Flexibel lastbil för brunnsborrare

En smart lastbil för borrarens behov, som rymmer all utrustning och har lastväxlat flak, det är resultatet av ett ganska oplanerat samarbete mellan Atlas Copco och Scania. De bästa idéerna är ofta de som kommer spontant, som en aha-upplevelse mitt i vardagen. Så var det för Marcus Larsson, Global Account Manager för International Fleet Sales, på Scania. – För ett år sedan hyrde vi en vanlig vit Scania-lastbil i samband med ett event och lastade på en kompressor från Atlas Copco. Då insåg vi att man måste kunna göra något bättre av det här, som ett helhetskoncept tillsammans med Atlas Copco. Embryot till idén hade funnits tidigare, men ingen hade riktigt tagit tag i det. En arbetsgrupp på Scania tog tillsammans med Atlas Copco Welltech fram konceptet med en lastbil som rymmer allt en brunns- eller energiborrare kan behöva: kompressor, borraggregat och borrverktyg – och med ett lastväxlat flak som gör lösningen extremt flexibel. – Du behöver ingen trailer och lastbilen måste inte stå kvar under hela borrningen. Du lyfter av flaket med kompressorn och borrutrustningen på, sedan kan du använda lastbilen till att hämta mer utrustning. Eller använda bilen till helt andra jobb, eller hyra ut den medan borrningen pågår, säger Marcus Larsson. Vad händer just nu? – Vi arbetar med att validera specifikationerna och med att ta fram ett erbjudande som kan ge mervärde till kunderna. Exakt hur det ska utformas är inte riktigt klart än. På bilden ser ni ett exempel på hur det kan se ut. Lastbilen är lastad med Atlas Copcos nya högtryckskompressor DrillAir Y35 och brunnsborraraggregatet WellDrill 3062. Kompressorn drivs förresten med en motor från, du gissade rätt, Scania.

FlexiROC T20 R är borrarens nya bäste vän

0
FlexiROC T20 R har hyllats för sin flexibilitet och produktivitet. Nu har den populära borriggen fått en rejäl uppgradering och blivit ännu bättre. Målet var glaskart. Uppgraderingen av FlexiROC T20 R skulle göra den bäst i klassen bland kompakta, fjärrstyrda borraggregat. Den nya modellen FlexiROC T20 R (Mk II) har begåvats med mängder av stora och små förbättringar, listan över alla nyheter rymmer ett 40-tal punkter.

FlexiROC T20 R har fått nytt styrsystem

En av de viktigaste förändringarna handlar om styrningen, ett helt nytt styrsystem med elektriska och hydrauliska komponenter, samt radiostyrning (RRC), har installerats. Teknik och lösningar kommer från beprövade borraggregat som FlexiROC T25 R och T30 R, vilket garanterar funktionalitet och kvalitet. En annan mycket viktig pusselbit i arbetet med den nya modellen är att stor möda har lagts ner på att göra delarna enhetliga, vilket öppnar för användandet av beprövad teknik och komponenter av god kvalitet. I klartext: för en entreprenör som använder maskinen i daglig drift betyder det ett tillförlitligt borraggregat som ger maximal drifttid.

Ökar prestanda med upp till 40 procent

Den nya versionen har försetts med bergborrmaskinen COP 1435, som har nästan 30 procent högre slageffekt och 30 procent högre rotationsvridmoment än föregående modell. Med en slageffekt på 14 kW och en smidig cylindermatning har borrningsprestandan ökat med upp till 40 procent. För att minska nedtiden har borriggens servicepunkter gjorts mer lättåtkomliga, exempelvis sitter batterier, oljefilter och luftfilter bättre placerade än tidigare. Uppgraderingarna av produkten bygger till stor del på önskemål och synpunkter från Atlas Copcos kunder världen över.

Här byggs Europas största biogasanläggning i Stockholm

Losshållning i tätbebyggt område är en sak. Men att det också är trångt under berget gör arbetet vid Henriksdal till en riktig utmaning. Dessutom finns det risk för explosioner. Utsikten från berget i Henriksdal, strax sydost om Stockholm, är magnifik. I norr ligger Gröna Lund och sover i januarikylan. Västerut syns Globens vita runda nuna. I söder ligger Hammarbybacken, som nu saknar snö. Henriksdalsberget, som mäter 56 meter på in högsta punkt, kantas av både bostadshus och företagsbyggnader.

Trångt även under marken

Att arbeta i tätbebyggt område ställer vissa krav på borrning och sprängning. En borrigg med ljuddämpare och sprängmattor är självklara saker. Men här är det trångt även under marken. Här samsas nämligen Henriksdals reningsverk, företaget Scandinavian Biogas och Saltsjöbanan, som går rakt genom berget. – Vi måste undvika sprickbildningar i berget när det finns flera intressenter under jorden. Det är som att borra i en schweizerost, säger Dennis Lyckstråle, uppdragsledare för Scandrock, som ansvarar för uppdraget på plats.

Europas största biogasanläggning

Det är företaget Scandinavian Biogas som behöver mer utrymme för att bygga Europas största biogasanläggning på bergstoppen. Framöver ska reningsverket ta in mer avloppsvatten än någonsin när Stockholm får allt fler invånare och reningsverket i Bromma ska läggas ner. Det innebär mer arbete för Scandinavian Biogas. Efter att reningsverket gjort rågas av avloppsvattnet förädlas detta till biogas av Scandinavian Biogas. Denna biogas levereras sedan till bland annat SL-bussarna, Statoils gasmackar och stadsdelen Hammarby Sjöstad, som har ett unikt kretsloppstänkande, där de boende kan använda biogas för att exempelvis laga mat. Inte så konstigt att bostadsområdet i folkmun ibland går under namnet ”Dasslocket”. Området som ska bort är på cirka 1 900 kvadratmeter och sträcker sig cirka tolv meter ner i berget. Arbetet påbörjades i november och avslutas under våren.

20 000 kubikmeter berg

Det handlar om försiktig losshållning på totalt cirka 20 000 kubikmeter berg. Vi tar bort berget i nivåer så att det inte ska gå fel. Och klipporna närmast byggnaderna måste knackas bort, för det är bara några meter dem emellan, säger Dennis. En timme före en sprängning får alla i närheten, både boende och anställda, sms om vad som ska hända. När vi är på besök skickar Dennis och hans kollegor ut ett meddelande till alla om att sprängning kommer att ske klockan 11.50.

Borrning utan problem

Operatören johannes gransell från Scandrock, som sköter en Atlas Copco SmartRoc T 35-borrigg, tutar när det är 30 sekunder kvar till sprängning som en sista varning. Han är rutinerad och ligger steget före övriga. Borrningen sker utan några större problem. Däremot händer det att sprängningar blir inställda på grund av dåligt väder. Det är inte tillåtet att spränga vid till exempel nedsatt sikt, som i dimma, kraftigt snöväder eller mörker, på grund av säkerhetsrisken. Även logistiken blir en prövning. Transporterna av sprängsten, som sedan ska krossas och bli till grus eller makadam, går genom bergets olika tunnlar. – Det blir lätt köer, och det blir en viss väntan innan sprängstenen kan transporteras bort, säger Johannes.

Säkerheten främst

Ett annat orosmoment är förstås biogasen som finns i de vita silorna på arbetsplatsen bredvid. Dessa skyddas av stora containrar under sprängningsarbetet. Martin Johansson, säkerhetsansvarig vid Scandinavian Biogas, gör sin vanliga runda och mäter gasmängden i luften inför varje sprängning. Det skulle få katastrofala konsekvenser om det fanns gasläckor. – Bland annat stänger vi av våra kompressorer när det är dags, för där kan det sippra ut lite gas. Sprängmedlet som används avger en flamma som kan antända gasen, vilket har hänt några gånger. Men det är väldigt liten mängd och sker därför kontrollerat.