De ökar sin yta och fördubblar sin kapacitet att ta emot borrvagnar. Epirocs serviceverkstad i Slagsta står inför stora förändringar – som har potential att göra rejäl skillnad för dig som servicekund.
För den som besöker Epirocs serviceverkstad i Slagsta söder om Stockholm gäller det att ha koll på adressen. Förutom en Epiroc-skylt är det inte mycket som avslöjar att det är här som hundratals riggar varje år lagas, kontrolleras och tas om hand av Epirocs tekniker. Men det ska det snart bli ändring på.
– I stället för att behöva åka runt huset för att komma in i verkstaden ska vi få en entré på framsidan. Där blir det också en butik, och möjlighet att sitta ner och ta en kaffe.
Epirocs nationella servicechef Jyri Lönnström pekar nöjt runt i den stora lokalen som Epiroc sedan länge delar med Atlas Copco. I takt med att antalet servicekunder ökat har det blivit mer och mer tydligt att Epirocs verkstad behöver bli större – och nu pågår ett omstruktureringsarbete för att göra plats för fler riggar, utbildningslokaler och mycket mer. Förändringarna som väntar är efterlängtade inte bara av Jyri Lönnström utan också av Slagstas servicechef Emelie Kastell.
”Vi behövde bygga ett engagerat team, som går med lätta steg till jobbet och som tar ansvar! Gör man det, då blir det bra service.”
– Just nu är vi en akutverkstad och många gånger har vi fått tacka nej till eller skjuta på arbeten på grund av platsbrist. Men i och med att vi nu får mer yta kommer vi att dubbla vår kapacitet. Det gör att vi snart kommer att kunna göra planerade renoveringar i mycket större utsträckning än nu. Vi kommer att gå från att vara ”bara” en serviceleverantör till att bli den produktivitetspartner vi vill vara, berättar hon.
Engagemang är nyckeln
Att fler kunder strömmat till är ett resultat av det arbete Jyri Lönnström drog i gång när han för tre år sedan tillträdde som servicechef i Slagsta. Den roll som Emelie Kastell nu har tagit över.
– Ärligt talat var det en hel del som inte fungerade här. Det var ingen vidare stämning och många slutade. Det märkte självklart våra kunder, vilket ledde till att de hellre gick till någon annan serviceleverantör, säger Jyri Lönnström.
Han insåg snabbt vad som behövde göras.
LÄS MER: Få ut mer av din maskin – genom att samla data
– Vi behövde bygga ett engagerat team, som går med lätta steg till jobbet och som tar ansvar! Gör man det, då blir det bra service.
Sagt och gjort. En ny strategi skapades och både Jyri och Emelie har jobbat stenhårt på att förändra arbetssättet på verkstaden.
– Nu har teknikerna direktkontakt med våra kunder. De är engagerade, följer upp att allt fungerar som det ska och har en relation med både riggar och entreprenörer, berättar Jyri Lönnström.
Målet: att undvika driftstopp
Epiroc har i samband med den nya strategin också utvecklat flera nya tjänster, som alla syftar till att entreprenörerna i största möjliga mån ska undvika driftstopp. Att jobba proaktivt i stället för reaktivt är något alla parter tjänar på.
– Vår typkund har kanske fyra, fem maskiner. När de skriver avtal med sina beställare förbinder de sig att leverera ett visst antal sprängda kubik per vecka eller månad. Om de inte klarar det, kanske för att en rigg gått sönder, får de ett vite. Det tär såklart hårt på deras marginaler. Plus att det slår över på nästa jobb, som kanske också blir försenat, säger Jyri Lönnström och berättar att ett liknande förändringsarbete som det som nu sker i Slagsta också pågår i verkstäderna i Göteborg och Skellefteå.
– Verkstaden i Göteborg har nyligen flyttat in i nya lokaler och i Skellefteå projekterar vi nu en ny serviceverkstad som ska komma i gång under 2023, säger han.
Emelie Kastell ser många fördelar med det proaktiva förhållningssättet.
– Kan våra kunder planera sina driftstopp i stället för att dessa sker akut så sparar de både tid och pengar. Men det gör det också lättare för oss här på verkstaden att planera våra jobb, säger hon.
Nya tjänster som serviceverkstaden i Slagsta kommer att erbjuda inom kort:
- Midlife – Verkstaden kan renovera en äldre rigg som börjar bli lite trött. Välj mellan tre olika nivåer, där den högsta nivån kommer att resultera i en rigg som i princip är i nyskick – för en betydligt mindre peng än vad det kostar att köpa en ny.
- EPI Check – En besiktning av riggen i samband med att den kommer in till verkstaden. Epirocs tekniker sammanställer allt de bedömer behöver åtgärdas och kategoriserar därefter de olika punkterna efter hur akuta de är. På det sättet får kunden en tydlig handlingsplan att ta ställning till.
- KIM RoC – Varje slitagedel i en rigg har en beräknad livslängd. Med tjänsten KIM RoC har Epiroc koll på när varje slitdel behöver bytas, och gör sedan detta byte i samma veva som service ändå ska göras på riggen. Ett sätt att få mer valuta för servicepengarna. Kunden slipper betala för att en tekniker åker ut till riggen flera gånger.
- Bridge Units – Verkstaden har numera två riggar till uthyrning för de kunder som plötsligt står utan rigg på grund av haveri eller planerat driftstopp. Epiroc kommer också att erbjuda utbildade borroperatörer.
- Re Use – Verkstaden i Slagsta har ett eget oljereningsverk där använd olja kan renas till 33 procent av värdet av ny olja. Miljövänligt och ekonomiskt.