5 punkter där SmartROC T40 har förbättrats rejält

Att riggarna ständigt utvecklas och uppdateras är inget nytt, men vad har egentligen hänt under de senaste tio åren? Epirocs borrmästare Stefan Löfdahl listar sina favoritförbättringar på SmartROC T40. 

Text: Johanna Paues Darlington 

SmartROC T40. Foto: Epiroc

1. Hålnavigering

Även om hålnavigering som system fanns för tio år sedan – gruvnäringen var snabb på att börja att använda det – så var systemet i sin linda på den tiden. Sedan dess har användningen av hålnavigeringssystem fullkomligt exploderat ovanjord. 

– Hålnavigeringen har verkligen revolutionerat hela branschen, idag säljer vi inte en enda maskin utan det, säger Stefan Löfdahl. 

Tack vare systemet blir nu borrmönstren helt perfekta.

Hålnavigeringen har revolutionerat hela branschen, idag säljer vi inte en enda maskin utan det.

– Med all respekt för alla borrare som är duktiga på att märka upp berget, men så exakt som det blir med ett hålnavigeringssystem kan ingen människa få till det. Dessutom sparar operatörerna mycket tid och energi nu eftersom de inte längre behöver tänka ut och räkna på var hålen ska vara, vilket ger en effektivare borrning. Lägg till att slutresultatet också blir ett jämnare sönderfall av produkten. 

Ytterligare en fördel är att säkerheten förbättrats tack vare hålnavigeringssystemet. 

– Operatörerna behöver inte längre springa omkring på berget, riskera att snubbla och halka, säger Stefan Löfdahl. 

2. PoMP-buren

PoMP står Protection of Moving Parts och är det galler som sitter monterat på masten och skyddar operatören från att komma åt rörliga delar.

– Det kom för ungefär tio år sedan, i samband med att en ny standard infördes. Det var alltså något vi var tvungna att sätta dit. Till en början tyckte många att det var svårt och rätt jobbigt att behöva titta in genom ett galler och att buren var i vägen, men det gav sig, berättar Stefan Löfdahl .

Den har med all säkerhet skyddad många operatörer från allvarliga skador.

I dag känns buren självklar, och har helt klart medfört en stor förbättring för operatörerna. 

– Den har med all säkerhet skyddad många operatörer från allvarliga skador. Det är lätt hänt att man går runt riggen, halkar och får tag i en del som roterar, säger han.

Noise Reduction Kit – här monterat på en SmartROC T35. Foto: Epiroc

3. Ljuddämparkitet

– Ytterligare en förbättring som faktiskt revolutionerat branschen, säger Stefan Löfdahl. 

Även om inte alla som köper en ny rigg idag köper med ett så kallat Noise Reduction Kit, så är det många. Och det blir bara fler, enligt Stefan Löfdahl. 

– Det har ju gjort en enorm skillnad i hur mycket oväsen en rigg för. O man i början köpte kitet för att inte tredje part skulle störas av borrningen, så är det idag framför allt för operatörens skull, säger han. 

Visst är det lite bökigt med kitet, det upplevs ofta vara i vägen. Men fördelarna överväger ändå nackdelarna, med råge. 

– Jag hör fler och fler som säger att de ändå hellre kör en ljuddämpad rigg för att de mår så mycket bättre när de kommer hem på kvällen då. Det har absolut inneburit en hälsoförbättring bland väldigt många operatörer därute, säger Stefan Löfdahl. 

LÄS MER: Samla borrdata

Med automatiserad borrning och upplockning skapas en mer pålitligt och repetitiv process, helt enkelt. 

– Då spelar det ingen roll om det kommer in en geting eller fluga i hytten som stör. Maskinen borrar på av sig själv ändå. Vilket i sin tur leder till en mer effektiv borrning, där färre misstag sker. 

SmartROC T40. Foto: Epiroc

4. Reducerad bränsleförbrukning

– Här snackar vi tekniksprång, säger Stefan Löfdahl. 

Eftersom motorn i en SmartROC T40 numera bara används när den behövs och motorvarvtalet regleras på ett betydligt smartare sätt idag än för tio år sedan kräver maskinen inte lika mycket bränsle längre. Något som rimmar väl med både ökade krav på lägre utsläpp och skenande dieselpriser. 

– Jag skulle tippa på att vi förbrukar runt 30 procent mindre bränsle idag. Det är ett stort steg framåt, säger Stefan Löfdahl. 

5. Touchskärm i hytten

I och med den senaste uppdateringen av SmartROC T40 har operatörerna numera inte bara en touchskärm med betydligt bättre gränssnitt än tidigare i hytten, de kan också se hur borrmaskinen går i realtid. 

– Det kan kommer en sträcka som är lite mjukare eller hårdare helt plötsligt, säger Stefan Löfdahl. 

LÄS MER: Köpa borrvagn – hur går det till egentligen?

Med hjälp av MwD-loggningen, Measure While Drilling, har borraren alltså lite bättre koll på hur borrningen går och kan anpassa därefter. 

– Dessutom är backkamerorna integrerade i skärmen nu, vilket är toppen. Förut hade operatören en extra display för dem, säger Stefan Löfdahl.