FlexiROC T15 – riggen som borrarna både älskar och hatar. Vad är det viktigaste att tänka på när man kör en T15? Hur ska underhållet skötas? Och vem passar den här riggen egentligen? Patrik Goliats, produktspecialist på Epiroc, ger sina allra bästa knep.
Text: Matilda Lann
– Det är en ilsken liten sak, en rigg som absolut inte förlåter någonting när man gör fel. Det gäller att vara bestämd och visa vad du ska ha borrvagnen till, säger Patrik Goliats.
FlexiROC T15 är en hjulburen topphammarborrigg som väger 3,4 ton, den är därmed en av de minsta hydrauliska riggarna.
– Man har plockat ut så mycket effekt det går ur en så liten maskin, den är samtidigt lätt och smidig på berget, säger Patrik Goliats.
Från poolbygge till tunnelprojekt
Den lilla riggen kan användas för både små och stora jobb, såväl ovan som under jord.
– Många använder den både för bultning och pallborrning, men även för pooljobb och villatomter. Eftersom den är hjulburen blir det lite mindre påverkan på miljön och omgivningen. Flexibiliteten gör att det är en riktigt bra allroundmaskin, säger Patrik Goliats.
”Trimmar man någonting till max så måste man sköta om grejerna, annars går de fort sönder och då blir det dyrt.”
Han menar att det krävs en van hand för att handskas med en T15.
– När du sätter ner mataren mot berget ska du trycka till den lite, nästan så att framhjulen lättar. Då kommer den att stå kvar när du börjar borra. Trycker du fast den som du gör med en större rigg kommer hela bommen att lyfta så fort du börjar borra, säger Patrik Goliats.
LÄS MER: Micke håller fast vid sin FlexiROC T15: ”Kommer aldrig att köpa någon annan!”
Bra andrahandsvärde
Den första prototypen kom 2008 och försäljningen började 2009. Prislappen för en ny FlexiROC T15 ligger på knappt 1,9 miljoner i grundutförande.
– Den har också ett riktigt bra andrahandsvärde. Kollar du begagnade riggar så ligger de mellan 800 000 och en miljon kronor. Då får du en bra maskin, säger Patrik Goliats.
Eftersom det är en så liten maskin med stor kapacitet krävs mycket underhåll – dagligen.
– Trimmar man någonting till max så måste man sköta om grejerna, annars går de fort sönder och då blir det dyrt. Jag rekommenderar en borrare per maskin, operatören lär sig hur den fungerar och håller efter den bättre, säger Patrik Goliats.
LÄS MER: ”Att jobba med FlexiROC T15 har utvecklat mig som person”
Patrik Goliats 9 bästa tips för att hålla T15 i topptrim
1. Fetta, fetta, fetta!
Fetta, fetta, fetta. Borrstöd och det nedre kedjehjulet kan gärna fettas ett par gånger om dagen. När du går fram och byter krona, passa också på att dra en fettsträng på gängorna på kronorna.
2. Tvätta
Att hålla riggen i bra skick är A och O för att allt ska fungera. Tvätta därför riggen och kylaren ofta. Utvändigt tvättar du för att det ska se bra ut, invändigt för att det ska fungera bra. Det går inte att blåsa ut kylaren utan det är tvätt som gäller.
3. Spänn kedjan
Se till att kedjan är lagom sträckt. Se framför allt till att byta den när den börjar att klättra upp mot dreven, då är den slut. När kedjespännaren börjar gå i botten har den blivit sträckt nästan en decimeter och har då gjort sitt.
4. Kolla oljenivåer
Kolla alla oljenivåer varje dag – motorolja, hydraulolja och kompressorolja – innan du startar motorn. På så sätt märker du om den börjar dra mer eller mindre.
5. Kompressorremmarna
Håll koll på dem – de ska alltid vara sträckta. Med lite tryck ska det flexa ungefär en centimeter.
6. Glidstyckena på mataren
Se över glidstyckena på mataren. De ska inte vara för hårt spända, men inte för löst heller. Du vill inte att borrmaskinen vobblar på mataren, men inte heller att de är för hårt spända så att matningen går tungt. Det ska vara ett glapp på 1–2 millimeter, du kan testa med ett buntband.
7. Lufttryck i däcken
Stäm av lufttrycket i däcken. Det finns kompressor på riggen så det är bara att skaffa en liten slang och en däckpåfyllare så är det löst. Fler och fler fyller däcken med en typ av skumgummi så att de blir punkteringsfria. Det blir tyngre att rulla runt, men det fungerar.
8. Dra åt skruvar
Du har fyra skruvar som håller fast själva borrmaskinen, även rotationsmotorn har fyra skruvar, de här kan vibrera loss ibland. Håll koll på det och dra åt.
9. Service
Men jämna intervaller ska oljefilter, dieselfileter och motorolja bytas. Det gäller även hydrauloljans returfilter och dammsugarfilter. Titta i manualen vad som gäller och gör service när det är dags.