Epiroc driver batteriverkstad licensierad av Northvolt

Foto: Paulina Holmgren

Snart kommer Epiroc att ha hundratals batteripack i drift ute i Europa. 
Alla dessa ska servas i Epirocs nya batteriverkstad i Skellefteå, certifierad av Northvolt.  
– Nu kan vi hjälpa våra kunder hela vägen, säger Jyri Lönnström, Regional Business Strategy & Portfolio Manager

Av Anna-Maria Stawreberg 
Foto Paulina Holmgren

I takt med att gruvbranschen ändras ställs det nya krav på underhåll och service. 
– När maskinerna blir batteridrivna behöver vi finnas där och möta behovet av underhåll som uppstår, säger Kim Halonen, produktspecialist, electrification på Epiroc. 
Det är också anledningen till att Epiroc för ett par år sedan började undersöka möjligheterna  att starta en batteriverkstad i Skellefteå.  
Nu har planerna blivit verklighet. Bara efter något år kunde serviceteknikerna på batteriverkstaden börja verksamheten, om än i mindre skala. 

Foto: Paulina Holmgren

Stort behov

Idag är den betydligt större. För tack vare att Northvolt i somras licensierade Epirocs batteriverkstad kan nu verksamheten skalas upp rejält.
– Just nu är vi fyra licensierade tekniker och ett 20-tal servicetekniker på vår verkstad här i Skellefteå, säger Kim Halonen.  

Personalen har gått Northvolts utbildningar, lokalerna är besiktigade och vi har fått utbildning i säkerhetstänk och skyddskläder.

Än så länge finns det vissa begränsningar när det kommer till kapaciteten. Behovet är nämligen så stort att verksamheten behöver flyttas till en ny och större verkstad. 
– För närvarande håller vi till i Epirocs gamla lokaler och har ungefär 150 kvadratmeter till vårt förfogande. Planen är att vi inom kort ska få nya faciliteter och flytta till nya, betydligt större lokaler på Lagergatan här i Skellefteå, säger Kim Halonen. 
Marcus Lindgren, som är regional servicechef i Skellefteå, har varit med från starten. Han konstaterar att Northvolts licensiering, som innebär att de licensierade teknikerna har genomgått dels en grundutbildning, dels två påbyggnadsutbildningar, har stor betydelse för verksamheten. 
– Det ligger naturligtvis mycket jobb bakom den här certifieringen. Personalen har gått Northvolts utbildningar, lokalerna är besiktigade och vi har fått utbildning i säkerhetstänk och skyddskläder.

Marcus Lindgren Foto: Paulina Holmgren

Nyanställa

Och efterfrågan kommer bara att bli större. Inom de närmaste tre åren kommer personalen på Epirocs batteriverkstad att få allt mer att göra, när Epiroc har hundratals batteripack i drift ute i Europa, ska alla servas i Skellefteå. 
– Vi är den enda certifierade batteriverkstaden utanför Northvolt, och kommer att behöva nyanställa, säger Marcus Lindgren. 

Ska vi bygga kundrelationer i framtiden är det nödvändigt att vi också kan erbjuda våra kunder faciliteter hela vägen.

Jyri Lönnström, som är Regional Business Strategy & Portfolio Manager på Epiroc, menar att satsningen på en certifierad batteriverkstad är nödvändig. 
– Ska vi bygga kundrelationer i framtiden är det nödvändigt att vi också kan erbjuda våra kunder faciliteter hela vägen. Därför blir det centralt för oss att bygga den här kompetensen. 

Foto: Paulina Holmgren


I takt med att behovet av batteriunderhåll ökar kommer det att krävas allt fler batteriverkstäder. 
Batteriverkstaden i Skellefteå är först i drift och har fungerat lite som ett pilotprojekt. Inom kort kommer Epiroc att öppna ytterligare batteriverkstader i andra delar av världen. 

Illustration: Epiroc

Alla maskiner i Europa

Batteriverkstaden i Skellefteå kommer att serva alla maskiner som är i drift i Europa. Det innebär att ett batteri som behöver någon form av översikt och underhåll kommer att skickas till Skellefteå, där både utrustning och kompetens finns. 
– Grundtesen är att batteriet alltid skickas till vår verkstad när felet inte kan åtgärdas på plats, oavsett var i Europa maskinen finns. Det är nödvändigt, eftersom man behöver både speciell utrusning och certifikat, säger Jyri Lönnström.
För närvarande kan två batteripack åt gången servas i verkstaden. Men det är som sagt bara början. 
– Nu, när vi bygger ny verkstad kommer vi att kunna skruva betydligt fler batterier, och det kommer ju att behövas, säger Marcus Lindgren. 

LÄS MER: Så stora är batterierna i gruvmaskiner: krävs 5 Tesla

LÄS MER: Epirocs elektriska maskiner.