Steget från borrvagnar till racingbilar kan för de flesta verka långt. Men för Marcus Östlid, servicetekniker på Epiroc är parallellerna uppenbara. Utanför jobbet driver han nämligen sedan tjugotvå år tillbaka racingteamet ”Team Insane Racing”.

Teamet är en förening för motorracing. Det kan röra sig om allt från folkrace till dragrace. Det enda egentliga kravet som ställs är att alla som är med bygger sina egna bilar. ”Det räcker inte att man köper en färdig bil och tävlar med, här måste man bygga sin egen bil”, förklarar Marcus.

Själv tävlar han sen många år tillbaka i den nordiska tävlingsserien Gatebil. Serien som startade i Norge har vuxit till något som närmast kan liknas vid en festival och har lyckats med något annan motorsport misslyckats med. Att dra en storpublik. Genom att kombinera publikfriande discipliner som drifting och banracing med musik har man lyckats något som påminner om en festival. Varje tävlingshelg lockar mellan 30-40 000 människor.

TV-spelshjälte i Need for Speed

Inom den här typen av motorsport är Marcus Östlid ett känt namn. Redan för några år fick Marcus frågan om att bli en av karaktärerna i bilspelet Need for Speed. Spelet är en av spelvärldens största titlar som sålts i över 150 miljoner exemplar. I spelet är Marcus en av karaktärerna tillsammans med motorsportens världsstjärnor som Ken Block, Fredrik Aasbo, och Magnus Walker.

När vi träffar Marcus på Epircos servicecenter i Slagsta utanför Stockholm är det nästan svårt att inte dra paralleller till stålmannens alter ego Clark Kent. Till vardags jobbar han nämligen som servicetekniker i fält. Det innebär att han åker ut till kunder i Stockholmsområdet och ser till att borriggarna fungerar som de ska. Det kan vara allt från felsökning till underhåll. ”Ingen dag är den andra lik” förklarar Marcus när han lastar sin servicebil med reservdelar som under eftermiddagen ska ut till en borrigg på en byggarbetsplats.

Serviceteknikerjobbet tog honom till Stockholm

Marcus berättar hur han inte ens visste vad en borrvagn var för någonting innan han kom till Epiroc. Det som lockade med jobbet var dels chansen att komma hem till Stockholm och jobba efter några år som fälttekniker ute i Europa. Den andra delen var utmaningen. Marcus pekar på det att borriggarna har så mycket mer avancerad teknik jämfört med entreprenadmaskiner att det blir en positiv utmaning att lära sig den tekniken.

”Vi är första ledet efter fabriken så den feedback vi har här går direkt tillbaks till utvecklingen”

Motorintresset har funnits sen barnsben. När Marcus var liten fick han följa med sin pappa till dragracingtävlingarna på Mantorp Park i närheten av Mjölby där han växte upp. Första egna bilen var en gammal Volvo. Med den växte intresset för att trimma, optimera och ständigt hitta på värre saker.

Bygger sin egen Corvette och tävlar i Gatebil

Experimentlustan har inte stannat av. Snarare tvärt om. Senaste bilbygget är det mest avancerade hittills. Bilen är en Corvette C6R med över 1000 hästkrafter. Men trots att bilen ser ut som en Corvette så har den aldrig varit i närheten av en Corvette-fabrik. Bilen är nämligen baserad på ett rörchassi som Marcus själv har byggt. Utsidan består av avgjutningar av en Corvette men för att spara vikt så har plåten ersatts med kolfiber.

Den tävlingsklass som Marcus tävlar i inom kallas Gatebil Extreme Time Attack. Det är en banracingklass där alla typer av bilar kan delta. Vissa är byggda i hemgarage, andra är dyra professionella racerbilar.

Målet säsongen 2019 var helt enkelt att ta sig i mål. Det kan tyckas vara ett lågt ställt mål men det finns en fullt logisk förklaring. Förklaringen finns i skillnaden mellan professionella racingteam och semiprofessionella team som Team Insane. Professionella team har resurserna att testa sina bilar både i labb och på racingbanor. För små team är den enda chansen att testa sina byggen på tävling.

”Även om vi testar bilen nu så att allt fungerar som det ska så går det inte att jämföra med de förhållandena som finns under tävling”, förklarar Marcus. Därför har årets säsong gått åt till att testa ut sådant som kylning. Tidigare under säsongen hade de problem med att bilen gick för varm vilket resulterade i att de fick bryta. Trots att 2019 endast var en testsäsong så lyckades Marcus ta en tiondeplats i totalserien. Nu börjar satsningen inför Gatebil Extreme 2020.

Transparens: Epriroc Sponsrar Team Insane Racing