fredag, 22 november, 2024
spot_img
HemI backspegelnKraftverksbygget i Kashmir 1991: ”Jag kunde blivit kidnappad”

Kraftverksbygget i Kashmir 1991: ”Jag kunde blivit kidnappad”

I början av 90-talet skickades borrmästare Claes Landelius ut på jobb i norra Indien. Ett uppdrag som hade kunnat sluta mycket illa.

Text: Matilda Lann

Claes Landelius, instruktör och borrmästare på Atlas Copco var under 90-talet utsänd på ett stort kraftverksbygge i Kashmir i Indien. Hans uppdrag var att ansvara för alla Atlas Copcos maskiner, bland annat sex Boomer 178 och två ROC 402.

Bommarna monteras av från riggarna för att få ner vikten när maskinerna ska transporteras 40 mil på dåliga vägar.
Foto: Privat

Ett mastodontprojekt, till viss del finansierat av svenska biståndsmyndigheten Sida, där 23 kilometer tunnel med underjordisk kraftstation, transformatorhall och gatehall skulle byggas.

LÄS MER: Innovationen som revolutionerade bergbranschen 

Claes Landelius. Foto: Micke Ginal

De första riggarna, två Boomer 178, hade forslats med båt hela vägen från Sverige till Mumbai. Den sista sträckan från Mumbai till staden Jammu och vidare till Uri, där kraftverket skulle byggas, fick Claes själv köra. Det var vinter och mycket dåligt väglag.
– Tyngdbegränsningen var därför 20 ton och riggarna vägde 40 ton styck. Så vi var tvungna att demontera bommar och laddkorg för att få ner vikten. 40 mil på en rigg som maxar 16 km i timmen, det tog oss fem dagar.

De två fösta riggarna när de anlänt till site och bommar och korg monterats på igen. Foto: Privat
Vägen upp till Kraftverket i Uri var i mycket dåligt skick och jordskred var vanligt. Foto Privat

När Claes Landelius till slut kom upp till området var det lagom till påsk och alla som arbetade i projektet hade fått en dag ledigt. Två av hans svenska kollegor, Jan-Ole och Johan, kom och frågade om han skulle följa med och åka slalom i en närliggande skidanläggning nästa dag. Claes sa att han skulle fundera på saken.
– När de knackade på nästa morgon hade jag precis fått tag på en tvättmaskin, så jag tackade nej för att tvätta mina smutsiga kläder.

Då kom tankarna, jag kunde också blivit kidnappad, men tvätten räddade mig!

Dagen efter stod Claes Landelius på ett ensligt ställe och skruvade på bommarna på riggarna.
– Då kom bergchefen och sa: ”Packa ihop, du får inte vara här själv – Johan och Ole har blivit kidnappade!”

Till vänster: Fyra riggar som kunde köras på trailer från Mumbai cirka 230 mil till site. På grund av kidnappningen och säkerhetsläget i Kashmir blev de parkerade i ett år. Till höger: En av sex ingångar in till huvudtunneln. Foto: Privat

På vägen mot skidorten hade de två svenskarna tagits av en gerillagrupp.
– Då kom tankarna, jag kunde också blivit kidnappad, men tvätten räddade mig! Vi hade kunnat vara tre som satt där, å andra sidan hade det kanske inte hänt om vi varit fler.

Trots det som inträffade valde Claes Landelius att stanna kvar i Kashmir och fullfölja uppdraget. De två kidnappade svenskarna lyckades fly efter tre månader.

Senaste artiklarna