Varför blir det fel på maskinens m-lägen efter att man spänt dragvajern, och hur mycket underhåll måste man egentligen göra själv på sin SmartRoC T40 om man har avtalsservice?
Här är de vanligaste frågorna om SmartROC T40 som Epirocs experter brukar få.
Text: Johanna Paues Darlington
Även om de flesta borrare är riktiga mekare som gärna själva tar reda på svaren på de frågor som dyker upp, finns det ändå ett gäng funderingar som experterna på Epiroc ofta får. Det är i alla fall den erfarenhet som Stefan Löfdahl, sedan många år Epirocs borrmästare, och hans kollegor har.
– Många börjar ju dessutom meka innan de läser manualerna. Jag är likadan själv, även om jag såklart rekommenderar att man alltid läser manualen först. Sedan är maskinen avancerad med många parametrar som spelar in, så det är inte konstigt att man ibland står och kliar sig i huvudet, säger han.
Efterföljare till c-maskinerna
SmartROC T40, inte sällan kallad ”Epirocs flaggskepp” eller ”riggarnas Rolls- Royce” är en utveckling av de såkallade c-maskinerna, D9C, och ROC D7C. Riggen kom i sin nuvarande form 2011, och har sedan dess uppdaterats flera gånger, senast i slutet av 2022. Den nuvarande versionen heter SmartROC T40 MK2. Riggen är en topphammarborr som kan borra ner till 37 meter beroende på applikation, och går att få i två olika borrmaskinstyper:, SC25HE och SC25HF.
”Många börjar meka innan de läser manualerna.”
– Skillnaden mellan de två är att HE-maskinen inte slår lika ofta per sekund men hårdare. HF-maskinen slår inte lika hårt men med högre frekvens, säger Stefan Löfdahl.
Nollställa m-läget viktigt
Han berättar att en typisk fråga är varför riggen så ofta larmar om att m-läget är fel efter att man spänt dragvajern. M-läget är en inställning på mataren som ska ändras efter vad du vill göra med riggen – borra, addera stål eller plocka upp stål. Om maskinen inte står i rätt läge kommer, till exempel, inte skarvarna att hamna rätt i borrstödet.
– En anledning till att det blir fel är att du inte har nollställt borrmaskinsslädens position efter att du har spänt dragvajern. Istället börjar många justera m-läget i första hand, men då blir det fel om du inte nollställt genom att använda urgängning för att nå mekaniskt stopp i toppen på mataren, säger Stefan Löfdahl.
Även frågor kring hålnavigering är vanliga, till exempel vad man ska kolla först när den inte fungerar.
– Dyker det till exempel upp ett ”base line error” så säger jag alltid att du ska gå in på hålnavigeringsstatusen så att du ser att gps-mottagningen är fixerad. Efter det kollar du att alla givarna fungerar. Rör de sig? Testa dem! Kanske visar det sig att någon av dem gått sönder eller att något kablage är trasigt.
Eftersom Epiroc släppte en uppdatering på sin SmartROC T40, ”Mark 2” för inte så länge sedan kommer det förstås också många frågor om det.
”Dyker det upp ett ”base line error” så säger jag alltid att du ska gå in på hålnavigeringsstatusen så att du ser att gps-mottagningen är fixerad.”
– Den största förändringen handlar om skärmen. Nu är det en touchskärm med ett annorlunda gränssnitt än tidigare. Nu kan du till exempel se din mwd-logg under tiden du borrar. Du har också fått in kamerorna i skärmen, förut var det en extra skärm för det, säger Stefan Löfdahl.
5 vanliga frågor & svar om SmartROC T40
Vilket och hur mycket underhåll behöver man göra om man har avtalsservice på en SmartROC T40?
– Det korta svaret är att dagligt underhåll ALLTID måste göras, oavsett avtalsservice. Fetta, olja, kolla så att alltid är tätt och skruva åt skruvar när det behövs.
Vad är det första jag ska undersöka när hålnavigeringen inte fungerar?
– Har du ett ”base line error”, kolla att alla givare är i funktion. Står det att du inte har fixerade satelliter, ”RTK-fix”? Har du fixerade satelliter innebär det att du får information från kända referenspunkter, då är din gps-mottagare uppkopplad mot satelliter. Ibland fungerar det inte, solens strålar slår ut systemet eller så har man ingen uppkoppling just där man är. För att komma runt en sådan grej kan man sätta ut en extra basstation där man är, då kan maskinen kommunicera med den istället.
Vad innebär den nya uppdateringen?
– Touchskärm, där du kan se bilderna från riggens kameror och dessutom mwd-loggningen i realtid. Vi har också gjort ett större brythjul för vajern, så att det inte blir samma knäck på den. Vi har ändrat lite på sensorerna för att skydda dem bättre och så kommer vi inom en snart framtid att kunna erbjuda enhålsautomatik i de här maskinerna. Alltså att själva borrningen kan ske helt automatiskt.
Varför blir det ofta fel m-läge efter att jag spänt dragvajern?
– För att du inte nollställt borrmaskinsslädens position. Då tar du upp borrmaskinen i mekaniskt stopp, högst upp, och så kollar du vad värdet på den är då – det ska vara noll. Börja inte justera på m-lägena först, det kan du göra efter att du nollställt.
Säkerhetsventilen på lufttanken pustar och släpper ut lufttrycket, men vid borrning går det bra – varför?
– Det här händer när man står still eller åker runt på berget och är ett tecken på att luftregleringsventilen inte fungerar som den ska. Oftast beror det på ett elfel, något har hänt i regleringen av luften.