att köra radiolådan med kabel. Men pass på, något inte alla vet är att kabeln måste tas bort på rätt sätt när du börjar köra med batteri igen.
– Du har tagit bort kabeln från radiolådan och tycker att det är frid och fröjd, men du måste koppla bort den även från mottagaren, annars går det inte att köra maskinen. Om kabeln fortfarande sitter kvar i mottagaren kommer man inte att kunna koppla samman radiolådan med riggen, så kallad learn link, säger Stefan Löfdahl.
Radiolåde-skolan: 5 saker du behöver ha koll på
- 0 betyder att allt är bra.
- Ett av de vanligaste problemen är batterierna – börja med att byta batteri.
- Vid misstänkt radiolådefel: starta diagnostiken genom att trycka på ”vattendimma”- och ”på”-knapparna samtidigt.
- Får du upp felkoder du inte känner igen: ring en tekniker, de kan hjälpa dig.
- Vid problem: se till att skicka lådan på reparation. Radiolådor finns för utlåning.