Borrmästaren förklarar: Så blir din hålnavigering smidigare än någonsin

Att både göra och arbeta efter en borrplan hör till vardagen som operatör. Den görs ofta i ett separat program – men går även att få till direkt i riggdatorn. Epirocs Borrmästare ger tipsen för en riktigt smidig hålnavigering.

– Sedan vi släppte en uppdatering som gjorde det möjligt att göra planen direkt från riggen för två år sedan är det fler och fler som upptäcker hur enkelt det är, säger Stefan Löfdahl, Borrmästare på Epiroc. 

Det är framför allt när du har en enkel borrning framför dig som du kan göra planen direkt i riggen. Där du troligen inte kommer att behöva laborera med planen under arbetets gång eller arbeta med terrängmodeller. 

– Det är jätteskönt att kunna göra planen direkt, utan att behöva någon extern dator, fortsätter Stefan Löfdahl. 

Som en GPS – men mycket mer precis

Hålnavigeringssystemet kommer inte med på köpet vid en borriggsaffär, men enligt Stefan Löfdahl är det ovanligt att inte köpa till optionen. Enkelt beskrivet är det en GPS, men med betydligt större noggrannhet än till exempel den du har i din telefon eller pulsklocka. 

– Vi brukar säga att vanliga GPS-satelliter ger en noggrannhet på ungefär 5 meter. Ska du sätta ett hålmönster med två, tre meter mellan varje hål behöver du en större noggrannhet än så, säger han. 

Hålnavigeringssystemet låter dig styra borrplanen direkt i riggdatorn

För att kunna vara mer precis får hålnavigeringssystemet antingen information av någon av de  referensantenner som finns lite här och var i landet, eller av entreprenörens egen basstation. 

– På så vis får du istället en noggrannhet på omkring fem centimeter i din hålnavigering, säger Stefan Löfdahl. 

Även om hålnavigeringssystemet är enkelt att använda finns det några knep som gör det ännu smidigare att arbeta med. 

– Basala grejer kan tyckas, men som jag vet kan betyda mycket ute i fält! 

Stefan Löfdahls 3 tips för en smidigare hålnavigering 

1. Sätt referenspunkten i mitten 

Det första du måste göra i planen är att bestämma vilket hål som ska vara ditt referenshål – alltså från vilket hål hålnavigeringssytemet ska utgå när den räknar ut vilken bäring hålen ska ha. 

– Här är det otroligt lätt att snurra till det som operatör. Lägger du referenshålet på sidan av planen, men sedan råkar gå ett annat håll än vad som står inskrivet i programmet kommer hela borrplanen för din hålnavigering att bli bakvänd och hålen bli riktade åt fel håll, säger Stefan Löfdahl. 

Ett smart knep för att slippa göra det här misstaget är att sätta referenshålet i mitten. 

– Då öppnar man upp möjligheten att gå antingen till höger eller vänster när man senare tar ut skjutriktningen. Det kan låta simpelt, men tro mig – när du väl står där blir det lätt förvirrat åt vilket håll du nu skulle gå åt… 

2. Vet du bäring – använd den istället

Om du borrat färdigt en borrplan som du vet bäringen på kan du istället använda dig av den istället för att åka runt och ta en ny andra koordinat. Då räcker det med en startkoordinat, för att sedan fylla i skjutriktningen.

– Men, det är viktigt att använda bäring först när du redan har borrat en salva som du redan vet vad det är för skjutriktning på. Om man inte har en exakt skjutriktning finns risk att hela borrplanen hamnar snett – en del hål hamnar kanske till och med utanför stuffkanten och andra för långt ifrån. Vet du däremot exakt vilket gradtal den föregående salvans hål har kan du, med hjälp av systemet, kompensera och borra med den riktning som behövs i nästa salva, säger Stefan Löfdahl. 

3. Använd samma mall 

Innan du börjar att göra en borrplan behöver du göra en mall i hålnavigeringssystemet. Det här tycker många är ett trist moment – att om och om igen behöva fylla i fälten för ”antal rader”, ”avstånd” och så vidare. Ett tips för att slippa det här är att jobba efter samma mall hela tiden. 

– Det gör du genom att skapa en mall som är så pass stor att du kan använda den för mängder av områden du ska borra på. Enda gångerna du behöver göra en ny mall är när bergets förutsättningar förändras, det vill säga att det blir ett annat hål- och radavstånd, eller om du behöver borra med en annan diameter på borrkronan.