Ange en rubrik

I Aitik finns världens första eldrivna och helt automatiserade borrigg

Några mil utanför Gällivare ligger Europas största koppardagbrott, Aitik. Här utforskar ägaren Boliden utvecklingsmöjligheterna för autonom borrning med världens första eldrivna helt automatiserade borrigg. Satsningen har redan påverkat både produktivitet och miljö. Redan i april 2017 tog Boliden beslut om att testa möjligheterna med automation av deras maskiner. Målet var att förbättra säkerheten och arbetsmiljön, men också för att se om de kunde öka produktiviteten. Det här är den första eldrivna autonoma borriggen i världen, det är vi faktiskt väldigt stolta över, säger Peter Palo, projektledare, Boliden.

Fjärrstyrningen ger bättre arbetsmiljö

Under den första testperioden inleddes med fjärrstyrning av en av Aitiks stora rotationsriggar av modellen PitViper. Idag är alla fem borriggar fjärrstyrda. Det innebär att maskinen styrs från ett kontrollrum vilket har medfört flera fördelar.
Det här är den första eldrivna autonoma borriggen i världen, det är vi faktiskt väldigt stolta över
Vi slipper vibrationer, skakningar som vi normalt utsätts för när vi sitter i hytten och kör maskinen. Det är ju också en väldigt dammig miljö där nere, även det slipper vi nu när vi kör här uppifrån, säger Niklas Johansson, operatör, Boliden.

En ny fas för automatiserade borriggar

Idag är alla fem borriggar fjärrstyrda och i januari 2019 gick automatiseringsprojektet in i en ny fas, där Epirocs eldrivna Pit Viper 351 testas för helt autonom drift. Det innebär att den automatiserade borriggen gör hela borrcykeln utan någon operatör inblandad. Den kan navigera till ett planerat hål, nivellera maskinen ovanpå hålet, borra färdigt hålet för att sedan gör om det på nytt, säger Fredrik Lindström, produktchef Automation, Epiroc. För att maskinen ska kunna prata tillbaka till kontrollrummet har nätverksutrusning monterats på. Maskinen är även utrustad med videosystem och dubbla säkerhetssystem, allt för att underlätta automatisk styrning utan att tumma på säkerheten.

Automatiseringsprojektet flyter på

Projektet har flutit på enligt plan. Vi har haft ett mycket bra projektteam både från Boliden och Epiroc med kunnig och driven personal, säger Fredrik Lindström. Nästa steg är att testa möjligheterna att borra ett komplett mönster med automatisk borrmaskin. Hittills har testerna fallit väl ut, trots stora utmaningar.
Vi har fått betydligt mycket högre nyttjandegrad av maskinen
Ibland vräker det ner snö och är väldigt kallt här uppe. Under de senaste testerna hade vi både snöstorm och kyla – under minus 20 grader – men allting fungerade jättebra, säger Peter Palo. Redan nu märks effekterna av satsningen. Eftersom operatörerna arbetar säkert uppe i kontrollrummet kan flera maskiner gå samtidigt och uppdelningen av arbetet är mer flexibel. Det blir också möjligt att borra över pauser och skiftskarvar när driften är automatiserad. Planen är att även kunna borra under natten – vilket kommer effektivisera arbetet ytterligare.
18% ökning i produktivitet

Ökad produktiviet 

Resultatet av fjärrstyrningen och automationen är en ökning i produktivitet med 18 procent jämför med den bemannade utrustningen. Bara helautomatiseringen av Pit Viper 351 har inneburit en 30-procentig ökning. Vi har fått betydligt mycket högre nyttjandegrad av borriggen, vilket innebär att vi i framtiden kanske inte behöver investera i lika många maskiner. Vår vision är att vi ska ha så mycket som möjligt på automation och fjärrstyrning, säger Peter Palo.

Så dubblade Borlängeföretaget sin sprängmedelsförbrukning på ett år

På bara ett år har Dala Spräng och Grävteknik fördubblat sin omsättning av sprängmedel. Förklaringen ligger i en av marknadens minsta hydrauliska borriggar, som gjort att Borlängeföretaget tagit spränguppdrag de tidigare inte kunnat drömma om. Vid Brotorpsskolan i Lindeberg pågår ett intensivt arbete med att göra plats för en utbyggnad. Terrängen är utmanande, utrymmet är trångt och eftersom arbetet görs precis intill skolan så ställs extra höga krav på precision. Mitt i bullret står Viktor Eriksson sköter med van hand delar av sprängningsarbetet. Arbetet fungerar bra förklarar han, tack vare den lilla, smidiga borrmaskinen som företaget köpte in för ett år sedan. Genom att stötta upp arbetet med vår maskin har vi kunnat öka produktionstakten mellan sprängningarna. Trots att maskinen är liten kan vi borra både djupare och grövre under samma tid som tidigare. På så vis blir det också bättre ekonomi.
”Omsättningen har förändrats mycket sen vi köpte T15. På ett år har vi dubblerat omsättningen av sprängmedel på sprängavdelningen.”
Det var efter ett tips från en kollega i branschen som Viktor Eriksson som är sprängledare på Dala Spräng och Grävteknik bestämde sig för att testa en av branschens minsta borrmaskiner. Förhoppningen var att effektivisera arbetet. Ett år senare har det visat sig vara en lysande idé.
Viktor Eriksson styr sin T15 utanför Brotorpsskolan i Lindesberg
-Tack vare att borriggen är lite mer effektiv än konkurrenterna klarar vi flera olika typer av jobb. Det gör att vi kan ta oss an fler typer av uppdrag, säger Viktor Eriksson.

Fördubblade omsättningen av sprängmedel

Familjeföretaget Dala Spräng och Grävteknik har 15 anställda. Uppdragen spänner mellan grävning, dränering och sprängning. Sedan företaget köpte in Epirocs borrigg FlexiROC T15 R för ett år sedan har omsättningen på sprängavdelningen dubblerats. Vi har utvecklats mycket inom sprängningen det senaste året, från små och medelstora jobb till ganska stora jobb på upp till 5000 kubikmeter berg. Det hade vi inte kunnat göra med vår tidigare borrigg, säger Viktor Eriksson. Den lilla borriggen är populär, speciellt hos mindre företag som just Dala Gräv och Sprängteknik. Enligt Epirocs borrmästare Stefan Löfdahl är just smidigheten en viktig förklaring.
Stefan Löfdahl
Stefan Löfdahl, Borrmästare Epiroc
-Det är många kunder som använder den här för mindre jobb som anläggning av tomter och pooler. Den passar också bra när du ska in i trånga utrymmen. Tack vare att den är hjulburen så förstör den inte heller så mycket.
”Jag har varit med om att folk till och med har kört 102-mm borrkrona med den här maskinen. Det är väl kanske inte avsikten, men det funkar.”
Dala Spräng och Grävteknik har dessutom valt till ett serviceavtal med Epiroc, allt för att hålla produktionstakten. Det innebär kontinuerlig service och dessutom finns serviceteknikern Fredrik Norlinder bara ett samtal bort om något skulle gå sönder.

Serviceavtal minskar risken för avbrott

-Jag var ju med och startade upp deras maskin och det har funkat bra från första dagen. Vi har en personlig kontakt, de ringer till mig direkt och sen åker jag ut och servar eller reparerar, beroende på vad som behövs. Det ingår ju också i avtalet att vi har koll på hur maskinen mår, säger Fredrik Norlinder. -Det brukar räcka med ett samtal så löser det sig ofta väldigt fort, säger Viktor Eriksson.
”FlexiROC T15 R kan även användas i trånga utrymmen i till exempel gruvan. Den kan också borra sidoborrning och uppåtborrning så det finns väldigt många användningsområden för maskinen.”
Ett stillestånd kan vara väldigt kostsamt och jobbet med att få igång maskinen så fort som möjligt kan vara avgörande. Tack vare det väloljade samarbetet har maskinen endast stått still några få dagar det senaste året. -Eftersom produktionstakten är betydligt mycket högre nu så blir stoppen inte lika påtagliga, men det är ändå väldigt skönt att inte behöva bry sig så mycket om service utan att istället bara kunna köra, säger Viktor Eriksson.

Första Epirocriggen levererad till Rohlén Sprängtjänst

Första Epirocriggen har levererats – till Ragne Rohlén. Han har varit i branschen i 48 år och har bara använt borriggar från Atlas Copco. En mer passande mottagare av den första riggen med Epirocs logotyp går knappast att hitta. Under våren lämnade den första Epirocriggen, försedd med den nya logotypen, fabriken i Örebro. Mottagare av den nya riggen, en SmartROC T35, blev Rohlén Sprängtjänst AB, ett familjeföretag med säte på Frösön i Östersund som varit en trogen Atlas Copco-kund i alla år. – Om man varit nöjd med en produkt i 48 år, varför ska man byta?, säger Ragne Rohlén när vi ses på bergtäkten i Gillinge strax norr om Täby i Stockholm.

Från Örebro via Slagsta till kunden

Den sprillans nya riggen, med Epirocs logotyp på den gula sidan, tronar på en klippkant högt uppe i täkten. Operatören Robin Häggman borrar för en ny salva när vi tar oss upp för backen. Efter att borriggen levererats från Epiroc Rock Drills i Örebro, modifierades den på säljbolagets anläggning i Slagsta söder om Stockholm. Efter önskemål från kunden monterades en inbyggd slip och extraljus.

Uppstart av första Epirocriggen

Rohlén Sprängtjänst har tre borriggar i drift, företaget har bland annat en SmartROC T35 sedan tidigare, och roterar runt på bergtäkter i olika delar av landet. Man har uppdrag ibland annat Åkersberga, Skutskär, Iggesund, Hudiksvall, Ånge och Åre. Att Rohlén Sprängtjänst varit trogna Atlas Copco-kunder i alla år beror inte bara på maskinerna. Relationerna med människorna i företaget har stor betydelse, säger Ragne och nämner den goda kontakten med Per-Erik Byström, regional säljansvarig för Epiroc, som också är på plats i Gillinge under uppstarten av den första Epirocriggen.

”Epiroc blir ett lyft”

– Per-Erik betyder extremt mycket för oss. Att vi har en så bra relation till säljaren, och även direkt med fabriken i Örebro, är en starkt bidragande anledning till att vi alltid har köpt utrustning av Atlas Copco. Både Ragne Rohlén och Per-Erik Byström tror att Epiroc blir ett lyft. Att företaget helt får fokusera på produkter för gruv- och anläggningsverksamhet kommer att gynna kunderna. – Vi ska förbättra vår service, anställa fler tekniker och ta tillbaka kunskapen i företaget. Men Epiroc har inte riktigt slagit igenom än, det är inte så känt. Vi kommer att få jobba för att förtjäna vårt namn, säger Per-Erik Byström. Läs hela artikeln i tidningen Bitz, 1/2018, som kommer ut vecka 25. Får du inte Bitz? På den här sidan kan du prenumerera – helt utan kostnad.

FlexiROC T30 R – ljuddämpad rigg fixar känsligt uppdrag

FlexiROC T30 R. Vid S:t Görans sjukhus i Stockholm pågår en entreprenad med omfattande sprängningsarbeten. Att flytta berg intill ett sjukhus fyllt med känslig utrustning, patienter och personal kräver minutiös planering – och en ljuddämpad borrigg. Från att Skanskas bergarbeten startades i början av februari 2017 fram till i mitten av mars 2018 fyrades drygt 100 salvor av. Innan sprängningarna avslutas, under våren 2018, kommer det ha skett cirka 200 sprängningar. I bergmassor motsvarar det cirka 10 000 kubik. I det här mycket kontrollerade byggprojektet är det fasta tider som gäller för sprängningarna. Vid varje sprängning finns minst tio stycken utstationerade vakter för extra hög säkerhet. För att hålla koll på sprängningarna sitter ett 30-tal vibrationsmätare runt sjukhuset. Sprängningsarbetena krävs inför konstruktionen av nya kulvertar, grunder till två nya vårdbyggnader och en ny ambulansinfart. Ombyggnation sker även av befintliga sjukhusbyggnader, bland annat blir det ombyggda administrativa lokaler, en ny röntgenavdelning, nya operationssalar, och rum för BB och förlossning. – Om vi inte haft en ljuddämpad borrigg hade vi inte fått utföra uppdraget. Det var Locums och sjukhusets krav från start. Inför projektstarten köpte vi Epiroc FlexiROC T30 R – en borrigg i mellanstorlek som är dedikerad för detta projekt och lämplig för arbeten i trånga stadsmiljöer, säger Carita Broberg, projektchef Berg inom Skanska Väg- & Anläggning, Region Mellansverige, med övergripande ansvar för berg.

Måste ta stor hänsyn

Under byggprocessen pågår verksamheten vid sjukhuset i princip som vanligt. Den största utmaningen med projektet är den känsliga miljön. Stor hänsyn måste tas till patienter, personal och känslig utrustning. Bland den tekniska utrustningen märks magnetröntgen, sjukhusets ställverk, datortomografi med mera. För att nå de högt ställda kraven krävs omfattande planering och riskanalyser. På grund av den känsliga miljön och trånga utrymmen har losshållning av berget ibland även genomförts med vajersåg eller darda (spräckning). Det är ibland de enda alternativen för att minimera vibrationerna. – Planeringen handlar mycket om hur vi ska utföra arbetet säkert med högt miljötänk och minska störningen på omgivningen, berättar Robin Andersson som är Skanskas ansvariga arbetsledare för sprängningarna vid S:t Görans sjukhus.

”Förstod inte att vi redan borrade”

Förutom den minutiösa planeringen spelar den ljuddämpade borriggen en mycket viktig roll för att leva upp till de högt ställda kraven. En positiv effekt av borriggens sänkta ljudnivå märktes direkt när borrningen hade inletts. – Borriggen var så tyst att de som arbetar på sjukhuset inte förstod att vi redan hade börjat borra. Borroperatören Gustav Andersson ser en rad andra vinster med att använda en ljuddämpad borrigg, som i första hand gäller arbetsmiljö. – Mest positivt är ju hälsan, det gäller framför allt det dämpade ljudet. Jag kan ha en dialog med mina kolleger samtidigt som maskinen borrar, säger Gustav Andersson. Han tycker också att det påbyggda dämpskyddet ger en renare arbetsmiljö med mindre oljespill och mindre påverkan från borrkaxet.

FlexiROC T30 R ger stora fördelar

Fördelarna är många, men Carita Broberg ser också vissa utmaningar för operatören. – Det kan vara svårt att borra nära en vägg eller en spont eftersom ljuddämparen tar utrymme. Det kan även vara svårt att se vad som händer nere vid borrfoten eftersom borroperatören inte riktigt ser var påhugget är. Carita Broberg poängterar en ljuddämpad borrigg ger stora fördelar i projekt som företaget annars inte skulle ha kunnat utföra. Om Skanska hade haft fler ljuddämpade borriggar skulle det ha funnits fler arbetsuppgifter för dem. – Det är mycket som talar för att vi kommer att investera i en ny rigg i framtiden, säger hon.
 

Fakta Epiroc FlexiROC T30 R

• Ovanjordsborraggregat för anläggning och stadsutveckling. • Försedd med Silence Kit (ljuddämpning) som dämpar nio procent och är demonterbar. • Ljuddämparen är en behållare i aluminium med invändig stålkonstruktion.

Fakta om projektet

S:t Görans sjukhus byggs ut och moderniseras för att möta vårdbehovet hos Stockholms växande befolkning. Locum AB, fastighetsförvaltare åt Stockholms läns landsting, har tecknat ett samverkansavtal med Skanska för byggnationen av två nya behandlingsbyggnader samt ombyggnader i befintliga byggnader.

SmartROC T35: ”Helt magiskt vad bra den borrar”

0
Hildings Bergsprängning har hanterat berg sedan 1957 och varit kunder till Atlas Copco nästan lika länge. Företaget har fyra SmartROC T35 i flottan. Borraren Joakim Ersson berättar om sina erfarenheter av riggen. Sedan SmartROC T35 och T40 lanserades har ett 60-tal maskiner använts i svenska förhållanden, sammanlagt handlar det om cirka 150 000 timmar på svenska berg, leråkrar och i höststormar. Varje år uppdateras maskinerna utifrån den erfarenhet och de insikter man får på fältet. I en bergtäkt utanför Tidaholm hittar vi Joakim Ersson. Han kör en SmartROC T35 utrustad med hålnavigeringssystemet HNS. Med HNS lokaliserar riggen automatiskt positionen för varje hål med perfekt precision och borrar med korrekt lutning och djup, vilket gör att mönstret inte behöver justeras utan borras enligt planen. Resultatet blir en lägre kostnad per borrmeter. – Det är helt magiskt vad bra den borrar. Riggen bara går, den säger aldrig stopp, och borrsjunket är helt fantastiskt. Dessutom är den pålitlig och tar sig fram bra, säger han.

Kund till Atlas Copco sedan 1960-talet

Hildings Bergsprängning är en firma med anor. Den startades 1957 av Karl-Bertil Hilding och ägs idag av sonen Patric Hilding. De första maskinerna från Atlas Copco köptes in på 1960-talet. Företaget utför i första hand krossnings- och sprängningsarbeten i bergtäkter och entreprenader. Atlas Copco SmartROC T35 på fältet Basen finns i Borås, men firmans 20 anställda tar jobb inom 50 mil från staden. För tillfället har man ett flertal uppdrag i Östergötland och Sörmland. Bland kunderna finns Svevia, Swerock och Borås Stad. Hildings Bergsprängning har använt SmartROC T35 sedan borriggen lanserades, Hildings fick den första levererad 2012, och idag har man fyra T35 i maskinparken. De används främst för uppdrag i bergtäkter, vanligtvis med borrkronor på 76 eller 89 mm. Att Joakim Ersson verkligen gillar SmartROC T35 går inte att ta miste på. Förutom borrningen lyfter han också fram ergonomin och den moderna interiören i hytten.

”SmartROC T35 är den bästa rigg jag kört”

När vi pressar honom att nämna något negativt säger han att den ”möjligen är lite stel i hydrauliken”. – Riggen är den bästa jag har kört – och det står jag för. Atlas Copco är så mycket längre fram i utvecklingen än allt annat och maskinerna är helt oslagbara för våra ändamål. Patrik Ersson på Hildings Sprängtjänst med SmartROC T35 Även den bästa utrustning behöver service ibland. När vi pratar med Joakim Ersson har han precis haft ett mekaniskt fel på riggen, något som löstes snabbt. – Jag ringde klockan tre på torsdag eftermiddag och klockan åtta på fredag morgon stod det en servicetekniker från Atlas Copco här. Servicen funkar jättebra i vårt område.

Sörmlands Brunnsborrning borrar med COP W4

0
Sörmlands Brunnsborrning fick tidigt prova den nya sänkborrhammaren COP W4. Företagets erfarenhet, efter ett års testande, är att hammaren är pålitlig, lättjusterad och ger rejäla besparingar. Söderlänna Säteri ligger naturskönt inbäddat bland hagar och ekbackar söder om Strängnäs. Knotiga gammelträd sträcker sig mot hösthimlen intill Lännasjön den här dagen i början av november när Stefan Andersson och Tommy Ackermo från Sörmlands Brunnsborrning borrar för bergvärme. En gammal kombibrunn ska ersättas av en ny bergvärmepump.

Sörmlands Brunnsborrning fick testa

I arbetet används bland annat den nya sänkborrhammaren COP W4 från Atlas Copco. En produkt som Sörmlands Brunnsborrning tidigt fick vara med att testa och som man nu uppskattar mycket. – När vi började använda COP W4 blev det en riktig puff framåt. Vi tycker att det är den största förbättringen av hammare som vi har upplevt, säger Per Swartling som är vd för företaget.

”COP W4 slår tidigare hammare med hästlängder”

Per Swartling nämner två olika exempel, med olika kompressorer, där resultatet med COP W4 överträffat både egna förväntningar och Atlas Copcos beräkningar. – I ett fall använde vi en provhammare på 35 bars tryck och fick en borrsjunkning på i snitt 60 meter per timme och en dieselförbrukning på 1,9–2,0 liter per borrad meter. Det slår tidigare hammare med hästlängder, säger Per Swartling och fortsätter: – Ett exempel som är nästan mer intressant är att vi med en mindre kompressor, ett tryck på 25 bar, fick en produktionshastighet på 40-45 meter per timme, vilket faktiskt är den siffra som Atlas Copco uppger att man kan räkna med på 35 bars tryck. Jag tror att Atlas Copco valt att vara lite försiktiga och det kan nog vara smart, men våra resultat överträffar prognoserna. Dieselförbrukningen låg på 1,5-1,6 liter per borrmeter när den mindre kompressorn användes, vilket för Sörmlands Brunnsborrning har inneburit en besparing på 0,8–1,0 liter diesel per tremetersstång som används i borrningen.

Kan spara mycket på dieselförbrukningen

Bränsleförbrukningen är viktig för Per Swartling, han tittar mer på den än på borrhastigheter. – Exakt hur många meter per timme vi borrar är inte det viktigaste, ofta viker vi ändå en dag för ett jobb som det här. Men dieselförbrukningen är en överhängande kostnad som vi kan spara mycket på. När vi borrar två 190-metershål, som vi gör här, ligger dieselkostnaden på mellan 7 000 och 10 000 kronor. Det är mer än våra lönekostnader för jobbet, säger han. Han lyfter också fram hammarens pålitlighet. – Vi har väntat under hela testperioden på att något ska gå sönder, men inget har hänt. Inga sönderslagna borrkronor eller fotventiler, inga störningar alls. – Personalen vill inte ha någon annan hammare, de känner sig trygga med COP W4. Hammaren är lätt att justera in i berget och vi har märkt att vi inte behöver vakta maskinen lika mycket för att justera motortryck och mothåll som tidigare.

Fakta / Sörmlands Brunnsborrning AB

Grundades: 1991 Antal anställda: 8 Kontor: Flen Uppdrag: Främst bergvärmeborrning och värmepumpsinstallation, men just nu även mycket vattenbrunnsborrning.

”Kan sänka kostnaderna med 30 procent”

0
CASE. Hallstahammars Sprängtjänst har tre riggar, varav en är en SmartROC T40. Vd Fredrik Smeds berättar om företagets erfarenheter av den bränslesnåla riggen. SmartRoc T35 och T40 är världens mest bränslesnåla borriggar i sin klass. De är dessutom ergonomiska, säkra och enkla att underhålla. Hallstahammars Sprängtjänst har använt en SmartROC T40 i drygt två år. – En sak som vi har märkt är att bränsleförbrukningen har sjunkit rejält jämfört med tidigare. Vi brukade ligga på 25 liter per timme, nu är vi nere på 15 liter per timme, säger vd Fredrik Smeds.

”Högre produktivitet och färre stopp”

Hela systemet i SmartROC T40 är skapat för att minska energiförluster, utan att påverka produktiviteten och kvaliteten på arbetet. – Vi har minskat bränsleförbrukningen utan att kompromissa med kvaliteten på borrningen. Hålen blir väldigt raka och fina. Vi har högre produktivitet och borrar fortare med färre stopp än tidigare. Vi är mer ute på berget och borrar, helt enkelt. SmartROC T40 har förbättrad ergonomi i hytten, flerfunktionsspakar, och en instrumentpanel baserad på ikoner, som är lätt att lära sig. Jämfört med liknande borraggregat på marknaden har SmartROC T40 också 50 procent färre slangar och 70 procent färre kopplingar, vilket minskar risken för läckage. Hydraulventiler och elektriska moduler är lätt åtkomliga. Sammantaget gör det att riggen är enkel att underhålla. – Om vi bytte ut alla våra riggar mot en SmartROC skulle det innebära att personalen fick mer tid att göra det dom ska, att borra, säger Fredrik Smeds och fortsätter: – Vi skulle få färre stopp och kunna använda personalen bättre. Rent ekonomiskt tror jag att vi kan sänka våra kostnader med 30 procent om vi byter ut alla våra riggar mot SmartROC.  

Implenia tar sig in i Sverige – tunnel för tunnel

I mitten av oktober 2016 gjorde Implenia de första sprängningarna i företagets del av Förbifart Stockholm. Ett jättejobb väntar, räknat i både tid och berg. Och nykomlingen hoppas på mer. När schweiziska Implenia i december 2014 köpte upp det tyska byggföretaget Bilfingers division för infrastrukturprojekt, Bilfinger Construction, var det uttalade målet att vinna stora projekt i Tyskland och Skandinavien. Genom förvärvet av Bilfinger Construction skaffade man sig en meritlista med stora och komplicerade svenska uppdrag som delar av Citybanan i Stockholm, sträckor på Norra länken och Malmö Citytunnel. Resultatet kom snabbt. Nio månader efter affären, i augusti 2015, tog Implenia hem projekt FSE 403 för bergtunnlar i Johannelund i Förbifart Stockholm, ett kontrakt värt cirka 2,1 miljarder kronor. Ett år senare fick man även kontrakt på den intilliggande, mindre, tunnelsträckan i Lunda. Ett nytt avtal med Trafikverket värt ytterligare en halv miljard kronor. – På mindre än två år gick vi från noll kronor till 2,6 miljarder kronor på den svenska marknaden, konstaterar en nöjd Jiri T. Englén som är tunnelchef i Sverige på Implenia.

”Spränga tunnel i tre år”

Under Vinsta i nordvästra Stockholm byggs den del av Förbifart Stockholm som går från Mälaren under Grimsta, Hässelby, Vinsta och Kälvesta och fram till Lunda. – Vi kommer att spränga tunnel i mer än tre år och jobbet som helhet tar fem och ett halvt år, säger Jiri T. Englén. Att Förbifart Stockholm är ett projekt av enorma proportioner inser man när han berättar om storleken på det här delprojektet som är ett av förbifartens sex större tunnelkontrakt. – Vi ska flytta 1,5 miljoner fasta kubikmeter tunnelberg bara i Johannelund! Det är lika mycket som hela Södra länken och mer än Citybanans 1,1 miljoner kubikmeter. Till det ska läggas delprojektet i Lunda där en halv miljon fasta kubikmeter tunnelberg ska bort. Sammanlagt två miljoner kubikmeter, eller nästan två citybanor alltså. Arbetet inleddes i början av hösten med att bygga nya utfartsvägar, etableringsytor, leda om gång- och cykelbanor och spränga fram förskärningar till ramptunnlar och arbetstunnel. Den riktiga tunneldrivningen ska precis starta när Bitz gör ett besök i mitten av oktober, efter en kortare försening. – Vi gick på en zon i Johannelund, som inte var känd. Bergtäckningen för ena ramptunneln skulle bli för dålig för att kunna driva tunnel i på ett säkert sätt. Nu har vi flyttat tunnelpåslaget en liten bit längre fram, säger Englén. Implenia ska spränga 5,2 kilometer huvudtunnel, 3,7 kilometer ramtunnlar och med övriga räddningstunnlar och sidoutrymmen sammanlagt mer än 14 kilometer tunnel. Tunneln kommer på sin djupaste plats, under Lambarfjärden, att gå ner till 70 meter under markytan.

Nöjda med avtalet med Atlas Copco

Implenia har köpt sex borriggar av Atlas Copco för projektet, både Boomer WE3 C30 och nya varianten Boomer WE3 C40 med bergborrmaskinen COP 4038. – Det här är första skarpa läget för COP 4038, första försäljningen och första gången vi går live med den på en arbetsplats. Det är en bergborrmaskin med väldigt bra borrsjunk, säger Anders Hellgren som är försäljningsingenjör på Atlas Copco. – Jag ser fram emot att börja jobba på allvar nu när tunneldrivningen kommer igång och det är kul att samarbeta med Jiri, säger han. – Även om jag kanske är lite krävande, replikerar Jiri med ett skratt och lägger till: – Jag är väldigt nöjd med vårt avtal med Atlas Copco, men jag önskar att jag kunde ha haft Atlas Copco som helhetspartner och bara behövt ha med Anders att göra. Tyvärr saknas några delar som hade krävts för ett helt projekt, till exempel injekteringsutrustning och betongsprutningsutrustning för nordiska förhållanden.

Ser en god framtid för Implenia

Jiri T. Englén ser positivt på framtiden för Implenia i Sverige och i Stockholmsområdet. Han ser ett tioårsperspektiv med olika tunnelprojekt framför sig. Efter Förbifarten hoppas han och Implenia på att få vara med och bygga de nya tunnelbanesträckor som är beslutade. Kanske den från Akalla till Barkarby. När vi hälsar på i Vinsta är det fortfarande tidigt i projektet, på plats finns 23 tjänstemän och ett tjugotal kollektivanställda Som mest kommer man att vara ungefär 150 kollektivanställda samtidigt, i båda delprojekten. – Jag har anställt en kärntrupp av bergarbetare som jag litar på och tagit in många unga och hungriga människor. Jag är 43 bast och en av de äldsta här, och det är riktigt skoj att ha det så. Implenias projekt i Johannelund och Lunda ska vara avslutade 2021. Invigningen av Förbifart Stockholm är planerad till 2026.

Fakta / Implenia

  • Entreprenör inom bygg och infrastruktur, men fokus ligger på komplexa infrastrukturprojekt.
  • Schweiziskt bolag med huvudkontor i Dietlikon nära Zürich.
  • Har ca 6 700 anställda i koncernen, varav 700 i Skandinavien.
  • Omsatte cirka 30 miljarder svenska kronor 2015.
  • Skandinaviska huvudkontoret finns i Oslo.