Andrzej Mielko, 45, kommer från Polen men har bott de senaste fem åren i Prag, Tjeckien, där han lett Epiroc Centraleuropa. Nu är han på väg in i nästa nya utmaning, att ta sig an marknaden i Norden och Baltikum. Han tror på ett vänligt arbetsklimat där medarbetarna känner sig sedda och stärkta.
Text: Matilda Lann
Andrzej Mielko loggar in på videomötet på utsatt tid – 13.00 prick. Han befinner sig i sitt nyöppnade kontor i Prag. Ingenting hänger ännu på väggarna eftersom Epiroc nyligen flyttat dit. Det är varmt, 34 grader i skuggan, och Andrzej Mielko har en sval somrig skjorta.
– Tjena, hur mar do? Jag tycker om kaffe och talar lite svenska, säger Andrzej, som intensivt studerat språket inför flytten till Stockholm.
När vi hörs har Andrzej Mielko precis kommit tillbaka till Prag efter tre veckor på resande fot.
– Jag har varit i Sverige och Norge, rest runt och träffat människor och besökt verksamheter. Jag har varit i Luleå, Gällivare och Kiruna i Sverige och Vestby och Revetal i Norge, men det är fortfarande många ställen jag har kvar att besöka.
Av Sverige har han redan fått en tydlig bild.
– Ni älskar smörgåstårta och fika är en viktig tidpunkt på dagen när man småpratar. Midsommar är nästan större än julafton och ni älskar att vara ute i naturen. Det här passar mig och min familj bra, säger han och fortsätter:
– Jag hade hört att svenskar är reserverade, men hittills har jag inte träffat någon som är kylig. Så jag är glad.
Andra veckan i augusti anlände flyttlasset och familjen håller nu på att göra sig hemmastadda i villan i Gamla Enskede i Stockholm.
”Jag tänker aldrig i termer av titlar och positioner. Det handlar mer om vad vi kan göra för andra.”
Titlar inte viktigt
Från augusti har Andrzej Mielko rollen som VD för Epiroc Norden och Baltikum, för minst tre år framåt. Andrzej Mielko har tidigare varit generaldirektör för Epiroc Centraleuropa och lett regionen sedan 2017. Innan dess representerade han Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique i Polen, då som landschef. Bakgrunden har han inom ekonomi och redovisning och han började sin karriär i koncernens företagsgrupp 2005.
Men att prata om titlar är ingenting för honom.
– Jag tänker aldrig i termer av titlar och positioner. Det handlar mer om vad vi kan göra för andra, och vilket arv vi kan lämna efter oss. Jag bryr mig om människor och framtiden, att glädjas av det vi gör, processerna och arbetet som sådant och förändringarna vi åstadkommer. Om jag kan påverka och uppmuntra människor till att vilja förändra saker och ting är det fantastiskt.
Utmanande marknad och makroekonomi
Marknaden som han kliver in på är kanske inte den lättaste. Kriget i Ukraina och covid-19-pandemin har medfört stor osäkerhet för produktionskostnader, inköp och tillgång till komponenter och högkvalitativ arbetskraft, men har även påverkat anpassningsförmågan och optimismen hos människor, menar Andrzej Mielko.
– Marknaden är mycket föränderlig. Å ena sidan kan vi se en stark efterfrågan på produkter och tjänster, prisökningar och att människor vill konsumera mer. Det finns ett stort fokus på ny teknik och det skapar en kontinuerlig efterfrågan på mineraler och så vidare. Å andra sidan kan vi se makroekonomisk oro för att marknaden ska vända med en instabil finansmarknad, minskad köpkraft och minskad tillgång till medel att investera etcetera. Den blomstrande cirkeln kan förändras, säger han.
Andrzej Mielkos intention är att tillföra ett positivt tankesätt med ett vänligt och inkluderande arbetsklimat.
– Folk säger att jag har ett stort självförtroende och jag bottnar i våra kärnvärderingar. Ja, det hjälper mig att vara optimistisk och stärka människor till att aldrig ge upp. Jag kommer att ha med mig en uthållighet: gör vi misstag, vilket alla gör, så fortsätter vi bara framåt. Och … sen är det ingen tvekan om att jag kommer att vara lite mer benägen att ta större risker.
Att våga satsa på den tekniska utvecklingen ser han som nödvändigt.
– Jag är väldigt öppen för framtiden och den teknologiska utvecklingen. Jag älskar teknik, robotar, appar, programvara, allt digitalt. Mitt mål är att hänga med bättre i det digitala lärandet än mina barn, hittills har det gått bra.
Lyssna på de unga
För Andrzej Mielko är det viktigt att lyssna på de unga – och lära sig av vad de efterfrågar.
– Det är ett generationsskifte. Vi måste titta på vad unga människor vill ha och utgå från det, lyssna på framtidens röst. Det räcker inte med att bara titta på oss själva. Det gäller att hitta balansen mellan att förstå det förflutna, vår stora erfarenhet, och att uppskatta prestationer och förutse kommande behov och förväntningar på företagens stil, miljö och teknologi.
”Mitt mål är att hänga med bättre i det digitala lärandet än mina barn, hittills har det gått bra.”
Själv tror han att framtiden handlar mycket om rätt balans mellan arbetsliv och fritid.
– Vad vill vi få ut av vårt liv professionellt och privat? Vi har bara ett liv och jag är väldigt rak på sak när jag säger att vi alla kommer att dö, därför är det viktigt att använda sin tid på bästa sätt, för att hjälpa andra. Hur kan vi göra förändringar som kan påverka miljön, kollegor, team, vänner och slutligen vår värld?
Han ser också till att medarbetarna känner att de alltid kan vända sig till honom.
– Jag är tillgänglig 24/7, på WhatsApp eller Teams, om någon behöver mig finns jag där. Det enda som går före mina anställda är min familj.
Vill införa sociala aktiviteter
När han för ett tag sen besökte ett ledande mjukvaruföretag i Prag hämtade han stor inspiration av hur deras kontor var utformat.
– Endast ett våningsplan var avsatt för arbete, de andra två för underhållning, interaktion och sociala aktiviteter, med darttavla, musikstudio, innergård med bar, pool, bastu, gym med mera. Jag tror det är viktigt att fundera över hur vi vill att folk möts och interagerar. Vi blir som mest effektiva och kreativa genom glädje i att arbeta tillsammans. Det handlar om företagskulturen.
Är detta något du planerar att införa på Epirocs kontor i Stockholm?
– Ja, alldeles säkert. Kanske ett litet gym, dart eller fotbollsspelbord. Men det handlar mycket mer om att umgås än prylarna. Det är viktigt att äta lunch ihop eller att ha en grillfest då och då. Kanske ska vi ha smörgåstårta på jobbet varje vecka, haha.
Utmaningarna han ser handlar inte om externa hot eller händelser.
– Jag är inte särskilt rädd för utmaningar. De som finns kommer snarare inifrån oss. Jag har en stark tro på människor. För mig handlar det om att kanalisera medarbetarnas energi, hur ska vi hitta välbefinnande och balans för att kunna sträva efter att vara ett företag i toppklass?
LÄS MER: Hur ser gruvdriften ut om 20 år? Så svarar strategiprofessorn
På frågan om hur Epirocs kunder kommer att märka att han nu sitter vid rodret svarar Andrzej Mielko först blygsamt att de inte behöver märka att det är just han som leder. Utan poängterar att teamet och medarbetarna kommer först.
– Och ja, kunderna måste se snabbare beslut, benchmarkförsäljning, service och digitala lösningar där vi kan överföra något som fungerar i ett land till ett annat inom regionen, som en ny app som testats och fungerar väl. De måste se vår region som en – ett Epiroc där fokus på kunden, vårt teams prestation och framtida ledarskap är framgångsfaktorer som skapar värde för våra intressenter. De behöver se att vi förändras för att ständigt kunna förbättras.
Fullspäckat schema
När det är dags att avsluta samtalet ska Andrzej Mielko snart in i nästa möte, som är ett större webbinarium med ett hundratal medarbetare. Får han möjligen någon paus där emellan?
– Nej, säger han och skrattar och skickar en bild på sin kalender. Mötena går i ett hela dagen.
– Det finns knappt tid för ett toalettbesök. Men snart ska jag gå på semester med min familj. Vi åker till Italien för att återhämta oss och njuta av solen.
– Tack så mycket och ha en bra dag! avslutar Andrzej Mielko på felfri svenska.
Det här är Andrzej Mielko
Titel: VD för Epiroc Norden och Baltikum.
Ålder: 45 år.
Bor: I Stockholm från augusti.
Hemland: Polen.
Familj: Fru, två döttrar, 10 och 15 år, samt en hund.
Motto: Tro på människor och framtiden.
Viktigaste lärdom: Uppskatta varje dag och vad vi har åstadkommit hittills.