Min maskin: ”Det skönaste är att jobba i en bergtäkt där jag inte ser en människa på två veckor”

0

Att få sitta för sig själv på berget, planera sitt arbete som han själv vill och samtidigt lyssna på en ljudbok – det är det perfekta upplägget för en bra dag på jobbet för borrvagnsoperatören Anders Nilsson.
Förutsatt att hans borrvagn fungerar som den ska då, men det har inte varit ett problem under det senaste året.

Text: Johanna Lindqvist

Utsikten är storslagen och det blir tydligt hur mycket av den här delen av landet som är täckt av skog. Tallarna vajar i vinden och här går också att blicka ut över stora delar av Umeå.

Anders Nilsson står vid sin Borrvagn en SmartROC T35

– Här är min plats. Här får jag vara för mig själv, säger Anders Nilsson när vi stigit ur bilen och gått upp på en höjd.

Hans borrvagn står i en sluttning och det är här han borrar just nu för att göra en slänt ner till den blivande vägen. Anders har i sitt arbete hjälp av Epirocs program Rock Manager som sätter ut koordinater och genom ett rutnät talar om för honom var han ska borra.

– Jag har en terrängmodell till hjälp inne i borrvagnen. Det är ett underlag som visar hur resultatet ska bli och jag borrar utefter det.

Förbereder nya E12:an

Via ett program som heter MWD loggas alla hål och sedan kan Anders få ut en kvalitetsrapport som visar bergets benägenhet och om det finns några sprickor eller annat som är viktigt att förhålla sig till. Det är på den omstridda nya dragningen av E12 som han arbetar. Projektet, som kallas E09, har varit en långbänk i Umeå kommunhus.

När den exakta dragningen av leden tillslut blev fastställd kom arbetet i gång, och sedan augusti 2019 har Anders tillbringat sina dagar på jobbet med att borra längs sträckan.
– Jag är här måndag till torsdag och sedan kör jag hem till Östersund över helgen, säger han.

LÄS MER: Stefan om sin topphammare: ”Den jobbar snabbare än jag trodde”

Inga reparationer på ett helt år

Det är mest tolvtimmarspass som gäller och då är det han och borrvagnen SmartROC T35 som arbetar tillsammans.

En smartROC T35 borrvagn med vinch

– Den är från 2013, så den börjar bli gammal, men jag gruvar mig lite för när jag kommer att få en ny. Jag tycker att den här modellen är helt klart bäst.
Anders och en arbetskompis bytte borrvagnar, så just den här har han haft i tre år. Han vågar knappt säga det med risk för att bryta trenden, men han har inte behövt skruva eller meka med T35:an någonting under det senaste året. Det är bara service och slitage som har behövt åtgärdas.

– Den är från 2013, så den börjar bli gammal, men jag gruvar mig lite för när jag kommer att få en ny. Jag tycker att den här modellen är helt klart bäst.


– Det är roligt att jobba när allting går bra och grejerna fungerar som de ska. Det här är en hård miljö och det blir mycket slitage på maskinerna. Jag servar och reparerar själv det jag klarar av.

Glad över dammbindningen

Tidigare har han kört flera olika modeller av borrvagnar och tycker att D9 var fantastisk med sina fem spakar. När han skulle byta till T35, som har två, var han lite nervös. Men han vande sig snabbt och nu är det den borrvagn han kört mest och känner bäst.

De stora fördelarna är att den har ett dammbindningssystem där vätska sprutas ner i hålen samtidigt som den borrar. På så sätt blir arbetsmiljön för Anders och andra runtomkring bättre. Den har också en inbyggd slip vilket innebär att han får både ett sol- och regnskydd när han öppnar luckan till där den sitter.

– På andra borrvagnsmodeller sitter slipen framme vid hytten, och det kan skymma sikten lite.

I pappas fotspår

Ingen borrvagn är den andra lik, menar Anders. Ibland blir han och arbetskamraterna tvungna att byta med varandra av olika anledningar och det brukar vara ovant.

Anders Nilsson tittar ut från sin Borrvagn en SmartROC T35 som är favoriten

– Det känns att det inte är min då man har sina egna inställningar i spakarna.
I 20 år har Anders jobbat i branschen. Här hamnade han genom sin pappa som var sprängare och då de behövde folk valde han att gå i sin pappas fotspår. Efter sex år fanns ett behov av borrare, så då lärde sig Anders det yrket.

– Det är roligt att alternera. Utmaningen med att borra ligger i planeringen. När det är kuperat är det extra roligt för då får jag tänka till och lägga upp arbetet så att jag kan borra så mycket som möjligt med så lite ansträngning som möjligt. Det gäller att hitta den bästa vägen att ta sig fram.

LÄS MER: Mästare i effektivitet – de borrar 200 000 borrmeter per år

Skräcken – ett hydrauloljeläckage

Ett av de roligaste jobbet han gjort var när en ny hamn i Norvik skulle byggas.
– Det var väldigt utmanande. Ett stort arbete med väldigt bra arbetskamrater. Där var jag i ett år, säger han.

Som för alla andra finns bra och dåliga dagar på jobbet. Värsta tänkbara scenariot är ett komplicerat hydraloljeläckage i borrvagnen.

– Det är tråkigt att laga och vi tappar mycket i produktion. Eller om jag tippar med borrvagnen – det är ju inte heller så trevligt. Det har hänt en gång och då fick en grävmaskin komma och dra upp mig

Ensamheten något positivt

Frihet under ansvar, att vara självgående och se många olika platser är det Anders värdesätter mest med sitt arbete och han har inga planer på att sluta.

– Jag tänker jobba med det här tills jag är 60 – då ska jag gå i pension. Jag har ju arbetat i 20 år nu, så jag har lite mindre än hälften kvar.

Att det kan bli ensamt tycker Anders bara är en fördel. Självständigheten och att sitta för sig själv i borrvagnen trivs han väldigt bra med.

– Visst saknar jag arbetskamrater ibland, men det skönaste är att jobba i en bergtäkt där jag inte ser en människa på två veckor. När jag sitter i hytten lyssnar jag mycket på ljudböcker. Jag har nog gått igenom hela Storytels bibliotek.

Fakta om Anders Nilsson

Namn: Anders Nilsson.
Ålder: 43 år.
Bor: I Krokom utanför Östersund.
Gör: Bergsarbetare, borrvagnsoperatör och sprängare på NCC Industry AB.
Intressen: Fiska och gå på konsert. Jag lyssnar på allt från rock till black metal. Köra skoter på vintern och båt på sommaren. Vara med familj och vänner.
Bäst med mitt jobb: Friheten.
Favoriter på Storytel: Anders Jallais romanserie om Anton Modin och Dan Buthler och Dag Öhrlunds serie om Christopher Silfverbielke. Den har jag lyssnat på sex gånger.

Ruben Jonasson Entreprenad knackar effektivt ”Hammaren jobbar snabbare än jag trodde”

0

Frihet, utomhusliv och att tydligt se vad man åstadkommit. Det är några anledningar till varför grävmaskinisten Stefan Carlsson älskar sitt jobb. Vare sig han schaktar grus eller hamrar bort gamla fabriksgolv med en hydraulhammare. 

Lilla Värtans blågrå vatten glittrar i solskenet. Stefan Carlsson möter upp vid grinden till byggarbetsplatsen, alldeles vid foten av Lidingöbron i norra Stockholm. Här har han och kollegorna vid Ruben Jonasson Entreprenad AB jobbat sedan november förra året med att röja inför bygget av en provisorisk rondell och väg. 

– Det är en del av ett jätteprojekt som går ut på att det så småningom ska bli bostäder här. Men eftersom det varit ett industriområde och är fullt av föroreningar i marken, måste det först saneras, säger Stefan. 

Gasmask i hytten när det är som värst

Som en del av uppdraget har han precis, med hjälp av Epirocs hydraulhammare EC 140, knackat bort resterna av en gammal tjärfabrik. Ett 1400 kvadratmeter stort betonggolv, plus ett gäng innerväggar som alla var mellan 2-3 meter höga.

– Det var riktigt grisigt, här och var vällde det upp olja när jag knackade – men det värsta var stanken. Hade du kommit för en vecka sedan, innan vi täckt igen området, hade du känt hur starkt det luktade! Det låg som ett täcke av tjära, bensin och gas i luften här, säger Stefan och berättar att han var tvungen att ha gasmask på sig i hytten när det var som värst. 

– En sådan där som vårdpersonalen använder på Covid-intensiven. Den luften ville man inte andas in, så det gällde att inte slarva med masken, berättar Stefan. 

En hydraulhammare med oväntad slagkraft

Det var inför bortknackningen av betonggolvet som Stefans arbetsgivare insåg att det var läge att investera i ytterligare en hydraulhammare i företaget. Hammaren köptes genom återförsäljaren Fredsund Maskin. Tidigare, i en annan anställning, jobbade Stefan mycket med tyngre hydraulhammare, och han var först tveksam till om en så lätt variant som EC 140 skulle räcka. 

En gul Volvo grävmaskin med en hydraulhammare från Epiroc
Stefan med sin Volvo EC250, eller Gumman som han kallar den med en påhängd Epiroc EC 140

– Men det gick fint, den klarar mycket för sin vikt och har varit riktigt bra att jobba med. Att den är så lätt gör den till en smidig servicehammare, det går till exempel bra att jobba med den långt bort från maskinen.

På bara 207 timmar var hela golvet bortknackat. Det var snabbare än förväntat, berättar Stefan. 

– Nästan lite för snabbt! Vi hade räknat med 260 timmar, nu kommer vi ju att fakturera för betydligt färre. Men på det stora hela är det ju såklart bra – det är ju varumärkesbyggande för oss som entreprenadfirma om inte annat, säger han. 

Förutom smidigheten och den oväntat stora slagkraften gillar Stefan att det inte krävs någon manuell koppling av oljeslangarna. 

– Det är suveränt att de är integrerade. Inget oljespill, inget kladd. Dessutom är det ofta just de manuella snabbkopplingarna som går sönder, säger han. 

Uppvuxen med grävmaskiner omkring sig

Stefan har i princip alltid vetat att det är det här han vill jobba med. Med en pappa i samma yrke är han uppvuxen med grävmaskiner omkring sig. Nu är han inne på sitt tjugoandra år i branschen. 

– Jag trivs superbra, känner aldrig ångest inför att gå till jobbet – trots att jag måste gå upp klockan fem på morgnarna. Väl i hytten brukar jag lyssna på radio eller prata i telefon med vänner medan jag jobbar. Ruggiga morgnar är det riktigt mysigt att få kliva in där!

Under många år jobbade han i hjulmaskiner, men till det längtar han inte tillbaka. 

– Det är väldigt skönt att jobba på band, mer stabilt och inte lika ryckigt. Bättre för ryggen också. 

Han brukar starta sina dagar med att gå igenom maskinen, en Volvo EC250, eller Gumman som han kallar den. Kolla alla vätskor, bultar och fylla på med smörjmedel – i hydraulhammaren använder han Epirocs biomejselfett – sedan kör han igång. 

Stefan smörjer sin hydraulhammare med biomajselfett
Underhållet är viktigt men sen slipper man problem förklarar Stefan.

– Hammaren behöver jag inte så mycket koll på, mer än att kolla bultarna och se till att den är smord – och såklart inte läcker någon olja. Jag brukar torka av kopplingarna också, kontrollera att det inte kommit in grus i dem.

Älskar friheten med jobbet

Han kan mycket väl tänka sig att han blir kvar i yrket under resten av sitt yrkesverksamma liv, även om han kanske inte alltid kommer att vara den som sitter vid spakarna. 

– Jag älskar friheten med det här jobbet, att få vara ute så mycket. Det är något tillfredsställande med att så tydligt se vad man gjort också, säger han och berättar att han en gång var nära att starta eget. 

– Jag ville testa på själva grejen att vara självständig, få bestämma mer själv. Men jag drog mig ur i sista sekund efter att ha insett att jag inte var så sugen på att stå med allt ansvar när något går sönder eller blir fel, att det trots allt är mindre stress att vara anställd. Nu är jag jätteglad för det valet. 

Egen eller anställd – viljan att göra ett bra jobb är lika stor för Stefan oavsett. Det märks inte minst inför starten av ett nytt projekt. 

– Söndagen innan har jag alltid svårt att sova. Jag är spänd på hur det ska bli, om det ska bli bra. Jag vill alltid göra mitt bästa. Man har ju ändå ett namn att leva upp till, haha!

Stefans 5 tips för en skön arbetsdag 

  1. Se till att grejerna är hela och fräscha innan du drar igång. Service och underhåll är a och o. 
  2. Gå inte in med inställningen att du är fullärd. Var ödmjuk och lyssna när någon vill ge dig tips.
  3. Ha kul på jobbet, skratta mycket med kollegorna i arbetsgruppen! Dra ditt strå till stacken för att skapa en god stämning, allt går lättare då.
  4. Var noga med skyddsutrustningen! Det har jag inte minst blivit påmind om i det här projektet. 
  5. Gör vad du kan för att säkra att alla i arbetsgruppen jobbar mot samma mål.

Mästare i effektivitet – de borrar 200 000 borrmeter per år

Norrmannen Stephen Jakobsen är ett levande exempel på talesättet ”tid är pengar”. Varje år gör hans firma med två riggar över 200 000 borrmeter. Möt en otroligt effektiv borrvagnsförare.

Text: Magnus Carlsson Foto: Jacob Karström

Det är tidig förmiddag i utkanten av Kungälv strax utanför Göteborg. Här ska en miljon kubikmeter berg sprängas bort för att bereda plats för nya industrilokaler, vilket kommer att ta tid. Arbetet utförs av Stephen & Glenn Bergboring AB på uppdrag av Bergbolaget. De har precis gjort sin fjärde vecka på jobbet som beräknas ta totalt tre år. 

Stephen inspekterar dagens arbete – totalt ska 1 miljon kubikmeter sprängas bort

På toppen av berget sitter bolagets ägare och grundare, norrmannen Stephen Jakobsen, i sin Epiroc SmartROC T40-rigg. Han har redan suttit här i flera timmar och har inga planer på att göra något annat de närmaste timmarna. För Stephen är nämligen effektivitet A och O i arbetet. 

LÄS MER: Vad kostar borrvagnen egentligen? Därför ska du hålla koll på din TCO!

– Det är egentligen ingen större hemlighet. Att lyckas inom vår bransch handlar om att jobba mycket, att jobba smart och att jobba hårt. På vardagarna jobbar vi mellan 7 och 19 och under de 12 timmarna ska borren gå. Allt annat får man göra senare, säger Stephen.

Effektiv borrning ger tydliga resultat

Det effektiva arbetet har också gett tydliga resultat. När Stephen och hans tidigare kompanjon Glenn började arbeta i Sverige för några år sedan fick man till ett bra samarbete med Bergbolaget som lett till att företaget sedan dess varit fullbelagt – och man får otroligt mycket gjort under arbetsveckorna.

Stephen Jacobsen riktar in sin borrvagn från Epiroc med borrstålet
Stephen visar upp borrkronan – varje rig ska borra 100 000 borrmeter per år

– Vi har två riggar i företaget och vårt mål är att varje rigg ska borra 100 000 borrmeter per år. Många tycker att det är mycket. Vi jobbar ofta på ackord och då vill vi förstås göra så många meter vi kan varje dag, säger Stephen och berättar att hans personal också får tillägg för varje borrmeter, vilket gör att även de har ett intresse av att arbeta effektivt. 

LÄS MER: Borrmaskinsverkstaden: De blåser liv i din maskin när allt gått fel

För att kunna borra med så högt tempo krävs en minutiös planering. I sin rigg ser Stephen på sin GPS-uppkopplade skärm var varje hål ska borras, och medan Stephen borrar ett hål gör han sig mentalt redo för var nästa hål ska sitta.

– Det gäller att hela tiden vara fokuserad, och det gäller att man har planerat sin dag. Dieseln får till exempel aldrig ta slut under dagen. Om det händer så stannar flödet av och då är vi inte lika effektiva. Bränslet får vi fylla på först efter dagens slut.

Stephen klättrar vant upp i hytten till sin Epiroc SmartROC T40

En annan viktig faktor för att kunna vara effektiv är att maskinen hela tiden är i bästa tänkbara skick. Stephen Jakobsen säger att riggen måste få lika mycket kärlek och omsorg som en baby – men det måste ske på helgen när bygget har stannat av. 

– Borriggen kräver kärlek, och vi har inget serviceavtal för vår rigg. Det innebär att den dagen du inte ger riggen kärlek kommer den att gå sönder och då kan du sluta jobba. Många andra jobbar måndag – torsdag, men eftersom vi ofta är ute på jobben i 14 dagar, innebär det att vi också får helger över som vi kan tillägna maskinerna. Många gånger handlar det om förebyggande underhåll. Att göra justeringar, tvätta maskinerna och byta hydraulslangar innan det är för sent.

Stephen Jakobsen har länge varit verksam inom gruv- och borrindustrin, och är en trogen kund till Epiroc. 

– Jag har alltid kört Epiroc, så det känns förstås naturligt. Men jag tycker också att Epiroc har en stor fördel i dieselbesparingen. På vår rigg som är tre år gammal snittar vi 0,41 liter diesel per borrmeter, vilket är väldigt lite jämfört med andra maskiner Det gör verkligen skillnad. Utöver löner är våra två största kostnader diesel och borrstål.

Rätt borrstål för fler borrmeter

Det sistnämnda är också något som Stephen har utforskat en del, och han har goda erfarenheter av att påverka företagets lönsamhet genom att göra mer aktiva val av borrstål. 

Borrstål från Epiroc på rad redo att producera effektiva borrmeter hos Stephen & Glenn Bergboring AB
Borrstålen står uppradade och klara – allt för att inte spilla tid och maximera antalet borrmeter

– Jag använder bara Epirocs borrstål. Helt enkelt för att jag får ut mest borrmeter av dem. Väldigt många andra på marknaden knäcks alldeles för lätt, Epirocs är stabila. Jag har testat så många nu så jag vet att det lönar sig. 

LÄS MER: Ludvig – ”jag har en förkärlek för gula maskiner”

Han ser också till att alltid välja de borrstänger som passar allra bäst för uppdraget. 

I samband med ett vindparksprojekt användes till exempel 16 fot långa borrstänger för att undvika skarvar.

– Det sparar väldigt mycket tid, jämfört med att köra vanliga längder och skarva. Genom att använda längre borrstål där kunde vi bli mer effektiva, vilket också gjorde oss mer lönsamma. Tid är pengar.

Lista: Så ökar du effektiviteten – Stephen Jakobsens 5 bästa tips för att borra fler borrmeter:

  1. Underhåll. ”Se över din maskin regelbundet och ofta. Ta hand om den ordentligt så att den alltid är redo för nästa uppdrag. Men se till att göra det efter arbetsdagens slut.”
  2. Planering. ”Skillnaden mellan en ny och en gammal borrare är ofta planering. När du kommer till en ny plats ska du göra en tydlig plan för var du ska börja och var du sedan ska fortsätta. Sedan ska du följa den planen och göra det systematiskt.”
  3. Håll riggen igång. ”Ju fler stopp du kan undvika under arbetstid, desto bättre är det. Sträva efter att hålla riggen igång konstant mellan 9 och 17.”
  4. Anpassa borrstålet. ”Välj borrstål utifrån projektet du ska arbeta med. Genom att välja en annan lösning än standard slipper du skarvar och kan därmed få in många extra borrmeter varje dag.
  5. Samarbeta. ”Vi har ett bra samarbete med Bergbolaget, därifrån får vi mycket jobb. Det innebär att jag egentligen inte behöver lägga särskilt mycket tid på försäljning och administration.”

Min maskin: ”Jag har en förkärlek för gula maskiner”

Ludvig Eliasson är inte utbildad mekaniker, men har fått lära sig det som behövs för att ta hand om sin arbetskompis Boris – den borrvagn som följer med honom på jobb runtom i norra Sverige.

– Jag har en förkärlek till de gula maskinerna, säger han.

Det enda som saknas är en varm hytt.

Text: Johanna Lindqvist

Vintern har knappt börjat, men det är redan tio minusgrader i Markbygden mellan Piteå och Arvidsjaur och här kan det blåsa på bra. Det är just därför Ludvig Eliasson befinner sig här, för på platsen ska Europas största vindkraftpark stå. Ludvigs uppgift är att borra i berget för sprängning så att en väg och avlastningsyta kan byggas. Oftast är det bara han på plats, som vid arbete i en täkt till exempel, men här har han arbetskamrater under sina tolvtimmarspass. 

– Jag börjar 06.00, men försöker vara här lite tidigare. Det är mysigt att stå själv på berget, säger han.

Borrvagnen Boris är en Atlas Copco D7
Ludvig är tidigt på jobbet och gillar att stå själv på berget

Egentligen är det fel att säga att han är här själv, för Borrvagnen Boris har han alltid med sig. Boris, en Atlas Copco D7RRC, är den borrvagn Ludvig arbetar med och ansvarar för och den är döpt efter ordet borr. 

– I min värld är det bättre att ha en och samma maskin, då vet jag vilka fel som uppstår och behöver åtgärdas. Jag tror att man tar bättre hand om maskinen om man alltid har samma.

Att sköta underhållet är viktigt. Ludvig är därför noga med att serva sin maskin.

Ludvig börjar med att starta upp Boris och sätter på rotation i hammaren så att den får en bra temperatur innan det är dags att borra det första hålet. Han märker upp borrmönster på marken för att få ut kvadrater ur berget. Två gånger tre meter brukar det vara.

– Jag borrar i ett visst mönster för att få raka rader till sprängningen. Det ska bli ett snyggt avslut och en rak linje när man spränger, säger han.

Hur djupt och i vilken lutning Ludvig ska borra är ibland digitalt uträknat men det finns inte alltid en färdig plan.

– Det är ganska kuperat här så då får jag borra olika djupt utifrån det.

Från Göteborg till Vilhelmina

Egentligen är Ludvig rätt ny, både inom branschen, men också som norrlänning. Han bor i Vilhelmina och eftersom hans föräldrar kommer från trakten har han spenderat mycket tid där, men det är i Göteborg han har vuxit upp.

Borrvagnen Boris är en Atlas Copco D7RRC

– När jag bodde där körde jag lastbil i sex år, men jag fick nog. En kompis pratade om att han skulle söka jobb på Norrbottens bergteknik och jag blev nyfiken. När han varit på anställningsintervju sa han ”Nu väntar de på att du ska ringa”.

Ludvig fick också komma på intervju och två veckor senare, 1 juli 2018, började han provjobba. Genom sin moster fick han hjälp att hitta en lägenhet och allt föll på plats. 

– I april flyttade min sambo upp, och vi trivs jättebra.

De första sex månaderna gick han som lärling innan han fick fast jobb. 

– Jag hade en handledare som lärde mig att borra och hur man ska gå med maskinen för att komma fram på ett bra sätt. När jag lärt mig det var det bara att försöka öka produktionen. Den största utmaningen var att lära mig något helt nytt. Jag hade aldrig sett en borrvagn innan jag började.

Med en förkärlek till gula maskiner

Ludvig har fått en förkärlek till Epirocs gula maskiner, de är testade av verkligheten och han har märkt vilka fördelar de besitter i jämförelse med andra.

– D7:orna är oslagbara när det kommer till att klättra på berget. Det ser jag verkligen när jag jämför med kollegor som har andra maskiner. Min är mer byggd för att gå fram där det är kuperat. Den har bra räckvidd också.

En nackdel kan vara att Ludvig måste stå utomhus hela dagarna, oavsett väder. Han har ingen hytt att kliva in i och det är dubbla långkalsonger, täckbyxor med varsel, mössa, halsduk och andra varma kläder som gäller. 

– Tidigare värmde jag händerna på kompressorn som blir 70–80 grader varm, men nu har jag gjort samma uppfinning som en kollega. Han kopplade skotervärmarhandtag och tejpade fast på själva styrdosan. Jag gjorde likadant, och det värmer väldigt gott. Då kan jag stå på samma ställe och värma mig samtidigt som jag jobbar.

Borrvagn Epiroc ROC D7 ägs av Norrbottens Bergteknik

Vid 25 minusgrader är det köldstopp, men Ludvig menar att är det 23 minus och halvt storm så är det bara att ta skydd.

– Men jag var bara med om ett stopp förra vintern.

Fakta Ludvig:

Namn: Ludvig Eliasson.

Instagram: @mutterpurr

Ålder: 26 år.

Bor: I Vilhelmina tillsammans med sin sambo.

Gör: Borrvagnsförare på Norrbottens bergteknik.

Intressen: Vänner, skoteråkning, vara i paradiset Klimpfjäll, renovera lägenheten.

Bäst med mitt jobb: Friheten, kollegorna och arbetsledarna. 

Det gör jag om fem år: Då är jag fortfarande kvar, men förhoppningsvis har jag fått mig en hytt.

Ludvigs fem tips till dig som är ny som borrare:

  1. Lyssna noga på den information du får så slipper du ringa onödigt många gånger för att fråga.
  2. Se till att ta hand om borrvagnen. Det tjänar du på i längden.
  3. Var noga med borrmönstermålningen för att det ska bli raka och fina rader.
  4. Lyssna på hur borrmaskinen låter så att du inte kör fast. Slutar det blåsa upp stenmjöl kan du lätt köra fast. Då kan det hända att du måste stänga av och börja dra tillbaka borren. 
  5. Var noggrann om det kommer upp vatten. Stäng då av dammsugaren, annars förstör du filtren.

Min maskin: Alexander Voorheese satsar på bergspräckning

0
Många av Voorkrafts uppdrag handlar om att rädda situationen – att spräcka berg under tidspress och i känsliga miljöer. För Alexander Voorheese och Voorkraft är det a och o att ha en utrustning som håller måttet.  Text: Peter Wiklund Mellan den hårt trafikerade Riksväg 73 och en lokal mindre väg i Farsta i södra Stockholm står en grävmaskin med en hydraulhammare redo att spräcka berg. Det råder ingen tvekan om att det är Alexander Voorheese som är på plats, eftersom maskinen är snyggt klädd med namnet på hans bolag: Voorkraft. Uppdraget för Voorkraft handlar om att öppna för nya VA-dragningar, och den känsliga omgivningen – man vill vare sig stänga av trafiken eller riskera att någon väg skadas – gör att spräckning är en lämplig metod att ta till. – Ibland tar de in mig när det till exempel finns matarkablar i närheten, eller om arbetet ska ske intill något hus. Bergpräckningen är mycket mer skonsam än sprängning. Dessutom behövs inga tillstånd, vilket gör att jag kan köra igång direkt, säger Alexander Voorheese. Många gånger är det tidsaspekten som är den kritiska faktorn, den som gör att han kallas in. – I princip är det brandkårsutryckning varje gång jag behövs. Så även om själva arbetsprocessen är långsammare än sprängning så vinner man mycket tid i slutändan. Att beställaren slipper arbete och kostnader för tillstånd och besiktningar brukar också vara välkommet, säger han och ler.

Höga krav på kunskap och utrustning

Kombinationen av känsliga miljöer och att arbeta under stark tidspress ställer höga krav på både kunskap och utrustning. – Det är en relativt liten skara företag som vänder sig till mig för återkommande uppdrag. De vet vad de får när de kontaktar mig – och därför är det extremt viktigt att jag har utrustning som håller måttet. Jag kan inte komma ut till byggplatsen och ha för klena grejor, då skulle uppdragsgivaren inte höra sig av igen. Alexander Voorheese berättar att Epirocs hydraulhammare MB 1000 är ett självklart val för honom. – Visst, det går att hitta hammare som ligger lägre i pris, men för mig är det oerhört värdefullt att kunna ha utrustning som gör att jag känner mig säker på att kunna leverera det jag lovar. Det är helt avgörande för att jag ska kunna bedriva min verksamhet och vara attraktiv för kunderna, säger han. Han har tidigare arbetat med bergsborrning, och använde även då utrustning från Epiroc. – Det gjorde att jag visste att det var kvalitet i det de erbjuder. Men faktum är att jag som erfaren yrkesman med jämna mellanrum själv förvånas av styrkan och effektiviteten i hydraulhammaren. LÄS MER: Så minskar du risken att störa omgivningen Driftsäkerheten är något annat han lyfter fram, för under det år han har använt hammaren har han inte upplevt ett enda avbrott. – Sedan vet jag, sen tidigare, att Epiroc har en mycket bra serviceorganisation som snabbt löser de problem som uppstår – för någon gång borde det ju bli problem, det vore konstigt annars, säger han och skrattar.

Miljömedvetenheten allt viktigare

Att Epiroc har tagit fram ett speciellt biomejselfett som används för att smörja slitbussningarna i hammaren är ytterligare en fördel, menar Alexander Voorheese. – Uppdragsgivarna har allt oftare en väldigt tydlig miljöpolicy, och då måste jag som underentreprenör visa att jag arbetar med så hög miljömedvetenhet som möjligt. Att kunna ersätta skadliga smörjmedel med något som är biologiskt nedbrytbart blir därför jätteviktigt. Dessutom ser han en rent personlig vinst med det. – Jag tvingas arbeta med så mycket som är skadligt för min egen hälsa, så det är skönt att veta att jag kan vara lugn om jag behöver justera utrustningen utan handskar någon gång.

Upptäckte möjligheterna med bergspräckning av en slump

Det var något av en slump som gjorde att han för ett par år sedan upptäckte möjligheterna med bergsspräckning och valde att satsa på den typen av tjänster. Något som han är mycket nöjd över i dag. – Det är väldigt roligt, av flera anledningar. Det är ett stort antal moment som ska samverka för att det ska fungera. Lite som när man dansar med en partner, då gäller det att vara synkade och samspelta för att det ska bli bra.  Han går direkt över till en annan liknelse, och beskriver arbetet som ett pussel. – På samma sätt som när man lägger ett pussel gäller det att ha tålamod, uthållighet och vaksamhet. När resultatet väl ligger klart känner man sig väldigt nöjd. Det brukar även uppdragsgivarna vara – och det är förstås en härlig känsla, säger Alexander Voorheese.  Alexanders fem bästa tips för en smidigare vardag på berget:
  1. Fuska inte med löpande vård och underhåll av utrustningen.
  2. Man får alltid vad man betalar för – satsa på en produkt som ger driftssäkerhet.
  3. Teckna serviceavtal för att minimera avbrott i produktionen.
  4. Se till att ha en full mage och att få rätt mängd sömn.
  5. Ha ett gott humör!
Vill du komma i kontakt med Alexander? Följ då den här länken!

På spaning efter Guldvagnen

”Guldvagnen” är gruvvärldens mest kända godsvagn. Bitz har tagit en titt på LKAB:s 1000:e godsvagn som nått nästintill kultstatus.  2012 tillverkades en godsvagn som med åren blivit mäkta populär, särskilt på sociala medier. Vi talar så klart om ”Guldvagnen”. Förmodligen den enda godsvagnen i världen som förärats med den egen Facebook-sida med fans som jagar efter bilder på den sällsynta vagnen. 2012 nådde LKAB en milstolpe av guds nåde. Då tillverkades nämligen den 1000:e godsvagnen i vad som benämns som Sveriges största godsvagnsprojekt i modern tid. För att fira den 1000:e tillverkade vagnen bjöd LKAB in till ett event där man bjöd in anställda och journalister från olika tidningar. – Vi ville att den 1000:e vagnen skulle märkas på något sätt, samtidigt som vi ville fira att vi tagit oss hit, berättar Jan Olovsson. I ett möte bestämde man därför att måla vagnen i guldfärg med siffran 1000 i stora svarta bokstäver. Presseventet blev såklart en succé men man hade inte väntat sig vad som hände efteråt.
Guldvagnen LKAB nr. 1000
Foto: Patrik Landström
När vagnen togs i drift fick guldfärgen sitta kvar och det som var tänkt att ge guldkant till ett pressevent har med tiden blivit ett internetfenomen. Den ovanliga vagnen stack ut så mycket när den susade förbi att folk började lägga upp bilder på Internet när de såg den.

Guldvagnen har en egen Facebook-sida

Guldvagnen, eller ”Guldis” som den också kärleksfullt kallas har till och med fått en egen Facebook-sida som i skrivande stund har över 1300 följare. Varje vecka lägger följare upp nytagna bilder på Guldvagnen när de ser den. Kanske har det att göra med ett gammalt rykte som säger att det för med sig tur om man ser den.
Guldvagnen har en egen grupp på Facebook
”Några km innan Trollsjön så ser jag malmtåget och döm om min förvåning då guldvagnen var med. Hört talas om den när jag var i Luleå i vintras. Magiskt att den uppenbarades mitt ute i fjällvärlden!!!”, kommenterar en besökare som lyckats se Guldvagnen under en fjällvandring. ”Nu är vi i Gällivare OCH VI SÅG GULDVAGNEN!!!! Får jag önska mej nåt nu????” kommenterar en annan. LKAB:s godsvagnar från Kockums är Sveriges största godsvagnsprojekt i modern tid. Totalt tillverkades 1130 vagnar och när den 1000:e vagnen rullade ut från fabriken hade 10,3 km tåg tillverkats vilket motsvarar 21 000 ton stål.

I Aitik finns världens första eldrivna och helt automatiserade borrigg

Några mil utanför Gällivare ligger Europas största koppardagbrott, Aitik. Här utforskar ägaren Boliden utvecklingsmöjligheterna för autonom borrning med världens första eldrivna helt automatiserade borrigg. Satsningen har redan påverkat både produktivitet och miljö. Redan i april 2017 tog Boliden beslut om att testa möjligheterna med automation av deras maskiner. Målet var att förbättra säkerheten och arbetsmiljön, men också för att se om de kunde öka produktiviteten. Det här är den första eldrivna autonoma borriggen i världen, det är vi faktiskt väldigt stolta över, säger Peter Palo, projektledare, Boliden.

Fjärrstyrningen ger bättre arbetsmiljö

Under den första testperioden inleddes med fjärrstyrning av en av Aitiks stora rotationsriggar av modellen PitViper. Idag är alla fem borriggar fjärrstyrda. Det innebär att maskinen styrs från ett kontrollrum vilket har medfört flera fördelar.
Det här är den första eldrivna autonoma borriggen i världen, det är vi faktiskt väldigt stolta över
Vi slipper vibrationer, skakningar som vi normalt utsätts för när vi sitter i hytten och kör maskinen. Det är ju också en väldigt dammig miljö där nere, även det slipper vi nu när vi kör här uppifrån, säger Niklas Johansson, operatör, Boliden.

En ny fas för automatiserade borriggar

Idag är alla fem borriggar fjärrstyrda och i januari 2019 gick automatiseringsprojektet in i en ny fas, där Epirocs eldrivna Pit Viper 351 testas för helt autonom drift. Det innebär att den automatiserade borriggen gör hela borrcykeln utan någon operatör inblandad. Den kan navigera till ett planerat hål, nivellera maskinen ovanpå hålet, borra färdigt hålet för att sedan gör om det på nytt, säger Fredrik Lindström, produktchef Automation, Epiroc. För att maskinen ska kunna prata tillbaka till kontrollrummet har nätverksutrusning monterats på. Maskinen är även utrustad med videosystem och dubbla säkerhetssystem, allt för att underlätta automatisk styrning utan att tumma på säkerheten.

Automatiseringsprojektet flyter på

Projektet har flutit på enligt plan. Vi har haft ett mycket bra projektteam både från Boliden och Epiroc med kunnig och driven personal, säger Fredrik Lindström. Nästa steg är att testa möjligheterna att borra ett komplett mönster med automatisk borrmaskin. Hittills har testerna fallit väl ut, trots stora utmaningar.
Vi har fått betydligt mycket högre nyttjandegrad av maskinen
Ibland vräker det ner snö och är väldigt kallt här uppe. Under de senaste testerna hade vi både snöstorm och kyla – under minus 20 grader – men allting fungerade jättebra, säger Peter Palo. Redan nu märks effekterna av satsningen. Eftersom operatörerna arbetar säkert uppe i kontrollrummet kan flera maskiner gå samtidigt och uppdelningen av arbetet är mer flexibel. Det blir också möjligt att borra över pauser och skiftskarvar när driften är automatiserad. Planen är att även kunna borra under natten – vilket kommer effektivisera arbetet ytterligare.
18% ökning i produktivitet

Ökad produktiviet 

Resultatet av fjärrstyrningen och automationen är en ökning i produktivitet med 18 procent jämför med den bemannade utrustningen. Bara helautomatiseringen av Pit Viper 351 har inneburit en 30-procentig ökning. Vi har fått betydligt mycket högre nyttjandegrad av borriggen, vilket innebär att vi i framtiden kanske inte behöver investera i lika många maskiner. Vår vision är att vi ska ha så mycket som möjligt på automation och fjärrstyrning, säger Peter Palo.

Så dubblade Borlängeföretaget sin sprängmedelsförbrukning på ett år

På bara ett år har Dala Spräng och Grävteknik fördubblat sin omsättning av sprängmedel. Förklaringen ligger i en av marknadens minsta hydrauliska borriggar, som gjort att Borlängeföretaget tagit spränguppdrag de tidigare inte kunnat drömma om. Vid Brotorpsskolan i Lindeberg pågår ett intensivt arbete med att göra plats för en utbyggnad. Terrängen är utmanande, utrymmet är trångt och eftersom arbetet görs precis intill skolan så ställs extra höga krav på precision. Mitt i bullret står Viktor Eriksson sköter med van hand delar av sprängningsarbetet. Arbetet fungerar bra förklarar han, tack vare den lilla, smidiga borrmaskinen som företaget köpte in för ett år sedan. Genom att stötta upp arbetet med vår maskin har vi kunnat öka produktionstakten mellan sprängningarna. Trots att maskinen är liten kan vi borra både djupare och grövre under samma tid som tidigare. På så vis blir det också bättre ekonomi.
”Omsättningen har förändrats mycket sen vi köpte T15. På ett år har vi dubblerat omsättningen av sprängmedel på sprängavdelningen.”
Det var efter ett tips från en kollega i branschen som Viktor Eriksson som är sprängledare på Dala Spräng och Grävteknik bestämde sig för att testa en av branschens minsta borrmaskiner. Förhoppningen var att effektivisera arbetet. Ett år senare har det visat sig vara en lysande idé.
Viktor Eriksson styr sin T15 utanför Brotorpsskolan i Lindesberg
-Tack vare att borriggen är lite mer effektiv än konkurrenterna klarar vi flera olika typer av jobb. Det gör att vi kan ta oss an fler typer av uppdrag, säger Viktor Eriksson.

Fördubblade omsättningen av sprängmedel

Familjeföretaget Dala Spräng och Grävteknik har 15 anställda. Uppdragen spänner mellan grävning, dränering och sprängning. Sedan företaget köpte in Epirocs borrigg FlexiROC T15 R för ett år sedan har omsättningen på sprängavdelningen dubblerats. Vi har utvecklats mycket inom sprängningen det senaste året, från små och medelstora jobb till ganska stora jobb på upp till 5000 kubikmeter berg. Det hade vi inte kunnat göra med vår tidigare borrigg, säger Viktor Eriksson. Den lilla borriggen är populär, speciellt hos mindre företag som just Dala Gräv och Sprängteknik. Enligt Epirocs borrmästare Stefan Löfdahl är just smidigheten en viktig förklaring.
Stefan Löfdahl
Stefan Löfdahl, Borrmästare Epiroc
-Det är många kunder som använder den här för mindre jobb som anläggning av tomter och pooler. Den passar också bra när du ska in i trånga utrymmen. Tack vare att den är hjulburen så förstör den inte heller så mycket.
”Jag har varit med om att folk till och med har kört 102-mm borrkrona med den här maskinen. Det är väl kanske inte avsikten, men det funkar.”
Dala Spräng och Grävteknik har dessutom valt till ett serviceavtal med Epiroc, allt för att hålla produktionstakten. Det innebär kontinuerlig service och dessutom finns serviceteknikern Fredrik Norlinder bara ett samtal bort om något skulle gå sönder.

Serviceavtal minskar risken för avbrott

-Jag var ju med och startade upp deras maskin och det har funkat bra från första dagen. Vi har en personlig kontakt, de ringer till mig direkt och sen åker jag ut och servar eller reparerar, beroende på vad som behövs. Det ingår ju också i avtalet att vi har koll på hur maskinen mår, säger Fredrik Norlinder. -Det brukar räcka med ett samtal så löser det sig ofta väldigt fort, säger Viktor Eriksson.
”FlexiROC T15 R kan även användas i trånga utrymmen i till exempel gruvan. Den kan också borra sidoborrning och uppåtborrning så det finns väldigt många användningsområden för maskinen.”
Ett stillestånd kan vara väldigt kostsamt och jobbet med att få igång maskinen så fort som möjligt kan vara avgörande. Tack vare det väloljade samarbetet har maskinen endast stått still några få dagar det senaste året. -Eftersom produktionstakten är betydligt mycket högre nu så blir stoppen inte lika påtagliga, men det är ändå väldigt skönt att inte behöva bry sig så mycket om service utan att istället bara kunna köra, säger Viktor Eriksson.

S Geobor – så lyckas du med provborrningar

Luke Chapman, från Sweco Civil kommer till Grundläggningsdagen för att tillsammans med Morgan Axelsson från Trafikverket prata om triaxförsök med S Geobor. Han kommer dela med sig av erfarenheter från provborrningarna de gjorde i samband med planeringen av den nya höghastighetsjärnvägen, Ostlänken. Ni är först ut på Grundläggningsdagen – berätta, vad kan vi se fram emot att höra? Vi ska prata om provtagningen vi gjorde i samband med planeringen för Ostlänken och hur vi tack vare S Geobor kunde vi ta kontinuerliga prover av en bottenmorän trots besvärlig jordlagerföljd med sten, block och mycket hög lagringstäthet. Vi kommer också att visa många bilder av proverna samt även resultat från några triaxförsök på proverna som vi gjorde hos NGI i Oslo. För Trafikverkets del, vad var det som de ville ha ut av den här provborrningen? För Trafikverket var det här en mycket viktigt provborrning. Man hade ett behov av att göra kompletterande provtagningar eftersom det kvarstod många teknikfrågor efter den första undersökningsomgången som gjorts med vanliga konventionella svenska undersökningsmetoder. Vad är det viktigaste ni har ni lärt er från era provborrningar? Det är svårt att särskilja bara en sak! Tack vare provtagningen har vi kunnat säkerställa bergytan och jordlagerföljden. Det har också gett oss möjlighet att göra säkrare tolkning av de olika moränlagren samt bergnivån utifrån Jb-sonderingar. Provtagningen har också gjort det möjligt för oss att med säkerhet skilja block och stenskikt från ett uppsprucket berg, något som annars inte är möjligt med Jb-sondering. En annan viktig frågeställning har varit att undersöka om materialet är siltigt för att kunna bedöma och förutspå beteendet i byggskedet i samband med schakter och grundvatten. Vi har tydligt kunnat verifiera förekomst av siltigt material även på stort djup genom djupprovtagningen i kombination med labförsök. Detta är en viktig förutsättning för fortsatta analyser inför byggskedet. Vilka egenskaper är det som gör S Geobor så bra/lämpligt som verktyg vid provtagning? Anledningen till att vi valde att utföra provtagningen med S Geobor var att de konventionella svenska undersökningsmetoderna inte klarade av att komma ner till de djup där järnvägen ska anläggas. Detta dels på grund av skärningens stora djup, max 21 m under den omgivande markytan, och dels på grund av moränens höga lagringstäthet. Med erfaren personal kan man ta kontinuerliga prover av hög kvalitét på stora djup med S Geobor. Vilka problem stötte ni på under vägen och hur löste ni dem? Vi stötte på många problem. Givet att provtagningen utfördes i februari 2018 så var vädret ett problem. Det var kallt! De besvärliga borrningsförhållandena var en annan stor utmaning men våra duktiga och erfarna kollegor från Sweco Danmark som var med och utförde provtagningarna löste problemen! Vad har ni för råd till andra som är intresserade av S Geobor? Vid den här typen av djupprovtagning har det visat sig avgörande att geotekniker närvarar på plats och kontinuerligt följer och dokumenterar borrningen. Detta är praxis vid utförande av motsvarande undersökningar utomlands. Anlita också en borrningsentreprenör med erfarenhet av S Geobor. Gärna en med erfarenhet av svenska förhållanden. Om det senare inte är möjligt är det viktigt att kommunicera vilka förhållanden de kan förvänta sig. Slutligen, om det finns någon som har frågor angående provtagningar, är de välkomna att kontakta oss. Läs hela programmet för grundläggningsdagen här.  LÄS MER: Fem höjdpunkter på Grundläggningsdagen 2019

Första Epirocriggen levererad till Rohlén Sprängtjänst

Första Epirocriggen har levererats – till Ragne Rohlén. Han har varit i branschen i 48 år och har bara använt borriggar från Atlas Copco. En mer passande mottagare av den första riggen med Epirocs logotyp går knappast att hitta. Under våren lämnade den första Epirocriggen, försedd med den nya logotypen, fabriken i Örebro. Mottagare av den nya riggen, en SmartROC T35, blev Rohlén Sprängtjänst AB, ett familjeföretag med säte på Frösön i Östersund som varit en trogen Atlas Copco-kund i alla år. – Om man varit nöjd med en produkt i 48 år, varför ska man byta?, säger Ragne Rohlén när vi ses på bergtäkten i Gillinge strax norr om Täby i Stockholm.

Från Örebro via Slagsta till kunden

Den sprillans nya riggen, med Epirocs logotyp på den gula sidan, tronar på en klippkant högt uppe i täkten. Operatören Robin Häggman borrar för en ny salva när vi tar oss upp för backen. Efter att borriggen levererats från Epiroc Rock Drills i Örebro, modifierades den på säljbolagets anläggning i Slagsta söder om Stockholm. Efter önskemål från kunden monterades en inbyggd slip och extraljus.

Uppstart av första Epirocriggen

Rohlén Sprängtjänst har tre borriggar i drift, företaget har bland annat en SmartROC T35 sedan tidigare, och roterar runt på bergtäkter i olika delar av landet. Man har uppdrag ibland annat Åkersberga, Skutskär, Iggesund, Hudiksvall, Ånge och Åre. Att Rohlén Sprängtjänst varit trogna Atlas Copco-kunder i alla år beror inte bara på maskinerna. Relationerna med människorna i företaget har stor betydelse, säger Ragne och nämner den goda kontakten med Per-Erik Byström, regional säljansvarig för Epiroc, som också är på plats i Gillinge under uppstarten av den första Epirocriggen.

”Epiroc blir ett lyft”

– Per-Erik betyder extremt mycket för oss. Att vi har en så bra relation till säljaren, och även direkt med fabriken i Örebro, är en starkt bidragande anledning till att vi alltid har köpt utrustning av Atlas Copco. Både Ragne Rohlén och Per-Erik Byström tror att Epiroc blir ett lyft. Att företaget helt får fokusera på produkter för gruv- och anläggningsverksamhet kommer att gynna kunderna. – Vi ska förbättra vår service, anställa fler tekniker och ta tillbaka kunskapen i företaget. Men Epiroc har inte riktigt slagit igenom än, det är inte så känt. Vi kommer att få jobba för att förtjäna vårt namn, säger Per-Erik Byström. Läs hela artikeln i tidningen Bitz, 1/2018, som kommer ut vecka 25. Får du inte Bitz? På den här sidan kan du prenumerera – helt utan kostnad.

FlexiROC T30 R – ljuddämpad rigg fixar känsligt uppdrag

FlexiROC T30 R. Vid S:t Görans sjukhus i Stockholm pågår en entreprenad med omfattande sprängningsarbeten. Att flytta berg intill ett sjukhus fyllt med känslig utrustning, patienter och personal kräver minutiös planering – och en ljuddämpad borrigg. Från att Skanskas bergarbeten startades i början av februari 2017 fram till i mitten av mars 2018 fyrades drygt 100 salvor av. Innan sprängningarna avslutas, under våren 2018, kommer det ha skett cirka 200 sprängningar. I bergmassor motsvarar det cirka 10 000 kubik. I det här mycket kontrollerade byggprojektet är det fasta tider som gäller för sprängningarna. Vid varje sprängning finns minst tio stycken utstationerade vakter för extra hög säkerhet. För att hålla koll på sprängningarna sitter ett 30-tal vibrationsmätare runt sjukhuset. Sprängningsarbetena krävs inför konstruktionen av nya kulvertar, grunder till två nya vårdbyggnader och en ny ambulansinfart. Ombyggnation sker även av befintliga sjukhusbyggnader, bland annat blir det ombyggda administrativa lokaler, en ny röntgenavdelning, nya operationssalar, och rum för BB och förlossning. – Om vi inte haft en ljuddämpad borrigg hade vi inte fått utföra uppdraget. Det var Locums och sjukhusets krav från start. Inför projektstarten köpte vi Epiroc FlexiROC T30 R – en borrigg i mellanstorlek som är dedikerad för detta projekt och lämplig för arbeten i trånga stadsmiljöer, säger Carita Broberg, projektchef Berg inom Skanska Väg- & Anläggning, Region Mellansverige, med övergripande ansvar för berg.

Måste ta stor hänsyn

Under byggprocessen pågår verksamheten vid sjukhuset i princip som vanligt. Den största utmaningen med projektet är den känsliga miljön. Stor hänsyn måste tas till patienter, personal och känslig utrustning. Bland den tekniska utrustningen märks magnetröntgen, sjukhusets ställverk, datortomografi med mera. För att nå de högt ställda kraven krävs omfattande planering och riskanalyser. På grund av den känsliga miljön och trånga utrymmen har losshållning av berget ibland även genomförts med vajersåg eller darda (spräckning). Det är ibland de enda alternativen för att minimera vibrationerna. – Planeringen handlar mycket om hur vi ska utföra arbetet säkert med högt miljötänk och minska störningen på omgivningen, berättar Robin Andersson som är Skanskas ansvariga arbetsledare för sprängningarna vid S:t Görans sjukhus.

”Förstod inte att vi redan borrade”

Förutom den minutiösa planeringen spelar den ljuddämpade borriggen en mycket viktig roll för att leva upp till de högt ställda kraven. En positiv effekt av borriggens sänkta ljudnivå märktes direkt när borrningen hade inletts. – Borriggen var så tyst att de som arbetar på sjukhuset inte förstod att vi redan hade börjat borra. Borroperatören Gustav Andersson ser en rad andra vinster med att använda en ljuddämpad borrigg, som i första hand gäller arbetsmiljö. – Mest positivt är ju hälsan, det gäller framför allt det dämpade ljudet. Jag kan ha en dialog med mina kolleger samtidigt som maskinen borrar, säger Gustav Andersson. Han tycker också att det påbyggda dämpskyddet ger en renare arbetsmiljö med mindre oljespill och mindre påverkan från borrkaxet.

FlexiROC T30 R ger stora fördelar

Fördelarna är många, men Carita Broberg ser också vissa utmaningar för operatören. – Det kan vara svårt att borra nära en vägg eller en spont eftersom ljuddämparen tar utrymme. Det kan även vara svårt att se vad som händer nere vid borrfoten eftersom borroperatören inte riktigt ser var påhugget är. Carita Broberg poängterar en ljuddämpad borrigg ger stora fördelar i projekt som företaget annars inte skulle ha kunnat utföra. Om Skanska hade haft fler ljuddämpade borriggar skulle det ha funnits fler arbetsuppgifter för dem. – Det är mycket som talar för att vi kommer att investera i en ny rigg i framtiden, säger hon.
 

Fakta Epiroc FlexiROC T30 R

• Ovanjordsborraggregat för anläggning och stadsutveckling. • Försedd med Silence Kit (ljuddämpning) som dämpar nio procent och är demonterbar. • Ljuddämparen är en behållare i aluminium med invändig stålkonstruktion.

Fakta om projektet

S:t Görans sjukhus byggs ut och moderniseras för att möta vårdbehovet hos Stockholms växande befolkning. Locum AB, fastighetsförvaltare åt Stockholms läns landsting, har tecknat ett samverkansavtal med Skanska för byggnationen av två nya behandlingsbyggnader samt ombyggnader i befintliga byggnader.

SmartROC T40 – riggen som är världsmästare i snålhet

SmartROC T40 är ett borraggregat avsett för stenbrott och anläggning som är betydligt mer bränslesnålt än något annat i sin klass. Samtidigt är riggen både effektiv och ergonomisk. Under utvecklingen av riggen låg fokus främst på att konstruera ett system som minimerade energiförlusterna utan att tumma på produktiviteten. För att nå dit krävdes flera samverkande faktorer, till exempel justerbara mottrycks- och dammuppsamlingshastigheter och självjusterande motor- och kompressorvarvtal. SmartROC T40 är främst avsedd för att användas i stenbrott, där effektivitet och låg miljöpåverkan är viktigt. Genom att leverera precis den kraft som krävs i varje borrningsfas optimerar aggregatet bränsleförbrukningen utan att kompromissa med produktiviteten.

SmartROC T40 – bränslesnålast i världen

Tester visar att SmartROC T40 är världsmästare i bränsleeffektivitet, med den lägsta bränslekostnaden per kubikmeter jämfört med alla andra riggar i samma storleksklass. I ett av testerna borrade riggen 100 meter på 1 timme och 53 minuter, med god hålkvalitet och en bränsleförbrukning på knappt 35 liter. Det ger en snittförbrukning på 18,4 liter per timme eller 0,35 liter per borrmeter. Även när det gäller operatörens arbetsmiljö finns rejäla förbättringar, för avancerad teknik ska vara enkel att använda. I den bekväma hytten har operatören full kontroll över borrningen med två multifunktionsspakar och en ikonbaserad instrumentpanel. Alla dessa funktioner gör den till ett flexibelt aggregat som kan användas för en mängd olika jobb. Läs mer på testadavverkligheten.se