måndag, 16 september, 2024
spot_img
HemMin maskinMaskinchefen Sami: ”Jag längtar ner till tunnlarna”

Maskinchefen Sami: ”Jag längtar ner till tunnlarna”

Friheten och omväxlingen. Det var det som lockade ner Sami Hinkkanen ner i underjorden. Idag har han arbetat 16 år i olika tunnlar. Och som det ser ut nu kommer han att stanna kvar. 

Av Anna-Maria Stawreberg
Foto Camilla Lindqvist

Sami Hinkkanen sitter i bilen på väg hem till Örnsköldsvik för långledighet. Han har varit på rull sedan sex i morse, men låter trots det både glad och pigg. 
Planen är att hinna hämta yngsta barnet på förskolan, men innan dess ska han göra några kundbesök på vägen. 
– Jag stortrivs med det här jobbet. Man vet aldrig vad som kommer att hända under en arbetsdag. Det gör att det aldrig blir tråkigt och att det tvärt om alltid är lite spännande, konstaterar han. 

Föll sig naturligt

Han är maskinchef på Tunnelgruppen, ett nystartat företag som drog igång 2021, och där Sami Hinkkanen faktiskt var den första att bli anställd.
– Det var ett gäng personer från branschen som har en passion för tunneldrivning som startade Tunnelgruppen. Jag hade tidigare arbetat med en av ägarna i Norge, så när jag blev tillfrågad föll det sig naturligt, säger Sami.
Det har gått tre år, och sedan starten har Tunnelgruppen växt med rekordfart. Idag är de ett femtiotal anställda. Många av dem har arbetat tillsammans tidigare, både i Sverige och utomlands.

”Det var ett gäng personer från branschen som har en passion för tunneldrivning”


För Sami, som vid den tidpunkten hade en tunnel i Norge som arbetsplats, kämpade med att över huvud taget kunna ta sig till jobbet från hemmet i Örnsköldsvik. Det var ju pandemitider. För Samis del innebar det långa tider i karantän, för att över huvud taget kunna passera gränsen.

Sami Hinkkanen. Foto: Camilla Lindqvist

Frihet

Idag är han alltså maskinchef, och vägen dit gick via en maskin- och metallutbildning på yrkesskolan i södra Karelen, där han växte upp. Nästa steg mot underjorden blev en arbetsplats i Helsingfors, där han körde truck.  
Men intresset för att meka har alltid funnits där, och snart började han rikta in sig på service och återställning av maskiner på arbetsplatsens verkstad. Efter några år på Botniabanan och pendling mellan Sverige och Finland flyttade han till Örnsköldsvik. 
Det var i den här vevan, 2008, som han fastnade för tunnelarbetet. 
– Det är en ganska ovanlig bransch och det som lockar mig mest är den stora friheten. Vi jobbar mycket under en period, sedan kommer en längre ledighet, säger Sami.
Den där långledigheten kommer väl till pass, eftersom han är ensamstående trebarnspappa. Som veckopendlare blir det ett pusslande med vardagslogistiken, som hittills funkat bra. 

Veckoservice som lönar sig

För närvarande arbetar han och de övriga kollegerna med att driva spårtunnlar och servicetunnlar vid den blå tunnelbanelinjen vid Gullmarsplan i Stockholm. Som maskinchef ligger det på Sami att planera service på maskinerna och se till att arbetet löper på utan något maskinhaveri. 
– Tidigare hände det att jag hoppade in och borrade om någon i teamet är sjuk. Under mina år i branschen har jag mest kört Epiroc XE3. 
Men hans huvudsakliga arbete är trots allt att se till att servicen fungerar som den ska. Varje vecka kontrollerar han hammare, slangar och annat slitage på borriggarna. 
– Vi kör på veckoservice här. Det lönar sig i längden, eftersom risken för stopp i produktionen minskar markant om man sköter underhållet.


Som maskinchef blir det mycket felsökning och detektivarbeten. Det krävs också en god förmåga att hantera logistik och ha framförhållning. Det är även en av utmaningarna. 
– I och med att vi har borriggar som går varje dag behöver vi alltid ha reservdelar hemma. För i ett akut läge kan vi inte lägga tid på att leta de delar vi behöver, konstaterar Sami. 

Varje dag en utmaning

När han får frågan om att dela med sig av någon utmaning han hanterat under årens lopp skrattar han. 
– Alla! Varje dag är en utmaning. Men ska jag bara säga en är det nog när vi drev tunnel i Norge. Tunneln skulle gå under havet från en ö till en annan. Det krävdes jättemycket injektering, men trots det strömmade saltvattnet in. Saltvattnet medförde att maskinerna rostade, och det var riktigt slitigt. 

”Det krävdes jättemycket injektering, men trots det strömmade saltvattnet in”


Men visst finns det utmaningar i närtid också. I arbetet vid Gullmarsplan är en av utmaningarna tunnelbanetrafiken och vikten av att tågtiderna hålls. 
– Det innebär att vi inte enbart kan ta hänsyn till våra arbetstider och lägga schemat efter dem. Vi måste anpassa oss till tågtrafiken också. 
Han trivs nere i tunnlarna, där det i det närmaste blir som en egen värld. Varmt och skönt på vintern och svalt och skönt på sommaren. 
– Som maskinchef tillbringar jag dock största delen av min arbetsdag i verkstaden eller på kontoret. Men tack och lov behöver jag ofta åka ner i tunnlarna för att titta till maskinerna på plats också. 

Fakta Sami Hinkkanen
Ålder: 43
Bor: Örnsköldsvik
Familj: Tre barn, 12, 10 och 5 år 
Arbetar: Maskinchef på Tunnelgruppen
Bästa lärdom: Man ska inte bli påverkad av om någon annan stressa upp sig. Många stressar konstant att komma fram så fort som möjligt.
Sån är jag på jobbet: Snäll men saklig. Vill att alla ska tar sitt ansvar för att man ska ha så bra arbetsmiljö som möjligt
Hobbies: Löpning, Slalom

Senaste artiklarna