HemBakom kulissernaHär testas framtidens gruvdrift

Här testas framtidens gruvdrift

I dagens – och morgondagens –  gruvindustri spelar automation och digitalisering allt större roll. Men för att få en känsla av hur det funkar behöver kunden få uppleva det på riktigt. Och som bonus slippa alla dammiga powerpoint-presentationer.
Av Anna-Maria Stawreberg

The Epiroc Experience. Så heter det show room på Epirocs kontor i Örebro, där särskilt inbjudna gäster får möjlighet att prova olika digitaliserings- och automatiseringslösningar. Här kan kunderna också diskutera olika förutsättningar och dessutom göra ett första test i den miljön de är tänkta att användas i.
Men inte bara det: Här kan besökarna få en uppfattning om morgondagens gruvdrift och i praktiken få känna på vad digitalisering och automation kan tillföra. 
Allt digitalt, men ändå med ett hundra procents autenticitet.

Mattias Pettersson och Hans Schill har jobbat med The Epiroc Experience i flera år. Foto: Markus Pettersson

Sätt att demonstrera

– För tre år sedan bestämde vi oss för att utvidga och bygga om det show room vi redan hade. Vi ville ha ett show room med mer innehåll och vi ville göra upplevelsen av våra maskiner mer visuell, säger Mattias Pettersson, global portföljchef för underjordslastare. 
Resultatet blev ett koncept som ska hjälpa kunderna att förstå hur säkerhet och produktivitet kan bli ännu bättre med digitalisering och automation. 

”automation och digitalisering behöver förklaras och visas på annat sätt än genom en power point”


– Vi ville ta fram ett sätt där vi kan demonstrera våra produkter, men där kunderna också själva kan känna, testa och klicka sig fram. För automation och digitalisering behöver förklaras och visas på annat sätt än genom en powerpoint, säger Mattias Pettersson. 

Morgondagens gruvdrift

Tanken med är också att ge en bild av morgondagens gruvdrift. Att visa en framtidsversion av hur branschen skulle kunna jobba. 
– För även om mycket av det som demonstreras är produkter som redan finns, visas också framtidsvisioner. Här kan vi få en möjlighet att prata med kunderna om gemensamma mål, men också hur vi kan nå dem tillsammans, förklarar Mattias Pettersson. 
Det som visas upp i The Epiroc Experience är alltså inte alltid en färdig produkt. Här finns också tanken att man tillsammans med kunden ska kunna skruva på vissa funktioner för att få fram den ultimata lösningen på kundens problem. 
– Vår ambition när vi drog igång det här projektet var att skapa ett utrymme där vi tillsammans med kunden kan diskutera och vara kreativa kring våra produkter och hur de kan utvecklas genom digitalisering och automation, säger Hans Schill. 

Här kan besökaren få testa, drömma och diskutera olika lösningar. Foto: Markus Pettersson

Wow-effekten

Hos Hans Schill, Mattias Pettersson och de andra som jobbat med att ta fram konceptet har det också funnits en önskan om att ge en wow-effekt. 
– Vi vill att gästen ska spärra upp ögonen när dörren öppnas och vi har tänkt på det hela vägen, inte bara när det kommer till produkterna vi visar upp. Tanken har funnits också när vi bestämde hur rummet skulle ljussättas och vilka färgval vi har gjort, säger Mattias Pettersson. 

”mycket av det som demonstreras är Här visas befintliga produkter men också framtidsvisioner. Här finns möjlighet att prata med kunderna om gemensamma mål”


Det första kunden ser när han eller hon kliver in genom dörren till det 15 meter långa rummet är två enorma bildskärmar. Riktar man blicken åt vänster tornar en stor skärmvägg upp sig och här syns även fjärrstyrningsmaskinerna. 
I loungedelen kan gästerna sitta bekvämt efter att ha försett sig med en kaffe i baren och det är också här presentationen kan göras.
– Vi ville komma bort från det där formella mötet och de vanliga gamla powerpoint-presentationerna. Det här ska vara något helt annat, säger Mattias Pettersson. 

Automatisering och digitalisering är framtiden inom gruvdriften. På The Epiroc Experience går det att visualisera vilka möjligheter som finns. Foto: Markus Pettersson

Jobba i simulator

I rummet kan kunden fjärrstyra maskinerna som finns i Epirocs testgruvor många mil bort. Men det är också möjligt att jobba i en form av simulatorer, där kunden i förväg skannar in sin egen gruva och testkör maskinen i den. 
– Ett exempel på det är truckautomation, där det finns stora områden där truckarna ska gå på långa ramper. Där får man ofta jobba länge med att trimma in systemet på plats. Men om man istället testar truckarna i The Epiroc Experience kan man trimma in dem i den här simulerade miljön. På så sätt vinner kunden mycket tid, säger Mattias Pettersson. 
Det är inte bara potentiella kunder som bokar tid för besök i The Epiroc Experience. Det är också många studenter som visat intresse. Och de är också viktiga, eftersom de är morgondagens arbetskraft. 
– Över huvud taget är morgondagen viktig, och det syns i vårt The Epiroc Experience. Alla våra kunder vill prata om framtidens gruva, och här vill vi självklart vara drivande. För automatisering och digitalisering hör till framtiden, det är uppenbart, säger Mattias Pettersson. 

Exit mobile version