tisdag, 10 december, 2024
spot_img
HemExperterna tipsarDärför går riggen varm, här är de vanligaste anledningarna.

Därför går riggen varm, här är de vanligaste anledningarna.

Att maskinen och borrningen går alldeles för varm kan ha tusen olika orsaker – men vilka är de vanligaste? Stefan Löfdahl, borrmästare på Epiroc, och Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc, går igenom de klassiska anledningarna.

Text: Matilda Lann

Det första man ska fundera över, enligt Stefan Löfdahl, är trycket mot berget.
– Generellt när man pratar varmgång så har man för dåligt tryck mot backen, inte tillräcklig bergkontakt. Då uppstår de här tomslagen, väldigt korta och små, några millisekunder. Det räcker för att det ska skaka loss lite i skarvarna. Det blir friktioner och det är då det blir varmgång, förklarar han.

I COP 1028 finns ingen dämpfunktion, vilket kan medföra varmgång.

En annan anledning kan enligt Patrik Goliats vara dämpningen.
– I till exempel en COP 1028 har du ingen dämpfunktion. Du har ingenting som kan ta upp energin från returslagen som kommer upp från backen så de går rätt upp i borrmaskinen. Då blir det varmgång.

LÄS MER: Få ut mer av din maskin – genom att samla data

– I andra borrmaskiner finns det en dämpare som ska ta upp stötvågsreflexerna som kommer tillbaka. Skulle dämparen inte fungera eller trycket till dämparen blir felaktigt så blir det ofta varmgång, tillägger Stefan Löfdahl.

Håll koll på slitaget

Det är också mycket viktigt med slipade borrkronor.
– Nedkörda borrkronor är generellt väldigt dåligt. Har du dåligt slipade kronor kommer du inte att få upp rotortrycket och då blir det losslagning varje gång det slår. Borrmaskinen hinner inte dra åt skarvarna igen med rotation, säger Patrik Goliats.

Patric Goliats är produktspecialist på Epiroc. Foto: Epiroc och Kristina Sahlén.

Dessutom gäller det att serva riggen regelbundet.
– Om borrmaskinen skulle varit inne på service för 300 timmar sedan, till exempel, då kan något ha gått sönder.

Stefan Löfdahl fyller på:
– Ja, det kan alltid bli något fel. Det kan vara fel på trycket, fel på någon givare, fel på något flöde. Eller så läcker det igenom någonstans, säger han.

”Många borrare i Sverige är bra på att optimera sin borrvagn. Samtidigt är allting en kompromiss.”

En annan källa till varmgång skulle enligt Patrik Goliats kunna vara dämpackumulatorn – något som kan vara svårt att upptäcka.
– Pajar stora ackumulatorn eller högtrycksackumulatorn ser du ofta det på att slangarna slår mycket mer än de brukar göra. Om dämpackumulatorn går sönder ser du det oftast inte mer än på att det blir varmgång. Du får oroliga dämptryck om du tittar på manometrarna.

En ständig kompromiss

Även inställningarna på maskinen kan spela roll. Men att få det bästa av två världar – borra snabbt med minsta möjliga slitage och utan varmgång – är inte det lättaste.
– Många borrare i Sverige är bra på att optimera sin borrvagn. Samtidigt är allting en kompromiss. Borrar du extremt fort, då sliter du väldigt mycket på framför allt borrkrona och stål. Och även om du optimerat riggen så räcker det med att du flyttar 50–100 meter inom samma bergtäkt för att inställningarna ska vara åt pipsvängen, säger Patrik Goliats.

6 vanligaste orsakerna till att riggen och borrningen går varm

  1. Du har inte tillräcklig bergkontakt, dåligt tryck mot berget.
  2. Inställningarna på riggen är fel.
  3. Dåligt slipade kronor.
  4. Ingen dämpfunktion i borrmaskinen.
  5. Riggen har inte varit på service i tid.
  6. Kedjematning – det blir lite ojämnare matning (gäller endast T15, T20 och T45).

Senaste artiklarna